Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > PBFD.... vragen over besmetting Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : PBFD.... vragen over besmetting
golemm
Website Member
Posts :151

Website Member
2005-08-06 - 11:15:49 send message to golemm

Ik heb een paar dagen geleden een koppel jonge Catharina´s gekocht. Nu lijkt t alsof de man symptomen van bek en veerrot vertoont. Ben net terug van DA en wacht op uitslag test. Probeer de verkoper te berieken maar nog tevergeefs.

Ik heb een paar vragen over het besmettingsgevaar
Ik begrijp dt dat via veerstof en direct contact en ontlasting verloopt. Nu had ik ze in huis in quarantaine zitten. Maar daar zitten ook twee huiskamergrasparkietjes (ja,stom achteraf).
Hoe groot is het gevaar dat deze nu ook besmet zijn? de kooien (beiden open draadkooien) stonden wel ns bijelkaar. Dus dat zou via veerstof kunnen, nu zijn Catharina's erg slome vogels dus veel stof doen ze niet opwaaien...

Hoe groot is verder het risico dat het naar de buitenvoliere gebracht is? Qua papagaaiachtigen zitten daar een koppel splendids met 2 nestjongen. Ik heb misschien niet alle regels van een goede quarantaine opgevolgt, dat wwet ik niet zo precies meer omdat mijn vriendin ook vaak de vogels voert. De vraag hier is dus eigenlijk hoeveel van dat virus is nodig (aan je hand of op je kleren) om overgedragen te worden?

Is er een middel waarmee je de boel kan ontsmetten? ik hoor dat Halamid bijvoorbeeld niet afdoende zou zijn tegen virussen.


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-08-06 - 11:25:06 send message to dooren

Veerstof is idd genoeg om andere vogels te besmetten. Zelfs je kleren kunnen het overbrengen naar andere vogels.

Viron S is het beste middel tegen virussen, beter als halemid. Zelf gebruik ik dit iedere week.

Geef de vogels een genoeg vitamine A, dit verhoogt de weerstand tegen virussen, vogels zelf hebben van nature een bepaalde weerstand, deze kun je versterken.

Ventileren, ventilatie zorgt ervoor dat de infectie druk van virussen en bacterien omlaag gaat.

Hopelijk heb je iets aan deze tips.
Gert


golemm
Website Member
Posts :151

Website Member
2005-08-06 - 11:53:01 send message to golemm

thanx Gert, als ventilatie helpt dan is er nog hoop want de huiskamer is goed geventileerd en de andere vogels zitten in een buitenvoliere. t is dus geen shcuur met kweekkooien waar de infectiedruk welhoger zal liggen. maar ja, t is afwachten en de onzekerheid is zenuwslopend


Wickingh
Website Member
Posts :1058

Website Member
2005-08-06 - 13:21:05 send message to Wickingh

Hai,

hoe ouder de vogel hoe kleiner het gevaar van besmetting is, dus niet gelijk wanhopen,

mvg Frank


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-08-06 - 14:08:34 send message to dooren

Klopt frank, zeker als ze dan ook nog in een buitenvoliere zitten. Jonge vogels moeten vaak nog weerstand opbouwen.
Gert


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2005-08-06 - 17:17:13 send message to Rik

Ik denk dat het risco dat je dit virus naar een buitenvoliére hebt overgedragen zeer klein is.
De vogels hebben hier een optimale ventilatie.

Verder is het nog niet bekend of de vogel daadwerkelijk PBFD heeft. Het komt ook voor dat vogels de symtomen wel hebben, maar niet de ziekte. Eerst maar afwachten.

En maar hopen dat deze ziekte nooit een menselijke variant zal krijgen.
Aids dat net als het griepvirus door de lucht kan worden overgebracht. Vreselijk.


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2005-08-06 - 21:31:24 send message to molineti

Gert;

Gebruik je virkon S met de vogels in de kooi?

Wat is je verdunning?

Was je het later weer af?

Gebruik het sinds jij er over geschreven hebt ook,maar weet niet helemaal hoe ik het moet gebruiken?

Blijf toch altijd een beetje huiverig voor deze middelen.

Alvast bedankt voor je uitleghappy :)


golemm
Website Member
Posts :151

Website Member
2005-08-07 - 12:36:12 send message to golemm

Zijn die middelen dan zo gevaarlijk? moet je de kooi daarna met water afwassen? Ik heb t gewoon laten opdrogen, (wel zo dat geen vogel aan er aan kon "likken") en alleen de bakjes daarna met water uitgespoeld. Op advies van de DA heb ik ATLANTOL gebruikt, 1 eetlepel op n liter.


KeesdeJongh
Website Member
Posts :267

Website Member
2005-08-07 - 13:13:42 send message to KeesdeJongh

Beste vogelliefhebber,

De dosering van Virkon S is 10 gr per liter water.
Zover ik weet, is het niet schadelijk om het zelfs op de vogel te spuiten ( opletten dat je het niet in de ogen spuit).
Het zink van het gaas kan bij veelvuldig gebruik van Virkon S wel aangetast worden.
Als je vogels werkelijk bek en veerrot ziekte hebben zijn ze echt een groot besmettingsgevaar voor je verdere collectie .

Veel sterkte.

Met vriendelijke groeten,

Kees het Jongh



dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-08-07 - 22:00:08 send message to dooren

Ik zorg er eigenlijk altijd voor dat de vogels niet aan het spul kunnen komen. Na 20-30 minuten inwerken wordt het nagespoelt met ruim water.

Natuurlijk is het geen ranja (al ziet het er zo wel uit), gewoon zorgen dat de vogels zo min mogelijk in aanraking komen.

Het middel heeft inderdaad een licht etsende werking, hierdoor is het zo effectief.

Ik wissel ook wel eens af met halemid.
Gert


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2005-08-07 - 23:43:02 send message to molineti

dus 10 gram op 1 liter water is de juiste dosering?

(op verpakking staan diverse doseringen)happy :)

MVG REne


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-08-08 - 10:24:17 send message to dooren

Er zijn vaak verschillende doseringen, dit heeft te maken of men op basis van routine ontsmet of omdat er een uitbraak van een of andere bacterie heeft plaats gevonden.

In het laatste geval wordt de dosis vaak verdubbeld tot 3 voudig.
Gert


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2005-08-08 - 11:32:49 send message to molineti

Bedankthappy :)


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-08-08 - 12:31:40 send message to ParkietenPeter

quote
Nu lijkt t alsof de man symptomen van bek en veerrot vertoont

Welke sypmtomen heb je geconstateert? Heb je hier foto's van gemaakt.


veta
Website Member
Posts :11

Website Member
2005-08-08 - 15:41:36 send message to veta

Uw bijdrage is verwijdert vanwege reklame die niet relevant is voor dit topic. Voor het adverteren op vogelarena dient u contact op te nemen met Agabird.


Dit bericht is door moderator ParkietenPeter aangepast

kurt fierens
Website Member
Posts :163

Website Member
2005-08-08 - 15:46:46 send message to kurt fierens

PBFD is geen schimmel of bacterie. Bij mijn weten is Virkon S (ook veelvuldig in Australië gebruikt) het produkt dat schimmels, bacteriën en veel virussen aan kan. Het dood het circovirus in minder dan een minuut tijd. Het kan gebruikt worden zonder een vogel te moeten verplaatsen. Ik kan alleen maar lof uitspreken over Virkon S.happy :)



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 171 bezoekers op de site, waarvan 8 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede