Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Gedika Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Gedika
CHEETAH
Website Member
Posts :174

Website Member
2005-02-27 - 00:44:02 send message to CHEETAH

Hallo,

Ik had vanmiddag bij de dierenarts in Amsterdam Oost, geinformeerd wat het kost om geslachtsbepaling te doen bij een grijze.
60 euro!!!!
Ik ga het dus toch maar via gendika doen.
Heeft iemand hier ervaringen mee?
Hoe kan ik het beste de borstveren eruit trekken?

Groetjes


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2005-02-27 - 01:04:24 send message to tonnl

Kijk eens op http://www.gendika.com/hoofdpagina.htm
Je moet eerst monsterzakjes aanvragen.

Ton.


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2005-02-27 - 01:14:38 send message to Hawkeye_NL

Ik werk tegenwoordig zelf rechtstreeks met Gendika. Ik heb daar gratis zakjes aangevraagd en opdracht formulieren. Ik prik zelf het bloed bij de vogels [uiteraard voor elke vogel met een nieuwe steriele naald en spuit!] En stuur dan et bloed naar Gendika met hun eigen retoer enveloppe. Wel eigen postzegels plakken.
Vervolgens krijg ik met een week netjes de uitslag binnen. Ik doe meestal de geslachtsbepaling en het PBFD onderzoek gelijktijdig. Het is ook mogelijk om gelijk op andere ziektes te laten testen.

Erwin


goffini
Oud Lid
Posts :619

Oud Lid
2005-02-27 - 01:18:44 send message to goffini

quote
Hoe kan ik het beste de borstveren eruit trekken?

Net zoals je je eigen haren uitrekt.
Goed vastpakken en snel trekken.


Amara
Website Member
Posts :91

Website Member
2005-02-27 - 09:34:18 send message to Amara

Ik weet dat handelaren DNA testen uitvoeren met een paar druppeljes bloed,Het voordeel hiervan is dat je zeer vlug weet of je vogels man of pop zijn Doordat je geen pennen moet trekken toch iets minder pijnlijk voor de vogels .Doordat je het vroeg kan doen (2de week) zijn de oogjes nog niet open wat dan op zich dan weer de stress vermindert bij de vogel naar zijn latere verzorgers.
Mijn vraag is echter bij welke firma dit kan,want bij het pakket aangeboden door G is er niets voorzien voor een bloedstaal.
Weet iemand daar iets meer over.


Amara
Website Member
Posts :91

Website Member
2005-02-27 - 09:43:55 send message to Amara

Zo simpel is het niet ,pennen vastnemen en aan trekkenlaugh :D Wist je dat de persoon die de veren trekt invloed kan hebben op het DNA!!!!!shocked 8O
Wanneer er zonder handschoennen of pincet gewerkt wordt dan zal een vrouw de stalen verrijken met vrouwelijk DNA en bij een man natuurlijk omgekeerdsad :(Op die manier kunnen DNA testen worden gemanipuleerd hopelijk breng ik niemand op ideen,maar het is vaak hierdoor dat onbewust(of zelfsbewust)DNA testen onjuist zijn.
Daarom wordt een doormij aangeschafte vogel toch nog altijd eens endoscopich gesext.


parrotfarm
Website Member
Posts :38

Website Member
2005-02-27 - 10:29:04 send message to parrotfarm

Ik denk ook dat als je voor je zelf wil weten wat het geslacht van je jonge vogels is,je ze kan laten testen(via DNA)
ik heb zelf een keer kaketoes gekocht die volgens Gendika man en pop moesten zijn.
ik zelf dacht eerder aan 2 mannen,maar na de certificaten bekeken te hebben,nam ik ze toch maar mee.
Na ze over gesext te hebben bleken het inderdaad 2 mannen
nu had ik het geluk dat de kweker ter goede trouw was en gelukkig kon ruilen voor een pop.
kom je er pas na een paar jaar achter,dan lukt dat natuurlijk niet.
de fout van dit alles zat bij gendika waarvan ik te horen kreeg dat de kans 1 op miljoen is dat het fout gaat,maar ik had ook daar geluk mee.
wat er in die periode allemaal door m,n hoofd ging wil je niet weten.
je kan namelijk ook als je meerdere mannen hebt, een veertje of bloed van een zekere pop of moeder,insturen met de ringgegevens van het te seksen mannetje,ik weet dat is fraude, maar hoe groot zal de verleiding zijn bij sommige'"liefhebbers"'
dus koop geen vogels die DNA gesekst zijn, of goed wakker blijven!
succes


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-02-27 - 10:39:39 send message to ParkietenPeter

Amara,

Als je de schagt van de veren vastpat, kan ik ij hier iets bij voorstellen, ja. Daarom wordt ook gewaarschuwd hiervoor op te passen.

Als je de veren correct plukt, zoals Gendika voorschrijft, kan er niks fout gaan.

Peter


Amara
Website Member
Posts :91

Website Member
2005-02-27 - 11:20:47 send message to Amara

Inderdaad als je correct plukt,dat kan je enkel weten al je het zelf doet,wat meestal toch niet het geval is bij een vogel die je aankoopt!!
En G. geeft je de garantie en dat zal ook wel juist zijn,indien je niet te maken hebt met een liefhebber die soms onwetend of slordig is en vooral HOEVEEL PLUIMJES HIJ REEDS TROK ZONDER PINCET TE WISSELEN OF HANDEN TE WASSEN; ook hier is het vooral de liefhebber die op de eerste plaats de zwakke schakel is het systeem,ik sta niet negatief t.o.v. DNA testen maar vaak leert men uit" miskopen" dat men te losjes en soms te ondoordacht stalen neemt,wat dan onterecht de reputatie van de methode schaad shocked 8O Wat dan opzich weer jammer is!!angry


CHEETAH
Website Member
Posts :174

Website Member
2005-02-27 - 11:35:01 send message to CHEETAH

Waar zou ik mijn vogel eventueel endoscopisch kunnen laten onderzoeken in omg. Utrecht?
En wat zou dat dan kosten?



johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-02-27 - 12:41:42 send message to johanblok

Ook bij endoscopisch seksen worden wel vergissingen gemaakt, hoewel daar minder kans op is.
Frauderen is bij DNA iets makkelijker, maar wie dat echt wil doet dat liever met endoscopische papieren omdat deze meer vertrouwd worden.

Overigens, ik weet niet zeker of het technisch gezien zo is dat vervuiling met menselijk DNA voor fouten kan zorgen. In ieder geval is het zo dat als een mannelijk baasje het DNA vervuilt, de test kan uitwijzen dat de vogel een vrouwtje is (X en Y zitten bij vogels namelijk precies omgekeerd).


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2005-02-27 - 13:41:13 send message to Hawkeye_NL

Leuk pleidooi voor het endoscopisch seksen maar ook hier treden vaak genoeg fouten op. Kijk bijvoorbeeld eens naar de lori's van Loripeet! Deze zijn endoscopisch gesekst en het waren echt een man en een pop. Na beide vogels in een eigen kooi te hebben geplaatst kwam de vorige eigenaar erachter dat niet alleen bij de pop twee veste eieren lagen maar ook bij de gesekste man lagen twee verse eieren??? laugh :D

Fouten kunnen er altijd wel eens voorkomen. Ik kijk echter liever in het belang van mijn vogels. Dan blijkt dat het risico voor het dier bij endoscopische geslachtsbepaling nog redelijk hoog is. Buiten infectie gevaar en fouten in de procedure blijken sommige vogels ook niet uit de nacose te kunnen komen. Ik heb hier in het verleden zelf ook al eens vogels door verloren maar ook mijn oom heeft er al vogels door verloren. Bij DNA seksen d.m.v. een bloed sampel. is het risico voor de vogels te verwaarlozen. (mits er bloed word afgenomen op de juiste manier). Hierna kunnen er hooguit fouten plaatsvinden die de uitslag negatief kunnen beinvloeden maar daar gaat de vogel niet aan dood!

Erin


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2005-02-27 - 14:29:31 send message to johanblok

Beste nederlandse Hawkey, Dit zijn ook precies mijn overwegingen om uitsluitend middels DNA te laten sexen. Ik heb in het verleden overigens ook een vogel verloren door het endoscopisch sexen. Dit risico, wat ik absoluut wil uitsluiten, is bij DNA in ieder geval niet aanwezig.


bob_verhagen
Oud Lid
Posts :218

Oud Lid
2005-02-27 - 14:42:29 send message to bob_verhagen

als je echt wil frauderen kun je natuurlijk ook gewoon van een andere vogel veren opsturen, dus dat de mens een veer expres vervuilt hoeft niet eens.

Bob


Jacqueline
Website Member
Posts :1216

Website Member
2005-02-27 - 15:00:58 send message to Jacqueline

happy :)

D.N.A sexen doen we alleen bij een vogelarts, deze neemt een bloedstaal af en noteert het ringnr van de betreffende vogel.
Na zo'n weekje of twee krijgen we de uitslag binnen, soms telefonisch als er haast bij is.
De papieren vermelden de datum van sexen en door wie, zo sluit je ook uit dat mensen gaan twijfelen.
Enig idee hoeveel vogels hersex't worden binnen een jaar, omdat er geen navraag gedaan kan worden, waar en wie de vogel heeft gesex't, nou door de manier die wij toepassen staat dus op de papieren wie en waar.
Alles uitsluiten kun je gewoon niet, maar probeer het te benaderen.

wink ;)
Peter.


loripeet
Website Member
Posts :100

Website Member
2005-02-27 - 15:30:42 send message to loripeet

Voor endoscopie zou je naar Dierenarts Veld razz :p in Amersfoort kunnen gaan. Ik ben hier reeds meerdere malen geweest met mijn vogels. Hij is overigens ook verbonden aan het Dierenpark Amersfoort als ik het goed heb.

Peter



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 168 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede