Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Voedseldieren Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Voedseldieren
Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2006-06-23 - 19:25:18 send message to Rogert

In onze vogels van juni (pag 208) lees ik over het kweken van rupsen als voedseldieren. Hierin staan enkele internetsites van Amerikaanse sites waar je kweeksets kunt bestellen, maar weet iemand of er in Europa en het liefst Nederland ook dergelijke sets te kopen zijn?

Deze kweeksets zijn voor zijderupsen, tebo/tevowormen, pijlstaartvlinderrupsen en de groenteuilrups.

Ik heb al het een en het ander in het forum gevonden over voedseldieren, maar weet iemand nog meer recepten om voedseldieren zelf te kweken? Wat zijn goede alternatieven om de dieren een gevarieerd dierlijk menu te geven (ei- en universeelvoer zijn de bekendste)?


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2006-06-24 - 02:13:44 send message to tonnl

Reptielenliefhebbers zijn ook erg vaak met levend voer bezig. Zo vond ik bv een handleiding voor het kweken van wasmotten (http://www.waterschildpad.info/informatie_voedsel_wasmotten.htm)

Een eigen tip: een banaan zonder schil in een bosje hooi wikkelen en in een bakje in de volière leggen waar de vogels er niet bij kunnen. Binnen een week gratis fruitvliegjes. Af en toe een nieuwe banaan en klaar is Klara. happy :)

Ton.


tropic
Website Member
Posts :755

Website Member
2006-06-24 - 16:16:18 send message to tropic

waarom in hooi wikkelen klara??wink ;)


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2006-06-24 - 19:34:41 send message to tonnl

In hooi gewikkeld gaat het ten eerste eerder broeien en ten tweede hebben de larven en de vliegjes plek om te zitten. In de smurrie die ontstaat zouden ze verdrinken.

groet, Klara.. eh... nou ja... happy :)


Pionara.nl
Website Member
Posts :309

Website Member
2006-06-24 - 20:56:39 send message to Pionara.nl



molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2006-06-24 - 22:22:00 send message to molineti

Ik heb nog niet zoveel ervaring met vruchten en insecteneters;maar weet wel al dat meelwormen,buffalos en pinkys niet voldoende zijn!

Het krijgen van eieren/jongen is vaak niet zo moeilijk,maar het inleven houden van de kleinste jongen is een probleem.

Het overgieten van meelwormen met warm water lost volgens mij het probleem niet op.

Het lijkt mij dat niet het door de darmwand heen eten van de meelwormen de problemen geven,maar de onverteerbare huid van de meelwormen geeft verstoppingen bij de jongen!

Ik ben blij met deze topic want,
Ik zit zelf ook zeer verlegen om goede tips omtrend voedseldieren.

Heefd er ook iemand ervaring met het voeren van kakkerlakken?


Marcel_H
Website Member
Posts :16

Website Member
2006-06-25 - 00:42:47 send message to Marcel_H

Naast vogel liefhebber ben ik ook reptielenliefhebber, hierdoor heb enige tijd diverse voedseldieren gekweekt waaronder kakkerlakken. Mijn voormalig driekleur glansspreeuwen kregen regelmatig enkele kakkerlakken te eten deze werden goed aangenomen.

Groeten Marcel


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2006-06-25 - 14:43:43 send message to Picolet

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

De kwaliteit van de voedseldieren is wellicht het belangrijkste aspect. Vooral bij meelwormen wordt er amper een voeding gegeven waar genoeg inzit om een volwaardig product te vormen. Vaak worden de meelwormen op zemelen gehouden en een stukje appel voor het vocht. De wormen en andere voedseldieren blijven welliswaar in leven maar hebben weinig voedingswaarde. Heel simpel gesteld, wat je in de worm stopt komt vanzelf in de vogelmaag. Er zijn een aantal kant en klaar voeders verkrijgbaar bij Aves en Avian. Krekels moeten ook bijgevoerd worden, pas aangekochte zijn veelal enkele dagen niet gevoerd en zijn dus niet zo voedzaam.

Het kweken van rupsen is alleen makkelijk bij wasmotten, het is niet goedkoop maar worden graag gegeten. Het kweken van voedseldieren staat vermeld op de website van de speciaalclub
www.vogelspeciaalclub.nl

De rupsen van verschillende andere vlinders kan men in theorie zelf kweken. Zelf heb ik ook een grote vlinderverzameling gehad en veel vlinders gekweekt. Vooral pijlstaarten (nachtvlinders) en een groot aantal dagvlinders. Het probleem is dat elke vlindersoort zijn eigen voedselplant heeft en er dagelijks vers voer moet worden verstrekt. Een zeer tijdrovende zaak en moet het oude voer dagelijks gescheiden worden van de rupsen die hierop zitten. Bovendien zijn een kleine honderd rupsen zo opgevoerd en zijn ze zeer gevoelig voor darmstoornissen. Een ander probleem is dat wanneer de vogels gewend zijn om rupsen te voeren ze hier om blijven vragen en wanneer er jongen zijn ander aangeboden voer weigeren. De moerbijrupsen (zijderupsen) eten alleen blad van de Moerbeiboom,probeer maar eens van iemand zijn boom te snoeien!!!

In theorie een mooi verhaal maar in de praktijk moeilijk uitvoerbaar. Let op bij het zoeken in de vrije natuur op rupsen die giftig zijn, wanneer de plant giftig is waarop ze voeden zijn de rupsen ook giftig. een voorbeeld is de Sint Jansvlinder die we vinden op jacobs kruiskruid.



Ruud


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2006-06-25 - 20:03:52 send message to Rogert

Ik begrijp dat het zelf kweken van rupsen een dure zaak is, maar misschien is er wat bekend over de voedingswaarde van bepaalde rupsen en kunnen we de beplanting in en rond de voliere rupsvriendelijk maken, zijn daar missien nog tips voor?


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2006-06-26 - 00:57:32 send message to tonnl

Ik weet het niet meer, het isi al eens ter sprake geweest, maar zijn de rupsen van de kardinaalsmuts-stippelmot veilig te voeren aan bv timalia's?
(dat zijn die rupsjes die hele struiken inpakken in een grijs "net" en dan alle blaadjes lekker oppeuzelen).
Ton.


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2006-06-26 - 14:39:45 send message to Rogert

Ik heb het recept voor het kweken van wasmotten gevonden voor degene die willen expirimenteren:

De Grote Wasmot (galleria mellonella)
Deze ruim 1 cm grote nachtvlinder leeft van (oude) honingraat in bijenkasten (liefst de raten waar broed in gezeten heeft). De mot en de tot 2 cm grote rups worden door veel terrariumdieren en vogels goed gegeten. De motten eten niet waardoor ze minder voedzaam zijn dan de rupsen. De motten zijn nachtactief en dus ideaal voor nachtactieve terrariumdieren als gekko's en boomkikkers.
Het kweken met de wasmot:
De wasmot rupsen vreten zich overal door heen. Uit blikken bussen, hardplastic en glas kunnen ze niet ontsnappen. Verwarming tot 25-28 graden celcius is alleen in het begin nodig. Een goedlopende kweek wordt vanzelf warm. Gebruik voor de ventilatie fijn metalen benzinegaas om te voorkomen dat de kleinste larven ontsnappen. Een cyclus duurt 5 - 8 weken.
Vul de kweekbak met een medium op honingbasis. Een voorbeeld van een recept is het volgende:
Verhit 900 gr honing, 880 gr glycerine en 200 gr kunstraat net zolang tot de raat gesmolten is. Meng het dan met 400 gr gist en 1360 gr volkorenmeel. Bedek eventueel de bodem en de zijwanden met lagen golfkarton en plaats hierop een laagje voedingsbodem. Leg daarop weer golfkarton etc, etc.

Oude honingraat is echter vaak besmet met de kleine wasmot (achroea grisella), een soort die de grote wasmot wegconcurreert. Verhit daarom de honingraat of vries hem in.

Dit is het recept voor wasmotten. Mocht iemand nog andere recepten hebben dan hoor ik dat graag.

Zelf laar ik een broedkast maken waarin ik oude raten kan ophangen. Het word als het ware een bijenkast zonder bijen, maar met verwarming. Deze kast wordt verwarmd en gefentileerd, maar niet verlicht. De motten en larven leven het liefst in het donker.
De raten krijg ik van imkers in de omgeving. Mocht u zelf ook iets dergelijks willen maken dan wil ik u wel voorzien van tips. Om raten te krijgen moet men in het najaar contacten leggen met imkers aangezien dat de tijd is dat ze oude raten vervangen.


tropic
Website Member
Posts :755

Website Member
2006-06-26 - 15:43:08 send message to tropic

beste rogert,

Ikzelf heb enkele jaren geleden met sukses wasmotten gekweekt. Het is inderdaad een zeer lonende kweek, waarbij je eens alles volledig draait zelfs niet erg veel moet bijwarmen, daar de larven op zich reeds veel warmte voortbrengen, MAAR, en dat is de reden waarom ik ermee gestopt ben: je larven zitten nl. volledig in een web (rag) ingesponnen, en het is een zeer tijdrovend karwei om ze er allemaal één voor één uit te peuteren. Ik heb het geprobeerd door de vogels zelf te laten doen, maar dit lukte ook
niet.Dus ik ben ermee gestopt.Op zich is het volgens mij wel het beste voedseldier dat je aan je vogels kan geven.
Tot slot zou ik er op willen wijzen dat je verschrikkelijk moet opletten dat de kleine wasmot niet bij in je kweek komt (via honingraten), de kleine en de grote samen gaat niet, dus de kleine zullen de grote wegconcureren.happy :)


vogelkooi
Website Member
Posts :57

Website Member
2007-03-14 - 09:38:26 send message to vogelkooi

Hallo,Ik wil dit jaar zijderupsen proberen te kweken en dan de kleinere rupsen aan de vogels voeren, maar is er een ander soort blad dan van de moerbei wat ze ook kunnen eten? dat zou het eenvoudiger maken.
groeten
Mike


fam:Bakker
Website Member
Posts :1

Website Member
2011-03-11 - 13:01:44 send message to fam:Bakker

weet iemand een goede internet site om voetseldieren te bestellen voor vruchten en insekten eters ????


hoogervorst
Website Member
Posts :411

Website Member
2011-03-11 - 14:13:59 send message to hoogervorst

Hallo,
Kreca kan je bestellen online.

Ronald


RobS
Website Member
Posts :5

Website Member
2011-03-11 - 15:05:10 send message to RobS

Vaak kun je bij de leverancier van zijderupsen een kant en klaar voedsel bestellen.
Of dan de rupsen niet te duur worden weet ik niet.
Treksprinkhanen kweken is ook niet te moeilijk.
Kun je dan in elke gewenste grootte voederen.

Groetjes, RobS.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 241 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede