Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Help! Nestje in de tuin! Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Help! Nestje in de tuin!
manony
Oud Lid
Posts :2

Oud Lid
2003-06-12 - 18:42:12

Hallo allemaal,

Ik hoop dat iemand mij kan helpen! Vanmiddag heeft mijn moeder in de tuin een vogelnestje gevonden met 5 eitjes erin. Ik weet niet van wat voor vogelsoort ze zijn, maar ze zijn ongeveer net zo groot als een chocolade-eitje en lichtblauw met kleine bruine stipjes.

Nou is het probleem, dat we daar helemaal nooit een vogelpaartje hebben zien nestelen en het nest is vrijwel de hele dag alleen gelaten. Ik maakte me een beetje zorgen en heb aan een van de eitjes gevoeld. Deze was ijskoud!

Kan iemand mij vertellen of het mogelijk is dat de kuikentjes nog in leven zouden kunnen zijn, ook al voelt het eitje koud aan? En is het normaal voor (bepaalde) vogels om het nest zo lang alleen te laten? En als we morgen nog geen vogel-ouders zien, zou het dan een goed idee zijn om de eitjes naar binnen te halen en zelf proberen uit te broeden?

Ik vind het zo hartverscheurend om die arme koude eitjes in dat verlaten nest te zien! Ik hoop dat iemand mij kan vertellen wat ik moet doen om ze te helpen!

Alvast bedankt,

~ Manon


agabird
Administrator
Forum Moderator
Posts :1050

Administrator Forum Moderator
2003-06-13 - 10:32:36

Hallo Marion,

Als de eitjes echt koud zijn ben ik toch bang dat het nestje verlaten is. Daar kun je niet zo heel veel tegen doen. Dat is toch de natuur.

Eieren kunnen op zich wel bewaard worden als ze nog niet bebroed zijn, maar als ze al enkele dagen bebroed zijn dan kan dat niet meer. Aangezien het meerdere eieren betreft, en een vogel vanaf het tweede ei gaat broeden, kunnen we ervan uitgaan dat deze eieren al bebroed zijn voor zeker een dag of 7. Dus het heeft dan geen zin meer zo zelf proberen uit te broeden.

Het is wel zielig, maar zo gaat het nu eenmaal. Misschien zijn de ouders ergens van geschrokken en zijn ze 100 meter verderop met een nieuw nestje begonnen. De natuur is hard.

Groetjes
Jan


manony
Oud Lid
Posts :2

Oud Lid
2003-06-13 - 20:09:25

Ach, wat jammer nou! De zoon van de buurman had een paar dagen geleden die heg bijgesnoeid, daar zullen de ouders inderdaad vast van geschrokken zijn! shocked 8O Toch bedankt voor je reactie, Jan.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 162 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede