Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Handopfok albifrons albifrons Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Handopfok albifrons albifrons
Amara
Website Member
Posts :91

Website Member
2006-07-03 - 20:46:41 send message to Amara

Zoals elk jaar vertikken mijn albifronsjes het om te broeden,de eieren worden na het leggen ofwel opgegeten of ingegraven.
Vandaar dat ik elk jaar probeer om deze met de hand groot te brengen.(zie forum handopfok albifrons sterft (van 2004))
Opnieuw stel ik vast dat deze na een week weinig vooruitgang maken.Doch verteren ze de voeding goed!!
Ik voeder met nutribird A21 en dit lukt me wel bij een blauwvoorhoofd amazone vanaf dag 1.
Graag kreeg ik advies van liefhebbers die dit al eens deden met een albifrons.
Met dank!!


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2006-07-03 - 22:25:09 send message to molineti

Misschien een ander broedblok plaatsen.

Ik heb ook enkele jaren problemen gehad met het kweken van amazone albifrons,en gedwongen handopfok moeten toepassen.

na enkele veranderingen o.a de hoogte van het broedblok aangepast, geen problemen meer gehadhappy :)

Ik kreeg toen de jonge ,,gedwongen handopfok,,probleemloos groot met Aves eivoer en gemalen geweekte zaden.

Maar vele zien dit niet zitten omdat ze denken dat het veel werk is en kiezen voor een commercieele ,,pap,,

Maar misschien het proberen waard!

MVg Rene


Amara
Website Member
Posts :91

Website Member
2006-07-03 - 23:41:11 send message to Amara

Alvast bedankt,Wat ik wel vaststel is dat deze kleintjes bij een vocht% van 65% wel eens last hebben van uitdroging.Welk percentage was dat bij U?Weet U soms ook iets van de gewichtstoename?


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2006-07-04 - 12:52:22 send message to molineti

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ik heb in de warmtekastaltijd een schaaltje met water onder het rooster staan(schaaltje om vleeswaren in te bewaren)

Ik kan je helaas niks vertellen over gewichten en vochtpercentages !

In het begin lette ik daar nog wel op,en schreef dat op,maar tegenwoordig gaat het vanuit de losse polslaugh :D

Mijn basis wat temeraturen en aantal voedingen betreft komt uit het boekje van T Tijssen van ´t Kruis.(helaas niet meer verkrijgbaar,zegt men)

Zorg inieder geval dat je niet te vaak en niet te veel voert

MVG Rene


lennard
Website Member
Posts :866

Website Member
2006-07-04 - 13:03:26 send message to lennard

Hoe warm geef je het voer?
Ik heb van de week gehoord van een vogelvereniging dat je amazone's ongeveer bij 80 graden celcius voer kan geven dat ze het dan makkelijker opnemen en dat de ouder dat ook op zoveel graden geven door een zuur in de krop ofzo.
Of het waar is weet ik niet.

Ik doe er zelf ook nog brinta doorhappy :)

Alvast succeswink ;)


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2006-07-04 - 18:42:34 send message to molineti

quote
ongeveer bij 80 graden celcius voer kan geven


Lijkt me wat aan de hete kant:Hou het tegen je lippen aan,of proef hetzelf.

Vind je de temperatuur zelf aangenaam,dan is het ook goed voor de vogelwink ;)

mvgrene


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2006-07-04 - 18:48:44 send message to rupicola

een temperatuur van 80 graden is absurd!!!!!

35 tot maximaal 40 graden Celsius komt eerder


lennard
Website Member
Posts :866

Website Member
2006-07-04 - 19:01:47 send message to lennard

jah ik vond het ook raar ik wou jullie mening ook even horenhappy :)


Fokke
Website Member
Posts :224

Website Member
2006-07-04 - 20:05:57 send message to Fokke

Wat voor temperatuur heb je in de warmtekast ongeveer.Ik zit namelijk ook met een probleempje.Ik heb nu ongeveer 40 jaar lories en ik heb nog nooit een jong met de hand opgevoed ben er ook helemaal geen voorstander van. Maar nu heb ik een jonge groenstaartlori die door de ouders niet meer gevoerd wordt.Deze voor ik nu dus zelf met een spuit en een lepeltje wat verder prima gaat. Hij is nu 4 weken oud en groeit goed. Na het voeren leg ik hem terug bij de ouders in het blok, maar ik heb het idee dat de ouders beginnen te plukken, daarom wil ik hem nu in een zieken/warmtekooi doen maar ik heb geen idee hoe hoog de temperatuur hierin moet zijn, ik kan tot 40 graden .


Psittaccine
Website Member
Posts :61

Website Member
2006-07-04 - 20:19:50 send message to Psittaccine

Op die leeftijd mag het geen probleem zijn om de vogel op normale kamertemperatuur (momenteel toevallig aan de hoge kant) te houden. Op een leeftijd van vier weken wordt het jong ook door de ouders niet meer warm gehouden. Hooguit door een broertje of zusje. Door voldoende voeding blijft het jong op temp. Ook indien deze geplukt is. Voel maar eens een jong die niet meer gevoerd wordt. Deze wordt na verloop van tijd ijskoud.

Verder las ik een rampzalige tip die gelukkig direct weer gecorrigeerd werd. Een vogel heeft een ietwat hogere lichaamstemp dan een mens. Ca 40 graden. De ouders voeren dus nooit voer van > 40 graden. Er vinden overal chemische reacties plaats maar geen enkele zorget ervoor dat het voer in de krop een waarde zal gaan bereiken van 80. De vogel zou van binnen verbranden. Ik heb wel vaker onzin gehoord maar nog niet zo'n gevaarlijke onzin als deze!!

Jan


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2006-07-04 - 20:36:31 send message to molineti

Denk dat we soms wel een beetje genuanceert met niet de juiste informatie om moeten gaan

Er zitten gelukkig ook jonge onervaren liefhebbers op dit forum,die net als iedereen nog niet alles (kunnen)wetenwink ;)

Papagaaien,kakatoes ,grote parkieten en lories:

Dag 1>>>> 37graden
Dagelijks een graad omlaag tot 33 graden
Week 2dagelijks een graad omlaag tot 29 graad
week 3 28 graden
week 4 27 graden
week 5 25 graden
week 6 23 graden

Als ze bevederd zijn kunnen ze zich zelf warm houden,en hebben ze geen verwarming meer nodig(kamertemp)

Dit is uit het boekje van T.Tijssen wat een goede basis is.

Persoonlijk let ik niet meer zo op de graden die de thermometer aangeeft,maar kijk naar de kleur en droogte van de huid van de ,,baby vogel,,

MVg Rene


Amara
Website Member
Posts :91

Website Member
2006-07-04 - 23:57:44 send message to Amara

dag molineti,
Je let meer op de kleur,in het begin zijn de jongen mooi rose,verder verteren ze alles goed maar wat aan de trage kant(al vlug 4 u en langer).En plots na een dag of 10 slaat de lichaamskleur over naar een flets rose en treed de dood dan in.
Ik voer nutribird,en doe het bij de albifrons op de zelfde manier als bij mijn blauwvoorhoofden,bij de ene soort lukt het perfect de andere is altijd een ramp!


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2006-07-05 - 12:39:43 send message to molineti

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ik denk dat je hier het beste een Vogelarts over kunt bellen.

het lijkt me niet dat verkeerde voeding of de verkeerde temperatuur de oorzaak van hun dood zal zijn.

Rene

P.S Ik ga er vanuit dat ze ongeveer op de bovengenoemde temperatuur zitten(bij een te lage temperatuur verteren ze ook slecht)



blg
Oud Lid
Posts :1027

Oud Lid
2006-07-05 - 16:35:27 send message to blg

Als je hand opfok moet doen warm het voer op in een flessen warmer voor baby's, dan heb je altijd de goede temperatuur.


Amara
Website Member
Posts :91

Website Member
2006-07-05 - 23:04:38 send message to Amara

Ondertussen is het 2de jong uit het ei.
Toch moet ik zeggen dat ik na de reacties op het forum nog niet veel wijzer ben geworden.Ook al doet iedereen zijn best om adviezen en tips te geven ,zijn sommige adviezen bedenkelijk(80°)is zo absurd ,je verliest je kuiken meteen!!(kropverbranding)Gelukkig dat ik over de voedingstemperatuur niet twijfelde.Ik ben er van overtuigd dat bij deze kleintjes het probleem ligt bij 1ste de voeding(misschien niet geschikt voor dwerg amazone;2de samenspel tussen vocht en temperatuur in de couveuse.
Of gewoon een zwak kuiken??? Ik ging vandaag nog bij een liefhebber en deze had hetzelfde probleem met een groenvleugel ara.(maar hij beschouwde deze(5 dagen oud ) reeds als een verloren zaak).Een vogel voor de kat zeg maar,dus ook hier kon ik geen bruikbare tips krijgen!!sad :(
Alle nuttige tips zijn steeds welkom!!
Met dank.


blg
Oud Lid
Posts :1027

Oud Lid
2006-07-06 - 19:48:37 send message to blg

Aves-Handopfokvoer


Kompleet Handopfokvoer voor alle jonge zaad-, vruchten- en insektenetende vogels. Ook voor zieke en verzwakte volwassen vogels. Wateroplosbaar. Uniek, omdat het met een knopnaald is te geven. Indien gewenst natuurlijk ook met een lepeltje.

Jonge, achtergebleven vogels kan men met Aves-Handopfokvoer bijvoeren. Ook kan men zieke en verzwakte volwassen vogels met het Handopfokvoer bijvoeren. Uiteraard moeten zieke vogels de juiste geneesmiddelen verstrekt krijgen. Voer de vogels in de snavel en niet in de krop. Handopfokvoer oplossen in water van ± 35° C. Weeg de vogels elke dag vóór de eerste voerbeurt en noteer het gewicht. Voorkom overvoeren en controleer of er mest wordt geproduceerd. Houd het nest schoon. Wanneer de vogels bereid zijn om van een lepeltje te eten gaat men over op Aves-opfok of Parki-opfok. Uitgebreide instructies zijn in de gebruiksaanwijzing te lezen.

Inhoud: 200 g en 800 g.

Voordelen:

het enige handopfokvoer dat met een voederspuit en knopnaald is te geven
compleet voer, alleen water toevoegen
uitstekende verteerbaarheid van nutriënten



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 224 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede