Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Vraagje over voeren! Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Vraagje over voeren!
R. Bijlemeer
Website Member
Posts :78

Website Member
2003-11-19 - 13:33:26 send message to R. Bijlemeer

Goedemiddag.

Zoals jullie zien heb ik een vraagje over voeren.

Ik wil deze lente beginnen met het houden van verschillende vogels in een gezelschap voliere. Echter vraag ik me af hoe ik dat doe met het verschillende voer. Moet apparte voer plaatsen maken of kan ik alles bij elkaar doen?

Alvast bedankt!


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2003-11-19 - 13:49:51 send message to Rogert

Afhankelijk van de hoeveelheid vogels is het verstandig wat meer voerplaatsen te maken om zo de concurentiedruk bij de voerplaatsen te verminderen, maar het gescheiden aanbieden van het voer heeft geen enkele zin, aangezien de brutaalste vogels toch het eerste op de voerbak zitten. Het gemengd opmaken van de voerbak geeft de wat minder brutale vogels wel de kans om gevarieerd te eten.


R. Bijlemeer
Website Member
Posts :78

Website Member
2003-11-19 - 14:06:36 send message to R. Bijlemeer

Dus het beste wat ik kan doen is een (b.v.) een stuk of 4 voer plaatsen maken met alles voor de verschillende vogels.

Zij zoeken dus zelf wel hun voer uit?


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2003-11-20 - 08:27:34 send message to Rogert

Dat kan ik niet beoordelen, ik weet niet wat voor vogels je gaat houden, hoeveel, hoe groot de voliere is.

Je kan natuurlijk ook op één voerplaats twee losse bakken zetten, dit verminderd ook al de concurentiedruk. Je moet er vanuit gaan dat de vogels die het eerste op een voerbak zitten, ook het eerste eten en het lekkere er uit zoeken. Dus bij een gemengd opgemaakte bak zal deze vogel eerst het lekker er uit halen, maar op de bak daarnaast kan een minder brutale vogel het lekkere er uit zoeken.
Als je een klein laagje voer in een voerbak legt, vergroot je de kans dat de dieren minder selectief eten, er minder verspilling is, en minder snel geknoeid wordt. Bij vervuiling van de bak zijn de vogels niet genoodzaakt om de hele dag uit die bak te eten.

Dus afhankelijk van het aantal dieren, en de grootte van de voliere moet je dus kijken hoe of wat je denkt nodig te hebben. Het is niet een must om aan beide kanten van de voliere een voerbak te plaatsen, je kan dit ook op een kleinere afstand doen, bv 30 cm. Als de vogels goed rondom de bak kunnen zitten, zul je zien dat er minder concurentie is.

Tevens, voordat je gaat bouwen, is het verstandig om je voerplateau niet tegen een muur te maken, maar op een metalen standaard. Dit voorkomt dat je last van muizen krijgt (muizen lopen tegen muren, gaas en ander ruw materiaal, daarom moet je standaard niet van hout zijn). Als je een plateau maakt waarop je de kleinere voerbakken zet, kun je elke dag al het gemorste afval wegvegen. Een afvoer zou helemaal mooi zijn, dan kun je het wegspoelen.

succes


R. Bijlemeer
Website Member
Posts :78

Website Member
2003-11-20 - 16:47:08 send message to R. Bijlemeer

Oke thnx.

Misschien kun jij of iemand anders mij nog een advies geven.

Ik ben het volgende namelijk van plan;

De voliere word ongeveer 2,5 meter lang, 1,5 meter breed en ongeveer 1,80 meter hoog. Deze komt tegen mijn schuur. Inde schuur komt een binnen verblijf die in de winter word afgesloten. Er komen vreschillende planten in (vind ik iets mooier).

Ik zit te denken aan de volgende vogels omte houden;

- Japanse kwartel
- Goudvink
- Putter
- kapoetsen sijs
- oranjekaakje
- blauwgrijs rrodstaartje
- Witkopnon
- japanse meeuw
- gouldamadine
- madagascarwever
- rode kardinaal
- bourkeparkiet
- Roodoorbuulbuul

Mocht het zo zijn dat er vogels niet in kunnen om wat voor reden dan ook hoor ik het graag.happy :)


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2003-11-20 - 19:24:26 send message to Rogert

Over bepaalde combinaties kan ik niet oordelen, aangezien ik daar geen ervaring mee heb, op het gebied van beplanting kan ik je zeggen dat veel groenblijvers vaak giftig zijn, zoals hedra, dus verdiep je daar ook ff in.

En let even op het territoriale gedrag van sommige vogels, en de manier van nestelen. Daar kun je sommige concurerende soorten beter niet bij elkaar houden, en het aanbieden van nestgelegenheid moet ook ruimer zijn dan het aantal koppels dat je gaat houden.

Mischien kunnen andere mensen met hun ervaringen dit aanvullen!


Miesje
Oud Lid
Posts :9

Oud Lid
2003-11-21 - 23:47:27 send message to Miesje

Lees hier net dat de Hedra (plant ) giftig is . Heb ik nooit geweten en hij groeit bij mij in de voliere. Heb nog nooit iets aan mijn ( tropische) vogels gemerkt.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 186 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede