Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Warmtelamp Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Warmtelamp
Chow
Website Member
Posts :825

Website Member
2005-07-23 - 23:18:53 send message to Chow

Ik ga binnenkort met mijn nieuwe broedmachine wat kwarteleitjes proberen te laten uitkomen. Mocht dit lukken dan moeten de kuikens onder een warmtelamp. Klinkt misschien raar maar ik heb geen idee waar ik die vandaan moet halen en welke lamp geschikt is.


Swaas
Website Member
Posts :465

Website Member
2005-07-23 - 23:27:15 send message to Swaas

Ik heb die van mij gewoon in een dierenwinkel gekocht, neem geen rode lamp maar een porcelein lamp en niet de zwaarste van voltage, ik heb mijn kwarteltjes onder een lamp van 100 watt gezet en de thermometer erbij zodat ik zo'n 30° kon houden de eerste dagen, daarna stilletjesaan de lamp hoger hangen, trouwens je ziet goed aan de kleintjes of ze het lekker warm hebben of niet, ze beginnen op en onder elkaar te kruipen om warmte te zoeken en piepen des duivels (die van mij toch wink ;))


Chow
Website Member
Posts :825

Website Member
2005-07-23 - 23:42:08 send message to Chow

En waar lopen ze dan in rond?? Gewoon een houten kist? Of een doos?? Ik heb geen enkele ervaring met pasgeboren kwartels happy :)


kollie98
Website Member
Posts :74

Website Member
2005-07-24 - 09:05:20 send message to kollie98

Hai,

Heb weleens 5 jonge kwartels(wel natuurbroed, ouders begonnen er op te pikken) in een grote plastic bak (curver) grootgebracht, in de curver had ik Grolsch lamp(lamp op statief met reflector lamp(25 watt) staan.
erik


kakatoe
Website Member
Posts :771

Website Member
2005-07-24 - 09:41:26 send message to kakatoe

Nestvlieders kun je overal laten lopen.
Hang ergens een lamp op en ze gaan er vanzelf onder zitten


hansvdb
Website Member
Posts :6

Website Member
2005-07-24 - 10:04:28 send message to hansvdb

Je kan de warmtelampen ko0pen bij o.s Welkoop/Boerenbond. Een armatuur kost zo'n € 15 en een lamp ronde € 10. We hebben het dan over een infraroodwarmte lamp. Deze zijn prima voor jouw doel en verbruiken aanzienlijk minder energie (-/- 30%).

Je kan ook de zogenaamde keramische lampen kopen. Deze geven alleen warmte. Groot nadeel van dit systeem is dat de buitentemperatuur de warmte in je bak bepaald. Met een dimmer de temperatuur regelen is dan ook een stuk prettiger dan telkens die ketting van de lamp omhoog en omlaag hangen.

Een digitale thermometer met en buitensensor en een aflezing voor binnen en in je bak (zeg buiten) kost bij de Kijkshop € 10.

Wil je dit allemaal gewoon goed doen dan kies je voor een keramische lamp met thermostaat. Deze stel je in op een vaste temperatuur in je bak. De kosten lopen dan wel op. Een Thermostaat kost al snel zo'n € 40/50.

Kijk eens op www.ter.nl daar kan je deze artikelen goed kopen. De keramische warmtebronnen, thermostaat ed. komen uit de reptielenwereld.


billy benelly
Website Member
Posts :6

Website Member
2005-07-24 - 21:32:48 send message to billy benelly

Ik laat mijn jongen gewoon groot worden in een oud aquarium met twee 25 wath lampen.
De bovenkant wel dicht maken met een kleine kier(voor de frisse lucht)krijg het gemakkelijk 30 graden.Als ze groter worden iedere keer de lampen wat hoger hangen en de boven kant wat verder open doen.Deze oplossing is heel gemakkelijk en goedkoop.


Chow
Website Member
Posts :825

Website Member
2005-07-24 - 21:51:22 send message to Chow

Bij Geon Schrijver verkopen ze een warmteplaat, soort kunst kloek. Zou dat ook wat zijn voor kwartels??


Swaas
Website Member
Posts :465

Website Member
2005-07-24 - 22:04:15 send message to Swaas

Zolang de kleintjees het maar warm hebben is alle soorten verwarming goed (volgens mij toch) een rode lamp heeft wel een nadeel dat de kleintjes ervan uitdrogen als ze te dicht zitten, ceramische lampen hebben dat niet, ik zette altijd een termostaat tussen de aansluiting zodat het uitsprong zodra de temp. hoger als 35° kwam.
Behuizing....een terarium, kan je lekker vooraan in en bovenaan kan je de bak afdichten met gaas, glas of een dikke handdoek om de warmte te behouden.
Mijn bak was 80 cm lang de 20 kuikentjes zijn erin kunnen blijven tot ze naar de volière konden.


Kieba
Website Member
Posts :67

Website Member
2008-09-07 - 22:58:12 send message to Kieba

Hallo allemaal, ik heb mij net ingeschreven en ik wilde gelijk even reageren op het kweken van kwartels, wat ik jaren heb gedaan, toen ik nog in Spanje woonde. In een van de berichtjes las ik dat de ouders op de kleintjes gaan pikken en dat doen ze als er teveel gevaar dreigt en ze gaan hier net zolang mee door dat ze ze allemaal dood gepikt hebben. Als de kleintjes eenmaal 26 a 27 dagen oud zijn moeten ze ook verwijderd worden want de ouders willen ze dan niet meer in hun buurt hebben.
Kwartels zijn enig en ze kunnen best drie keer per jaar een nest hebben wat uit 9 eitjes kan bestaan.
Ik was op zoek naar een warmte lamp en heb hier al de nodige informatie kunnen vinden.


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2008-09-08 - 18:05:00 send message to Rogert

Een keramische lamp is beter dan een rode of witte lamp. Keramische lamp geeft 99 % warmte. Dus met een lage wattage heb je net zoveel warmte als bij een hoge wattage rode/witte lamp.
Levensduur van keramiek is ook hoger dan een gewone lamp. Keramiek kan wat beter tegen een stootje.

Daarbij breekt een infra rode lamp bepaalde vitamines af in het lichaam die essentieel zijn, voor de groei en de ontwikkeling van het kuiken. Dat is ook de reden waarom je nooit langer dan een half uur onder een hoogtezon mag liggen.

De witte lamp geeft voor de kuikens 24 uur per dag zichtbaar licht. De jongen krijgen dan ook totaal geen dag en nacht ritme en dit geeft veel onrust.

Warmteplaten geven een prettige warmte van onderaf, maar overal is evenveel warmte. Bij lampen kunnen de kuikens dichter of verder van de bron zitten naargelang ze een bepaalde temperatuur prefereren. Bij de warmte plaat hebben ze alleen de keuze of erop of eraf, hierdoor moeten de kuikens zich continue verplaatsen als ze het te warm of te koud hebben.
Daarbij koekt de mest erg snel aan op een warmteplaat of ondergrond en de darmen van de kuikens worden te warm (darmbacterien), wat erg slecht voor ze is. Tevens is de luchtstroom op een warmtemat meer dan onder een lamp (tocht).

Conclusie: ga voor de keramieke lamp.


suk
Website Member
Posts :503

Website Member
2008-09-08 - 20:01:45 send message to suk

ik heb bijde een lamp en een paar warmteplaten.

Eerst gaan ze bij mij ongeveer een dag of 10 onder de lamp. ( rode ) in een grote plasticbak.

En daarna doe ik ze onder een warmteplaat die ik in tempratuur kan verstellen. de plaat is ook in hoogte verstelbaar ,ik heb de ene kant van de plaat ongeveer 5 cm boven de grond ,en de andere kant ongeveer 10 cm boven de grond.
dit werkt prima.

zo doe ik het al een aantal jaren en het bevalt me goed.

ik merk weinig verschil tussen de lamp en de plaat.

dit jaar had ik ongeveer 200 jonge kwartels groot gebracht op deze wijze.

wink ;) Maar iedereen doet het op zijn eigen manier natuurlijk.

sebastiaan.



Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2008-09-10 - 19:39:15 send message to Rogert

Hoi Sebastiaan, e.a.

Bedoel jij met warmteplaat een kunstmoeder? Zo-een die wel van bovenaf warmte naar ondere geeft? Want dan is dat wel ideaal.
Ik heb het hierboven namelijk over een warmteplaat die je op de bodem van je verblijf legt en naar boven straald. En deze zijn dus niet ideaal.

Het gevolg van afbraak van vitamines in het lichaam door de rode lamp zijn niet direct zichtbaar. Jongen komen vaak wel groot onder dergelijke lampen, maar hun lichamelijke conditie kan beduidend minder zijn dan andere dieren. En dit hoef je niet per see te kunnen constateren. Denk hierbij aan bv darmproblemen, slechte bevruchting, lage ei-productie, korte levensduur. Dit kunnen mogelijke gevolgen zijn van een slechte opfok.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 176 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede