Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Roodfacor en aanverwante zaken Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Roodfacor en aanverwante zaken
Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2005-11-14 - 08:59:56 send message to Rogert

Ik ben op zoek gegaan in de database van het forum naar kleurstoffen, maar ik kan niet helemaal vinden wat ik zoek.

Ik heb een koppel rode kardinalen, waarvan de man wat lichter van kleur begint te worden.

Mijn vragen:
-->Welke kleurstoffen zijn er allemaal?
-->In welke produkten zitten welke kleurstoffen?
-->Moeten deze produkten nog behandeld worden, (als koken, blancheren) willen ze meer effect hebben?
-->Welke cynthetische middelen zijn er om vogels op kleur te krijgen?
-->Wie heeft er ervaring met algenpreperaten (mbt tot kleurfactor)?
-->Zijn er nog andere middelen die de roodfactor beinvloeden?
-->Hoe zit het met bijvoorbeeld de blauwfactor, paars, geel (en alle andere kleuren)?
-->Hoe kun je dergelijke produkten het beste verstrekken, of welke produkten kun je het beste verstrekken, als je een gemengde voliere hebt?

Mischien word u wel gestimuleerd om er een aanverwante vraag bij te stellen, ook dat is welkom.

Alvast bedankt.


roodmus
Website Member
Posts :1338

Website Member
2005-11-14 - 22:39:48 send message to roodmus

Hallo Rogert.
Ik zelf gebruik altijd Rood intensief van bogena,
om mijn Roodmussen op te kleuren.
Verder in Teunis bloem zit rood kleur versterkers en winter wortel.happy :)


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2005-11-14 - 22:41:55 send message to tonnl

Ik gebruik al een paar jaar spirulina. Dat is een alg die in gedroogde vorm geleverd wordt.
Onder andere zou het de vogels helpen op kleur te komen.
Mijn goudbuikjes èn goudmussen zijn inderdaad bijzonder mooi. Of het puur daardoor komt weet ik niet.


broto
Website Member
Posts :1195

Website Member
2005-11-14 - 23:15:49 send message to broto

vooral in wortel en boerenkool zit veel caroteen.
Als er wortels gegeten worden , wordt meestal het sap waar ze in gekookt worden weg gegooid.
Doe dit niet en geef het aan je vogels als drinkwater, daar zit het meeste caroteen in.

Henk


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2005-11-19 - 21:22:03 send message to Rogert

Bedankt voor de informatie tot nu toe.

Heeft het eivoer met roodfactor invloed op gele vogels? Ik meen dat dat wel bij kanaries het geval is?

Heeft het geven van het overgebleven kookwater van wortels invloed op gele vogels?
Als je de wortels stoomd, is dat dan beter dan koken?
En is het koken/stomen van wortel en boerenkool per definietie beter dan het ongekookt geven?


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2005-11-19 - 23:58:28 send message to tonnl

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Eivoer met roodfactor aan gele kanaries geven, levert vogels op die "te warm geel" van kleur zijn. Bij gele mozaiëken wordt daarom zelfs het zaad apart gekozen (beyers 80 meestal), juist om die "warme" tint te voorkomen.
Geef je veel kleurstof dan worden de vogels zelfs oranje, meestal heel onregelmatig, met vlekken.
Ik geef alleen maar rauwe groenten, nooit gekookt of gestoomd, lijkt mij gezonder, ik weet niet waarom eigenlijk.
Van het kookwater weet ik niet.
Ton.



kanarievogel
Oud Lid
Posts :117

Oud Lid
2005-11-20 - 05:30:24 send message to kanarievogel

yel lux van orlux voor gele vogelshappy :)


Fonje
Website Member
Posts :439

Website Member
2005-11-20 - 12:44:06 send message to Fonje

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Rogert,
Omdat dit thema me ook interesseert heb ik eens wat rondgesnuffelt. Dit is wat ik gevonden heb.

Er zijn 2 genetische grondkleuren nl pisttacines(parkieten, papegaaien) en lipochromen (kanaries,exoten).

Lipochromen halen de bouwstoffen uit de zogenaamde carotenoiden in hun voedsel. Een gele lipochrome kanarie haalt zijn kleuren uit de carotenoiden Luteine en Xanthophyl. Een roodfactorige kanarie gebruikt hierbij nog een andere carotenoide zoals Carotene.

Een vogel zoals de rode kardinaal is in staat om één of meer van zowel gele als rode pigmenten te metabolizeren volgens een bepaalde ratio.
Zie het als de kleuren geel en magenta in een kleurenprinter. Volgens een bepaalde mengverhouding wordt er een kleur geproduceerd die varieert van geel over oranje over rood over rose-magenta tot magenta(zoals een rosé-kaketoe).

Dus, hoe meer geel pigment ze in staat zijn te mengen met het magenta, hoe meer rood ze worden. Hoe minder geel pigment, hoe meer rose-magenta.

Luteine bevind zich in spinazie, brocollie, eieren, appelsienen, appelsiensap.
Xanthophyl bevind zich in de bladeren van planten en eierdooier.
Carotene bevind zich in Wortelen, spinazie, aardappelen, sla, tomaten, broccolie.

Peter


Fonje
Website Member
Posts :439

Website Member
2005-11-20 - 12:52:48 send message to Fonje

Nog een aanvulling.
Het beste wat je kan doen in een gemengde voliere is al deze kleurstoffen tegelijk aan de bieden.
Het genetisch vastgelegde metabolisme van iedere vogel appart zorgt verder voor de correcte mengverhouding van de kleuren in de vogel.

Peter


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2005-11-20 - 16:36:54 send message to Rogert

Geweldige informatie Peter, mag ik weten uit welke bron je dit vernomen hebt?

Met alle produktvermeldingen die jij net hebt gegeven, kom ik bij het volgende: spinazie, broccoli en boerenkool bevat een hoop ijzer en fruitsoorten bevatten weer een hoop vit. C, deze combinatie kan tot gevolg hebben dat we het risico lopen op ijzerstapeling bij vogels. Wordt daar ook wat over geschreven?

En ik ben ook nog steeds benieuwd naar het effect van algenpreparaten mbt de kleurstoffen.


Fonje
Website Member
Posts :439

Website Member
2005-11-20 - 17:58:45 send message to Fonje

Rogert

Informatie vind je hier http://www.robirda.com/flock19.html

Ijzerstapeling? Ik weet/denk het niet. Ik dacht dat dit gevaar alleen bestaat bij vogels die een eenzijdige voeding krijgen.
Zeker in een gemengde voliere moet het aanbod volgens mij heel ruim en gevarieerd zijn.
Er zijn bv vogels die voornamelijk fruit eten en er zijn er die voornamelijk zaad eten al dan niet aangevuld met insekten of andere proteinebronnen.

Ik ben dus van mening dat een vogel instinctief dat voedsel dat hij nodig heeft wel weet te vinden zolang hij het maar aangeboden krijgt.

Met algenpreparaten (Spirulina) heb ik nog geen ervaring maar ik ga me er wel in verdiepen.
M'n beweerd dat de kleur ervan verdiept maar of dit werkelijk zo is weet ik niet.

Peter



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 248 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede