Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > met opzet onvruchtbaar Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
<<< vorige


HansvdWeerdhof
Website Member
Posts :46

Website Member
2005-11-22 - 00:34:21 send message to HansvdWeerdhof

Tjongejonge. Wat een gegis hierboven.

Het is zeker geen Duits, Deens of Belgisch probleem, ook in Nederland komt het voor.
Er zijn nu eenmaal bepaalde topkwekers van de categorie "zielepoot" die een ander geen nakweek gunnen van hun topmateriaal.
En dus de verkoopvogels even 'helpen' zodat ze bij de nieuwe eigenaar geen jongen produceren.
Vrij triest inderdaad, maar er zijn er die zo bang zijn voor concurrentie op de shows dat ze zich verlagen tot een zeer bedenkelijk niveau.

Er zijn mij diverse kwekers bekend die dit al jaren doen, en ook nog steeds voor veel geld hun vogels verkopen, want ze hebben zulke mooie vogels.
De koper denkt dat hij het jaar erop ook wat leuke jongen kweekt en komt bedrogen uit.
En toch gaan ze weer terug bij die persoon een nieuw koppel kopen.

Hoe dit 'helpen' in zijn werk gaat ga ik hier niet uit de doeken doen, geen slapende honden wakker maken, maar er zijn verschillende manieren van permanent of tijdelijk onvruchtbaar maken zo heb ik begrepen.

Om even in te gaan op de zaken die hierboven genoemd worden:
ontlasting als stopverf, zogenaamde krijtschijters, hoeft niets te maken te hebben met onvruchtbaarheid.
Wel met bepaalde ziekteproblemen, dus bij de dierenarts een mestonderzoek laten doen, zoals al meerdere mensen hierboven hebben aangegeven.

Als leeuwen aanvallen bij een nieuw bakje zaad, heeft waarschijnlijk te maken met het niet goed kunnen verteren van het voedsel door een ziekteverwekker die het verteringsproces verstoort.
M.a.w. de vogel vreet tegen de klippen op en blijft desondanks toch broodmager, vaak zie je ook onverteerde zaadkorrels in de ontlasting.
Welke ziekte is moeilijk vanaf een afstand te zeggen, maar het zou bijvoorbeeld megabacterie kunnen zijn. Maar ook campylobacter kan of ...

Inteelt, in welke vorm dan ook, ben ik ook geen voorstander van, maar om inteelt de schuld te geven van onvruchtbaarheid, dat gaat me wat te ver, dat kan wel maar alleen in uitzonderlijke gevallen.
Wel loopt van inteelt en soms ook van lijnenteelt de vitaliteit van de vogels terug, hetgeen tot minder bevruchte eieren kan leiden.

Uitmelken van poppen kan leiden dat een pop in het volgende broedjaar en het jaar erop helemaal geen eieren meer legt.
Bij jonge vogels waarmee niet is gekweekt is dat niet aan de orde ook niet als ze het tig-ste jong zijn van een moeder die uitgemolken is.

Al dan niet natuurbroed heeft helemaal niets te maken met onvruchtbaarheid.

Verder zegt er iemand: "Ik geloof niet dat er kwekers zijn die bij veel voorkomende vogels proberen deze steriel te maken. De ingreep lijkt mij duurder dan de opbrengst."
Toch komt het voor bij relatief veel voorkomende vogels, en onvruchtbaar maken kan op zeer eenvoudige wijze geschieden en voor een zeer geringe kostprijs.
Het zijn geen operaties waar we over praten.

Nogmaals het is triest dat er van die 'liefhebbers' zijn die zich bedienen van dergelijke praktijken, maar het poepen van stopverf is niet hetzelfde als een vogel die onvruchtbaar gemaakt is.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-11-22 - 06:49:52 send message to Niltava

quote
Al dan niet natuurbroed heeft helemaal niets te maken met onvruchtbaarheid.

Ging hier om het overbrengen van ziektes.

Ken je een dergelijk iemand? Dan lijkt me er maar 1 weg. Aangeven, het lijkt me strafbaar op twee gebieden:1 dierenmishandeling, 2 een defect dier verkopen.



Pagina : 1 2
<<< vorige

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 160 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede