Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Biologisch kuren Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2006-08-17 - 09:35:33 send message to Niltava

Ligt eraan waarvoor het zuur dient, als bacterieremmer in het bakje of in de vogel?

De vraag blijft natuurlijk ook waarom dit nodig is..
Waarom niet in de humane toepassing, waarom niet in de pluimveehouderij??

En verder, zoals Karel aangaf, wat als die beschermende maatregelen wegvallen door verkassing van de vogel???


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2006-08-17 - 11:34:01 send message to dooren

Ik denk dat het allebei een doel heeft, in een zuurklimaat gedijen slechte bacteriën slecht.

Dat geldt voor in- als uitwendige van de vogel.

Wat er niet ingaat (slechte bac.) hoeft er ook niet uit.

Aan de andere kant stimuleerd een goede darmflora de opname van meer eiwitten, vit. ed. Hierdoor zullen vogels dus ook beter groeien en meer weerstand opbouwen alvorens deze is afgebroken.

--
Tja en wat als dan zo'n vogel dan wordt blootgesteld aan een nieuw vogelverblijf met nieuwe vreemde bacteriën.
--

Een hypothese:
1.
Als je vogels "voorbereid" voor zo'n bar vieshok, hoeveel vogels zou dat dan "van te voren kosten" voordat deze weerstand is bereikt?

2.
Als je vogels "niet voorbereid" voor zo'n bar vieshok, hoeveel vogels zou "dat achteraf kosten" voor dat deze weerstand is bereikt?

En kunt je vogels wel voorbereiden met allerlei bacterie stammen? Alleen van de samonella zijn er meer dan 2000.

Bovendien gedijen in vieze hokken niet alleen bacteriën, maar ook virussen en schimmels, wil je deze er gratis bij?

Misschien is mijn verhaal wel erg zwart - wit.

Als je kweker bent van zeldzame papegaaiachtige zal je denk ik toch voor optie 2 kiezen, kortom preventie vooraf.

Er is geen keiharde wetenschap over dit soort problemen.
Gert


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2006-08-17 - 12:05:56 send message to Niltava

?? Wie had het over een bar vies hok??
Dacht dat we het over preventieve middelen hadden?

Je kunt ook zeggen dat als je een (normaal)schoon hok hebt het (allemaal) niet nodig is.

Jij moet weten dat elk verblijf zijn eigen bacteriekolonie heeft. En als de vogel dus in een nieuw hok komt met geen extra bescherming dan zal het lichaam het dus extra zwaar krijgen.

Er zijn tegenwoordig steeds meer aanwijzingen dat wij mensen teveel (hygiënisch)beschermd worden en dat daardoor veel allergiën en "vatbaarheden" heben.


cocobar
Website Member
Posts :591

Website Member
2006-08-17 - 13:03:03 send message to cocobar

Kunnen er geen tekorten ontstaan door deze kuur het hele jaar rond toe te passen? En dat bijvoorbeeld de afbraak van levensnoodzakelijke "stof X" versnelt of de opname van "stof Y" deels gaat verhinderen...

Zou bijvoorbeeld 3x/jaar, 1à2 weken deze kuur niet volstaan om de darmflora tot een optimale hoeveelheid te brengen? En slechte organismen tot een minimum te brengen...


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2006-08-17 - 13:12:49 send message to dooren

Voor vogels vergelijkbaar is een voliere altijd viezer als in de natuur. Moeilijk om daar een maatstaaf los te laten hoe vuil dan een voliere mag zijn. (bar vuil niet, maar het was een hypothese)

Vogels nemen in de natuur ook bepaalde stoffen op, papegaaien knagen veel aan bepaalde bomen (propolis), likken/eten aan keiwanden, eten bepaalde bloemen (pollen waarvan bewezen is dat ze het immuum systeem versterken) etc etc.

Dus het lijkt me echt niet verkeerd dat wij dit met onze voliere vogels ook doen, onze voliere vogels staan al zwaarder bloot aan bacteriën als in de natuur. Een handje helpen lijkt me dan niet verkeerd om de natuur na te bootsen.

Het vergelijken met vogels in de voliere en mensen, lijkt is scheve vergelijking.

Vogels in de natuur hebben volgens mij minder last van dit soort allergie-zaken dan in de voliere.

Kunt je in een onnatuurlijke situatie als in onze volieres wel denken dat we een weerstand kunnen opbouwen dmv blootstelling aan foute bacteriën?

Je kunt het er moeilijk inkweken dat ze resistent worden, en telkens vogels verliezen om bacterie-resistentie te verkrijgenen lijkt me onwenselijk.

Ondoenlijk als je soms nieuwe importen koopt, maar verrassend genoeg kweken deze vaak beter en leven ze langer als ze goed gewend zijn aan het nederlandse klimaat. Ik ken zelf liefhebbers destijds die voorkeur gaven aan importen omdat ze beter kweken. (waarschijnlijk waren de natuurlijk voedingsstoffen nog aanwezig in het lichaam opgeslagen, zodat men inderdaad de eerste jaren nog goed kweekte)

Veel hangt af van de vogelsoort, loris bevoobeeld zijn supergevoelig voor samonella en coli, vandaar dat ik voorstander ben om in het totale plaatje de ziektepreventie de voorrang te verlenen.

Weerstand opbouwen lijkt mooi, de basis goede voeding zal toch de basis blijven.

Tegenwoordig zien we bij de menselijke voeding juist Yakult, vit. pillen, pillen voor onverzadige omiga vetzuren, visoliën etc. ect.
Gert


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2006-08-17 - 14:28:20 send message to Niltava

Het lijkt nu of helemaal tegen ben, ben alleen kritisch.

Heb bij verschillende mensen die kuren op wat voor manier dan ook, regelmatig uitbraken gezien.
Ik ben daarentegen voorzichtig en heb dat nog nooit gehad.
Sterfte onder mijn vogels heb ik bijna alleen door natuurlijk oorzaak(ouderdom - uit het nest gooien van jongen(afrikaantjes)),en een enkel ongelukje.

Uit de mensenwereld; ken verschillende mensen die van een bepaalde lijn natuurlijke preparaten die er bij zweren en iedereen eraan willen hebben. Echter niemand is frequenter ziek dan deze mensen.
(en dit is echt niet overdreven).

quote
Tegenwoordig zien we bij de menselijke voeding juist Yakult, vit. pillen, pillen voor onverzadige omiga vetzuren, visoliën etc. ect.
Waarvan niet alles onomstreden is.
Knoflook was ook zo'n middel, toch is uit recent gedegen onderzoek, er geen werking van gevonden.


quote
Je kunt het er moeilijk inkweken dat ze resistent worden, en telkens vogels verliezen om bacterie-resistentie te verkrijgenen lijkt me onwenselijk.

Telkens???(suggestief)enkele vogels verliezen die anders zwak zouden zijn vind ik een aanvaartbaar offer. Liever sterke vogels dan kasplantjes.
Trek je die lijn van jou door dan is kuren op welke wijze dan ook gerechtvaardigd.

quote
Dus het lijkt me echt niet verkeerd dat wij dit met onze voliere vogels ook doen, onze voliere vogels staan al zwaarder bloot aan bacteriën als in de natuur. Een handje helpen lijkt me dan niet verkeerd om de natuur na te bootsen.

inderdaad, zie mijn eerste opmerking in dit bericht.
Zet hier en daar alleen kanttekeningen.


zebraonline
Website Member
Posts :390

Website Member
2006-08-17 - 16:32:14 send message to zebraonline

quote
Uit de mensenwereld; ken verschillende mensen die van een bepaalde lijn natuurlijke preparaten die er bij zweren en iedereen eraan willen hebben. Echter niemand is frequenter ziek dan deze mensen.


Das vreemd want sedert ik natuurlijke producten en supplementen gebruik ben ik veel fitter dan vroeger en nooit ziek...

Ik zou wel eens willen weten wat die innemen?Of heb je het over veganisten?


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2006-08-17 - 16:34:28 send message to dooren

Gisteren op het nieuws over zwangere vrouwen, een bepaalde groep had visolieën gekregen waaruit later bleek dat de moteriek van hun kinderen beter was als die geen visolie hadden geconsumeerd.

Maar je moet natuurlijk een onderscheid maken tussen kuren en een biologische opbouw in het lichaam.

Met een kuur ruim je vaak alles op in het lichaam, vogels hebben korte darmen, dus gooi je alles onderste boven in zo'n darm.

De vogel kan dan elke keer een nieuwe biologische stam bacteriën opbouwen in de darm, dit kost ook extra energie en risico.

Risico? Ja omdat voor de opbouw van goede bacteriën wellicht bepaalde voedingsstoffen/vit. aanwezig moeten zijn die dan kunnen ontbreken.
Hierdoor zullen slechte bacteriën sneller kans hebben om de goede te verstoren.

Als je kuurt dan zul je dat dus regelmatig moeten doen. Echter dan ben je chemische bezig alle bacteriën te doden, dat is iets anders dan bepaalde voedingsstoffent toevoegen voor de opbouw van goede bacteriën.

Kuren kun je dus beter niet doen, tenzij geen andere oplossing mogelijk is.

Ik kies ervoor om de goede bacteriën te ondersteunen door voedingsmiddelen. Het elimineren van de volledige darmflora door een chemische kuur en dan hopen dat er een goede voor terug komt lijkt me onzinnig en riskant.

Ik ruim liever de ziekte verwekkende bacteriën op met halemid oid in de voliere dan met antibiotica in de vogels.
Gert


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2006-08-17 - 16:43:33 send message to dooren

Oja zebraonline, ik gebruik bv. ook Yakult, visolie e.d. ben ook nooit niet ziek, maar ik rook en drink ook niet op een goed glas wijn na wink ;)

niltava:
Maar ik kan me voorstellen dat bv. bepaalde mensen heel veel ziek zijn en dit juist daarom gaan gebruiken zodat je dan gaat denken dat het niet helpt. Maar gezien dat miljoenen het gebruiken en zich goed voelen denk ik dat hierin toch een waarheid schuilt.

Het zal waarschijnlijk ook voor de vogels zo wel werken.
Gert


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2006-08-17 - 18:58:18 send message to Niltava

Lol
quote
ben ook nooit niet ziek, maar ik rook en drink ook niet op een goed glas wijn na

Nogal wat tegenstrijdigheden gert wink :)

Als ik het zo lees ben je altijd ziek wink :) Kan dus nooit goed zijn die middelen.....
en je drinkt niet ..... alleen wijn wink :)

quote
Das vreemd want sedert ik natuurlijke producten en supplementen gebruik ben ik veel fitter dan vroeger en nooit ziek...

Dat wil natuurlijk niets zeggen, veel middelen werken als men er in geloofd (let op!! ik zeg niet dat ze niet werken)


quote

Ik zou wel eens willen weten wat die innemen?Of heb je het over veganisten?

Geen veganisten, lijn doe ik wel jullie via een pm wil me niets op de hals halen.
Gert, het is wel typisch dat alle gebruikers vaak ziek zijn, en nee ze mankeren werder niets oid.

quote
Ik kies ervoor om de goede bacteriën te ondersteunen door voedingsmiddelen.

Ten eerste:
Het toedienen van bacteriën is nog niet geheel omstreden.
(ik geef overigens mijn vogels probiotica en neem zelf ook wel eens wat)
Ten tweede: de vraag is of je de goede bacteriën binnenkrijgt en in de goede verhoudingen. Zou er bijv. voor elke mens niet een ander optimum/balans zijn. Bijv een verschil bij "zware" vlees/viseters rokers, drinkers, (chronisch) ziekten etc.
Ten derde, maak je de darmen(de bacteriën) niet lui in de aanmaak?


jani
Website Member
Posts :358

Website Member
2006-08-17 - 21:20:59 send message to jani

Regelmatig natuurprodukten voederen kan volgens mij niet slecht werken,destijds had ik regelmatig nestjongen die maar matig groeiden,sederd dat ik in de eerste levens week probiotica toevoeg aan mijn eiervoer heb ik dit niet meer.
Het enige waar ik een beetje bang voor ben is de zuur oplossingen zoals appelazijn en citroenzuur,
heb destijds ergens gelezen dat deze bepaalde vitamines zouden oplossen,maar of dit waar is of niet weet ik niet.Deze gebruik ik dan ook maar om de 2weken 2dagen.


zebraonline
Website Member
Posts :390

Website Member
2006-08-17 - 22:42:30 send message to zebraonline

quote
Dat wil natuurlijk niets zeggen, veel middelen werken als men er in geloofd


Blij dat je het zegt want toen ik mij niet goed voelde rade iemand mij die natuurproducten aan...ik geloofde er ook niet in maar vanaf de 1ste dag voelde ik mij beter...had dus zeker het één en ander tekort ondanks dat ik alles voldoende at en dagelijks een multivitamine innam...

Nu geloof ik er dus wel in...je moet gewoon weten wat je moet nemen en hoeveel...en ja dat verschilt van persoon tot persoon...wat voor persoon A goed is kan voor persoon B schadelijk zijn...

Dat laatste kan ook van toepassing zijn op vogels dus dat wordt wel wat uitzoeken...


broto
Website Member
Posts :1195

Website Member
2006-08-17 - 23:09:26 send message to broto

quote
Nu geloof ik er dus wel in...je moet gewoon weten wat je moet nemen en hoeveel...en ja dat verschilt van persoon tot persoon...wat voor persoon A goed is kan voor persoon B schadelijk zijn...

Dat laatste kan ook van toepassing zijn op vogels dus dat wordt wel wat uitzoeken...




Kan dus toch gevaarlijk zijn voor je vogels,doktertje spelen


zebraonline
Website Member
Posts :390

Website Member
2006-08-17 - 23:28:44 send message to zebraonline

quote
Kan dus toch gevaarlijk zijn voor je vogels,doktertje spelen


Alles heeft een + en een -

De truc is om zoveel mogelijk de + naar boven te halen...

Een klein vb: een bijensteek : kan bij sommigen reuma genezen...voor anderen is het dodelijk...

No Pain no gain


ewals
Website Member
Posts :214

Website Member
2006-08-18 - 08:08:50 send message to ewals

Als een koppel ieder jaar veel jongen grootbrengt (natuurbroed) betekent, dat je de juiste voeding verstrekt, je kunt na één jaar kweken met redelijk wat jongen niet zeggen, nu heb ik de juiste samenstelling, je zult de resultaten over 3-4 jaar moeten bekijken.
Daarna 3-4 jaar een andere samenstelling.
Zo kom je er achter wat goed is voor de vogels.
Proberen hun van oorsprong natuurlijke voeding zoveel mogelijk te benaderen.
Als je "ontdekt" dat er iets toegevoegd moet worden, moet je dit niet laten.
Het belangrijkste voor een goede kweek is , naar mijns inziens, toch nog altijd de voeding die de vogels krijgen. Daarna de huisvesting.
Met de juiste samenstelling zal dit ook geen problemen geven.
Mijn vogels krijgen allemaal, het hele jaar door, gedoseerd appelazijn in het drinkwater.
Als toegevoegde waarde strooi ik korvimin over de voedseldieren.
De jongen gedijen ieder jaar zeer goed.
Je moet zo lang experimenteren totdat je de juiste samenstelling hebt gevonden

Jan Ewals





Plaats een reactie



Er zijn in totaal 150 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede