Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > alergie??? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : alergie???
weggy
Website Member
Posts :80

Website Member
2006-02-15 - 09:32:05 send message to weggy

Hoi beste medevogelaars,

Ik ben tot de ontdekking gekomen dat ik wel eens alergie zou kunnen hebben voor men vogels. Dit is vooral een probleem in de kweekruimte binnen en als ik er langere tijd moet zijn (schoonmaken,vogels vangen en verplaatsen,...). Ogen beginnente tranen,verschrikkelijk niesbuien,.... Ik moet zeggen dat ik wel constant last van heb (moeilijker ademhalen,piepende longen,...) Vroeger totaal geen last van gehad en in 1 keer begonnen.
Binnenkort wat testen laten doen,maar ik vrees dat deze vrij voor de hand liggend zullen zijn.
Zijn er liefhebbers/kwekers die ondanks de allergie toch nog zijn/kunnen doordoen met de hobby?
Misschien tips voor een goede luchtreiniging/afzuiging in verblijf?....
Ik kweek met forpussen,citroenparkieten,aymara en tarantas.

Gr; Herman


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2006-02-15 - 09:51:44 send message to dooren

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Het beste is zoveel mogelijk buiten vogels te houden zodat geen stofvormig kan plaats vinden.

Ook vogels die geen veerstof veroorzaken helpen.

Anders rest weinig dan goede ventilatie en een stofkapje met filter P2 dragen.

Ik hoop dat deze tips je wat helpen.
Gert


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2006-02-15 - 10:48:39 send message to johanblok

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Als je de vogels in ruime buitenvolieres houdt met een klein aantal vogels per vierkante meter zul je er vrijwel geen last van hebben. Zeker als je dan ook nog soorten neemt die relatief weinig veerstof afgeven (dus bijvoorbeeld geen grijze roodstaart of kaketoes (om binnen papegaaien te blijven).
Ik zou ook binnenhokken maken waar bij je middels een luikje vanuit de buitenvoliere kunt voeren zonder in het hok te komen. Dus zonder voergang, dit voorkomt dat je dagelijks in aanraking komt met veerstof e.d.

Als je toch met binnenhokken wilt proberen te blijven werken, kun je een goed ventilatie/ionisatie systeem aanbrengen. Bij voliere benodigdheden worden deze wel aangeboden op deze site.

Verder alles regelmatig (eens per week) schoonmaken. Dat scheelt zeker ook een en ander. Misschien heeft ook de gebruikte bodembedekking invloed, beukensnippers of kranten lijken mij het minst aanleiding geven tot allergie en dus de beste keus.
De vogel geregeld sproeien met een plantenspuit of zo (bijvoorbeeld elke week tijdens het schoonmaken) zou ook kunnen helpen.


Lori-lover
Website Member
Posts :46

Website Member
2006-02-15 - 13:06:36 send message to Lori-lover

Hoi,

Heel vervelend; mij is precies hetzelfde overkomen. Alles wat ik binnen kweekte, in huis of in de garage/schuur heb ik weggedaan en ik kweek nu alleen nog buiten en dan voornamelijk vogels die niet 'stoffig' zijn, zoals lori's. Op deze manier is het te doen voor me zonder extra last. In ieder geval veel sterkte en succes want t is niet leuk om zulke maatregelen te moeten nemen.
Groeten van Ad


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2006-02-15 - 13:39:28 send message to Hawkeye_NL

Ik heb een beste tijd gehad van dergelijke verschijnselen. Voornameliojk als ik mij inliet met kaketoes bleek ik een beste astma aanval te krijgen.

Testen hebben echter niets opgeleverd en het bleek geen allergie te zijn. Wel is er bij mij sprake van een astmatische bronchites. Niet te min heb ik nog altijd mijn vogels. Het is verder ook geen groot probleem, zodra ik buiten het vogelverblijf kom gaat het een stuk beter.

Of en hoe je verder wil is dus uiteindelijk een eigen keus!
Sterkte


thuis
Website Member
Posts :347

Website Member
2006-02-15 - 18:51:31 send message to thuis

Herman, laat je longen eens goed controleren en doe de standaard-allergie testen. Hopelijk komt daar niets bijzonders uit. Als je extra gevoelig bent (geworden) voor histamine (prikkels die invloed hebben op de luchtwegen) vraag dan om een luchtwegverwijder voor de benauwde momenten.
Ook kan je vragen om een medicijn voor overgevoeligheid, bv. Claritene of Aerius, dit soort medicijnen kan je preventief innemen (1 pilletje per dag) en deze voorkomen dat piepen en benauwdheid. Maar let op.... dit zijn beide leuke oplossingen als je zeker weet dat er geen (long)problemen zijn, dus nogmaals, eerst goed laten onderzoeken.
Succes.


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2006-02-15 - 19:44:06 send message to Rogert

Beste Herman.

Een allergie voor vogels is zo goed als uitgesloten. 1 op de 1000 mensen die getest wordt op een vogelallergie blijkt ook daadwerkelijk voor vogels allergies te zijn.

Ikzelf ben ook getest en het blijkt dat ik allergies ben voor huisstofmijt. Dit is iets dat in een vogelhok veel aanwezig is maar ook in je gewone omgeving. Het kan heftig tot uiting komen op het moment dat je zelf veel stress hebt of niet lekker in je vel zit.

Er zijn vogels die veel stof produceren waar dus ook veel huisstofmijt op af komt. Schaf dergelijke vogels niet aan (bv grijze roodstaarten).

Door slechte ventilatie en hygiene kan de ruimte zich vullen met mijt en op het moment dat je gaat schoonmaken dwarrelen alle stofdeeltjes met mijt in de lucht die je zelf dan inademt.

Wat je kan doen is ruime binnen-volieres maken met buitenvolieres. Vogels die naar buiten kunnen maken al minder stof.

Dagelijks je vogels sproeien zorgt er voor dat het stof dat ze produceren niet gaat ronddwarrelen maar op de grond terecht komt.

Bij het schoonmaken kun je een stofmasker gebruiken om zo het meeste stof uit je longen te houden. Als je nat schoonmaakt (eerst je ruimte nat sproeien) heb je ook al minder last.

Een goede ventilatie (lucht van buiten naar binnen zuigen en niet andersom) komt het meeste stof in de hoeken van je vogelruimte te liggen die dan weer gemakkelijker schoon te dwijlen/soppen zijn.

Een luchtfilter over water is ook een praktische oplossing (http://www.venta-benelux.com./) Hierin verdwijnt het dwarrelende stof.

Als laatste vermijd stress en spanningen.

Er is goed te leven met een allergie en de vogelhobby. Het is wel verstandig om even langs de huisarts te gaan en ook daadwerkelijk te testen. Misschien heb je een inhalator nodig maar je kan je hobby wel blijven behouden.


weggy
Website Member
Posts :80

Website Member
2006-02-15 - 22:45:22 send message to weggy

Allen alvast bedankt voor de tips.
Verder onderzoek zal moeten uitwijzen wat er precies aan de hand is.
Heb inmiddels van de arts wel al pilletjes gehad en deze houden de ergste symptomen alvast onder controle (neem deze nu 2 weken).
Soms inderdaad spontane niesbuien ook al ben ik niet direct bij de vogels geweest,dus misschien inderdaad huisstofmijt.
Heb in binnenverblijf forpussen in kweekbakken,en die maken behoorlijk wat stof. Om deze alle dagen te besproeien is een onbegonnen zaak denk ik.
Stofmasker zal inderdaad al veel schelen.Stom dat ik daar zelf niet op gekomen was.
Voor de rest dus proberen een goede luchtreiniger te vinden en voldoende ventilatie.
Zoals gezegd in de buitenvolieres heb ik er geen last van. 7 vluchten met in elke vlucht 1 koppeltje kleine parkieten valt nog mee kwa stof.

Gr; Herman


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2006-02-15 - 23:20:45 send message to tonnl

Op gratisoptehalen.nl staat een luchtreiniger. Misschien is het een oplossing voor je.
Succes.
Ton.


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2006-02-16 - 08:40:12 send message to ParkietenPeter

Even voor de duidelijkheid, gisteren toevallig aan zo'n test onderworpen geweest;
een allergische reactie op vogels zelf is nagenoeg niet te testen. Doorgaans is de mens ook niet allergisch voor dé vogel. WEL voor de stoffen die vogels produceren. Veerstof, ontlasting, huidschilfers, huidschimmels.
Díe kunnen wij namelijk inademen en daar kan een reactie op ontstaan. De vogel zelf dus niet (is ook moeilijk zo'n veertje inademen), maar wel wat er vanaf komt.
De reactie komt nl doordat wij iets ínademen waar we niet tegen kunnen, allergie vertoont zich immers ook pas na inademing of huidcontact. (e.e.a. volgens de laborant van het ziekenhuis)

Hygiene is daarom een belangrijk onderdeel als men reacties vertoont in het kot. Maar dat wwerd hier al duidelijk gemaakt. De soorten waar je mee kweekt zijn van ondergeschikt belang. De stoffen zijn voor elke psitacidae hetzelfde.

Succes.
wink ;) Peter


rajar
Website Member
Posts :709

Website Member
2006-02-16 - 17:44:44 send message to rajar

Er zijn tegenwoordig therapeuten die je van allergieen/intolleranties af kunnen helpen.
Info op http://www.jmtinfo.nl/


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2006-02-23 - 11:35:16 send message to ParkietenPeter

quote
De Jaffe-Mellor Techniek (JMT™) kan voor verlichting zorgen van symptomen gerelateerd aan chronische aandoeningen zoals ...


Verlichting is nog niet hetzelfde als er vanaf helpen, helaas rajar.
Dit werd echter ook gezegd van tal van andere alternatieve behandelingsmethoden zoals o.a accupunctuur. Is al door velen uitgeprobeert zonder resultaat. Deze JMT-techniek is overigens ook al onder andere namen geintroduceert geweest zonder van de grond te zijn gekomen. Helaas.


Roosje
Website Member
Posts :134

Website Member
2006-02-23 - 13:51:57 send message to Roosje

Een allergie voor vogels wordt getest in het bloed. En 1 op de 1000 mensen, dat betekent dat het dus wél kan. Ben je echt allergisch voor de vogels zelf dan heb je een aardig probleem, hierdoor kunnen de longen namelijk blijvend beschadigd worden. Dan krijg je medicijnen als prednison en dat is geen pretje. Ik zelf ben allergisch voor huisstofmijt en gebruik mizollen pillen, cingulair pillen en een alvesco puffer 1 maal daags, dit werkt erg goed!


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2006-02-23 - 14:06:31 send message to ParkietenPeter

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Wanneer je een allergische uitwerking van je longen hebt, komt dit doordat er deeltje in je longen terecht komen waar je lichaam dan weer op reageert.

quote
Veel mensen
zijn allergisch voor deze prikkels:

· De huisstofmijt in huisstof.
· Huidschilfers van dieren, zoals ... en vogels.

bron: http://www.longemfyseem.nl/astma.htm

Hoe kan een deel van een vogel in je longen of bloed terecht komen? Vraag je longarts maar eens.
wink ;) Peter


zebraonline
Website Member
Posts :390

Website Member
2006-02-23 - 15:42:34 send message to zebraonline

Als je allergies bent kan je je eigen weerstand een duwtje geven door regelmatig wat propolis in te nemen(niet geschikt voor mensen die allergies zijn aan bijensteken).
Klinkt misschien belachelijk maar het werkt zeer goed...ik krijg zelfs geen verkoudheden meer...en het is 100% natuurlijk...


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2006-02-23 - 21:17:34 send message to ParkietenPeter

Dezelfde propolis als je bijv. voor je vogels koopt?
Zelf koop ik ze bij de Imme, die?



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 216 bezoekers op de site, waarvan 7 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede