Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > handmatig bijvoeren net uitgevlogen Goulds Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : handmatig bijvoeren net uitgevlogen Goulds
golemm
Website Member
Posts :151

Website Member
2005-05-15 - 09:58:01 send message to golemm

Dit topic is n voortzetting van topic "amputeren??"
De jonge Goulds zijn uitgevlogen en gisteren ook t jong met de scheve poot. We hebben t even angezien maar hij is nog zo onhandig (de poot zit echt 180 graden scheef) en andere pikken ook naar 'm dat we 'm uit de voliere hebben gehaald. We hebben 'm nu met de pop in 'n kooi binnen. De man is druk bezig met de andere drie te voeren. 't lijkt er echter nog niet op dat ze aanstalten maakt om 'm te voeren. Verder is 't vogeltje nog heel gezond. Maar hij moet wel eten! Ik heb lorivoer gekocht voor de zekerheid mar nu heb ik 'n paar vragen:
Hoe lang moet ik 'm bijvoeren?
Hoe veel moet ik dat voer verdunnen?
Ik heb wel overal ook in het forum archief gekeken maar meestal gaat dat over veel jongere vogels, ik kan me voorstellen dat bij net uitgevlogen vogels 't iets anders is.
Wie heeft de juiste tips voor me?????


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-05-15 - 10:18:19 send message to Niltava

Ik zou de man en de jongen (allen) in de broedkooi(?) doen. Eventueel met de pop.
De pop heeft niet veel aandrang te voeren nu ze eigenlijk toe is aan een nieuw legsel.
Handmatig opvoeren blijft moeilijk.


golemm
Website Member
Posts :151

Website Member
2005-05-15 - 10:35:48 send message to golemm

dat was ook mijn eertse plan Niltava, maar 't was zo'n nerveus gedoe in de kooi dat ik er maar van heb afgezien. Het is geen broedkooi, die heb ik niet, (ik heb alles in de voliere) maar zo'n huiskamerkooi. Ik vreesde al zoiets met de pop. Ik vind t vreselijk om zo met die beesten te hannessen, maar als je A zegtmoet je ook B t/m Z zeggen en dan probeer je eerst de meest voor de hand liggende oplossingen en als je pech hebt kom je uit bij handopfok, maar ik geloof dat dat maar een aantal dagen hoeft aangezien ze dan al zelfstandig gaan eten (trosgierst ezo)...toch? (Is mijn eerste nestje Goulds pas!) Hoe vaak moet ik per dag eigenlijk bijvoeren? de krop zie ik uiterard al niet meer.


DenisdeV
Oud Lid
Posts :153

Oud Lid
2005-05-15 - 11:25:54 send message to DenisdeV

Het duurt nog ongeveer 2 weken totdat deze zelfstandig kan eten, dus het zal je veel tijd gaan kosten. Ik heb geen idee hoe vaak je bij moet voeren, alleen vraag ik me af hoe jede overgang naar het vloeibare voedsel wilt gaan doen. Trosgierst is een middel waarmee ze sneller zelfstandig leren eten aangezien de zaden wat zachter zijn. Op de websute van www.gouldmadine.net staat een klein ervaringsverslag van iemand die het gelukt is, misschien moet je die eens proberen te mailen. Verder ben ik ooit wel eens wat artikelen op engelstalige sites tegengekomen, misschien moet je eens via google zoeken.

Overigens jammer dat je deze vogel zo snel weg hebt gehaald, ik vraag me namelijk af of het niet goed had kunnen komen.
Jonge goulds zijn vlak na het uitvliegen altijd erg stresserig en hebben nog een slechte controle bij het vliegen dus "knallen" alle kanten op door de kooi heen. Dus was er waarschijnlijk niet zo veel aan de hand.

Succes, ik hoop dat het je lukt !!


golemm
Website Member
Posts :151

Website Member
2005-05-15 - 12:11:11 send message to golemm

Op google zoekn valt niet mee want daar vind je vrijwel alleen over papegaaien. die site had ik al gezien, staat niet zoveel op mbt opfokken, maar ik ga m inderdaad ns mailen.

Het verschil met zn nestgenoten is wel erg groot qua onhandigheid, (je moet die poot ns zien!) daarom wilde ik t ns proberen zoals aangegeven. Pop heeft er echter geen zin in. terwijl ie wel bedelt. Ik heb m nu even terug gezet en de man heeft m gelijk gevoerd.

Wat we nu hebben gedaan is de bodem uit de kooi gehaald en t vogeltje in de kooi gezet en gaan nu even kijken of de man m door de spijlen voert (tip van n kweker). Hopelijk leert ie dan ook hoe met 1 poot op n stok te zitten.

wat n gedoe, gelukkig hebben we wat vrije dagen....


gebbinkjes
Website Member
Posts :68

Website Member
2005-05-15 - 12:39:32 send message to gebbinkjes

ik denk dat als je de vogel die poot laat houden dat het al die tijd voor die vogel een gehannes blijft hij/zij zal nooit normaal leren vliegen omdat de poot haar in de weg zit dus als je de vogel wilt behouden doe dan het diertje het plezier en amputeer het pootje dat is humaner dan het zo rond te laten stuntelen en ik ben echt geen dierenbeul .
m.vr.gr. harry


golemm
Website Member
Posts :151

Website Member
2005-05-15 - 15:47:48 send message to golemm

Akkoord Harry, dat was ook t plan, maar zoals je kan lezen heb ik gewacht tot ie uitvloog, omdat 1/ ie de poot in t nesthok "niet nodig heeft". 2/ om 'm sterker te laten zijn. 3/ omdat n wond in zo'n vuile nestkast ZEKER ontsteekt. 4/ om zelf te kunnen beoordelen of amputeren echt de juiste oplossing is, je moet t toch eerst zien in de voliere voor je zo'n ingrijpende beslissing neemt.


DenisdeV
Oud Lid
Posts :153

Oud Lid
2005-05-15 - 17:07:52 send message to DenisdeV

- Wat betreft gouldamadine.net, klopt dat het verhaal niet uitgebreid is, maar het is hem wel gelukt, dus ga achter hem aan.
- wat betreft google Zoek eens op handfeeding gouldian, daar krijg ik 350 hits op, kun je vast wel wat mee. En zo zijn er vast wel meer zoektermen te bedenken



golemm
Website Member
Posts :151

Website Member
2005-05-15 - 17:32:03 send message to golemm

Heb m inmiddels al n mail gestuurd Denis. Op de mij bekende (en ik heb al veel sites ge/bezocht )engelstalige staat ook niet echt wat ik zoek, maar ja dat is ook wel moeilijk want hoe t PRECIES moet zul je toch zelf moeten ervaren denk ik. Ik ga nog ns aan de slag met "handfeeding" op Google.


golemm
Website Member
Posts :151

Website Member
2005-05-17 - 13:06:59 send message to golemm

Update`> Ik heb maar n grote kooi gekocht en t hele gezin alsnog binnen gezet. ´t kreupele jong oefent al goed met op stok zitten, maar slaapt toch nog t liefste in n voerbakje happy :) (dat we maar met wat keukenrol hebben opgevuld).


DenisdeV
Oud Lid
Posts :153

Oud Lid
2005-05-17 - 18:12:48 send message to DenisdeV

En hoe gaat het voeren nu ? Doen pa en ma het weer of jij ?



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 186 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede