Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > 2 vragen over grasparkieten Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3
volgende >>>


Auteur Onderwerp : 2 vragen over grasparkieten
Chow
Website Member
Posts :825

Website Member
2005-04-25 - 23:18:29 send message to Chow

Hoi,

1 van mijn poppen zal binnen nu en maximaal 4 dagen eieren gaan leggen is de verwachting. Ik wil nu met kunsteitjes het verschil tussen de jongen verkleinen. Hoe snel na het leggen van het eitje moet je het eitje vervangen door een kunsteitje? En hoe bewaar je het echte eitje totdat deze weer teruggeplaatst wordt?
Verder zag ik zaterdag een pop paren. Gaat zij zeker over tot het leggen van eitjes na het paren? Ze vertoont niet het gedrag van veel nestkastbezoek zoals de pop die binnenkort gaat leggen namelijk.


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2005-04-26 - 07:59:19 send message to natasja

Waarom wil je het verschil eigenlijk verkleinen ?
Ik begrijp wel dat het oudste jong sterker is dan het jongste jong maar omdat het zo in de natuur al eeuwen goed gaat lijkt het me niet noodzakelijk om je in te mengen ,toch ?


Chow
Website Member
Posts :825

Website Member
2005-04-26 - 09:11:39 send message to Chow

Ik heb begrepen dat veel kwekers dat doen omdat bij bijvoorbeeld 8 eieren het verschil tussen het eerste en het laatste jong 16 dagen is. Je vergroot de overlevingskansen van de jongen.


Riny
Website Member
Posts :58

Website Member
2005-04-26 - 09:43:55 send message to Riny

hallo
de eitjes kun je het beste bewaren in een doosje met watten en draai de eitje iedere dag en leg bij het 4/5e ei de goeie terug
want dan gaan ze pas broeden
succes Riny


Chow
Website Member
Posts :825

Website Member
2005-04-26 - 12:53:28 send message to Chow

Hoe kom je aan die eitjes? In de dierenwinkel hadden ze alleen eitjes voor tropen..


Ramon
Website Member
Posts :476

Website Member
2005-04-26 - 13:11:20 send message to Ramon

Bij grasparkieten moet je de eitjes niet rapen. Doordat je hierdoor de broedperiode verlengt, heb je een grote kans dat de pop na de normale broedduur van de eitjes loopt. Trouwens een goed koppel brengt doorgaans alle jongen netjes groot. Zelfs grote nesten.


Chow
Website Member
Posts :825

Website Member
2005-04-26 - 13:25:56 send message to Chow

Tegenstrijdige berichten dus. Hoewel ik deze allemaal wel van ervaren kwekers hoor. Ik moet het dus zelf maar ondervinden. Ik laat het koppel z'n gang gaan en zie vanzelf wel wat het wordt. Dan rest mij de 2e vraag. De man paart vanaf zaterdag met een andere pop, ook vanmorgen dus weer 2 keer. Gaat deze pop ook straks continu in een nestkast scharrelen zoals de 1e pop? Of hoeft dat niet perse. En zo ja, wanneer kan ik dit dan verwachten??


paccie
Oud Lid
Posts :565

Oud Lid
2005-04-26 - 17:12:30 send message to paccie

hallo meestal vanaf het derde ei maar er zijn ook poppen die gelijk beginnen met broeden en je hoeft de eieren niet te rapen hoor ik heb zelf 11 jongen tegelijk in het nest gehad ging prima je moet aleen veel voer in het hok zetten gr paccie


Lori-lover
Website Member
Posts :46

Website Member
2005-04-26 - 20:17:50 send message to Lori-lover

Rapen bij grasparkieten? Belachelijk, nog nooit van gehoord! Is alleen maar slecht voor de pop en ze zal bij een groot legsel écht niet wachten; als na ongeveer 25 dagen er nog geen ei uit is gekomen zal ze er gewoon niet meer op gaan zitten. Deze methode wordt alleen toegepast bij kanaries en tropen. Toevalligerwijs heb ik alledrie de families gekweekt, dus ik ken het verschijnsel wel. Maar bij parkieten.... absoluut niet doen! Al liggen er 9 eieren (jazeker, dat kan; heb ik dit seizoen voor het eerst meegemaakt!), dán nog zal een goede pop het hele nest grootbrengen!
Groeten van Ad


Chow
Website Member
Posts :825

Website Member
2005-04-26 - 22:37:32 send message to Chow

Ok, duidelijk, rapen is dus "not done" en ben ik dus kennelijk voorgelicht door een prutser. Maar heeft iemand ook een antwoord op de 2e vraag?


paccie
Oud Lid
Posts :565

Oud Lid
2005-04-26 - 22:41:46 send message to paccie

meestal 10 dagen na de paring gr pccie


Chow
Website Member
Posts :825

Website Member
2005-04-26 - 23:07:00 send message to Chow

Dus na ongeveer 10 dagen na de paring begint het scharrelen in het nestkastje en dan na maximaal nog een 14 dagen komt het eerste eitje. Heb ik het zo goed??


oOfrankyOo
Oud Lid
Posts :44

Oud Lid
2005-04-27 - 00:23:07 send message to oOfrankyOo

ik heb een koppel grasparkieten die nu hun eerste nest hebben groot gebracht .
ik had eind februarie 3 eieren gevonden die verspreid lagen op de grond van de kooi die ik heb verwijderd .
14 dagen later ongeveer is de pop terug beginnen leggen van 5 eieren en dit maal in de nestblok die ik gewoon heb laten liggen .

nu heeft ze 4 identieke jongen groot gebracht met allemaal dezelfde kleur licht paars ( jongen zijn al verkocht ) jammer dat ik geen fotos kan zetten hierop

een blauwe man en witte albino pop was de combinatie van het koppel .
je hoeft aleen de eieren weg te nemen als die op de grond liggen anders mag je die laten liggen in nestblok .


oOfrankyOo
Oud Lid
Posts :44

Oud Lid
2005-04-27 - 00:29:23 send message to oOfrankyOo

ps : het is niet nodig om nest matriaal in de nestblok te leggen en ook geen valse eieren
je hebt daarop meer kans dat ze bij het leggen van de eieren ze eruit rot :s
ik heb dat ook al geprobeerd om zo de kweek op te starten ze pikken soms op de valse eieren en dan heb je de kans dat ze pikken op de echte eieren ook resultaat alles kapot etc

mijn raad aan je
als de eieren niet op de grond liggen maar in de nestblok laat die gewoon liggen na 10 a 15 dagen komen er jongen uit niet teveel storen kijk 1 keer per week in de nestblok of alles goed ligt nog en veel rust geven


oOfrankyOo
Oud Lid
Posts :44

Oud Lid
2005-04-27 - 00:29:48 send message to oOfrankyOo

ps : het is niet nodig om nest matriaal in de nestblok te leggen en ook geen valse eieren
je hebt daarop meer kans dat ze bij het leggen van de eieren ze eruit rot :s
ik heb dat ook al geprobeerd om zo de kweek op te starten ze pikken soms op de valse eieren en dan heb je de kans dat ze pikken op de echte eieren ook resultaat alles kapot etc

mijn raad aan je
als de eieren niet op de grond liggen maar in de nestblok laat die gewoon liggen na 10 a 15 dagen komen er jongen uit niet teveel storen kijk 1 keer per week in de nestblok of alles goed ligt nog en veel rust geven


slayer
Website Member
Posts :95

Website Member
2005-04-27 - 08:21:10 send message to slayer

hoi

na 18 a 20 dagen broeden komt meestal het eerste jong 2 dagen later het tweede enz.

10 dagen na de paring ja kan maar het kan ook sneller 4 dagen bij mijn parkieten



Pagina : 1 2 3
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 90 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede