Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Waarom zijn popjes duurder dan mannen? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Waarom zijn popjes duurder dan mannen?
djenco
Oud Lid
Posts :383

Oud Lid
2005-07-04 - 23:10:07

Waarom is het toch dat er over het algemeen veel minder poppen aangeboden worden dan mannen. Dat poppen daardoor duurder worden dan mannen is logisch.
Maar poppen en mannen worden toch ongeveer 50%-50% geboren? Of niet?

Ik vraag het me af. Dirk Jan


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2005-07-04 - 23:16:23

Zo ver bekend is worden bij de meeste soorten juist minder poppen geboren dan mannen.
De prijs van poppen is dan ook vaak hoger omdat hier meer vraag naar zal zijn.

Erwin


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-07-04 - 23:31:13

Denk toch dat dit meevalt erwin, meer mannen dan poppen geboren??

De start is gelijk, alleen wordt gaande weg het volwassen worden en met de kweek veel meer popjes "verspeelt".

Kortom de gemiddelde leeftijd van mannen ligt in de vogelwereld hoger dan poppen. De poppen hebben kortom een korter leven door allerlei omstandigheden. Hierdoor is er dus meer vraag naar poppen dus een hogere prijs, iedereen is bereid voor een losse pop meer te betalen.

Dit gaat dus niet op bij soorten waarvan er te weinig aantallen zijn, dan gaat het gemiddelde van de getallen niet meer op.

Bij mensen is dat net andersom, (blijkbaar hebben hier de mannen meer te lijdenlaugh :Dlaugh :D, of nemen ze iets meer risico'ssad :( of leven ze wat ongezonderrazz :p)
Gert


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2005-07-05 - 00:18:46

Bij bijna alle kleine tropen worden toch echt meer mannen dan popjes geboren. Waarom? Geen idee. Probeer in maart of april eens blauwfazantpopjes te krijgen bivoorbeeld.
Iedere handelaar/verkoper heeft er last van.


FrCorbee
Website Member
Posts :14

Website Member
2005-07-05 - 01:54:30

Zal van het soort vogel afhangen lijkt me. Dat er bij kanaries minder poppen worden aangeboden heeft te maken met het feit dat je voor de kweek nu eenmaal minder mannen nodig hebt dan poppen. Één man op drie of vier poppen, daar heb je het verschil al. Of poppen daarom altijd duurder zijn vraag ik me af.
Frans


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-07-05 - 07:14:33

Wetenschappelijk is dat onderzocht en Doornen heeft gelijk.
Er worden meer mannen geboren, doordat mannen (in de mensenwereld) meer gevaren (bravour, bevechten van territoria, opvallender gekleurd veelal) sterven die meer.
In de natuur is er dan ook min of meer een balans.
In gevangenschap gaat er nogal eens wat mis bij de kweek en van sommige soorten kunnen er meer poppen bij de man en/ of houden de kwekers poppen vast ivm. verlies van de kweekpop.
De pop loopt immers de meeste kans wat tijdens het broedproces te overkomen (legnood, uitputting)
Wat betreft het blauwfazantje, heel simpel in maart/ april is het na de winter en een jaar na de import, die meestal in mei juni plaatsvindt.


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2005-07-05 - 12:00:34

quote
Wetenschappelijk is dat onderzocht en Doornen heeft gelijk.


Gert schrijft dat er evenveel mannen als poppen worden geboren! Hoe kan dit gelijk zijn aan de zin:

quote
Er worden meer mannen geboren, doordat mannen (in de mensenwereld) meer gevaren (bravour, bevechten van territoria, opvallender gekleurd veelal) sterven die meer.


Als er dus meer mannen worden geboren & als er meer poppen worden verspeeld dan is hiermee dus een dubbele oorzaak te vinden voor het uiteindelijke verschil.

Het verschil in prijs is voornamelijk terug te vinden in de vraag en aanbod. Hoe meer de vraag wordt des te duurder vaak de vogel.

Erwin


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-07-05 - 13:55:20

Laat ik het gewoon zo zeggen, van alle geboren vogels is 50% man en 50% pop, alleen daarna sneuvelen er gewoon meer poppen.

Genetisch kan dit ook niet anders, man en pop geven ieder de helft van hun cellen af, pop heeft 2 XX en de man 1 X en 1Y.

Bij spitsing geeft de man dus 1 X of 1 Y af. De Y cel wordt een man. De pop kan dus alleen 1 X geven. Geeft de man dus ook 1 X dan wordt het dus een pop.

Temperatuur kan bv. invloed hebben, hogere temperaturen geven bv bij levenbarende vissen meer mannen. Het schijnt dat bij stress ook extra mannen worden gemaakt.
Gert


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2005-07-05 - 14:45:35

Voor de goede orde: bij vogels hebben de mannen 2 x en de poppen een x en een y. (Dat verklaart immers het feit dat bij geslachtsgebonden vererving alleen de mannen met 1-mutatie-gen(x)+ 1-gen(x) split zijn en de poppen met 1-mutatie-gen(x)+ (y) direct kleur tonen)

Verder helemaal eens met de 50/50 verdeling van geboren mannen en poppen, hoewel.........

Temperatuur is al genoemd bij vissen, maar ook bij vogels is wel het een en ander aan de hand. Of het klimatologisch verklaarbaar is weet ik niet maar van bepaalde soorten worden er in een jaar soms ineens vrijwel alleen mannen of poppen gekweekt. Dat verschijnsel treedt dan "landelijk" op.

Voorbeeld (zelf ervaren): In 2003 werden er bij de Amerikaanse torenvalkjes vrijwel alleen poppen geboren, zowel in Nederland als in Belgie.
Het gevolg was een grote vraag naar mannetjes, waardoor de prijs van de mannen hier en daar behoorlijk opliep. Het was dan ook niet moeilijk om de eerst geboren mannen van 2004 snel en goed te verkopen.

Over het algemeen is het echter inderdaad zo dat er minder poppen overblijven als gevolg van de hierboven al genoemde redenen als legnood enz. Verder zijn er soorten waarbij het mannetje in de paartjd dermate agressief is, dat het popje het niet overleeft (bep. kakatoes). Hierdoor neemt de vraag natuurlijk bijzonder toe.


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2005-07-05 - 14:56:38

Volledig begrepen!
Bedankt heren voor de duidelijke uitleg.

Erwinwink ;)


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-07-05 - 16:09:43

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

je hebt gelijk Erwin(de andere dan)
Had dat van Doornen schijnbaar toch niet goed gelezen.
Er is wetenschappelijk (demografisch) onderzocht naar geboorten.
Er worden meer jongens geboren


Overigens heeft het y en X chromosoom er niets mee te maken.
Wel bleken bepaalde spermacellen harder te zwemmen, nl de mannelijke.
Dit geld niet voor vogels en vlinders waarbij zoals Karel al aan geeft de man XX heeft en de vrouw XY (in tegenstelling tot oa. de mens)

Wat me wel opgevallen is dat de leeftijd van de pop er wel invloed op heeft.

Iemand ook die ervaringen??
("massa" kwekers van garsparkieten, kanaries, zebravinken?)


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-07-05 - 18:30:45

Aanvullend.
"Sinds het Centraal Bureau voor de Statistiek dit soort gegevens is gaan verzamelen, de mevrouw van het CBS kon vanaf 1892 terugvinden, worden er elk jaar meer jongetjes geboren dan meisjes. In 1892 werden er 1054 jongetjes op 1000 meisjes geboren."


spitsstaart amadine
Website Member
Posts :88

Website Member
2005-07-05 - 20:29:57

hallo dat er meer mannen als poppen geboren worden geloof ik nie want ik heb nu van 2 jaar 19 jongen waar van er maar 2 mannen zijn ik denk dat het eerder is zoals iemand al zij dat er meer popjes verspeelt worden

mvg dirk


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-07-05 - 20:42:06

Het gaat om gemiddelden(over meerdere jaren en meerdere koppels) en jij bent dus niet gemiddeld happy :)
Bovendien kun weet je nog niet wat je volgend jaar te wachten staat happy :)


belg
Website Member
Posts :172

Website Member
2005-07-05 - 20:56:51

ik had vorig seizoen ook meer mannen dan poppen bij mijn glosters , dit seizoen kbegin ook te denken dat er meer mannen zijn daar ik in mijn voliere de jongen hoor meer fluitensad :(


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-07-05 - 21:01:09

Heb je ook een relatie kunnen zien in geslacht en ouderdom van het koppel(popje)??



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 161 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede