Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Naam mutant lori en mogelijke vererving Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Naam mutant lori en mogelijke vererving
Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-04-22 - 20:36:04 send message to Niltava

Voor Gert geplaatst


Heeft iemand een idee voor de benaming en de vererving van deze mutant(ontstaan uit wildkleur)Bloedvleklori (Trichoglossus haematodus capistratus)


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-04-22 - 20:37:35 send message to Niltava

Aanvullende informatie:
Hij was toen hij uitvloog normaal zoals zijn zusje dus groene staart en vleugels zoals de andere ondersoorten, alleen hij kreeg steeds meer gele veren, de blauwe kop is bruin geworden


IGGINO
Website Member
Posts :206

Website Member
2005-04-22 - 21:52:58 send message to IGGINO

Zolang er niet mee verder gekweekt is, zodat men weet of het vererft, is het geen mutatie, volgens mij is dit een modificatie.
Is het toch een mutatie dan is het een bonte.
deze kan dominant of recessief vererven.
Ik heb voor Fokke Beswerda naar verschillende kwekers in Australië gemaild en zo heb ik veel foto's van mutatie's van lori's gekregen die daar heel populair zijn, hier in Europa zijn mutaties niet zo gewenst. De bonte die ze ginder hebben zijn allemaal dominant. Enkelfactorig en dubbelfactorig.
Als je hier graag foto's van wil zien kijk maar eens op zijn website, bij artikellen. http://home.wanadoo.nl/f_beswerda/

Iggino


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2005-04-23 - 00:00:46 send message to natasja

ahhh mooi vogeltje , ik zou d'r gewoon de natasja lori noemen hoor laugh :Dwink ;)


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-04-23 - 02:37:44 send message to dooren

Hmm ik weet het niet natasja laugh :D, mijn vrouw kon dan wel eens jaloers worden, waarom zij niet is uitverkoren. (gelukkig is ze niet zo geinteresseerd, ze heeft wel de foto gemaakt)
Gertwink ;)


IGGINO
Website Member
Posts :206

Website Member
2005-04-23 - 08:05:54 send message to IGGINO

Heeft deze vogel ook lichte nagels?
ik heb wel staan dat er hier bijna geen intresse is voor mutatie's maar ik persoonlijk zou ook wel een mutatie willen hebben, eigenlijk ben ik een beetje jaloers op u Gert.


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-04-23 - 09:32:11 send message to dooren

Iggino, het gekke is dat hij eerst normaal van kleur was zoals een bloedvleklori moet zijn. Deze prachtige forse vogel wisselde langzaam maar zeker al zijn groene veren voor gele, terwijl de blauwe kopveren bruin werden.
Ook de groenzwarte buikveren werden geel.
Nagels zijn ook lichter geworden. Als je deze vogel in de wildkleur had gezien dan begrijp je toch wel mijn gemengde gevoelens over deze gedaantewisseling.

Maar inderdaad het zou een modificatie moeten zijn, een mutant had toch vanaf het begin anders moeten zijn?

Een goede kennis van mij, heeft eens een cinnemon lori v.d. blauwe bergen gekweekt, maar deze vogel heeft nooit voor nakomelingen gezorgd.

Een belg uit schaffendiest (hij kent hem ook) heeft eens een gele roodflanklori gekweekt.
Ook hier is volgens mij niet meer mee gekweekt.

Voor mij persoonlijk hoef ik niet meer van deze aparte kleur van de bloedvleklori te kweken, belangrijker is dat de soort in Europa blijft behouden. Zoals je weet is het aantal bloedvlekken, rosenbergen, webers etc dermate klein dat elke vogel benut moet worden voor behoud in de aviculture.

Op een kleine groep genen, is mutatiekweek waarschijnlijk op de langere termijn niet uit te sluiten omdat de kans hierop steeds groter wordt dat er een spontane mutant ontstaat.

Dit geeft wel een indicatie dat de diversiteit in de genpool kleiner wordt, een gevaarlijke ontwikkeling met een kleine groep vogels.

Niettermin is het natuurlijk een apart gezicht.
Gert


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-04-23 - 09:54:21 send message to ParkietenPeter

Hij verschoot natuurlijk helemaal toen hij jou zag.laugh :D

wink ;) Peter


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-04-23 - 10:01:08 send message to dooren

Moet toegeven dat het kleuren wel in mijn beroep voorkomtlaugh :D
Gert


IGGINO
Website Member
Posts :206

Website Member
2005-04-23 - 10:01:44 send message to IGGINO

Inderdaad van de zeldzamere soorten is het beter dat er geen mutatie's van komen.
Ik ken iemand hier in België die 2 zwartkap lori's heeft die veel lichter van kleur zijn dan normaal, het rood is dan roos geworden.
Persoonlijk denk ik dat als er een mutatie van een veel voorkomende soort (zoals bv. de blauwe bergen) dat er dan meer kwekers gaan geïntresseerd zijn in deze lori's, wel om de verkeerde redenen maar zo zouden ze in kontact komen met het leuke karakter van de lori's en zo mischien ook wel andere zeldzamere lori's gaan houden.
Enzo mischien dat er wel wat meer lori's hier kunnen verkocht worden in de plaats van (bijna) altijd naar het buitenland. En dan kunnen we mischien de vogels hier in stand houden.
Want dat is volgens mij het grootste probleem.


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-04-23 - 10:13:11 send message to dooren

Iggino, het grootste probleem is inderdaad het aantal liefhebbers wat loris houd, namelijk het zijn er te weinig. Het grote soortenrijkdom in combinatie met het aantal geringe liefhebbers met slechte resultaten zorgt er mede voor dat vele soorten zullen verdwijnen in de avicultuur.
Alleen de populaire en gewilde soorten zullen behouden blijven.

Als de bloedvlek een mutant is, dan zou een handige jongen hem eenvoudig kunnen verkruisen met een blauwe berg, deze ondersoorten liggen erg dichtbij elkaar.

Maar helaas deze vogel zit bij mij, dus dan gaat de vlieger niet op.

Wat voert de man met de zwartkappen, is dit het enige koppel wat hij heeft. Het zou ook een bepaalt aminozuurgebrek kunnen zijn die voor lichtere veren zorgt.

In 1988 kocht ik via een goede kennis een koppel geelmantels waarvan de pop lichte rose/rode veren had. Na een goed dieet waren deze veren verdwenen na de rui. (het koppel broedde trouwens voortreffelijk) Een kleurverandering kan dus ook liggen aan verkeerde voeding.
Gert


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2005-04-23 - 10:18:36 send message to Hawkeye_NL

Gert,

Ik heb de vogels toch niet te zwaar verstoord tijdens de broed he? Dat deze nu juist van kleur verschiet. laugh :Dlaugh :D

Of heb je de verfpotten te dicht in de buurt van je kinderen laten staan? laugh :Dlaugh :D

ZOnder gein, deze vogel ziet er wel apart uit! Ben dan ook benieuwd naar of dit een eenmalige afwijking is of dat dit vaker voor gaat komen bij dezelfde ouders.

Erwin


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-04-23 - 10:29:07 send message to dooren

Erwin, de ouders hebben al diverse jongen gehad, het is een koppel van 95, hiervan zijn jongen naar Canada, Aruba en natuurlijk nederland gegaan. Ik heb nooit terug gehoord dat er iets veranderd was met de kleur of dat hun jongen anders zijn.

Van deze vogel zal ik wel eens een kweekkoppel opzetten, geloof niet dat het andere jongen opleverd (temeer omdat het een modificatie is)

Ja en die kids (je kent ze persoonlijk) die moeten nog even wachten voor ze mogen oefenen in het bedrijflaugh :D (dat zou me iets te veel klachten opleverenrazz :p)
Gert


Wickingh
Website Member
Posts :1058

Website Member
2005-04-23 - 12:46:24 send message to Wickingh

Hai,

ik heb me laten vertellen , dat ook van de lori v/d blauwe bergen de genen diversiteit erg beperkt is , hij zou in Nederland wel wat algemener zijn door de tamelijk goede kweekresultaten.Maar bijna alle BB's zijn van maar een paar koppels afkomstig.
Gert wat dacht je van ""spooklori""?

mvg Frank


IGGINO
Website Member
Posts :206

Website Member
2005-04-23 - 13:07:45 send message to IGGINO

Hey Gert

De kweker met zijn mutatie zwartkappen zal jij ook wel kennen want hij is ook 1 van de grotere hier in België(Levaux). Wat hij juist voert weet ik ook niet maar heeft ook verschillende normale koppels zitten. Ik weet niet hoe oud ze waren maar volgens mij zijn ze al wel kweekrijp. Ze zaten allebei toch bij een normaal gekleurde partner. Dus ik denk niet dat het aan de voeding zal liggen. Ik heb ze wel niet goed kunnen zien omdat het er donker begon te worden en de tralies bijna dicht plakte, kuisen werd er niet veel (of nooit) gedaan.
Ik ben wel eens benieuwd of je vogel vererft.
En inderdaad er zullen altijd wel mensen zijn die zo'n vogel willen kruisen bij meer bekende soorten.
Toen ik voor Fokke de foto's vroeg in Australie heb ik ook een foto gekregen van een kweker die de olijf schubben x purperkroon gekruist had voor olijf purperkroon lori's te verkrijgen.
Bijna alle mutatie's die ginder voorkomen zijn gekruist voor in andere lori soorten de mutatie te verkrijgen.


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-04-23 - 13:54:31 send message to dooren

Hoi Frank, blauwe bergen zijn na het exportverbod van australië nooit meer geimporteerd.

Echter de aantallen zijn rijker dan je denkt. De Deense loriclub heeft elke jaar een "loritelling" in Denemarken.
Blauwe bergen zijn het talrijkste (was te verwachten) en werden alleen in Denemarken > 500 stuks per jaar gekweekt. Dit laat zien dat blauwe bergen veruit nog steeds het meest gekweekt worden en op nummer 1 staat.

In eind jaren 90 heb ik voor een exporteur in een half jaar 150 stuks blauwe bergen gekocht. En dat was niet moeilijk, de mensen kwamen ze graag brengen, ze vliegen nu rond in een park in Japan.

Ook paradiso in België had snel hun aantal blauwe bergen. Dus blauwe bergen zat, zou je denken.

Dit is ook logisch want mutaties van de blauwe bergen komen niet in Europa voor, dus blijkbaar genoeg diversiteit in de genen.

Iggino, je kunt waarschijnlijk geen foto's aankomen betreffende de zwartkappen, zou ze wel eens willen zien. Zit er geen jobibloed in deze zwartkappen deze hebben ook een lichte rose gloed op hun borst.
Gert.



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 175 bezoekers op de site, waarvan 7 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede