Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > UV licht Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : UV licht
Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-02-05 - 21:46:31 send message to Niltava

Wie weet meer, kan meer vertellen, heeft ervaring over het volgende (te vinden op een website)

"De veren van de vogels reflekteren het UV-Licht. Deze reflextie van het verenkleedspeelt bij de paringsselektie van de vogels een belangrijke rol. Daardoor zou de kweek met UV beduidend succesvoller moeten zijn . De UV waarneming speelt ook een belangrijke rol bij de voedingsslectie en opname . Rijpe vruchten en bessen zien er voor de vogel anders uit dan niet rijp fruit . Met UV is rood roder en groen groener: De trek van een onwillige eter kan met UV gestimuleerd worden.. "


Swaas
Website Member
Posts :465

Website Member
2005-02-05 - 22:33:45 send message to Swaas

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Veel meer kan ik er niet aan toevoegen, alleen weet ik dat zonlicht hééééél belangrijk is voor alle levende wezens, vogels die zelden of nooit zijn blootgesteld aan zonlicht hebben fletsere kleuren van verenkleed, hebben makkelijker bloedarmoede, en minder weerstand, wat je hierboven beschrijft is waar......maar ik begrijp niet goed waar je naartoe wil....nog meer uitleg, of hoe en waar je het kan vinden of vervangen door bv. lampen???

http://www.arcadia-uk.com/nl/220birdlamp.html
Dit is een link waar alles wordt uitgelegd over het nut van UV licht
Hopelijk kan je daar iets mee doen.
Zelf heb ik nooit lampen toegepast of ander vervangmidel, ik heb altijd met rechtstreeks zonlicht gewerkthappy :)


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2005-02-06 - 00:16:45 send message to tonnl

Ik weet dat de goudbuikjes en blauwfazantjes die ik buiten houd veel mooier zijn dan die ik binnen heb zitten. Kennelijk speelt zonlicht een grote rol bij de vorming van kleurstoffen in de veren.
Of dat puur om de UV-straling gaat weet ik niet.
Wel dat je door te zoeken op "UV birds" ongelooflijk veel links krijgt met heel veel theorién en onderzoeken. Interessant leesvoer.

Ton.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2005-02-06 - 00:17:23 send message to Karel

Dat klopt Niltava. UV zorgt er voor dat bepaalde kleuren meer oplichten en zelfs dat er kleuren naar voren komen die anders niet te zien zouden zijn. Het gaat hier niet zozeer om de zogenaamde pigmentkleuren (geel en rood) maar juist om de interferentiekleuren, met name blauw.
Overigens kunnen wij deze, door het uv-licht tevoorschijn komende kleuren nauwelijks waarnemen, maar vogels dus wel.

Kort geleden werd dit nog gedemonstreerd door Bart Peeters in het programma Hoezo? De schedeltjes van (ik meen)koolmezen mannetjes werden geheel of gedeeltelijk ingesmeerd met een soort olie die uv licht reflecteerde.
Met het blote oog was hier niets van te zien, maar de koolmezenvrouwtjes zagen het prima en kozen steeds voor een mannetje met het meeste "blauw" op de kop.
Overigens mochten we met een speciale uv-camera meekijken, zodat we (in zwart-wit) ook konden zien dat het ene kopje donkerder was dan het andere en dat het popje direct naast het donkerste mannetje ging zitten.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-02-06 - 08:55:56 send message to Niltava

quote
wat je hierboven beschrijft is waar......maar ik begrijp niet goed waar je naartoe wil....nog meer uitleg, of hoe en waar je het kan vinden of vervangen door bv. lampen???


Nou mijn binnenvoliere zit op zolder(zie ov december 2004 rode kroonvinken, heb dus wel resultaat) en nu heb ik daar wel een zgn. daglichtlamp(tl 36W) maar er is geen verschil te zien in kleuren, gedrag, broedresultaat.
Een voorbeeld
Nu is mijn rode kroonvinkman die ik buiten heb, een jong van die van zolder, veel mooier dan zijn vader. Het jong is dus op de zolder geboren en na een half jaar naar buiten gedaan. Effect van zonlicht?, dan dus is het omkeerbaar?

Ander voorbeeld mijn jacariniman op zolder wordt helemaal zwart na de rui, echter in de buitenvoliere komt de andere man niet door de rui, althans wordt niet helemaal zwart. Deze laatste heeft overigens wel jongen voortgebracht (op stok)
De jacarini op zolder wel jongen maar niet op stok.

maw ik zit te overpeinzen of er iets veranderd moet worden en zo ja welke lamp.
Je leest zoveel waarheden en halve waarheden in de reclame.
Welke lamp is dus echt goed en waar hebben jullie zichtbare verbeteringen mee gehad , in welke vorm dan ook.


(foei karel, jij als vogelkenner!! het was een pimpelmees wink :) )


vandervliet
Website Member
Posts :182

Website Member
2005-02-06 - 10:15:45 send message to vandervliet

Niltava

De enigste lamp welke de perfekte balans van UVa en UVb afgeeft is de truelight (buiten de Benelux vitalight genoemd).
Dat klopt ook wel daar dit de enigste lamp (vanwege patenten)ter wereld is (vandaar ook de prijs), welke in natriumglas wordt gemaakt.
Alle andere lampen worden gemaakt van loodglas.
Het verhaal op de ARCADIA-site klopt wel, maar is niet hun lamp.
Dit is een duurdere (en gekonditioneerde)versie van de Philips 965.
De enigste lamp welke als een goed alternatief zou kunnen dienen is de OSRAM biolight.
Deze zou je kunnen toepassen in de zgn. waterdichte armaturen met kap, waar het UV -gehalte van de truelight prakties teniet gedaan wordt.

met vr. groet
Jan


dijkkamp
Website Member
Posts :314

Website Member
2005-02-06 - 13:54:34 send message to dijkkamp

hoi jan

quote
U dient de vogellamp eenmaal per jaar te vervangen. UV-fosfor gaat driemaal zo snel achteruit als zichtbare lichtfosfor. We kunnen met ons blote oog deze achteruitgang niet zien maar de lamp zal na een jaar gebruik niet meer effectief zijn.




moet je de tru-ligt lampen ook na één jaar vervangen wat betreft de werking van de uv of gaan deze langer mee ben wel benieuwd

gr henk


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2005-02-06 - 14:03:00 send message to Karel

quote
foei karel, jij als vogelkenner!! het was een pimpelmees


Ik schaam me diep! Waar ik me achteraf nog meer voor moet schamen is natuurlijk dat ik de meest voor de hand liggende en bekende "uv-user" niet heb genoemd, te weten de torenvalk!

Door het waarnemen van uv-licht (weerkaatsing) is de torenvalk namelijk in staat om urinesporen van muizen waar te nemen. Rond het holletje van de muis is een grotere concentratie van urine waarneembaar voor deze vogel. Uit onderzoek is gebleken dat torenvalken dus meestal recht boven zo'n ingang aan het "bidden" zijn omdat ze die kunnen zien als een grote oplichtende plek in het landschap.
Ongetwijfeld zullen ook andere vogels van deze eigenschap gebruik maken.

Buiten/binnen voliere:
UV licht zorgt voor de productie (omzetting) van vitamine D3. Als de vogels niet direct van zonlicht kunnen profiteren kan extra D3 middels het voedsel worden toegediend. Holsheimer raadt het gebruik van kunstlicht voor dit doel af, maar volgens mij zijn de inzichten wat het gebruik van Truelight lampen inmiddels zo geworden, dat iedere vogel- en reptielenliefhebber deze met succes gebruikt.

Overigens wil het feit dat vogels er in de buitenvoliere beter uitzien, niet zeggen dat hier alleen het uv-licht verantwoordelijk voor is.
Het is gebleken dat vogels die zomer en winter in een buitenvoliere worden gehouden 50%(!) meer veren hebben dan binnen gehouden vogels. Daardoor ziet een vogel er natuurlijk ook al anders/beter uit. Bovendien spelen de constante frissere lucht en wind ook een rol.



Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-02-06 - 17:26:34 send message to Niltava

Ik heb dus een daglichtlamp(tl) van philips
Vroeg me dus af of die goed was.

Kwam daar op toen ik toevallig op deze site kwam:
http://www.happybird.nl/
en dan bij lekkernijen(??)
Daar stond deze (energiezuinige(?)) lamp
Wagner's AviLux BirdLamp

Weten jullie of planten hieraan ook voldoende hebben? want die zijn in de voliere nu niet zo denderend.


henkmeer
Oud Lid
Posts :354

Oud Lid
2005-02-06 - 17:34:12 send message to henkmeer

ik gebruik al jaren een tl 865 van philips.
heb hier goede ervaring mee.

Henk


hjvdlindehof
Website Member
Posts :87

Website Member
2005-02-08 - 20:03:28 send message to hjvdlindehof

goede vraag van dijkkamp .jammer dat er geen antwoord op komt ,ik zou dit ook wel eens willen weten


goffini
Oud Lid
Posts :619

Oud Lid
2005-02-08 - 20:08:53 send message to goffini

quote
moet je de tru-ligt lampen ook na één jaar vervangen wat betreft de werking van de uv of gaan deze langer mee ben wel benieuwd

Rimo verkoopt deze lampen als dat ze vele malen langer mee gaan dan normale tl's.
Moetje even op de site kijken.
Ik heb ze nu 1.5 jaar hangen maar denk dat ik alleen met een meter kan zien of het minder wordt. Het valt me zo in elk geval niet op.


lorie
Website Member
Posts :69

Website Member
2005-02-09 - 10:29:05 send message to lorie

quote
Deze zou je kunnen toepassen in de zgn. waterdichte armaturen met kap, waar het UV -gehalte van de truelight prakties teniet gedaan wordt.


Jan,

Ik heb sinds kort een true light TL lamp (120 cm) die ik inderdaad geplaats heb onder een waterdichte kap.Als ik bovenstaande lees dan heeft dit dus weinig zin????? Kap erafhalen ?????

HOe zijn jullie ervaringen??


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-02-09 - 13:33:13 send message to dooren

Lorie,
Plastic kappen voor TL-lampen kunnen wellicht een UV filter hebben zoals polycarbonaatplaten hebben. Maw. als je alleen een lichtkoepel of polycarbonaatplaten hebt, als daglichttoetreding voor je voliere dan zal er geen UV licht binnenkomen.
Lichtdoorlatende platen die niet behandeld/coating zijn tegen UV licht vergelen.
Dit gebeurd ook bv. als je deze platen verkeerd om op het dak legt. Dan vergelen deze ook.
Of dit ook gebeurd met plastic kappen voor tl lampen weet ik niet zeker, vermoed het wel.
Bij vogels die je altijd binnen zitten ontstaat ook een zg. witte oogring, dit is echter de vogelhuid welke lichter wordt naar mate de vogel langer daglicht mist. Men stelt dat 30 min. per dag voldoende is om dit effect teniet te doen.
1 uurtje buiten is superior tov tl lampen met speciaal licht. Helaas heeft niet iedereen deze mogelijkheid.
Groet gert,


dijkkamp
Website Member
Posts :314

Website Member
2005-02-09 - 23:56:44 send message to dijkkamp

geen antwoord van jan over het uv vraagstuk.
normaal is geen bericht goed bericht maar dat gaat volgens mij in dit geval niet op denk ik dus denk ik te mogen stellen dat ook truligt na een jaar vervangen moet worden tenzij iemand anders weet

met vr.gr. henk


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2005-02-10 - 18:14:40 send message to dooren

Henk,
Ik denk dat je de Tl lampen na een jaar wel moet vervangen, het is algemeen bekent dat tl-lampen na verloop van tijd minder lichtopbrengst produceren. Het soort licht van een Tl geeft zal weinig uitmaken. H.e.a. ligt natuurlijk ook aan het aantal uren per dag dat deze lampen moeten branden. De fabrikant kan vaak vertellen na hoeveel uren de lichtopbrengst sterk achteruit gaat zodat je moet vervangen.
Als je meerdere lampen hebt kun je overwegen om een bepaalde periode 1 lamp te vervangen zodat je niet in eens een sterke vermeerdering van lichtopbrengst krijgt, hetgeen verstoring in de hand kan werken van je vogels.
Je zou dit ook kunnen doen voordat je de lichturen weer gaat verhogen voor bv de broedtijd. Hetgeen de broeddrift dan gelijk stimuleerd.
gert.



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 200 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede