Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Angst voor de schuif? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Angst voor de schuif?
BartH
Website Member
Posts :31

Website Member
2006-04-20 - 12:27:59 send message to BartH

Ik heb sinds vorige week mijn grijzen naar een nieuw verblijf verplaatst. Tussen de buiten- en binnenvoliere zit een schuif. Probleem was dat ze niet van binnen naar buiten durfden(of wilden; de vlucht binnen is ook 3 meter lang en daarom goed vertoeven). Na veel lokwerk met fruit en noten kwamen ze toch naar buiten. Ik kon duidelijk merken dat ze de schuif(afscheiding binnen/buiten) maar niks vonden. Ze bestudeerden de schuif eindeloos. Maar goed, 1 keer buiten ontstond het probleem dat ze 's avonds niet binnen wilden. Dus maar van buiten naar binnen lokken. Wie weet raad? Of is het gewenning? Want het gaat niet uit zichzelf.


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2006-04-20 - 12:30:55 send message to johanblok

Ze moeten gewoon langzaam wennen, dat kan bij wildvang nogal eventjes duren.


BartH
Website Member
Posts :31

Website Member
2006-04-20 - 12:34:40 send message to BartH

Dank je Johan. Het is trouwens ek waarvan 2 zo tam zijn als het maar kan.

gr.


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2006-04-20 - 13:05:21 send message to johanblok

Vermoedelijk zijn ze dan al niet gewend om in een buitenvoliere te leven. Grijze roodstaarten zijn vaak heel erg conservatief, ze moeten gewoon wennen aan jouw manier van houden en dat kan best even duren. Met EK's zal dat door de bank genomen gemakkelijker en sneller gaan als met wildvang. Ik zou niets forceren, maar het luik de eerste tijd altijd open laten. Ze kunnen eerst wennen aan het ritme van voeren, schoon maken etc. Als ze zich geheel thuis voelen en uit eigen initiatief beide verblijven zonder aarzeling bezoeken, zou ik ze gaan leren om s'avonds opgesloten te worden in het binnenhok.
Je zou ook een zitstok dwars door het luik (althans het gat waar het luik voor zit wink ;) ) kunnen bevestigen, en natuurlijk zitstokken vlakbij het doorvlieggat in beide hokken. Zo kunnen ze gemakkelijker wennen aan het gat, in het begin durven ze er vaak niet direct op af of er doorheen te vliegen. Mijn vogels hebben het zo ook geleerd, en als ze uitvliegende jongen hebben, breng ik ook weer extra stokken aan. Een dik touw is ook mogelijk.


zebraonline
Website Member
Posts :390

Website Member
2006-04-20 - 16:58:12 send message to zebraonline

Als het donker wordt een lamp doen branden in het nachthok...vogels gaan altijd richting licht.


Wim B
Website Member
Posts :87

Website Member
2006-04-20 - 19:35:57 send message to Wim B

Ik heb deze week ook al mijn lories oevrgebracht naar de nieuwe voliere. Ook zij zijn een schuif tussen nachthok en buitenren niet gewend. De ingang via de schuif is voor alle vogels geen groot obstakel meer (na drie dagen). Ook ik heb ze de eerste twee avonden getracht binnen te halen in het nachthok. Zelfs het licht aangelaten mocht uiteindelijk niet baten.
De vogels blijken het liefst te overnachten in de buitenvlucht.
Ik denk dat het met jou grijze roodstaarten ook een kwestie van wennen is. Mogelijk dat grijze roodstaarten nog gevoeliger/ terughoudender zijn dan lories. Heb de indruk dat de nieuwsgierigheid van de lories de "angst" overwint. Mogelijk dat je wat fruit bij de schuif neer kunt leggen. Veel plezier met je vogels!!!
Wim


leonvlindt
Website Member
Posts :2

Website Member
2006-04-21 - 12:07:35 send message to leonvlindt

bij mijn heeft dit een jaar gekost en veel geduld. maar nu gaan ze zelf naar binnen naar twee jaar dus(rustig laten wennen en alles komt goed)


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2006-04-21 - 12:15:27 send message to johanblok

Mijn mullers vonden het luik het eerste jaar ook maar spannend, en wilden over het algemeen niet naar binnen. Nu, ruim 5 jaar later, kan ik ze op elk willekeurig moment op commando opsluiten in het binnenhok zonder dat dit ze ook maar enige stress bezorgd.


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2006-04-22 - 00:53:43 send message to natasja

quote
Nu, ruim 5 jaar later, kan ik ze op elk willekeurig moment op commando opsluiten in het binnenhok



dan ben ik toch nieuwsgierig naar wat je commando is ... " op je plaats !" ? wink ;)


Triton
Website Member
Posts :140

Website Member
2006-04-22 - 12:01:10 send message to Triton

Hoi Bart H,

Ik heb het zelfde probleem gehad met mijn tamme grijze. Het heeft 2 weken geduurd dat ze uiteindelijk naar buiten wilde. En toen ze de angst hadden overwonnen om door het gat naar buiten gaan durfde ze niet naar binnen haha. Ik had echt zoiets jeetje ze eten dan niet want het eten is binnen. Maarja ze hebben 2 weken binnen gezeten en weten dus dat daat het eten is. Ik heb toen niet buiten eten gegeven alleen water verstrekt. En de honger heeft hun angst overwonnen. Ze hebben 3 of 4 dagen zonder eten buiten gezeten. Er zullen mensen zijn je bent niet wijs maar ze vlogen daarna heerlijk van binnen naar buiten en andersom.


nick vdb
Website Member
Posts :403

Website Member
2006-04-22 - 12:54:16 send message to nick vdb

hallo,
ja...dezelfde reactie als de andere he.
Ze zijn waarschijnlijk niet gewend om in een voliere te leven,dus kennen ze dit niet.Na een tijdje graken de vogels hier wel aan gewend.


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2006-04-23 - 00:13:09 send message to johanblok

Mijn commando bestaat eigenlijk uit een gebaar gemaakt vanaf een zodanige plek in de voliere dat er geen misverstand mogelijk is: gestrekte arm die met de wijsvinger naar het invlieggat wijst.
Soms struikelen ze bijna over elkaar heen bij het invlieggat, zo goed luisteren ze, mijn hond kan er een voorbeeld aannemen! laugh :D
Het jong van dit koppel begint het ook al te leren, maar protesteert eerst een poosje.


BartH
Website Member
Posts :31

Website Member
2006-04-25 - 17:09:03 send message to BartH

Dank voor alle reacties! Probleem is nu het naar buiten lokken. Dit lukt mij dus niet maar vrouwlief wel! Naar binnen is geen probleem meer, eerst de tammen en dan de wat wildere. Ze hebben zeker een pesthekel aan mij gekregen door het uitvangen.


meyer
Website Member
Posts :1390

Website Member
2006-04-25 - 18:47:50 send message to meyer

Hoi Bart,

Je moet je vogels niet naar buiten en naar binnen lokken.
Als er bij mij nieuwe vogels komen dan blijven ze de eerste twee weken lekker binnen om zo vertrouwen te krijgen in het, voor hun nieuwe nachthok.Op deze mannier weten ze de etensbak en drinkbak goed te vinden en weten ze waar hun slaapplaats is.
Dan na twee weken doe in voorzichtig de schuif open zeten,doe dit voorzichtig want alles is nieuw voor deze vogels. Laat dan de vogels zelf naar buiten komen zodat ze ook weten waar ze langs naar buiten gegaan zijn. Soms duurd dit enkele dagen,maar er zijn ook koppels welke de zelfde dag nog buiten zitten.Ik heb nog niet meegemaakt dat er één van de nieuwe koppels niet voor de donker terug binnen zat.
Je moet dus je vogels zelf laten bepalen wanneer ze naar buiten willen komen en niet naar buiten willen lokken omdat jij ze buiten wil zien zitten, waardoor je aan het eind van de dag de vogels weer naar binnen moet lokken of jagen.

succes.

groeten Meyerwink ;)



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 147 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede