Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Ivoor- en papegaaienroof uit Papegaaienpark NOP Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Ivoor- en papegaaienroof uit Papegaaienpark NOP
broto
Website Member
Posts :1195

Website Member
2005-08-08 - 15:49:45 send message to broto


Ivoor- en papegaaienroof uit Papegaaienpark NOP

Veldhoven – Uit het Papegaaienpark van de Stichting Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien (N.O.P.) te Veldhoven is een collectie ivoor en enkele zeldzame kaketoes gestolen. De unieke collecties zijn gestolen uit de nieuwe TropiJoy, een tropenspeelhal.

Tonnie van Meegen, directeur van het N.O.P.: “In onze TropiJoy hebben we diverse educatieve ruimtes ingericht waar het publiek alles te weten komt over papegaaien. Er is ook een educatieve ruimte ingericht waarin een tentoonstelling te bewonderen is van “Verboden Souvenirs”. Hier kunnen bezoekers precies zien welke souvenirs zij wel en niet mee mogen nemen van vakantie. Een deel van onze collectie, welke geschonken is door het ministerie, bestond uit beeldjes en slagtanden van ivoor. De sloten zijn van zaterdag op zondagnacht doorgeknipt en al het ivoor is gestolen.”

Eveneens zijn uit de TropiJoy enkele zeldzame zwarte-witstaart kaketoes gestolen. Ook van deze kooien waren de sloten opengeknipt. “Deze zeldzame kaketoes (Calyptorhynchus bandinii) zijn bijna niet te krijgen en wij hadden na jaren van zoeken eindelijk deze prachtige papegaaien aan onze collectie kunnen toevoegen. De vogels dragen gelukkig wel een microchip zodat ze herkenbaar zijn. De vogels waren al opgenomen in het EEP program (The European Endangered species Program). Dit is een wereldwijd programma om bedreigde diersoorten te kweken. Het is dan ook een enorm gemis voor het Papegaaienpark, want veel bezoekers komen vanuit geheel Europa speciaal naar deze papegaaien kijken.”

“We hebben veel geld geďnvesteerd om alles goed te beveiligen. Maar tegen dit soort inbraken, waar waarschijnlijk op bestelling het ivoor en de kaketoes gestolen zijn, kan je schijnbaar niets tegen doen”.

De directeur en medewerkers van het Papegaaienpark zijn er alles aan gelegen om de kaketoes terug te krijgen. Een beloning van maar liefst € 5.000,- wordt uitgekeerd voor diegene die de gouden tip aanbrengt waardoor de kaketoes levend terug komen. Meer informatie hierover kunt u vinden op de website van de Stichting N.O.P.: www.papegaai.org.

Voor meer informatie:

Stichting Nederlands Opvangcentrum voor papegaaien

T.a.v. de heer Tonny van Meegen

Wintelresedijk 51

5507 PP Veldhoven

Tel.: 040-2052772

Fax: 040-2052723

Email: tonny@papegaai.org


dit bericht kwam ik tegen op de site van het NOP
http://nop.zootrotters.nl/viewforum.php?f=16

Henk


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-08-08 - 16:12:55 send message to ParkietenPeter

angryGewoonweg verschrikkelijk.angry

Waar egoisme toe leidt.

Omdat er mensen zijn die het niet kunnen hebben dat we met z'n alle mogen genieten van deze creaties.

angryGewoonweg verschrikkelijk.angry


v.dijck
Website Member
Posts :298

Website Member
2005-08-08 - 23:59:04 send message to v.dijck

het is niet normaal dat ze niet met zijn poten van andermans dieren af kunnen blijven, je zou ze eigenlijk af moeten sch.....!!!!! de klo..z.....!!angryangry


goffini
Oud Lid
Posts :619

Oud Lid
2005-08-09 - 17:32:13 send message to goffini

Word wel veel gestolen bij het NOP!!!!?????????


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-08-09 - 20:38:15 send message to johanblok

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Iemand die wat wil kan de situatie in het NOP uitgebreid op zijn gemak bestuderen en weet precies wat daar zit. Bovendien is het een groot, bij bossen gelegen, en daardoor moeilijk te beveiligen terrein. Dat maakt het voor mensen met criminele belangstelling een stuk makkelijker dan bij particulieren.

Ik plaats overigens wel vraagtekens over de verhouding tussen het houden van zwarte kaketoes en de opvangdoelstelling waarvoor donateurs geworven worden, maar dat is een heel andere kwestie.



dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-08-09 - 21:18:08 send message to dooren

Wat ik begrepen heb is dat deze kaketoes in bruikleen zijn gegeven door blijdorp, m.a.w. blijdorp is de eigenaar.

Blijdorp heeft "vaker" zeldzame vogels die in de avicultuur niet voorkomen, d.w.z. het zijn vogels die in beslag zijn genomen.

Wat ik gek vindt is dat de dieven niet snappen dat dit soort vogels onverhandelbaar zijn, deze soort wordt zeer weinig in gevangenschap gehouden. Of deze vogels verdwijnen direct naar het buitenland, dan zal het NOP ze wellicht nooit meer terug ziensad :(
Gert


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2005-08-09 - 21:36:49 send message to molineti

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Weet iemand wat er nog over is van de papagaaiencollectie in Blijdorp(bij de speeltuin)??

Er is mij verteld dat deze bijna geheel weg issad :((een gedeelte naar het NOP en de rest??)

Voor een paar jaar hadden zij de zeldzaamste soorten in hun collectie O.A palmkakatoes,blauwogen,keas roodstaartkakatoes,witstaartkakatoes granada amazone hyacinten ETC

Wat is hiervan nog aanwezig??happy :)


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-08-09 - 21:51:33 send message to dooren

Ben er afgelopen vrijdag geweest, zeer slecht weer en geloof idd dat er weinig of niks van over is, ik heb ze niet gezien.
(moet wel zeggen dat we niet alles hebben gezien dankzij het slechte weer)
Gert


Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2005-08-09 - 22:57:27 send message to Daniel

De Palmkakatoes zijn geloof ik een jaar of 7 geleden gestolen (of alleen een jong niet zeker) de rest van de papegaaien zijn verdwenen daar staat nu een nieuwe speeltuin. De enige kromsnavels die ze nog hebben is het koppel hyacinten, een koppel amazones, en een paar koppels phyrrurhy rodhocephla.
Of er achter de schermen nog koppels zitten weet ik niet.
Wel licht er in de planning om een grote doorloopvlucht te bouwen met een groep geelvleugel ara's.

Verder worden zoals het persbericht al aangeeft zulke zeldzame vogels vaak op bestelling gestolen. U vraagt wij leveren sad :(


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-08-10 - 09:02:23 send message to johanblok

Inderdaad zou het moeilijk moeten zijn om deze dieren weer te verhandelen. Of de kopers/(opdrachtgevers?) nemen het niet zo nauw met de benodigde papieren voor dergelijke dieren ofwel men vervalst deze.


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2005-08-10 - 09:17:12 send message to molineti

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Op de palmkakatoe na ,hoef je voor zwarte kakatoes geen papieren te hebben(zijn geen Cites 1 vogels)

Je moet alleen bij controle hun afkomst kunnen verklaren.

Controle hierop is er in Nederland al bijna niet;ga er van uit dat het in vele landen zelfs nog minder is dan hier!!

Als je hoort wat er in de(voormalige) oostblok landen,in Zwitserland en Portugal voor zeldzame vogels zitten,moet het bijna welzo zijn dat er geen controle is (of dat er iets met de instanties te regelen valtwink ;))



Elfje
Oud Lid
Posts :313

Oud Lid
2005-08-10 - 10:14:54 send message to Elfje

In het vrienden van blijdorp magazine werdt de laatste keer gemeldt dat de meeste papegaaien naar het NOP waren verplaatst wegens reorganisatie ofzo. En er staat nu een groot bord in Blijdorp dat ze gaan werken aan een nieuwe grote voliere voor de papegaaien (ben afgelopen donderdag avond geweest (met schitterend weer) vlakbij het oceanium.


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-08-10 - 10:49:47 send message to johanblok

Ik was in de veronderstelling dat de meeste soorten zwarte kaketoes wel op CITES I zouden staan... Inderdaad dan is verhandelen van gestolen vogels een stuk makkelijker.


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-08-10 - 11:57:58 send message to dooren

Op zich ook wel logisch met de zwarte kaketoes niet op lijst 1 staan. (die nu gestolen zijn bij het NOP)

In Australie zijn deze vogels niet ernsig bedreigd, ik heb deze ondersoort zelfs in het centrum (30 stuks) van Perth rond zien vliegen.

Dat ze dan in een kweekprogamma voor bedreigde diersoorten zijn opgenomen verwonderd mij ten zeerste. Het lijkt er wel op dat het meer een kweekprogamma is om de soort in Europa te behouden voor de liefhebbers, Australie staat al lang geen exporten meer toe, dus biotoop en natuurbehoud waar deze vogels voortkomen is dus daar vele malen belangrijker, dan een paar bloedlijnen hier in stand te houden. (ik zie dit meer als kwekerssentiment)

Ze kunnen beter hun energie richten op de volgende soorten:
Mitchell-lori, een ondersoort die bijna is uitgestorven is, en nog steeds in europa vrij verhandelbaar is, zijn geen kweekprogamma's.
Op Bali waardeze vogel voortkomt is hij al jaren niet meer waargenomen, op Lombok zijn de aantallen fors afgenomen.

Diadeemloris < 500 stuks in de vrije natuur.

Evenals Ertslori's of Obi's deze zijn vele malen meer bedreigd in de natuur, door bosbouw en kap.
Gert (ik praat nu alleen over loris maar er zijn nog genoeg ander papegaaiachtige waar hetzelfde verhaaltje opgaat).


Picolet
Website Member
Posts :975

Website Member
2005-08-10 - 13:05:57 send message to Picolet

Wat mij enigzins verbaasd heeft is het feit dat de NOP deelneemt aan een E.E.P kweekprogramma van diverse Papegaaien. Volgens een opgave van het management wordt er allen met zeldzamere soorten gekweekt.
Zoals eerder vermeld in een topic over PFBD, test het park zeer sporadisch op dit besmettelijke virus. De ingeleverde vogels van particulieren die hun vogel beu zijn gaan in een aparte ruimte vooraan in het park wat zeker geen quarantaine is en worden na 6 weken op het oog gekeurd door de dierenarts en daarna vrolijk in het park geplaatst. Volgens de dierenarts worden alleen twijfel gevallen getest op bloed of verwijderd uit het bestand.
Wanneer er zuiver opvang is en er geen vogels het park verlaten is dit te verdedigen. Echter wanneer er jonge vogels worden gekweekt met de bedoeling deze vogels te verdelen onder andere deelnemers is dit naar mijn mening een kwalijke zaak.
Overigens plaatst het park bepaalde zeldzame soorten uit het park bij particulieren die hiermee kweken. Hoe dan de vogels verdeeld worden tussen het park en de thuiskweker weet ik niet.
Het gehannes met de parkvogels is naar mijn mening een gevaarlijke situatie. Overigens vraag ik me wel eens af wat er met de eieren gebeurd van de overige papegaaien die bijna allemaal een broedblok tot hun beschikking hebben. Gaan de eieren op een of andere manier het park uit dan is het helemaal gevaarlijk om virussen onder de bestanden te verspreiden.


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-08-10 - 15:12:26 send message to johanblok

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ik dacht wel een keer vernomen te hebben dat in ieder geval bepaalde (onder)soorten van de zwarte kakatoe's wel zeldzaam zijn (?), CITES I is ook dan vermoedelijk niet nodig omdat Australie zelf een stringent beleid heeft.
Er zijn natuurlijk wel meer CITES II vogels die onder EEP vallen zoals equador amazones.

Vanuit verschillende oogpunten, zowel ziekte verspreiding als donateurs als opvangcentrum, lijkt het me inderdaad geen goede zaak als NOP ook wil kweken. En dan al helemaal niet met zeldzame vogels.

Als status en publiekstrekker is de verleiding natuurlijk groot, maar dat eerste geldt ook voor particulieren.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 226 bezoekers op de site, waarvan 6 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede