Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > inrichting buitenren Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : inrichting buitenren
Renzo
Website Member
Posts :2

Website Member
2005-06-27 - 17:50:30 send message to Renzo

beste vogelcollega's

Ben mijn nieuwe voliere aan het gereedmaken. Is het verstandig om gras te zaaien op de bodem van de voliere?? Bodem wordt deels voorzien van bestrating en rest wordt aangeplant. Is gras schadelijk voor tropen e.d. of maakt dat niet al te veel uit???? Wat zijn jullie ervaringen.

Ook iemand verstand van skimmia plant of deze giftig is?


ewals
Website Member
Posts :214

Website Member
2005-06-27 - 21:23:01 send message to ewals

Je kunt wel gras zaaien, voor tropen maakt dit niet uit.
Mijn ervaring:
Ik heb dit voorjaar voor het eerst één buitenvoliere met graszoden bekleed, ik heb er enorm spijt van omdat het gras in 'n mum van tijd 'n halve meter hoog staat, de vogels kunnen hierdoor niet meer over de grond scharrelen, hun geliefde bezigheid, Het is nu hoogseizoen voor mijn vogels, dus gras knippen is er niet bij, beter is een of twee siergraspollen er in te zetten.


golemm
Website Member
Posts :151

Website Member
2005-06-28 - 10:30:39 send message to golemm

Gras is nooit schadelijk en voor veel prachtvinken is (on)rijp graszaad in het wild zelfs het hoofdvoedsel. Als je een voliere hebt met een natuurlijke bodem zou ik het altijd doen, (heb t zelf ook, zie mn voliere). Dat de vogels niet over de grond zouden kunnen scharellen, zie ik niet zo in. Immers, waarom doen ze dat? om insecten etc te vinden, nou die zitten meer in het gras dan op een kale bodem. n aantal vogels helpt het gras ook wel klein te houden, bv wevers en bl.gr. roodstaartjes knippen het gewoon af! en als het je in de weg staat kun je toch best hier en daar zelf wat wegknippen, mits je vogels niet TE zenuwachtig zijn. Hoe natuurlijker de omgeving des te beter vind ik en er is toch niks leuker dan n vogeltje als n vuurvinkje of zo aan zo'n grashalm te zien hangen.


golemm
Website Member
Posts :151

Website Member
2005-06-28 - 10:32:44 send message to golemm

O, ja als je gaat zaaien, wacht dan met je vogels er in te zetten, anders is t zo weg laugh :D

Ik heb trouwens eerst bij de fabrikant nagevraagd of er geen schadelijke toevoegingen in het graszaad zitten, zoals antischimmel of conserveermiddelen. Zij verzekerden mij dat dat niet zo was.


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2005-06-28 - 12:50:30 send message to tonnl

Met gras zaaien ook nog even opletten of je geen "ingepakt" zaad koopt. Sommige zaden zijn verpakt in een laagje "gel" om ziektes te weren, maar voor vogels is dat laagje niet echt gezond.

Ik heb ongeveer de helft van de bodem beplant en het is juist prachtig om te zien hoe de kleine tropen tussen alles door scharrelen.
Af en toe een handje voer omspitten is ook heel leuk, een deel wordt snel gevonden en opgegeten, een ander ontkiemt en groeit uit tot mooi onkruid.


Tenzi
Website Member
Posts :261

Website Member
2005-06-28 - 17:46:54 send message to Tenzi

Om de badschaal een beetje schoon te houden heb ik een soort grindstrandje aangelegd (worteldoek met daarover een dikke laag grind). Op een grindtegel in dit grind staat de schaal. Om het grind is een strook gras.
In de voliere ligt een pad van stoeptegels en daarnaast is de gehele buitenvoliere bepland met struiken, vaste planten, boompjes en onkruid. De vogels (veelal tropen) houden zich graag op, op het gras, het strandje en tussen het onkruid. Nadeel is dat je ze bij het laatste niet meer ziet.
Het gras houd ik kort door het 1x per week te maaien met een accu-graskantenknipper. Dit werkt prima en de vogels raken er wel aan gewend.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 268 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede