Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Met de hand opvoeden Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3
<<< vorige


Diesel
Website Member
Posts :104

Website Member
2006-06-19 - 14:59:09 send message to Diesel

Te vaak helaas sad :(

Op een ander forum waar ik zit schreef een vrouw al een aantal keer een vraag, paar maand na elkaar.

Sterke vermoeden dat handopfok dus steeds mislukt.
Arme diertjes.

Ikzelf zou het alleen doen als mn eigen jongen het niet goed zouden doen onder de ouders, of als ik ergens een vogeltje tegen kom die al uit het blok is, maar ze er uit halen om tam te maken ben ik geen voorstander van...
Ik kan ze ook vrij tam tot tam krijgen door ze bij paps en mams te laten.

Dooren, dat zou ook kunnen inderdaad..
Maar omdat ze juist meerdere keren kregen, zat ik eerder te denken aan 3 op een dag, en dan gelijk voorzichtig afbouwen naar 2. Dan is de overgang niet gelijk zo groot.
Of zou dat niets zijn?


Pan
Website Member
Posts :29

Website Member
2006-06-19 - 16:12:32 send message to Pan

Maar waar ik dan wel schrik van heb als ik het jong er een paar keer uithaal en zelf soms papvoeding geef:
Gaat de moeder het jong niet doodpikken?
Omdat het jong dan een andere geur heeft (dat van mijn hand)

Groetjes pan/Vanessa


adriaanbaan
Website Member
Posts :154

Website Member
2006-06-19 - 19:56:39 send message to adriaanbaan

Hoi Pan,

De methode werkt alleen maar als er meerdere jongen in het nest zijn. Als er maar één jong is dan zal er paniek bij de ouders uitbreken als je het enige jong uit het blok (tijdelijk) weghaalt.

Grasparkietjes zijn relatief gemakkelijk handtam te maken, dus zal deze methode het gewenste resultaat opleveren.happy :)

Groetjes Adriaan


adriaanbaan
Website Member
Posts :154

Website Member
2006-06-19 - 20:12:30 send message to adriaanbaan

Hoi Tonnl

quote
Jammer is wel dat het bijna nooit lukt om met die jongen ooit nog te kweken...



Dit is een vooroordeel dat je niet kan hardmaken! Ik heb in het verleden vele grasparkieten gekweekt met handgrootgebrachte grasparkieten. Gewoon in een ruime huiskamervoliere met 2 koppeltjes. Zelfs als er jongen waren kwamen ze nog verwennerijtjes uit je hand halen.

groetjes Adriaan



tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2006-06-19 - 23:28:42 send message to tonnl

In onze vogels van mei staat een heel artikel over onderzoeken naar problemen met vogels die veel te vroeg uit het nest gehaald zijn.
Zeer ernstige gedragsproblemen lijken veel vaker voor te komen bij handopfok.
Ook kweekproblemen lijken zeer gerelateerd aan het gebrek aan opvoeding door de ouders.
Als je de bronvermelding van het artikel ziet lijkt het toch heel aardig onderbouwd.

Dat grasparkieten het wel vaak overleven zegt niets over de wenselijkheid van handopfok, vind ik.
Groeten, Ton.
Ton.


Diesel
Website Member
Posts :104

Website Member
2006-06-20 - 13:08:13 send message to Diesel

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Pan, bij een nest met 1 jong zou ik dit inderdaad niet doen. Dan zijn de ouders compleet van slag.

Ik had hier een nest van 4 en nam er per x 2 uit.
Ik had het voordeel dat de beide mannen die voor de pop zorgden heel makkelijk zijn en erbij kwamen zitten, en de pop zich dan bekommerde over de andere 2 jongen.
En zo wisselde ik dit af. Let wel op, niet elke parkiet laat dit toe.

Als er meerdere jongen zijn kun je het wel proberen, maar het heeft weinig tot geen zin om ze zelf dan nog bij te voeren.
Waarom:
Als je zelf dus gaat bijvoeren, terwijl de ouders al regelmatig voeren heb je kans dat de krop niet leeg raakt op een dag en de jonge vogel kropverzuring krijgt.

Grasparkieten zijn hele nieuwsgierige vogels, en als jij zelf een koppel met jongen hebt en je haalt ze er iedere dag een of 2 x uit, dan is het niet eens nodig om bij te voeren.
Gewoon in de gaten wanneer ze zelfstandig eten, en uitgevlogen zijn en dan haal je ze in huis.

Ik heb wel vogels overgenomen die al een jaar of 4 waren en die komen zelfs bij me zitten.
k heb nu voor observatie een pop en man binnen zitten en de pop komt er gezellig bijzitten als ik mijn vogels voer. Ik kan haar kroelen en al.

Het hoeft inderdaad niet altijd goed te gaan met handopfokjongen die later zelf een nest krijgen, maar ik ken ook genoeg gevalen waarbij het juist wel heel goed gaat, dus het hangt ook puur van de vogels af.

Hoe dan ook is het beter om ze bij de ouders te laten, maar als er zich een situatie is waarbij het niet kan, dan zou ik ze er zelf uithalen en wel opvoeden, maar alleen als t niet anders kan.



Pagina : 1 2 3
<<< vorige

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 182 bezoekers op de site, waarvan 7 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede