Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > is paplaurier gigtig? Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : is paplaurier gigtig?
mikewauters
Website Member
Posts :254

Website Member
2005-03-25 - 13:07:05 send message to mikewauters

is papmaurier giftig?
ik heb er zitstokken van vervaardigd voor men grasparkieten, maar heb ze wel nog niet gegeven.


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-03-25 - 14:12:10 send message to ParkietenPeter

Is het nu paplaurier, papmaurier of bedoel je toch Populier?

Populier is in ieder geval niet giftig.

wink ;) Peter


mikewauters
Website Member
Posts :254

Website Member
2005-03-25 - 14:33:30 send message to mikewauters

sorry, een typfoutje,
PAPLAURIER


Dennis Fr.
Website Member
Posts :1399

Website Member
2005-03-25 - 14:49:58 send message to Dennis Fr.

Is ‘paplaurier’ giftig?


De laurier (Laurus nobilis) verwisselen sommigen meer dan eens met de giftige Laurierkers (Prunus laurocerasus L.). Deze laatste heeft ook lauriervormige bladeren. In de volksmond noemen ze hem paplaurier.

Als het gaat om een winterharde heester met grote, enkelvoudige, glimmend donkergroene, leerachtige bladeren heb je waarschijnlijk met een laurierkers of paplaurier te maken. En dan is het opletten geblazen. Want dan ben je bezig met een giftige plant.

Voor alle zekerheid even vermelden dat de kleine witte bloemen in mei verschijnen. Ze staan met veel bijeen, in rechtopstaande okselstandige trossen. De bessen die er later opkomen zijn eerst rood en verkleuren nadien tot blauw-zwarte vruchtjes.

De bladeren zijn het meest giftig in de zomer en geven, als je ze kneust, blauwzuur af. Dat zorgt voor opwinding, samentrekkingen en ademhalingsstoornissen. Als je op de bessen of bladeren knabbelt, kan je zelfs doodvallen zonder dat je vooraf zichtbare abnormale verschijnselen vertoont.

Misschien heb je ooit, ergens in een vergeeld boekje gelezen over kwalen die ze genazen met deze plant. Inderdaad, vroeger gebruikten ze laurierkers in allerlei drankjes tegen hoesten, braken en misselijkheid. Ook in de cosmetica verwerkten ze deze laurier in verschillende preparaten.

Trouwens: vroeger dompelden ze de bladeren in een soort pap om er daarna de bittere amandelsmaak aan te onttrekken.

Dat is gelukkig verleden tijd, want nu weten ze dat de paplaurier giftig is.


padda
Website Member
Posts :96

Website Member
2005-03-25 - 16:04:46 send message to padda

ik zou mijn vogels zeker geen stokken van paplaurieren of een gelijkaardige plant durven geven want ze zijn erg giftig, zelfs koeien en paarden kunnen eraan doodgaan en daarom zal je nooit paplaurieren bij(in) een weide zien staansad :(. Gewone wilgentakken of popelierentakken zijn volgens mij veel beter, ik heb nog nooit gehoord dat die giftig zijn en ze zijn rechter dus veel gemakkelijker om goeie stokken van te maken.


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-03-25 - 18:12:02 send message to ParkietenPeter

Nu ken ik de paplaurier in zijn geheel niet. Maar als het giftig is voor zoogdieren, wil het nog lang niet zeggen dat vogels hier ook last van moeten hebben.

Voorbeeld: Rode pepers, eet er maar eens een handje van op en bekijk de brandblaren daarna eens. Vogels eten ze bij het leven en hebben nergens last van.
Dit komt door de invloed van het mondvocht bij zoogdieren. Vogels missen dit natuurlijk.

Paplaurier kom ik zo nergens tegen bij de giftige planten lijsten.
Wat is de wetenschappelijke naam van paplaurier, misschien dat dit helpt?

Peter


Dennis Fr.
Website Member
Posts :1399

Website Member
2005-03-25 - 18:41:45 send message to Dennis Fr.

als het giftig is voor zoogdieren wou je dan de gok nemen dat het voor vogels niet giftig is?sorry hoor maar zou de gok niet wagen.


loripeet
Website Member
Posts :100

Website Member
2005-03-26 - 01:17:56 send message to loripeet

De laurier die wij mensen gebruiken bij het bereiden van eten is ook giftigshocked 8O. Deze bladeren moet je altijd eerst drogen en minimaal een week laten liggen alvorens te gebruiken.

Peter


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-03-26 - 08:52:42 send message to ParkietenPeter

quote
Planten van de familie prunus (abrikoos, amandel, perzik, nectarine, kers, pruim) zijn wel giftig voor zoogdieren (met name de pitten van de vruchten), maar nog nooit is er een vogel door vergiftiging.

Volgens Hedwig van der Vorst.
Pakara magazine 6 van 1998.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-03-26 - 09:09:40 send message to Niltava

Ik heb al 2 jaar een laurierskers in de voliere. Had gehoopt dat ze het dikke blad met rust zouden laten. Dus niet.
Dit gaat dan over europese vogels en enkele tropen.
Misschien zijn de bessen gevaarlijker en die komen er niet in.
Verder had ik vroeger taxus in mijn voliere, schijnt ook zeer giftig te zijn. De muskaatvinken vraten eraan en hadden groene mest(heel moeilijk te verwijderen) en hadden jongen, jaar na jaar.
Klimop is ook giftig, maar staat toch ook in menig voliëre

Denk dat er verschil is tussen zoogdieren en vogels en vogels onderling. Verder nemen bv. parkietachtigen natuurlijk een ander deel(bast)tot zich dan tropen en in misschien grotere hoeveelheden.

Al met al niet makkelijk dus.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 200 bezoekers op de site, waarvan 7 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede