Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Pellets...het ultieme voer? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Pellets...het ultieme voer?
Lennart
Oud Lid
Posts :721

Oud Lid
2005-04-02 - 22:13:50

Gooi de knuppel maar eens in het hoenderhok!

Er is al verschrikkelijk veel over geschreven en gepraat.
Maar in dit hoofdstuk van Kweek en Verzorging is er niet één topic die hier echt over gaat! Althans ik heb het niet kunnen vinden!

Laat ik voorop stellen dat pellets alles in zich heeft om je vogel dat te geven wat hij/zij nodig heeft.

Ik zelf ben er niet zo'n voorstander van om het feit dat ik er van overtuigd ben dat het maag en darmstelsel van een vogel daar niet op ingesteld is...met alle mogelijke gevolgen van dien!

In de USA zijn er al verschrikkelijk veel onderzoeken naar gedaan en komt de algemene opinie daar al aardig van terug om te voeren met pellets!

Waar ik benieuwd naar ben is: hoeveel van onze members voeren pellets aan hun vogels of half/half of helemaal niet en waarom!

Kortom: een open discussie over het voeren van pellets en het benoemen van de voordelen en de nadelen!

Lennart wink ;)


rajar
Website Member
Posts :709

Website Member
2005-04-02 - 22:19:13

Hoe zou een mens het vinden om zijn leven lang astronautenvoedsel te moeten eten.
Voor mijn vogels alleen maar zaad groenten kruiden fruit en noten en al het andere wat ze willen eten.


duif5
Oud Lid
Posts :127

Oud Lid
2005-04-02 - 22:48:21

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Zoals al bekend was, door het geven van Harrison-pellets kunnen zelfs zieke vogels in leven worden gehouden. Dàt is het grote nadeel van Harrison (en de prijs natuurlijk). Ik vind dat hier misbruik van wordt gemaakt.

Voor mij geen pellets meer, maar zaden, vruchten, levend voer, etc.
Zou dat slecht zijn voor de spiermaag als er geen zaden, maar pellets in komen?? Met pellets is er toch ook geen maagkiezel meer nodig??


henkmeer
Oud Lid
Posts :354

Oud Lid
2005-04-02 - 22:56:31

quote
Zoals al bekend was, door het geven van Harrison-pellets kunnen zelfs zieke vogels in leven worden gehouden.

is dit een voordeel of een nadeel


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2005-04-02 - 23:00:51

Persoonlijk geef ik prettybird pellet door mijn zaadmix. Ik ben begonnen om de dag, dus eerst een dag zaad dan een dag pellet. De vogels laten dan gemakkelijk een dagje het voer staan voor het andere. Nu meng ik het dagelijks door elkaar en eten ze alles schoon op.

Voor mijn gevoel hebben ze nu in ieder geval alles binnen wat ze nodig hebben aan voedingsstoffen. Daarnaast krijgen al mijn vogels elke dag verse groenten en fruit.
Is ook wel gemakkelijk voor mij omdat ik van de supermarkt al het fruit en groente krijg dat niet meer verkocht mag worden omdat er een plekje aan zit of zo.

Erwin


Lennart
Oud Lid
Posts :721

Oud Lid
2005-04-02 - 23:01:33

quote
door het geven van Harrison-pellets kunnen zelfs zieke vogels in leven worden gehouden.


Voor hoe lang? Of is dit een uitstel van executie?

Lennart wink ;)


duif5
Oud Lid
Posts :127

Oud Lid
2005-04-02 - 23:01:54

Er stond nadeel. Zo worden er vogels opgelapt en weer verkocht.
Waar ik dat gelezen of gehoord heb, weet ik niet meersad :(


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2005-04-02 - 23:07:20

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Zelf voer ik mijn vogels ook half om half.

Slechte ervaring heb ik met:
- Ecobird
Deze pellet stinkt, heeft een verkeerder vorm, en veel vogels eten dit niet. Hier worden vogels niet gelukkig van.
- Nutribird
Eten de vogels uiteindelijk wel, maar het kost moeite. Deze pellets stinkt ook. De ontlasting is slecht en de vogels krijgen vreselijke dorst.
- Harrisons.
Een erg goede pellet. Vogels eten het onmiddelijk. Vorm is goed, stinkt niet, en de smaak is uitstekend. Deze pellets smaken naar walnoot. Het grote nadeel is de prijs.
Vooral roodstaarten en bonte boeren eten hier mega- veel van. De amazone soorten eten ongeveer de helft van wat een roodstaart eet. Raar maar waar!


Lennart
Oud Lid
Posts :721

Oud Lid
2005-04-02 - 23:14:02

Misschien ben ik wel een beetje bevooroordeeld.
Dat ik mijn gaai kreeg zou die op de pellets zitten. Niets was minder waar! Naarmate ik me meer ging verdiepen in gaaien en aanverwanten liep ik er dus ook tegen op dat pellets het ultieme voer zou zijn...mijn gaai heeft 4 dagen lopen te verhongeren...hij knaagde ze fijn en dat was het! Eten ho...maar! Ik heb hem toen "ouderwets" voer gegeven en vanaf dat moment dus ook geen enkel probleem meer!

wink ;)


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2005-04-02 - 23:35:54

Het is verstandig dat als je vogels wil overzetten op pellets, deze voor je ze aanbiedt te wegen op een keukenweegschaal.
Aan het einde van de dag kun je de pellets wederom wegen, en kun je zien of de vogels de pellets daadwerkelijk hebben opgegeten op slechts hebben verkruimeld.

Verder denk ik dat we er dankzij dit forum er wel uit zijn dat het 'ultieme voer' helaas niet bestaat. Variatie is het belangrijkste.


Lennart
Oud Lid
Posts :721

Oud Lid
2005-04-02 - 23:44:11

quote
Variatie is het belangrijkste


Daar ga ik ook van uit Rik.
Maar er zijn bijvoorbeeld ook mensen met lori's die ze rustig op pellet's hebben zitten terwijl het vruchten en nectareters zijn....

wink ;)


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-04-03 - 00:31:14

Lennart, met loris speelt een factor meer mee:
Ze hebben een zeer matige ontwikkelde spiermaag omdat ze in de natuur 80% pollen, stuifmeel en nectar uit bloemen eten, voorts wat vruchten en af en toe zachte insekten.
Hun eiwitgehalte van het voer ligt laag 11-12%.

Een speciaal ontwikkelde pellet waarin dezelfde chemische basisstoffen zitten is een goede vervanger voor de hardere soorten. (niet de charmosyna's en vini's)

Alle zachtvoereters hebben vaak een slecht ontwikkelde spiermaag.

Ben geen voorstander van puur pellets bij loris maar bij wijze van proberen heb ik een koppel zwartkappen hun jongen laten grootbrengen door 100% pretty birdpellets speciaal voor loris. Conclusie de jongen werden perfect grootgebracht en zagen er goed uit. Ken meerdere kwekers die loris kweken op pretty birdpellets.

Zelf voer ik een dieet met zo'n 20% pollen (eigenmengsel) omdat ik de natuur wil evenaren.
Stuifmeel is zeer rijk aan verschillende voedingsstoffen. Fabrikanten van lorivoer voegen nauwelijks pollen toe omdat deze te duur zijn.

Bij meer zaadachtige soorten zou ik de verhouding 50% zaad en 50 pellet geven omdat pellets een grotere variatie hebben in voedingsstoffen dan alleen zaad.

In Amerika wordt vooral op deze manier gecombineerd, natuurlijk met eivoer, groenten en fruit. Van mijn amerikaanse internetvrienden (waarvan 1 bij een dierentuin werkt) voeren op deze methode.

Het moeilijkste is het overwennen, echter eenmaal kennende eten ze het bijna allemaal.

Mijn conclusie:
Pellets, kunnen een goede aanvulling zijn op het dieet, samen met de normale dagelijkse eten.
Het kan er voor zorgen dat bepaalde gebreken in voer worden opgevangen.
Tevens geeft deze het voer afwisseling, met diverse kleurtjes etc. zodat de vogels weer wat extra omhanden hebben.
Gert.


Wickingh
Website Member
Posts :1058

Website Member
2005-04-03 - 00:42:40

Hai,

ik geef al mijn vogels 50-50 pellets-zaad, dit bevalt mij goed ik dnek dan ook dat ik zowel de voor als nadelen indek ,ipv helemaal voor het een of het ander te kiezen.Alleen lori's houd ik volledig op nectarvoeding [ Gert jij kent vast wel het voer van H. uit Haalderen?]

mvg Frank


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-04-03 - 00:57:13

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Oja dat voer dat voer ik ook, laat ik zo stellen de betonmolen heb ik gegevenlaugh :D Het recept is van Neff uit Duitsland. Hij is bioloog.
Gert


Wickingh
Website Member
Posts :1058

Website Member
2005-04-03 - 01:17:11

Ja ok gert we hebben het over dezelfde laugh :D

mvg Frank


loripeet
Website Member
Posts :100

Website Member
2005-04-04 - 22:04:23

Hallo ik voer mijn lori's voldoende nectar, momenteel van AVIAN en daarbij geef ik ze nog een beetje pellets van pretty bird.
Ik heb het even geprobeerd met eco-birdsad :( maar mijn loris eten dit niet graag. Als ik beide soorten meng zoeken ze de pretty birdhappy :) er tussen uit. Dus eco-bird koop ik niet meer. Binnenkort stap ik ook over op het voer van H.wink ;)

Groet, Peter



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 170 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede