Als je het uit natuurlijk oogpunt bekijkt is alles te klein, niemand uitgezonderd.
Hier lopen verschillende standpunten door elkaar.
Die nooit, echt nooit tot elkaar kunnen komen, dat heeft zich al bewezen in verschillende topic's.
Het idee dat er kwekers zijn die werkelijk slaaf zijn van hun vogels, en er alles aan doen om ze aan niets te laten ontbreken, ongeacht welke ruimte ze tot hun beschikking hebben, daar word aan voorbij gegaan.
Ken kwekers waar je zonder problemen van de grond kunt eten, ook al hebben ze vogels in kweekboxen zitten, waar je zonder mondkapjes of zuurstofflessen naar binnen kunt wandelen.
Waar vervetting niet toeslaat, omdat ze de voedingsleer omtrent deze aandoening tot in hun vingertoppen beheersen.
Ongeacht welke soort ze in hun bestand hebben.
Heb geen kaas gegeten van de soorten zoals de kleinere soorten parkieten en kromsnavels, althans niet genoeg om hierover een mening te plaatsen, maar als ik sommige reactie's zo lees. heb ik niet de indruk, dat hier commerciele doeleinden aan gekoppeld zijn.
In welke vorm van huisvesting men ook kweekt, zorg dat alles daarop afgestemd is, verzorging/reinheid/voeding/ontspanning.
Uitwassen zullen er wel blijven bestaan, maar niet alleen bij de zogenaamde kweekboxen hoor, zou ze vandaag echt niet op bezoek willen hebben (zowie zo niet)die ondanks dat ze heel veel ruimte hebben toch problemen kennen van vervetting/onreinheid enz..
Heel fijn dat er kwekers bij zijn die het wel goed voor elkaar hebben,( ook betrekkelijk) maar dat geeft nog geen rechten om alles wat anders is, of lijkt te zijn, als slecht of minder te bestempelen, het kan niet zo zijn dat alles over een kam geschoren word, denk dat je tegen heel veel haren instrijkt, buiten de excessen zijn er wel degelijk heel goede kwekers, die maar een ding willen, het beste voor hun vogels, en dit tot aan hun laatste adem.
Import stop, zeker mag gisteren al afgekondigd worden, dit zal zeker de trekkers van baby's en eitjes niet goed uitkomen, snijd het mes eindelijk eens aan twee kanten.
Maar wel voor alle dieren, lijst 1 of niet, een totaal verbod op invoer van welke soort dan ook, dit zal zeker een opwaartse push geven in het kweken met vogels, een nadeel, geld (het slijk der aarde) zal ook dan weer, een te grote rol gaan spelen, en het begrip kweekbox zal een grote vlucht nemen als kweekmethode.
En dit zal de grote jongens met honderden koppels in kweekboxen allleen maar in de kaart spelen, een prijs verdubbeling bij een import verbod ligt wel voor de hand, voor de meest gangbare soorten, kweek/huiskamer zal niet veel uitmaken.
Dan word het trekken wel nagelaten, maar dat zal weinig aan hun inkomsten veranderen op deze manier.
Wie de oplossing heeft dragen hem aan, zou ik zeggen, als ik alles zo eens overdenk, echt zou het niet weten wat nou te doen, om de excessen uit te bannen.
Vergeet niet, dat bedrijfsmatig heel veel mag en kan in dit landje, en de welzijns wet is zo lek als een mandje.
Neem nu export, toch van de zotte dat een stuk appel als drinkwater gezien word,ook tijdens vluchten over heel grote afstand van 23 uur en meer, zeker met de nodige tussen landingen zomaar even een klein dingetje uit het hele dikke boek welzijnswet.
Zal het allemaal wel te zwart zien denk ik, stop ermee, ga verder met bouwen.
Peter.