Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Biergist, duivemelkers geven het, vogelliefhebbers niet??? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Biergist, duivemelkers geven het, vogelliefhebbers niet???
dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2006-03-23 - 20:07:59 send message to dooren

In de duivenhouderij wordt weleens biergist gegeven,
zijn er forumleden met ervaring hiermee??
Gert


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2006-03-23 - 21:39:01 send message to Picolet

Indirect gaf ik wel biergist namelijk biergistvlokken in het voer van de meelwormen en in de voedingskoek die ik gaf aan mijn wasmottenkweek.

In biergist zit veel vitamine B12.

Ruud


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2006-03-23 - 21:45:32 send message to dooren

Ik ben vandaag begonnen dit mijn vogels te geven, idd vooral B12 is een vitamine die weinig voortkomt.

In zeewier e.d. is vit. B12 niet biologisch benutbaar, vandaar dat ik biergist wilde toevoegen aan mijn lorivoer.

Ook het eiwitgehalte is van hoge en goede kwaliteit, gecomibeerd met mijn pollen krijg je een goed aminozuur patroon van het eiwit.
Gert


zebraonline
Website Member
Posts :390

Website Member
2006-03-23 - 22:13:11 send message to zebraonline

Lusten ze het, want ik heb het eens voor mezelf gekocht en het is niet te vreten...de geur alleen al...


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2006-03-23 - 22:16:45 send message to molineti

Ik voeg het samen met stuifmeelpollen toe aan met Aves eivoer(sinds een half jaar)
Ik geloof dat het van Avian is
De toekomst zal uitwijzen of het en goede toevoeging ishappy :)



loripeet
Website Member
Posts :100

Website Member
2006-03-25 - 21:43:44 send message to loripeet

Hallo Gert,

Volgens mij voegen Walter en Manfred uit Duitsland dit ook toe aan hun lorivoer. Ik heb ze hier wel eens over horen praten. Dus zal het inderdaad wel goed zijn. Zit dit dan niet in het voer van Jos?

Groet,
Peter


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2006-03-25 - 22:10:02 send message to dooren

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Hoeveel jos toevoegd weet ik niet precies Peter, maar in het voer zit veel havermeel (45%)

Wat heeft dit dan allemaal te maken met het gist??

Even een uitleg hierover:
Fytinezuur komt voor in graanprodukten waarin de zemel is verwerkt, deze zuren belemmeren de absorptie van calcium.

Fytase daar in tegen is een enzym dat fytinezuur splitst in inositol en fosforzuur, hierdoor wordt fytinezuur afgebroken en kan geen neerslagvormen met calcium.

In gist komt dit enzym voor en breekt dus het fytinezuur af, zodat calcium benut kan worden.

Gist is met veel graanprodukten dus niet alleen nuttig voor andere aminozuurpatronen en extra goede vitamines B.

Ook heeft het havermeel een zeer ongunstige factor calcium - fosfor. Hierdoor moet je dus ook extra calcium toevoegen zodat de verhoudig weer wordt hersteld. Een verkeerde verhouding zorgt ervoor dat calcium niet kan worden opgenomen
Gert


pluimenest
Website Member
Posts :129

Website Member
2006-03-27 - 08:47:14 send message to pluimenest

Gert,

Ik kweek voornamelijk met tropen.
Zelf gebruik ik reeds meerdere jaren biergist, tot heden ben ik zeer tevreden van dit produkt.
Het mest van de vogels is steeds mooi gebonden en de bevedering is eveneens beter dan voordien.
Vraagje : wat moet de verhouding calcium-fosfor juist zijn.
Ik zie dit steeds maar terugkomen in het forum, maar waarden worden niet genoemd.
Je reactie wordt zeker op prijs gesteld.


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2006-03-27 - 09:42:30 send message to dooren

Hoi Pluimenest.
Calcium - fosfor 2 : 1 wordt als ideale verhouding beschouwd, natuurlijk moet dan ook vit. D3 worden gegeven voor een betere opname.

Een ongunstige verhouding van calcium - fosfor verhinderd ook opname van D3.

Echter in granen en zaden zit geen D3, wel D2.

Vogels die buiten zitten kunnen wel door UV licht vit. D3 aanmaken uit opgeslagen D2 (wat ook weer in gist zit).

Vogels die altijd binnen zitten (geen UV) kunnen dus gemakkelijk problemen krijgen als ze niet via voeding D3 binnenkrijgen.

We maken ons vaak zorgen over bv. vit.A dat ze dat te weinig binnenkrijgen, echter vogels die intensief broeden (eieren leggen) binnen zonder UV licht en Vit.D3 in de voeding heb ook vaak problemen.
Gert


Lori-lover
Website Member
Posts :46

Website Member
2006-03-27 - 11:27:00 send message to Lori-lover

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Hallo Gert,
Zelf geef ik de lori's vochtig gemaakt eivoer met honing én biergist (voor duiven! volgens de verpakking...). Of de biergist ertoe bijdraagt weet ik niet, maar de vogels zijn in topconditie en zien er piekfijn uit. Nadelige gevolgen heb ik er nog niet van ondervonden, dus ik blijf het gewoon maar zo geven. Ik ben dit gaan doen, omdat ik hiervoor ook altijd al biergist door mijn eivoer mengde voor mijn engelse grasparkieten en daarbij beviel het ook goed.
Groeten van Ad


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2006-03-27 - 13:20:25 send message to dooren

In eivoer zit vit.D3 dus das goed lorilover.

Op zich is dus niks mis met jouw eigen mengsel, dus gewoon doorgaan.
Gert


pluimenest
Website Member
Posts :129

Website Member
2006-03-29 - 08:08:32 send message to pluimenest

Gert,

dank voor je reactie.
Ik heb nog wel één vraagje.
De verhouding Ca - F moet dus 2 - 1 zijn, maar wat betekend dit in absolute waarden ?
Ik bedoel hiermee bv. gr per kg eivoer of opfokvoer.
Nog maar eens dank bij voorbaat !!!


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2006-03-29 - 09:25:27 send message to dooren

Voor normaal onderhoud, buiten kweek/opfok
als ondergrens 0.5% calcium en 0.25% fosfor.
Dus op 1 kg = 1000 gram voer moet 5 gram calcium en 2.5 gram fosfor zitten.

In de praktijk zit men op een kg voer 10 gram calcium en 5 gram fosfor. Bij duiven worden deze hoeveelheden aangehouden.

Bij kweek en opfok mag dit zelf wat worden verhoogd.

Wil calcium en fosfor benutbaar zijn dan dient er ook D3 in het voer aanwezig te zijn. Of moeten de vogels naar buiten kunnen zodat ze UV licht krijgen. (15 minuten is voldoende)

Glas en doorzichtige plastic platen met UV blokkers verhinderen opname van UV licht.

D3 zit niet in plantaardig voedingsmiddelen. Daarom is het belangrijk vogels ook vogels eidooiers te geven, hierin zit D3.
Gert


pluimenest
Website Member
Posts :129

Website Member
2006-03-29 - 11:32:06 send message to pluimenest

Gert,

Nog maar eens ik.
Waarin kan je zoal Fosfor vinden ?
Is het mogelijk om het ook in poedervorm te verstrekken, of zou je dit niet aanraden.
Of zit er reeds voldoende Fosfor in zaden ?
Wordt eentonig, maar toch weer eens bedankt.


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2006-03-29 - 13:13:50 send message to dooren

Je kunt gewoon Gistocal (poeder) kopen in de betere dierenspeciaal zaken of boerenbond winkels.

Hierin is de verhouding van 2:1 aanwezig,
10 gram toevoegen op 1 kg. voer, en klaar is kees.
Gert


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2006-03-29 - 22:38:55 send message to tonnl

In kaas en in eidooier zit ook D3, is dat niet te gebruiken in bv een eivoer voor vogels die binnen zitten?
Kwark is ook een soort kaas, zou daar voldoende D3 inzitten? Mijn timalia's zijn gek op kwark.
Ton.



Pagina : 1 2 3
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 253 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede