Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Afrikaanse prachtvinken Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Afrikaanse prachtvinken
Muts
Website Member
Posts :62

Website Member
2005-05-22 - 21:56:47 send message to Muts

Hallo,ik ben maar pas hier en wil graag wat ervaringen uitwisselen met leden die ook Afrikaans prachtvinken houden Ben zelf nog maar een beginneling vandaar dat ik het via deze weg eens probeer,Graag Uw reactie
Mvr gr Ans


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-05-22 - 22:03:14 send message to Niltava

Tja. wat wil je weten?


cocobar
Website Member
Posts :591

Website Member
2005-05-22 - 22:39:04 send message to cocobar

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Ik heb dan een vraag voor jou, wat geef je als levend voer en kweek je die met succes zelf?
Ik probeer te kweken met goudbuikjes, angola blauwfazantjes, oranjekaakjes en napoleonnetjes, maar heb ze nog maar net... dus heb je tips voor mij? Ik heb een volière met veel groen ter beschikking.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-05-22 - 23:06:23 send message to Niltava

Met wisselend succes. Kweek in gezelschapsvolieres voornamelijk. Als je serieus wilt kweken(maar dan heb je wat meer tijd nodig wink :) je hebt dan meer controle over het voer.

Ik heb het vooral met buffalo's gedaan, schlegels groene druppels, vurvinken, aurora's, jacarini(geen afrikaan), blauwgrijsroodstaartje, blauwfazantjes.. Zal wel wat vergeten.
Bij de schlegels gaf ik ook veel hooiwagens en spinnen.
Verder kun je fruitvliegen geven/kweken. Had echter altijd veel vliegjes als ik geen jongen had en weinig als ik wel jongen had.
Ben nu bezig zwartmaskeramaranten te leren bevroren pinkies te leren eten (nou ja wel ontdooit dan).

Wat je ook kan doen (heb iknog niet gedaan maar overweeg het wel als ik weer jongen heb) is weideplankton.
Met een net door grasland of berm gaan vangst opslaan in plasticzak of pot en die even in de koelkast zetten--> dan zijn ze niet zo actief.



tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2005-05-23 - 01:23:41 send message to tonnl

Zodra er gebroed wordt geef ik ook rode muggenlarven (bij de aquariumwinkel te koop) en ik leg regelmatig een stukje rozenstruik met veel luis op de voerplank.
De blauwfazantjes eten bijna alleen maar buffalo's hier, maar de goudbuikjes, berg- en elfenastrildes eten alles, inclusief sprinkhaantjes die ik vang in de duinen.

Daarnaast veel trosgierst, Aves-opfokvoer en universeelvoer voor tropen.

Er is ook een speciale vereniging voor Afrikaanse prachtvinken, de ScAp (http://www.scapnl.com/).

Veel plezier met deze kleine mormeltjes. happy :)
Ton.


Muts
Website Member
Posts :62

Website Member
2005-05-23 - 13:44:47 send message to Muts

Bedankt voor jullie reacties,ik heb een paar st Helenafazantjes,napoleonnetjes,oranjekaakjes en blauwgrijze roodstaartjes,edelzangers waar ik graag van zou willen weten wat hiervan het geslacht is.Verder heb ik nog blauwfazantjes,goudbuikjes,een dwergekstertje en een vuurvinkman.

Noot van de webmaster: Het aanbieden van vogels, of te koop vragen van vogels is niet toegestaan op het forum. Zie onderstaande link hoe advertenties te plaatsen:
http://www.vogelarena.com/help


Dit bericht is door moderator agabird aangepast

golemm
Website Member
Posts :151

Website Member
2005-05-23 - 15:51:32 send message to golemm

Niltava, ik neem aan dat je met "weideplankton" (leuk gevonden trouwens) bedoelt allerlei insecten die je gewoon in het veld vind. ik ben op dit forum wel ns gewaarschuwd voor Teken ihkv gras(zaden) plukken voor je vogels. Heb je daar ooit wel ns last van gehad?
Ikzelf ga proberen fruitvliegjes te lokken door n banaan in de voliere te leggen (zo dat de vogels er niet aan kunnen. is vanwege koude weer tot nu toe nog niet gelukt. Ook heb ik gewoon rozen in de voliere geplant, voor de bladluizen inderdaad


J.Bird
Website Member
Posts :112

Website Member
2005-05-23 - 17:10:05 send message to J.Bird

Hallo,
welkom op deze site trouwens!happy :)
om nog even terug te komen op je vraag:

Mij is vertelt dat blauwgrijs roodstaartjes de man wat feller van kleur is dan d pop en de man heeft ook al wat mooiere en meer stipjes op de zij. ook kan je het zien aan de onder kant van de vogel ong. tussen de poten zit een zwarte plek en dat is bij de pop wat kleiner dan bij de man. ook is de staart bij de man roder als bij de pop.
ik heb zelf ook een koppeltje zitten en die zijn nou bezig met hun eerste nest echt super leuke vogels ik had ze eerst een tijd voor acclimatisatie in een kamervoliere zitten en nou heb ik ze voor een kleine 2 weken buiten zitten en ze zijn nou al aan het nestelen!happy :)
maargoed terug op je vragen dit is alles wat ik weet dus succes ermee!! happy :)

Groetjes:
J.Bird


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-05-23 - 18:02:50 send message to Niltava

quote
Helenafazantjes,napoleonnetjes,oranjekaakjes en blauwgrijze roodstaartjes,edelzangers waar ik graag van zou willen weten wat hiervan het geslacht is

Bij zowel helena's als napoleonnetjes(altijd leuke vogelstje, als het mannetje danst is het net een peertje) is het verschil moeilijk. Vooral als je maar twee vogels hebt. Het rood van deze aan de buik is bij de man over het algemeen roder(feller) en de vlek is groter. Verder zijn de bij de pop over het algemeen de kleuren wat fletser/doffer.
Dit is meestal moeilijk te zien als je maar twee hebt. Alles wordt meestal duidelijker als je een koppel hebt wink :)
(kleurverschillen kunnen ook optreden als gevolg van verschillende herkomstgebieden)
Bij de oranjekaakjes moet je naar de "kaak" kijken, deze is meestal bij de man feller oranje en mooier/scherper afgetekend(begrenzing met het grijs is scherper). Ook is het grijs bij de man wat "blauwer". Maar blijft moeilijk. Blauwgrijze roodstaartjes: eveneens de kleurintensiteit van man is "blauwer" en zoals aangegeven de kleur rood op de staart(stuit) is feller. Men zegt wel eens dat ze meer stippen hebben maar bij mijn koppel was dat niet het geval. Dee man zul je snel herkennen, die zingt wel redelijk. Echter degene die niet zingt hoeft nog geen pop te zijn sad :(
Edelzangers: kijk naar de rugtekening, deze is mooi scherp bij de man, bij de pop wedereom fletser en niet zo scherp afgetekend. Hetzelfde geld voor de keel. Deze is bij de man ook "witter".

Heb de term weideplankton niet bedacht, wordt wel meer gebruikt.
Bij mijn weten zijn teken vnl in de buurt van bomen te vinden. Hun "tactiek" is nl. zich op een dier/mens te laten vallen vanuit een boompje.
Dus in bermen(zonder bomen ed loop je niet zoveel gevaar (niet te dicht bij de weg ivm. verontreinigingen). Verder weet ik niet of je zoveel gevaar loopt met teken, denk dat je best het risico kan nemen.

Fruitvliegen zijn pas min of meer actief van een graad of 18-20. Dus dan ben je erg afhankelijk van de temp. als je tenminste voor de genoemde optie gaat.

Ton, kun jij voldoende luizen krijgen voor een nestje??? (gemeentetuinen gesloopt happy :) ??? )
En de rode muggelarven, levende of gevriesdroogde?


Niltava


pitylus
Website Member
Posts :210

Website Member
2005-05-23 - 18:58:57 send message to pitylus

wanneer je met afrikaanse prachtvinken wilt kweken mag je veel negerzaad een uur of 6 a 8 laten weken in water daarna goed afspoelen en bij het opfok voeren het is de beste manier om afrikaanders jongen groot te brengen .


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2005-05-24 - 01:19:07 send message to tonnl

Rode muggenlarven geef ik levend, elke vrijdag heeft de dierenwinkel hier verse. Ik heb zelf witte in de regenton maar die eten ze geen van allen, helaas.

Luis genoeg hier, één topje rozenstruik uit een winderig plantsoen is een dag voer ongeveer. Hoe kleiner de vogel, hoe lekkerder ze deze vinden lijkt wel. Vooral de wilde roos zit vaak helemaal onder. Tip; kijk naar mieren. Waar mieren omhoog lopen zit veel luis.

Met teken in gras heb ik nooit problemen, ik heb ook timalia's, die eten alles.
Ton.


golemm
Website Member
Posts :151

Website Member
2005-05-25 - 10:52:36 send message to golemm

Meestal kiemt het negerzaad in kiemzaad mengsels echter niet! (en net gekiemd zaad heeft toch het meeste voedingswaarde). Ik heb mij laten vertellen dat dat komt doordat het zaad "gezwaveld" wordt, whatever dat is, zal wel met conservering te maken hebben. Ik heb een winkeltje (in Belgie) gevonden dat ongezwaveld negerzaad verkoopt, en dat kiemt prima!


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2005-05-25 - 23:10:53 send message to tonnl

Mijn elfenastrildes zitten op eieren, helaas kan ik ze niet makkelijk controleren. Ze hebben van cocos een nest gebouwd in een tropenkastje, alleen een tunnel van zo'n 15 cm steekt naar buiten, de rest is helemaal dichtgebouwd.
Wat doen jullie in zo'n geval, eitjes schouwen of niet?

Ton.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-05-25 - 23:14:47 send message to Niltava

Kun je er in kijken, dwz zie je de eieren liggen. Soms ga ik dan via een andere kant in met een dun lampje. Echter ik laat ze ook vaak gewoon liggen en ...geduld.

In het geval van schouwen hoef je de eieren er niet uit tehalen als je er een lampje in de buurt kunt brengen. Een(meer) ervaren kweker kan het dan ook zien zonder de eieren er uit te halen.


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2005-05-25 - 23:19:03 send message to tonnl

Helaas, ik ben al in de (binnen)volière gekropen, je ziet niets vanaf de buitenkant. Het hele kastje is haast ingepakt.
Ik wacht het wel af, helaas. happy :)

Ton.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 239 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede