Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > geslachtsonderzoek Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3 4
volgende >>>


Auteur Onderwerp : geslachtsonderzoek
voliereman
Website Member
Posts :51

Website Member
2005-12-19 - 14:01:54 send message to voliereman

Hallo,

Ik ben even kwijt waar je geslachtsonderzoek kan laten doen met veertjes. Kan iemand mij een site geven waar ik dat kan laten doen?

Alvast bedankt.


BenDoensen
Website Member
Posts :75

Website Member
2005-12-19 - 14:20:15 send message to BenDoensen

Dit bericht is 1 keer gewijzigd



adriaanbaan
Website Member
Posts :154

Website Member
2005-12-19 - 15:13:00 send message to adriaanbaan

Wel even opletten...

Het onderzoek heeft alleen nut voor de huidige eigenaar als hij het geslacht wil weten.

Wil je de vogels nu of op termijn verkopen dan is de waarde hiervan te verwaarlozen omdat er teveel mee wordt gesjoemeld (zeker bij duurdere vogels)

Endoscopisch(?) onderzoek geeft naast informatie over het gelacht ook informatie over de broedrijpheid en de conditie aarin de vogel verkeerd. Soms kan de dierenarts zelfs zien of de vogel wel of niet geschikt is om mee te broeden.happy :)sad :( Voor de handel heeft dt alleen een meerwaarde ls de vogel voorzien is van een aste voetring!!happy :)shocked 8O

groetjes Adriaan



kurt fierens
Website Member
Posts :163

Website Member
2005-12-19 - 15:27:55 send message to kurt fierens

Via DNA heeft alleen waarde als de test uitgevoerd is door de dierenarts die een bloedstaal genomen heeft. Inderdaad er zijn er al meer in het zak gezet met zulke attesten uitgevoerd door de eigenaar zelf


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2005-12-19 - 15:49:33 send message to Hawkeye_NL

quote
Wel even opletten...

Het onderzoek heeft alleen nut voor de huidige eigenaar als hij het geslacht wil weten.

Wil je de vogels nu of op termijn verkopen dan is de waarde hiervan te verwaarlozen omdat er teveel mee wordt gesjoemeld (zeker bij duurdere vogels)

Endoscopisch(?) onderzoek geeft naast informatie over het gelacht ook informatie over de broedrijpheid en de conditie aarin de vogel verkeerd. Soms kan de dierenarts zelfs zien of de vogel wel of niet geschikt is om mee te broeden. Voor de handel heeft dt alleen een meerwaarde ls de vogel voorzien is van een aste voetring!!

Wat? Het enige waardoor de betrouwbaarheid vanhettesten op veren minder is dan op bloed is dat veel mensen aan de schacht komen nadat de veren getrokken zijn. Hierdoor is het sampel soms vervuilt wat een negatief invloed kan hebben op de test.
De endoscopische testen zijn naast dat ze voor de vogels veel meer risico's hebben ook nog eens net zo onbetrouwbaar als welk ander middel dan ook.
Ik heb net een koppel Ara severa's gekocht. Beide vogels waren getest op PBFD en Ensocopisch gesekst. Toch even een nieuwe test laten doen en wat denk je? Inderdaad, vogels zijn PBFD vrij maar beide vogels zijn vrouwelijk.
Ook Dennisfr heeft al meerdere koppels gekocht gehad die ondanks de endoscopische geslachtsbepaling van hetzelfde geslacht bleken te zijn.

Kortom, een geslachtsbepaling van bloed heeft altijd mijn voorkeur omdat de vogels zelf totaal geen risico's lopen. Verder zijn de uitkomsten minimaal net zo betrouwbaar als bij endoscopische uitslagen.

Erwin


hdra
Oud Lid
Posts :460

Oud Lid
2005-12-19 - 16:02:11 send message to hdra

Ik heb al mijn vogels zowel via veren als bloed laten testen. En ook nog via verschillende laboratoria. Conclusie: alle testen kwamen dubbel overeen. Wel is het inderdaad belangrijk dat je met de handen van de schacht afblijft. Doe het desnoods met een pincet en was deze tussendoor. Ik vind endoscopisch sexen tegenwoordig overbodig, veelal hoor je dat mensen dit doen of de vogel in staat is tot het leggen van eieren. Echter bij vogels zoals ik heb (kaketoes) wil dat nog niets zegggen, want er komt wel wat meer bij kijken dan gezonde eierstokken. Zelf heb ik in het verleden ondezrzoek gestudeerd. De testen van gendika zijn voor meer dan 99 % betrouwbaar en dat heb ik ook in hun verslagen kunnen checken. Gendika is gecertificeerd en mag zodoende ook alleen maar betrouwbare cijfers publiceren. Veel dierenartsen beginnen niet eens aan het sexen van vogels om het geslacht. Dit omdat er in het verleden veel te veel dure vogels in de narcose bleven hangen.

Henk


adriaanbaan
Website Member
Posts :154

Website Member
2005-12-19 - 16:49:48 send message to adriaanbaan

Beste Erwin

quote
Ik heb net een koppel Ara severa's gekocht. Beide vogels waren getest op PBFD en Ensocopisch gesekst. Toch even een nieuwe test laten doen en wat denk je? Inderdaad, vogels zijn PBFD vrij maar beide vogels zijn vrouwelijk.
Ook Dennisfr heeft al meerdere koppels gekocht gehad die ondanks de endoscopische geslachtsbepaling van hetzelfde geslacht bleken te zijn.
shocked 8Oshocked 8Oshocked 8O

vogels met vaste voetring??????
Dan zou ik graag de naam van deze (onbetrouwbare) dierenarts in mijn mailbox ontvangen

Als de vogels zijn voorzien van een knijpring dan ben je gewoon belazerd door de verkoper durf ik te stellen.

groetjes Adriaan



Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2005-12-19 - 18:00:16 send message to Karel

Erwin,

In je reactie ga je uit van het "goede" in de mens, waardoor je reactie logisch is en me juist lijkt.

Ik denk echter dat Adriaan bedoelt dat het DNA/verenonderzoek niet betrouwbaar is vanwege mogelijk gesjoemel door de eigenaar van de vogels.

Voorbeeld:
Je hebt 2 geringde jonge vogels waarvan het geslacht niet bekend is. Je wilt deze vogels echter als paar verkopen. In dat geval stuur je veren in van bijv. de oudervogels (waarvan je het geslacht natuurlijk wel weet!) en vermeldt daarbij de ringnummers van de jonge vogels.
Op die manier ontvang je 2 certificaten met daarop vermeld de ringnummers van de jonge vogels en de door jou gewenste geslachtsbepaling.

Dat het hier om frauduleuze (in mijn ogen walgelijke) praktijken gaat moge duidelijk zijn!!
Helaas komt het voorangryangryangry


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2005-12-19 - 18:15:27 send message to molineti

quote
-------------------------------------------------
Ik ben even kwijt waar je geslachtsonderzoek kan laten doen met veertjes.
------------------------------------------------

Als het voor je eigen vogels is is DNA met veren net zo betrouwbaar als de andere manieren.

Met endoscopisch sexen en dna sexen(bloed of veren)Worden wel eens ooit fouten gemaakt.
(ik heb het met bloed inieder geval ook meegemaakt)

DNA sexen met bloed of veren is even betrouwbaar.

Alleen bij virus detectie ,,moet,,bloed genomen worden omdat detectie op veren geen goede methode is!

Bij verkoop van vogels is dna sexen een kwestie van vertrouwen,als dit vertrouwen er niet is tussen koper en verkoper is het zowiezo beter dat de koop niet doorgaat.wink ;)


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-12-19 - 22:06:25 send message to dooren

Vertrouwen is idd van groot belang bij dna testen, je moet ook de koper kennen.

Ik zelf bekijk de vogels ook kritisch of het idd op poppen of mannen lijken. Een ronde of platte kop met grotere snavel en dergelijke zeggen ook iets. Kortom het hele beeld moet kloppen.

De endoscopie is ook niet waterdicht, reeds 3x meegemaakt dat er een fout is gemaakt.

Ook bestaat het gevaar dat kwekers ringen met dezelfde ringnr.s maar bv. met 6 of 7 mm. ringen, hierdoor zou je dus ook 2 vogels kunnen ringen met "dezelfde ringnr's", of dit is gebeurt met 6 of 7 mm. staat er niet bij.

Hierdoor is ook fraude mogelijk, onthou dat mensen creatief zijn als er geld op het spel staat.
Gert


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2005-12-19 - 23:28:19 send message to Hawkeye_NL

quote
vogels met vaste voetring??????
Dan zou ik graag de naam van deze (onbetrouwbare) dierenarts in mijn mailbox ontvangen

Als de vogels zijn voorzien van een knijpring dan ben je gewoon belazerd door de verkoper durf ik te stellen.

groetjes Adriaan

Ja, beide vogels hebben een vaste voetring om. De "pop" is op 3 december 2003 endoscopisch gesekst met het resultaat "vrouwlijk". Ook is gekeken of de vogel geslachtsrijp is en dit was zo. Er is dus goed gekeken naar deze vogel op de leeftijd van 6 (bijna 7) jaar! Dit onderzoek was uitgevoerd door F.G.H.M.M.Evers van vogelkliniek zuid nederland

De "man" is op 24 maart 1997 endoscopisch gesekst met het resultaat "man". De vogel is in dit geval gesekst op een leeftijd van uiterlijk 3 maand omdat deze ook uit het jaar 1997 is. Dit onderzoek is destijds uitgevoerd door F.W.M.Feld toen nog arts van dierenkliniek "stationsweg" te woudenberg? (plaatsnaam is onduidelijk doordat de stempel door een lijn op het papier loopt).

Ik wil absoluut niet stellen dat Dhr. Feld een "onbetrouwbare" vogelarts is. De reden van mijn twijfel aan zijn onderzoek ligt erin dat deze op een voor mij onbetrouwbaar moment is gedaan. De vogel kon hooguit drie maand oud zijn en op die leeftijd is het zeer moeilijk te zien of het nu een man of een pop is. Er is hier dus geen sprake van opzet maar puur van een verkeerd oordeel!

Erwin


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2005-12-19 - 23:33:21 send message to Hawkeye_NL

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Overigens is zijn dit maal de vogels DNA gesekst en getest bij Gendika. Resultaat is dus duidelijk voor beide vogels "vrouwelijk" en PBFD Negatief.
Ook hercontrole op mijn verzoek gaf eenzelfde eindresultaat.

Over de verkoper niets dan goed! Deze bood direct aan de vogels terug te nemen als ik deze niet langer wilde hebben vanwege deze toen ik hem vertelde dat het achteraf dus geen koppel bleek te zijn maar twee poppen. happy :) Gelukkig zijn er nog genoeg die wel te vertrouwen zijn!

Erwin


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-12-20 - 09:14:07 send message to dooren

Dat heb ik dus ook 3x meegemaakt, dat als een vogel op een leeftijd van 3 maanden wordt gesext dat deze dan bij een fout als man wordt beoordeeld ipv een pop.

Hierdoor heb ik 3x "koppels" gehad waaruit achteraf bleek dat het 2 poppen waren.

Met mijn blauwstreeploris kwam ik er pas na 6 jaar achter. Ik twijfelde aan de "man" omdat ik elke keer onbevruchte eieren had. Het opnieuw endoscoperen leverde toen dus 2 poppen op.

Met mijn weberloris had ik ook al hetzelfde meegemaakt. Een verkocht koppel blauwkoploris bleek achteraf 2 poppen, gelukkig waren erbij deze soort poppen tekort.

Tegenwoordig laat ik dus mijn vogels gewoon DNA sexen, veiliger, gemakkelijker, zeer goedkoop (+/- 13,= Euro) en bij jonge vogels veel betrouwbaarder. (mits men bij het verentrekken oplet dat je de punten niet aanraakt)

Endoscopisch onderzoek blijft voor een vogel een buik-operatie met risico's. Deze risico's neem ik liever niet.
Gert


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-12-20 - 11:01:55 send message to ParkietenPeter

quote
(+/- 13,= Euro)

Waar laat jij dit dan doen voor €13?


leguaan
Oud Lid
Posts :22

Oud Lid
2005-12-20 - 11:33:51 send message to leguaan

Daar ben ik ook zeer benieuwd naar,waar oh waar voor zo'n prijs.


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2005-12-20 - 11:38:24 send message to Hawkeye_NL

Testen bij Gendika kost ongeveer 25€ per test.
Hoe meer testen je op 1 vogel tegelijkertijd laat doen hoe goedkoper het word per test.

Erwin



Pagina : 1 2 3 4
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 132 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede