Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > pellets Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3
volgende >>>


Auteur Onderwerp : pellets
myra
Website Member
Posts :18

Website Member
2005-10-30 - 17:28:34 send message to myra

hallo , graag zou ik wat meer te weten willen komen over pellets positieve en negatieve ervaringen


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2005-10-30 - 18:10:52 send message to rupicola

zie zoekmachine op deze site!


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2005-10-30 - 21:29:04 send message to Rogert

Het positieve aan een pellet brok is dat je vogels 100 % uitgebalanceerd voer krijg voor de betreffende groep vogels. Hierdoor komen je vogels beter in conditie, hebben ze minder last van ziektes, en gaat het broedproces beter. Dit zie je echt aan je vogels, helemaal als je er net mee begint (na 2 tot 3 maanden)

Het nadeel is dat de dieren dunnere ontlasting hebben, met meer geur. De darm activiteit van je vogel wordt ook minder, maar dit is op te vangen door 80 % pellets te voeren, en 20 % zaad. En door af en toe alleen zaad te voeren. En je vogels drinken meer.

Men beweert dat pellets er voor zorgen dat een vogel minder activiteit uitvoerd om pellets te eten, maar daar ben ik het niet helemaal mee eens, een brokje kan een vogel ook niet in zijn geheel door slikken. Dus hij moet er echt aan knagen. En daarbij zou je ook nog andere vormen van verijking kunnen toepassen, als takken.

Een zaadmengsel is vaak niet uitgebalanceerd, waardoor je de voeding met bijvoeding en vit. preperaten moet aanvullen, maar hoe weet je nu hoeveel je van wat moet bijvoeren? Je kan dan dus makkelijk vit. overdoseren, wat dus schadelijk kan zijn, en negatief kan zijn voor het broedproces.

In beide gevallen (zaad (+vit. preperaat) en pellet) heb je vaak te maken met synthetische vitaminen, en deze zijn ten alle tijden niet optimaal voor de gezondheid, maar je hebt kwalitatief ook hoogwaardige pellets met natuurlijke grondstoffen, en dus natuurlijke gecontroleerde vitaminen.

afhankelijk van de prijs van de pellet hoeft een pellet niet per definitie duurder te zijn. Bij pellets heb je maar 6 % afval (gruis en geknoei) als je strak voerd, bij zaad kan dat oplopen tussen de 50 % en 60 % dus twee zakken zaad, voor een zak pellets.

succes met je keuze


Chow
Website Member
Posts :825

Website Member
2005-10-30 - 22:47:30 send message to Chow

Zijn er ook pellets voor bonte boeren en zo ja welk merk??


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2005-10-31 - 00:04:32 send message to molineti

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Quote
-----------------------------------------------
Bij pellets heb je maar 6 % afval (gruis en geknoei) als je strak voerd, bij zaad kan dat oplopen tussen de 50 % en 60 % dus twee zakken zaad, voor een zak pellets.
------------------------------------------------

Als je zaad strak voerd,kom je ook zeker niet boven die 6 procentwink ;)

Bij vele die pellets voeren ligt ook de helft op de grond!!

Hoe je het ook went of keert de prijs van pellets is puur en alleen zakkenvullerij van de verkoperswink ;)

Een zeer goede tot op de bodem onderzochte honde of kattenbrok kost nog niet de helft van een B klasse pelletsad :(


bert1974
Website Member
Posts :754

Website Member
2005-10-31 - 05:17:47 send message to bert1974

ik ben geen tegenstander van pelleds maar ik zou mijn eigen vogels nooit honderd procent op pelled voedeing zetten .ik kies zelf eerder voor een mengeling van zaden die je aanvult met pelleds bijvoorbeeld kaytee daar zijn mijn papegaaien gek op.


kanarievogel
Oud Lid
Posts :117

Oud Lid
2005-10-31 - 05:47:09 send message to kanarievogel

zijn pellets ook goed voor kanaries?
meestal gehoord voor voeding van papegaaien


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2005-10-31 - 09:19:23 send message to Rogert

Dit bericht is 5 keer gewijzigd

quote
Als je zaad strak voerd,kom je ook zeker niet boven die 6 procent

Bij vele die pellets voeren ligt ook de helft op de grond!!


Zaadmengsel bestaat al voor 40 - 50 % uit kaf (schillen), en daarbij zijn er een hoop te kleine zaden die een vogel niet pakt, omdat hij ze gewoon weg niet kan vinden tussen alle zaden en schillen. Dus 6 % is wel erg weinig, als je al 50 % schil heb. Ook als je zaad in overvloed voerd, ligt de helft op de grond. Het is gewoon een kwestie van bijhouden en wegen.

De prijs van een pellet wordt uiteraard mede bepaald door het produktieproces. Op alle pellets zit een houdbaarheidsdatum. Dat wil zeggen dat je dus ten alle tijden een produkt krijgt wat vers is, en voor een bepaalde tijd opgevoerd moet worden. Zaad echter, kan wel twee tot drie jaar in de opslag liggen, voor het gebruikt wordt. Een wax-laagje er over heen, en het lijkt alsof het vers van het land komt.

Voor kanaries zijn er ook pellets. Ik weet niet of ik reclame mag maken, maar de webmaster zal het dan wel aanpassen.
www.happy-bird.nl

Voor een goede hondenbrok of kattenbrok betaal je echt wel meer. Er zijn momenteel veel goede merken op de makt, maar vergelijkbaar met commerciele merken is die prijs wel tot 4 keer zo hoog. Maar daar krijg je wel wat voor, want (en dit geld ook voor de vogel) je houd je dier gezonder, dus geen dierenartsrekeningen, en je hebt langer plezier van je dier. (alles is natuurlijk relatief)


pitylus
Website Member
Posts :210

Website Member
2005-10-31 - 09:25:15 send message to pitylus

Ik heb over enkele maanden vogels gekocht die op pellets stonden . Na drie dagen aten mijn vogels zaden en de pellets ja ze kijken er NIET meer naar . Nee pellets zou ik nooit of nimmer geven aan mijn vogels . Duur , kleurstoffen , ambetante geur het ganse ruimte STINKT .Het is pure commerce.Ik heb een hond die op hondenbrokken ( lees kleurstoffen ) stond wanneer ik hem kocht . Toen hij ongeveer anderhalf jaar oud was had hij niet anders dan jeuk . De dierenarts rade aan om andere voeding ( lees andere soort kleurstofbrokken ) te gaan gebruiken .Heb ik gedaan resultaat hetzelfde of nog slechter . Het begon mij eigenlijk te veel te worden om dit beest zo elke dag bezig te zien met scharten . Hij kon geen moment meer stil zitten , rode vlekken helemaal open op zijn buik enz . Ikzelf heb besloten om op een andere voeding over te gaan en dit was gewoon vetarm vlees uit dozen met gepofte rijst erin . Resultaat na 3 a 4 weken hadden wij een hond die niet meer herkenbaar was .Jeuk heeft hij nooit meer, aan zijn buik is er niets meer te bespeuren . Ik wil daarmee zeggen dat het pure commerce is al deze chemische producten voor mij kan er niets beter zijn dan de pure natuurlijke voeding .Het kan zekers niet gezond zijn voor de lever met al die kleurstoffen daarin .


CHEETAH
Website Member
Posts :174

Website Member
2005-10-31 - 09:44:36 send message to CHEETAH

Dat hangt er van af wat voor pellet je gebruikt!!!
Ik zal de bekendere hieronder even toelichten.

Nutribird: De vogels worden levendig, maar dit stinkt zo verschrikkelijk chemisch zoet en Grijze roodstaarten krijgen er waterige ontlasting door. Binnen een paar dagen aten ze het.

Ecobird: Vond ik een erg goede en niet dure pellet, de vogels deden het er goed op maar ook hier geld, donkerbruine/zwarte ontlasting wel in een vaste vorm, maar een stank waar je niet goed van word. Ruikt een beetje naar Salmiak. Het is een kunst je vogels hier op te krijgen want de meeste vinden het NIET lekker en eten het alleen om te overleven (denk ik).

kaytee: Net als Nutribird ruikt dit erg zoet, maar de ontlasting zag er wel beter uit.

Harrison's: Een erg goede pellet waar ik vroeger altijd op tegen was vanwege de prijs. Inmiddels voer ik het toch, de vogels hebben een perfecte ontlastng, ook zelfs GROEN en niet bruin, grijs of zwart. Daarnaast eten zij dit erg snel!!!
Ik had zowel mijn Amazone, als mijn 2 grijze roodstaarten er binnen een dag op. Kwa veren zag ik bij 1 van mijn grijze roodstaarten binnen een paar maanden een enorme verbetering.

Het is belangrijk bij alle pellets af en toe zaad te voeren om de krop intact te houden. Oom moeten andere belangrijke dingen als groete/fruit, palmnoten c.q. cedernoten niet vergeten worden. Pas dan heb je een goede voeding voor je vogel.


catteeuw
Website Member
Posts :96

Website Member
2005-10-31 - 13:06:01 send message to catteeuw

hoi ,
ik hou amazone's en kaketoe's ,
allen zitten ze op pellets maar ik voer ook nog zaad bij 50-50% .
ze kregen dit van jongs af .
wat me is opgevallen is dat het ene koppel de pellets eruit haalt en het zaad laat liggen , het andere koppel eet ze allebei evenveel dus zaad en pellets evenveel .
of dit goed is voor de kweek weet ik nog niet daar ze nog maar 3 jaar oud zijn .
ik geef ze nutribird en ben er kontent van .
ook de grijze roodstaarten krijgen dit .
happy :)laugh :Dwink ;)


myra
Website Member
Posts :18

Website Member
2005-10-31 - 19:48:36 send message to myra

ik ben 3 weken geleden overgeschakeld op pellets en mijn vogels zitten nu minder strak in de veren zitten wat bol en inderdaad ze drinken meer en het hok stinkt veel harder daarom dat ik de vraag stelde over de pellets


wilfredd
Oud Lid
Posts :4

Oud Lid
2005-10-31 - 20:17:57 send message to wilfredd

ik mijn vogels er ook op gehad maar ik voer het niet meer> waarom omdat mensen ook gewoon eten eten en ook niet een paar pillen waar ze op kunnen leven.
Je moet de natuur zo veel mogelijk naar bootsen dus waarom dan pellets ik zie het als makkelijk heid als je de boeken en het internet er op na slaat kun je er zo achter komen hoeveel van wat voor soort groente en vruit en noten ze moeten hebben en voor welke vogel het beste is ik zeg maar zo een mens eet ook geen brokken die wil ook wel eens een biefstuk of een gehanktbal zo zit dat ook met vogels. Dat is mijn mening dat wil niet zeggen dat ik gelijk heb natuurlijk.

groeten wilfred


Chica
Website Member
Posts :111

Website Member
2005-10-31 - 21:11:45 send message to Chica

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Wat een gezwemel...kleurstof brokken razz :p

Lees eens je huiswerk voordat je zoiets uitkraamt.

Duidelijk heb je nog nooit van Harrisons of misschien ecobird gehoord? Ook dus niet dat dat BIOLOGISCHE pellets zijn met ingredienten geschikt voor MENSELIJKE konsumptie? Het aanhalen van een hond die jeuk heft van een allergie tegen bepaalde kleurstoffen is ook niet echt steekhoudend, dat komt weinig voor bij honden hoor, de meeste leven op "supermarkt" voer en hebben geen last van jeuk. Ook mijn hond heeft een allergie voor een bepaald merk voer...laat dit nu net het duurste en alleen bij de dierenarts verkrijgbare voer zijn...

Gepelleteerd voer is naar mijn mening een zeer goed basisvoer wat voedingsstoffen betreft, althans de goeie pellets zijn dat zeker (ik laat me even niet uit over goede en slechte pellets, die discussie is al menigmaal gedaan).
Ik zelf voer 50% pellets, 4 merken door elkaar gemengd en alle worden gegeten. Daarnaast krijgen ze een 50% premium papegaaienmix aan zaden, goed eiwitvoer, calcium en mineralen 1x in de week een beetje.
Elke dag minimaal 4 fruitsoorten en groente van de dag, aangevuld met zo nu en dan een snack zoals bv een stukje kaas, een garnaaltje, diverse nootjes etc..
Als ik sla geef dan is het romana (geloof dat het zo heet, mijn vrouw haalt het altijd ) aangezien dat de enige slasoort is die echt voedingswaarde heeft. Ook de koolsoorten krijgen ze regelmatig (broccolie, spitskool, spruitjes, boerenkool en meer, nog nooit heeft een van mijn drie Edelpapegaaien daar diaree oid van gekregen, wel dunnere ontlasting als gevolg van extra nat fruit.

Bezig houden doe ik ze door ze verse fruit\wilgentakken te geven en bv een stukje kokosnoot in schaal. De extra's verstop ik steeds op andere plaatsen in de buitenvoliere of hang ze aan een draad in de voliere (maiskolf bv)

Op deze manier pellets voeren geeft mij de zekerheid dat elk bestanddeel dat mijn gaaien nodig hebben ook daadwerkelijk aangeboden en gegeten word Er zijn legio beroemde en gerespecteerde vogelparken op de wereld die hun vogels aan de pellets hebben zonder enig eigenbelang in de voederkeuze (commercieel).

Ik heb mijn koppel Edels vrij recent gekocht, waar ze zaten kregen ze een zeer arm dieet, grootverpakking zeer goedkoop papegaaienzaad met vreselijk veel zonnepitten. Aan fruit kregen ze alleen maar appel, sla, andijvie en dan van elke soort maar 1 per dag. Al met al een slecht dieet dus....maar hoe zagen de vogels eruit?...erg mooi!!
Strak in de veren en mooi glanzend etc.... Dus een slechte voeding uit zich pas heel laat...zij aten het al 6 jaar en kwamen nooit buiten. Ze kregen zelfs in die 6 jaren regelmatig jongen! Ik vertel dit er even bij om aan te tonen dat je niet kan roepen dat je vogels er zo goed uitzien omdat ze zo'n perfect dieet hebben, uiterlijke schijn bedriegt.
Nu de vogels op dit dieet zitten zie ik vooral verandering in hun gedrag, aktief, speels, aandacht voor elkaar als koppel en nog veel meer wat me nu niet eens meer opvalt.

Mijn insteek is dus pellets en zeer gevarieert aanvullen...wel met mate zoals met alles!

Groetjes, Ron

Owja...stinken wij ook niet als we bepaalde gezonde dingen eten??


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2005-11-06 - 06:02:04 send message to Jacqueline

Dit bericht is 3 keer gewijzigd

happy :)

Voeding, een onderdeel van de hobby waar men nooit over uitgepraat komt.
Oude traditie's zijn moeilijk te doorbreken,vele voeren volgens de methode's, die zij uit overlevering bekomen hebben.
Dat hier een grote mate aan twijfel bijzit, of men wel goed voert moge duidelijk zijn.
Zeker bij diegene die het beste voor zijn dierbare vogels wil.
Dat de COMMERCIE daar handig op in springt is door een blinde nog wel te zien.

Pellets, is geen basisvoer, ongeacht wat men ook probeert om U dat te doen geloven.

Pellets kan voor diegene die niet precies weet wat hij voert, een toevoegende waarde hebben als suplement, maar nooit als vervangend hoofd bestanddeel van het totaalpakket.

Opmerkingen zoals:

1 zak pellets, tegenover 2 zakken zaad.
Hyperactieve vogels.

Verwijs ik naar het land der fabelen.
Hier was al iets niet in orde, te ruim gevoerd, met als gevolg, te eenzijdige opname van voedsel.
Door een groot aanbod van voedsel, zal er een voorkeur voor bepaalde zaden ontwikkeld worden (zonnepitten bv).
Wanneer men een bak van 50 kilo zaadmengsel aan een kromsnavel voorzet, waarin 5 gram zonnepitten zitten, en deze heeft de gewoonte ontwikkeld om alleen maar voor de zonnepitten te gaan, zal hij alles doen om die 5 gram eerst te benutten, desnoods gooit hij de hele 49.995 daarvoor op de grond.

Het gevolg van dit gedrag is, verzadiging,lusteloosheid,vet opslag,verminderde conditie.
Tevens een achteruitgang van gezondheid, want de algehele weerstand neemt af.

Natuurlijk het op Pellets zetten, betekend vasten/dwingen, het doorbreken van een ingesleten patroon, vet reserve word aangesproken, en zie daar, de vogel komt tot leven, het wondermiddel Pellets is geboren.
Terwijl de vogel in kwestie gewoon met overleven/afkicken bezig is.

Kwaliteit van Pellets ook een teer punt.
Daar is al wat onderzoek naar gedaan, teveel om hier op te sommen, uitkomsten zijn verontrustend genoeg, om bedachtzaam te zijn op deze kwaliteit, en niet voor commerciele priet praat te vallen.

Drinken, het is bekend dat dit in grote mate toeneemt met pellets.
Maar zoals bekend, zijn bepaalde kromsnavels geen overmatige drinkers, en is hun waterhuishouding daar ook niet op ingesteld, wat voor effect zal dit op langere termijn hebben.
Bewijs vind je in de stinkende waterige flatsen die uitgescheiden worden.
Drinken doet een vogel omdat hij dorst heeft, niet om zijn voedsel door te spoelen/verteren.
Voor het malen/verteren zorgt de SPIERMAAG, en water mag geen vervanging daar van worden/zijn.

Bitter in de mond, maakt het hart(spiermaag) gezond, gaat hier niet op.

Wel zijn deze van toepassing.

OVERDAAD SCHAAD, ongeacht wat je voert.

Een goede haan is niet VET.

Men leest de gezondheid van de vogel af, door middel van zijn vederjasje,ogen,algehele conditie,ontlasting, in diverse stadia van het jaar, rustperiode/aanloop naar, tijdens, afbouw broedseizoen/ruiperiode.
Heel veel info vind je in o,a ontlasting, deze valt nagenoeg geheel weg op een dieet van pellets.
Het volledig lezen van je vogels word beperkt, zeker op een volledig menu van pellets.

Als suplement zeg ik, Kan.
Maar als basis of geheel menu, Nee.

Ontlasting op een dieet van puur natuur en nagenoeg reukloos.




Vers van de pers.

http://www.africangreys.com/articles/nutrition/pellets.htm

Een van de vele onderbouwde onderzoeken die plaats gevonden hebben, en nog steeds is men bezig met onderzoek om het een en ander duidelijker te krijgen.
wink ;)
Peter.





molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2005-11-06 - 09:59:36 send message to molineti

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Quote
----------------------------------------------
Heel veel info vind je in o,a ontlasting, deze valt nagenoeg geheel weg op een dieet van pellets.
----------------------------------------------

Volledig met je eens,maar ik ben bang dat vele liefhebbers de ontlasting als onbelangrijk zien,en daarom vaak eventuele ziekten te laat erkennen(en te laat betekent vaak de doodsad :()


Sommige Pellet leveranciers hebben hun eigen pellets die ze jaren achter elkaar heilig verklaard hebben,uit hun assortiment gehaald,omdat ze nu ineens minder goed zouden zijnshocked 8O(dan hebben dus jarenlang liefhebbers op hun advies verkeerd gevoerd)

Sommige leveranciers wisselen zo vaak van pelletmerk,dat ze in mijn ogen zeer ongeloofwaardig overkomenwink ;)


Van Harrisons weet ik dat er veel onderzoek naar gedaan is,maar geldt dit ook voor andere merken?

Daarom blijf ik nog maar bij het oude vertrouwdehappy :)Zaadmengsel met aanvullingen.




Pagina : 1 2 3
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 153 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede