Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > jonge japanse meeuwtjes dood Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : jonge japanse meeuwtjes dood
BZB
Website Member
Posts :266

Website Member
2006-08-21 - 21:07:14 send message to BZB

ik had 2 jonge japanse meeuwtjes van 2 weken oud. Nu vond ik ze vanavond alletwee dood in het blok sad :(
Bij nadere inspectie zag ik lichtbruine beestjes (vedermijt) op de vleugeltjes zitten. De ruggetjes waren helemaal kaal (of is dat normaal bij jonge van 2 weken oud?)
Kan het zijn dat deze 2 door de vedermijt doodgegaan zijn? En wat kan ik er verder aan doen. Eergister heb ik rond het blok nog gespoten met ardapp omdat ik toen al kleine kruipertjes gezien had.
Wat mij ook opviel is dat er maar liefs 3 japanse meeuwtjes op het nest zaten. Zullen die de jongen misschien verstikken?
Ik wil graag weten wat ik kan doen om in de toekomst dit soort ellende te voorkomen.
Ohja, ter verduidelijking: ze broedden in het binnenhok van de buitenvoliere. Dus het hele hok ontsmetten oid is bijna niet te doen.


zebraonline
Website Member
Posts :390

Website Member
2006-08-21 - 22:57:52 send message to zebraonline

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Denk eerder dat het bloedluizen zijn want die zuigen de jongen letterlijk leeg...vedermijten beschadigen enkel maar de veren...
Ik spuit 2x jaarlijks al mijn kooien in met ocepou en ook de nestbakjes na elke ronde...
Daartussenin spuit ik wekelijks met natural spray voor in duivenmanden ed...


goulds
Website Member
Posts :865

Website Member
2006-08-22 - 12:31:52 send message to goulds

Spuit elke vogel in met frontline(hond en kat) op het rugdek alleen op vogels met veren dwz niet op kale jongen let op met de oogjes.

goulds


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2006-08-22 - 13:02:46 send message to tonnl

Er gaan meer vogels dood aan die bestrijdingsmiddelen dan aan luis.
Ardap, Ocepou, beide verboden in Nederland, niet voor niets...

Gebruik eens een tijdje homeshield, dat is ongevaarlijk.


BZB
Website Member
Posts :266

Website Member
2006-08-22 - 14:31:54 send message to BZB

ardapp was 2 dagen ervoor al gespoten, zou het daar dan toch aan liggen.angryangryangry
Denk dat ik die 'troep' maar eens wegdoe en met roofmijten probeer ongedierte te bestrijden.

Weet zeker dat het vedermijt was, lichtbruin met een 'tekening' op de rug: als soort haakjes die ruggelings tegen elkaar liggen.


stijnow
Website Member
Posts :85

Website Member
2008-07-30 - 19:25:19 send message to stijnow

Ardap ligt het dus helemaal niet aan, heb het zelf ook ooit gebruikt, werkt prima zonder bijwerking. (mits je het goed gebruikt natuurlijk) Je moet zoiezo zorgen voor luchting, er moet nl. frisse lucht bij kunnen.

Ardap is puur en alleen verboden in nederland omdat er geen btw etiket op zit ofzoiets.

In duidsland is het gewoon te koop, dus daar mag het wel in NL zijn de regels streng, soms te streng.


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2008-07-30 - 22:47:16 send message to Ton Koek

De werkzame stof is carbaryl, ongeveer net zo "onschadelijk" als blauwe asbest.
Maar, ieder moet het zelf weten natuurlijk.


barraband
Website Member
Posts :306

Website Member
2008-07-31 - 11:11:18 send message to barraband

gewoon home schield gebruiken


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2008-07-31 - 11:28:16 send message to meyer

quote
Ardap ligt het dus helemaal niet aan, heb het zelf ook ooit gebruikt, werkt prima zonder bijwerking. (mits je het goed gebruikt natuurlijk) Je moet zoiezo zorgen voor luchting, er moet nl. frisse lucht bij kunnen.
Ardap is puur en alleen verboden in nederland omdat er geen btw etiket op zit ofzoiets.

In duidsland is het gewoon te koop, dus daar mag het wel in NL zijn de regels streng, soms te streng.


Sommige vogels worden echt aan alles bloodgesteld en dit omdat sommige (liefhebbers) blind zijn voor dit soort middelen. Het ergte is dat ze het dan nog aanbevelen zoals hier op het forum terwijl ze niet 100% zeker zijn wat de samestelling van dit soort goedjes werkelijk is, het werkt toch goed!
Er wordt hier wel bijvermeld dat er goed gelucht moet worden,maar dat schijnt te zijn omdat het dan beter werktlaugh :Dlaugh :D
Dit soort rotzooi stapeld zich op in het vogellichaam, dat wil dus zeggen dat de vogel er misschien niet gelijk aan dood gaat maar als zo'n vogel één of twee jaar later dood in de kooi ligt is het een raadsel waaraan hij is dood gegaan (misschien waren het wel wormen).
Denk na voordat je met deze troep in je kooien gaat werken want het is niet alleen slecht voor je vogels.wink ;)

Groeten Meyerwink ;)




BZB
Website Member
Posts :266

Website Member
2008-07-31 - 11:37:27 send message to BZB

Dit is ondertussen een oud topic van 2 of 3 jaar terug.
Gebruik sindsdien de roofmijten, sindsdien geen last meer gehad van bloedluis, vedermijt, noordse mijt of wat voor ongedierte dan ook.

IK ben genezen van die vieze chemicaliën, ruik er zelf maar eens aan, dan weet je hoe snel je het hok uit moet BAH. voor mij geen gif meer, en zeker niet in de buurt van de vogels.

HOMESHIELD ken ik niet, heb ook nog geen reden gehad om het te proberen, ik zweer bij mijn roofmijtjes.


chrislaevers
Website Member
Posts :970

Website Member
2008-07-31 - 11:49:32 send message to chrislaevers

Ik vind roofmijten ook zeer afdoende. Ik had bloedluis vorig jaar en twee jongen van twee soorten vogels zijn daarom niet uitgevlogen (laatste van de nest). Ik heb 4 maal dat jaar roofmijten losgelaten en 1 keer vroeg op dit jaar en tot nu toe zijn alle jongen van alle nesten uitgevlogen en vind ik bij inspectie ook geen sporen van bloedluis meer terug.
Ik laat ook de oorbeesten in de volière gedijen. Ik weet dat ze leven van klein organische afval en met hun tangetjes kunnen ze in alle kieren en gaatjes. Dit jaar zijn er veel oorbeesten. Als ik een volièredeur open, vallen ze zo naar beneden. Zij schuilen dus ook in kleine kiertjes en zo.

Christine.


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2008-07-31 - 11:59:44 send message to meyer

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Hoi Nico,

Je hebt gelijk dat je nu roofmijt gebruikt.
Bij deze oplossing is het echt ,baat het niet dan schaad het niet.

Wat sommige niet weten is dat deze diertjes net als de bloedluis ook een hekel hebben aan knoflook, tabak, en alle andere middeltjes welke je er extra bij zou gebruiken tegen bloedluis.
Dus als er roofmijt gebruikt word dan alle andere middeltjes verwijderen of niet gebruiken.

PS. Christine, het zijn oorwormen laugh :D

Groeten Meyerwink ;)



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 237 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede