Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Giftgheid planten Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Giftgheid planten
Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-08-19 - 22:47:21 send message to Niltava

Vond deze website met gegevens over giftigheid van planten gerelateerd aan dieren.
http://www.library.uiuc.edu/vex/vetdocs/toxic.htm

Gegevens van dierenartsen.


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-08-19 - 23:11:56 send message to ParkietenPeter

Mooie lijst, goeie foto's.

Ik vind het zelf alleen ontzettend moeilijk welke lijst(en) men voor waar moet nemen.

Voorbeeld:
Op genoemde pagina staat de Lupine spp., volgens publicatie van dr.van der Horst is de Lupine sp gevoerd aan de grasparkeit en zijn er geen vergiftigingsverschijnselene opgetreden.

Andersom is vlg. Hedwig v.d.Horst de diefenbachia giftig en veroorzaakt irritatie van de slijmvliezen vd bek en deze staat niet op die lijst.

Velen hebben daarbij weer persoonlijk goede ervaringen met 'giftige' planten.

Het is en blijft blijkbaar een moeilijk onderwerp.
Zelf stel ik altijd: Bij twijfel niet doen!


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-08-20 - 08:25:19 send message to Niltava

Ik heb ze natuurlijk niet allemaal bekeken wink :)
Alleen leek me deze nuttiger dan de veelal geplaatste lijsten, die vaak zonder wetenschappelijke naam zijn en rechtstreeks overgenomen van gegevens over menselijk "gebruik"
En daar zit nogal een verschil.
Ik heb overigens lupine(het ras wat in de tuin staat)in de voliere. Nadat vorig jaar alleen de bloemen weren geplunderd ging dit jaar ook de bladeren er grotendeels aan.
Ik heb het idee dat als je kromsnavels en kanaries buiten beschouwing laat de vogels zelf heel goed weten(door proeven) wat giftig is of niet.
(Dit dus als plant, door het eten gemengd zal dit minder opvalllen)
Hoe zouden de vogels het in het wild hebben? Hoe vaak heb je gehoord dat vogels doodgingen doordat ze van een plant aten(weer kromsnavels buiten beschouwing gelaten??(bij de meeste kromsnavels hebben planten ook geen nut!)).
Deze lijst had ik van een (internationale)site voor dierentuinoppassers.


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-08-20 - 09:58:05 send message to johanblok

Ook kromsnavels in een grotere voliere slopen niet alles. Mijn geelvoorhoofd amazones in een voliere van 6x2 eten selectief van de diverse kruidenplanten die in de voliere staan, deze laten ze verder overigens heel.
Maar zij zijn niet instaat om onderscheid te maken tussen een zitstok van een wilg of van een bijvoorbeeld een (licht)giftige pruimenboom. Wat hier natuurlijk ook speelt is dat zij niet dit soort kennis over hun omgeving mee kunnen krijgen van hun ouders omdat die kennis er niet is en in avicultuur ook niet zal ontstaan.
Daarom blijft voorzichtigheid het devies!


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2005-08-20 - 10:46:47 send message to tonnl

Een veel gebruikte methode was jaren geleden een putter als voorproever. Wat de putter opeet kon je veilig aan de kanaries geven.
at de putterliet liggen werd als slecht of giftig beschouwd.
Wilde putters hebben nog het instinct dat nodig is voor die "kennis". Probleem is dat er nu geen wilde putters meer gehouden mogen worden.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 151 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede