Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > geschikte combi of niet? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : geschikte combi of niet?
Mars80
Website Member
Posts :94

Website Member
2005-11-24 - 19:32:11 send message to Mars80

Ik heb bijna mijn collectie voor komend jaar rond, op papier dan.
Ik ben van plan mijn nieuwe voliere te bevolken met de volgende soorten: witte kwikstaart, baardmannetje, blauwe bisschop, roodkuif/kop kardinaal, europese spreeuw, molinetti spreeuw. Eventueel aan te vullen met roodoor buulbuul en/of pestvogel.

Raad iemand een bepaalde soort af, gezien de agressie die zij zullen vertonen?


Swaas
Website Member
Posts :465

Website Member
2005-11-24 - 21:51:21 send message to Swaas

Ik heb altijd gehoord dat Kardinalen niet aan te raden zijn in een gemengde volière.
Maar 100% ben ik het niet zeker, ik heb er zelf nooit gehad .


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-11-24 - 22:04:03 send message to Niltava

Heb dit ook gelezen in het boek Amerikaanse vogels kweken.
Baardmannetjes lijken mij ook het onderspit delven in dit gezelschap.


Mars80
Website Member
Posts :94

Website Member
2005-11-24 - 22:09:47 send message to Mars80

Zelf heb ik rode kardinalen gehad in gezelschap en die hebben nooit voor problemen gezorgd. Maar dat verschilt idd per koppel nogal eens.

Baardmannetjes schijnen nogal schuw te zijn, heb ik wel eens gelezen, dus heb ik voor hen speciaal enkele grassoorten, sparren, coniferen en bamboes extra in de voliere gezet, zodat ze zich kunnen terug trekken.

Zelf heb ik de meeste twijfel over het plaatsen van de Europese spreeuwen, aangezien zij toch wel iets groter zijn dan de rest.

Gelukkig heb ik nog een reserve-vlucht naast de voliere, om daarin lastpakken of juist onderdanige vogels te huisvesten


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2005-11-25 - 00:21:32 send message to tonnl

Afhankelijk van de grootte, ik vrees dat er wel wat problemen ontstaan als de vogels willen gaan broeden.
Vooral spreeuwen kunnen echte killers zijn dan.
Ook ik denk dat de kwikstaartjes dan te zwak zullen zijn.
Ton.


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2005-11-25 - 09:34:40 send message to Rogert

Ik heb zelf rode kardinalen, en heb geen enkel probleem met rivaliteit. Zelfs de kleinere treursijs verdrijft deze soort van de voerbak. Maar wat er al gezegd is: het is per koppel afhankelijk en ook qua inrichting, grootte en beplanting van de voliere.

De spreeuwen zou ik wel afraden, aangezien dit echte nestrovers zijn. Deze kun je beter combineren met fazanten of grotere vogels.


Mars80
Website Member
Posts :94

Website Member
2005-11-25 - 12:01:22 send message to Mars80

Dus eigenlijk zou ik de spreeuwen apart moeten zetten. Zouden hier de kardinalen bij kunnen?


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2005-11-25 - 18:20:09 send message to tonnl

Buiten de broedtijd zeker wel, zodra er gebroed wordt kost het je nesten.
Bijna iedereen houdt spreeuwen per koppel apart als kweek de bedoeling is.
(molinettispreeuwen zijn de enige die in een groep kunnen, voor zover ik weet).
Ton.


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2005-11-25 - 18:40:33 send message to molineti

Klopt Ton;Ik heb 5-5 molinetispreeuwen in 1 voliere zonder problemen,ook zit er een koppel amathist spreeuwen bij zonder problemen.

Paar maanden geleden heb ik er een paar roodborstzaadkrakers bij gezet,maar dit ging niet goed(kleiner en misschien de kleur)Ze maakte ze niet dood,maar lieten ze ook niet met rust,dus heb ik de roodborstzaadkrakers uit de voliere gehaald.

MVGhappy :)


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2005-11-25 - 19:37:23 send message to Rogert

Als je met de Kardinalen wilt kweken dan moet je ze er zeker niet bijzetten, wil je er niet mee kweken moet je wel in de gaten houden dat ze niet opgejaagd worden.

Het zijn de spreeuwen die de rotzakken zijn. Het zijn van nature nestrovers/ eierpikkers. Daarbij zijn het ook vaak hyperactieve dieren die hun plezier halen uit het pesten van andere dieren, dus wees gewaarschuwd. Vandaar ook het advies om ze bij wat grotere vogelsoorten te zetten die zich kunnen verweren.


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2005-11-25 - 20:29:13 send message to Picolet

De pestvogels zijn zeer verdraagzaam maar het probleem in een voliere met meerdere koppels is dat ze snel vervetten.
De vogels zullen door het grote voedselaanbod zich gewoon vol blijven vreten en dus snel vervetten. Een te vette vogel kweekt niet en zal eerder sterven. Apart zetten geeft het voordeel dat je ze kunt rantsoeneren. Overigens is het kweken met zoveel insecteneters niet makkelijk wanneer er jongen zijn, of je moet er wekelijks kilo's levend voer inzetten en dan is het nog maar de vraag of het genoeg zal zijn om de pas uitgekomen vogels die kleiner levend voer nodig hebben er door heen te krijgen.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 216 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede