Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Hitte door de zon Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Hitte door de zon
Pastis
Website Member
Posts :111

Website Member
2005-05-27 - 13:46:24 send message to Pastis

Hoi,
Onlangs heb ik de door mijn koppel pennanten bewoonde voliere de 2 zijkanten met plexi afgedekt, enkelde voorzijde (3m) is opengebleven. Dit heb ik gedaan om dat ik vond dat de vogels teveel op de tocht zaten. Het dak is eveneens dichtgemaakt met plexi. Nu dat het sedert gisteren zo warm is ben ik een beetje bang dat het nu te warm zal worden in de voliere. Ik had er aan gedacht om het dak nog es te bedekken met bamboe of rietplaten, om zo de zonnestrale buiten te houden. Of zou ik beter 1 zijde van de voliere terug open maken ???


kanarievogel
Oud Lid
Posts :117

Oud Lid
2005-05-27 - 13:49:13 send message to kanarievogel

hoe kan men zien dat de vogels het erg warm hebben?


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2005-05-27 - 13:53:17 send message to Jacqueline

happy :)

Door zoveel plexiglas te gebruiken word het een ware broedkast, hang er maar eens een thermometer in.
Zou zeker een zijde terug open maken.
En je idee van een rieten/bamboemat als schaduwmaker is zeker niet slecht met dit weer.
Hoe je kan zien dat ze het warm hebben, zitten constant te hijgen, net of ze geen voldoende lucht kunnen happen.

wink ;)
Peter.


golemm
Website Member
Posts :151

Website Member
2005-05-27 - 13:58:53 send message to golemm

Dat ze t te warm hebben zie je doordat ze met open bek zwaar ademenen en soms zelfs op de grond gaan zitten.
Ik heb een nachthok met polycarbonaat dak, laat prima licht door en isoleert goed in de winter. Nu echter is t bloedheet in t hok end dat terwijl ik er een met gaas afgedekt (in de winter met een luik) raam in heb. t is wel 10 graden warmer en sommige (mn Goulds) vertikken het om naar buiten te gaan shocked 8O Ik ben ook van plan om een rieten mat op t dak te leggen zodat de zon er niet zo op brand. overigens staat t hok NIET eens in de volle zon!


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2005-05-27 - 14:20:04 send message to Jacqueline

happy :)

Onze kweekkooien zijn afgewerkt met sandwichpanelen aan de binnenzijde 4 cm dik.
Momenteel staat de zon er pal op en het is 22 graden binnen.



Heb er even een foto van gemaakt, zoals je ziet geen last van de warmte.

wink ;)
Peter.


Pastis
Website Member
Posts :111

Website Member
2005-05-27 - 16:26:09 send message to Pastis

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Heb net de zuid/oost zijde terug opengemaakt, ben nu aan het bekijken om een afneembaar frame met die plexi erop te maken, zo kan ik bij koud weer en of bij hevige wind het eraf of terug opzetten, zonder telkens de plexi los te moeten vijzen. De rietmatten plaatsen, dat zal voor morgen vroeg zijn. T'is hier nu 30 graden in de schaduw en bij dit weer ga ik niet in de volle zon op een ladder gaan staan. No way José


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2005-05-27 - 16:51:28 send message to rupicola

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

een snelle noodmaatregel bij zeer warme dagen:

Leg een aantal takken met bladeren eraan op de volières, dit levert direct schaduw en enige afkoeling.
In geval van nood kun je het dak ter afkoeling met koud water besproeien.

Zelf heb ik permanente maatregelen genomen en
werk ik met schaduwnetten.
(Zie ook mijn volière)

V.w.b. de pennanten, die zou ik niet al te veel
afschermen voor de wind e.d.
Zolang ze in ieder geval een beschutte plek hebben, kan de rest van de volière gewoon 'open' althans onbeschut blijven.
Rosella's die te veel beschut worden gehouden kunnen daardoor op den duur slechte bevedering en of rui problemen krijgen.




kanarievogel
Oud Lid
Posts :117

Oud Lid
2005-05-27 - 16:51:44 send message to kanarievogel

wink ;) bekijk deze site eens
juist iets over een voliere met platen
http://www.apdcanari.com/forum/index.php?showtopic=7495&st=0


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2005-05-27 - 18:27:25 send message to tonnl

Bij mij is het andersom, de goudbuikjes en blauwfazantjes weigeren om onder het dak vandaan te komen. Die vinden het prachtig, hoe heter hoe beter.
Aan het eind van de middag komen ze tevoorschijn omdat de zom dan alleen nog in het buitengedeelte schijnt.
Ton.


cocobar
Website Member
Posts :591

Website Member
2005-05-27 - 19:42:36 send message to cocobar

Bij mij hetzelfde beeld: ik heb doorschijnende golfplaten als dakbedekking, dus daaronder wordt het ook wel heet, maar alle vogels genoten er zichtbaar van... het zijn tenslotte nog altijd tropische vogels die soms wel wat warmer gewoon zijn.
Natuurlijk is het ook terecht om alles goed in het oog te houden, want uit hun verblijf kunnen ze niet vluchten voor warmte of andere zaken.


belg
Website Member
Posts :172

Website Member
2005-05-27 - 20:04:01 send message to belg

zon is toch goed geeft vitamin D


Lennart
Oud Lid
Posts :721

Oud Lid
2005-05-27 - 23:25:17 send message to Lennart

quote
zon is toch goed geeft vitamin D


Wat heb je aan een geroosterde vogel met een overdosis vitamine D....sad :(sad :(sad :(?

wink ;)..wink ;)


markjansen
Website Member
Posts :170

Website Member
2005-05-28 - 01:14:05 send message to markjansen

Ik ben vandaag twee koppels vogels verloren sad :( door de warmte. echt balen


belg
Website Member
Posts :172

Website Member
2005-05-28 - 05:51:13 send message to belg

een goed bad of benevelen van de vogel of kooi kan de temperatuur toch wat dalen
(airco of waaier kan ook mischien een oplossing zijn...)


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-05-28 - 08:01:57 send message to dooren

Met mijn dak van 50% polycarbonaatplaten van de binnenvoliere merk ik snel dat vogels de onderste regio op zoeken bij hitte.
De temperatuur wordt snel te hoog ondanks het tropische vogels zijn.

Buiten is het dan vaak koeler dan binnen.
Echter mijn vogels willen s'middags absoluut niet in direct zonlicht zitten, dus buiten heb ik ook underlayment op de buitenkooi liggen ten behoeven van schaduw. Dit werkt goed.

In de binnenkooi het ik ook een grote ventilator met een warmteregelaar, hoe warmer hoe sneller deze ventilator gaat draaien.

Ander alternatief voor de binnenkooi, zoals gebeurd bij b.v. vogelliefhebbers in Zuid Afrika is een "vals" wit dak 50 cm. boven het echte dak, dit weerkaatst de warmte door de witte kleur en door het verschil (50cm.) kan geen directe warmte doorgeven aan het echte dak.'
Bovendien waait de wind tussen deze twee daken door zodat het materiaal afkoelt.
Gert


Lennart
Oud Lid
Posts :721

Oud Lid
2005-05-28 - 09:45:44 send message to Lennart

Dit soort weersomstandigheden zijn natuurlijk extreem en dodelijk voor veel vogels al zijn het tropen en komen niet zo vaak voor in Nederland... Er worden zeker een paar hele goede noodoplossingen aangedragen in dit topic...Maar vergis je niet zelfs onder een zonafgeschermd afdak kunnen de temperaturen met windstil weer ook gemakkelijk oplopen tot boven de 40 graden!!!!
En daar is een vogel, zelfs al komt ie van oorsprong uit de tropen, die daar de gehele dag aan wordt blootgesteld, funest en vaak met dodelijk afloop.....sad :(

Maar om je te wapenen in de toekomst is het volgende misschien wel een goed ideetje:

Schaf voor de binnenvoliere zo'n klein airco-tje aan! Voor de prijs hoef je het tegenwoordig niet te laten, zo rond de € 150,-, en het probleem is opgelost!!!!!
Binnentemperatuur hou je dan zo rond de 22 graden en je vogels varen er wel bij!

Misschien een ideetje voor vaderdag.....razz :p?Moederdag is al geweest....sad :(!
Maar ja, je bent ook nog eens per jaar jarig en St. Nicolaas en de Kerstman zijn er ook nog....razz :p

Lennart wink ;)



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 198 bezoekers op de site, waarvan 6 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede