Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Nestmateriaal grote parkieten Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Nestmateriaal grote parkieten
rjroering
Oud Lid
Posts :21

Oud Lid
2005-02-06 - 15:54:00

Beste Vogelvrienden,

Graag zou ik jullie ervaring willen horen voor wat betreft nestmateriaal voor grote parkieten. Mede gezien het feit dat daar momenteel veel over te doen is. Voor wat betreft de vochthoudende en absorberende materialen. Zelf gebruik ik al jaren zaagsel, maar ben hier niet zo tevreden over aangezien het te stoffig is.

Alvast bedankt,

Rico wink ;)


Dennis Fr.
Website Member
Posts :1399

Website Member
2005-02-06 - 16:07:24

ik gebruik gewoon fijn zaagsel dit bevalt me prima af en toe meng ik er nog is wat potgrond door.en dat bevalt me prima.

Groeten Dennis


rjroering
Oud Lid
Posts :21

Oud Lid
2005-02-06 - 16:25:47

Je bedoeld gewoon zaagsel wat je in de winkel koopt voor konijnen en cavia's of uit een houtzagerij?


KeesdeJongh
Website Member
Posts :267

Website Member
2005-02-06 - 16:30:50

Bij de wat grotere Australische parkieten en mijn andere grote soorten gebruik ik het schaafsel dat van de klompenmaker komt, ik meng er wel gewoon fijn zaagsel doorheen.
Bij mijn Illigers ara’s en grijze roodstaarten gooi ik ook nog een stuk vermolt kontwilgen hout in.
Tegen de bloedluis knip ik tabaksstelen in stukjes van ongeveer 5cm en deze meng ik door het schaafsel, dit laatste wordt ook gebruikt door duivenmelkers als nestmateriaal.

Veel succes met je vogels.

Met vriendelijke groeten,

Kees de jongh


Dennis Fr.
Website Member
Posts :1399

Website Member
2005-02-06 - 17:06:30

ik gebruik indd de knaagdierenzaagsel.

Groeten Dennis


rjroering
Oud Lid
Posts :21

Oud Lid
2005-02-06 - 19:21:29

Maak je dit nestmateriaal nog vochtig?


henkmeer
Oud Lid
Posts :354

Oud Lid
2005-02-06 - 19:40:10

ook ik gebruik houtschaafsel ( knaagdierenzaagsel), dit maak ik heel nat, zo nat dat je het kan uitknijpen en er dan water uitkomt.
Doe er een laag van 8 -10 cm van in de blokken.
Druk er een kuil in met de vuist en de rest moeten de vogels maar doen happy :)

Als de jongen zijn uitgevlogen, laat ik het nest zoals het is en ververs het niet, heb zeer zelden last van ingedroogde eieren.

Henk


rjroering
Oud Lid
Posts :21

Oud Lid
2005-02-06 - 19:50:54

Henk,

Laat je dit dan zitten voor de 2e ronde of voor het nieuwe kweekseizoen? Wat bedoel je met de rest moeten ze zelf doen?


henkmeer
Oud Lid
Posts :354

Oud Lid
2005-02-06 - 20:26:25

ik laat dit zitten voor de 2e ronde.
ik maak de blokken niet schoon tussentijds , wel als er een ander koppel er gebruik van moet maken.
Na de kweek maak ik alles goed schoon en ontsmetten.


de rest moeten ze zelf doen , ik bedoelde dat ze zelf de eieren maar moeten leggenlaugh :D

Henk


oranjekuif
Oud Lid
Posts :464

Oud Lid
2005-02-06 - 20:55:13

Gebruik boshumus,verrot hout gemengd met 50 procent houtkrullen.
in de hoeken van het broedblok zet ik verse wilgentakken(schroef ik vast)hebben ze iets te doen(en vocht)

Maak geen kuiltje,maar druk het vast aan en maak dan een bergje(als ze in het blok geweest zijn is het een kuiltje (of vlak)slim helaugh :D( octrooi op aangevraagd maar niet gekregen)

Na tips van anderen op dit forum doe ik het verotte hout en boshumus wel eerst in de magnetron(just in case off)

MVG Rene


Dennis Fr.
Website Member
Posts :1399

Website Member
2005-02-06 - 21:38:10

eerlijk gezegd heb ik me nestblokken nooit vochtig gemaakt in me kweekruimte is de luchtvochtigheid tussen de 70 en de 80%
heb geen problemen dat de eieren niet kippen of dat ze afsterven.heb de boel wel is besproeid maar ja is altijd lastig om de vogels weer te storen vandaar dat ik het niet meer doe.

Groeten Dennis


tijger1
Oud Lid
Posts :1

Oud Lid
2005-02-07 - 15:29:19

ik doe er meestal ietwat vochtge turfmolm onder in, vooral voor buiten vindt ik dit ideaal.


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2005-02-07 - 18:20:49

Hennepvezel is ook een optie.
Ik geef er de voorkeur aan boven zaagsel e.d. want schimmels krijgen er niet gemakkelijk vat op.
Ik gebruik ook vermolmd hout en preventief tegen eventueel ongedierte tabakstengels en een kruidenmengsel.


HOBBYKWEKERIJ
Website Member
Posts :71

Website Member
2005-02-07 - 21:57:47

ik gebruik houtblokjes van beuk en berk
kan heel grof of heel fijn
en je neemt een mengeling


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2005-02-07 - 22:02:28

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

quote
Hennepvezel is ook een optie.
Ik geef er de voorkeur aan boven zaagsel e.d. want schimmels krijgen er niet gemakkelijk vat op.



Dat is dus zeker niet waar .. juist op henepvezels groeien vaak schimmels , dit door het trage drogingsproces , vaak zitten er zelfs al schimmels in de verpakking ..

en Ja daar ga ik weer met mijn cavia voorbeelden ... maar dit spul is een aantal jaar geleden op grote schaal getest bij caviafokkers , toen bleek dat er regelmatig padestoelen in de hokken gingen groeien iets waar met zaagsel nooit sprake van is geweest.
Hennepvezel is dus wel degelijk schimmelgevoelig .


hjvdlindehof
Website Member
Posts :87

Website Member
2005-02-07 - 23:01:05

ik gebruik al jaren populieren [dit is zachter]schaafsel[van een pellet fabriek]. dit maak ik goed nat en druk het stevig aan. en ik zet er een veertje of dun twijgje in ,om te zien of ze in het blok geweest zijn.
groeten H J



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 168 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede