Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > De kakaraki's Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : De kakaraki's
Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2003-06-12 - 15:20:35 send message to Daniel

Zover ik weet is er buiten Nieuw Zeeland alleen maar ervaring met het houden en kweken van de roodvoorhoofd en de geelvoorhoofd kakariki, Weet iemand of er oranjevoorhoofd, of Antipode kakariki's gehouden worden of werden of wat de ervaring met de kweek van deze soorten in Nieuw Zeeland is.


zwier01
Website Member
Posts :48

Website Member
2003-06-13 - 13:45:29 send message to zwier01

de oranjevoorhoofd zie je hier af en toe wel, maar de geleerden hebben het dan vaak over kruisingen tussen RVH en GVH. De andere soorten heb ik in Nederland nog niet kunnen ontdekken, in Engeland zijn er naar mijn weten meerdere mutaties en soorten in gevangenschap.
Wat Nieuw-Zeeland betreft zijn er maar heel weinig mensen die kakariki's kweken, ik ben daar een aantal jaren terug geweest en je ziet ze ook amper in dierentuinen of in vogelparken.
De vogels vliegen daar in het wild en net als met de Kea kun je ze daar veelal zien.
Toen ik eens een keer een foto van een van mijn gele RVH kakariki's opstuurde naar mijn familie en kennissen daar, kreeg ik ook het bericht terug dat ze van die kleur niet eens op de hoogte waren.


Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2003-06-13 - 20:48:49 send message to Daniel

Bedankt voor je antwoord. Heb op wat Nieuw Zeelandse sites gekeken en de oranje voorhoofd wordt inderdaad als of een kruising gezien of als een mutant van de geelvoorhoofd.
Van de Antipode kakariki blijken er ongeveer 100 in gevangenschap te zijn en deze vogels behoren allemaal tot een kweekprogramma.
Ze blijken net zo goed te kweken als de andere soorten alleen de aantallen worden beslist laaggehouden omdat anders het gevaar op inteeld bestaat. Misschien dat er in de toekomst meer kans is op verspeiding van de soort in de avicultuur.
Als iemand weet of er iets verandert is laat het me weten want het artikel was al een aantal jaar oud.


zwier01
Website Member
Posts :48

Website Member
2003-06-16 - 10:33:57 send message to zwier01

Ik heb ook nog even naar info gezocht op het net, er blijkt een leuke site van een duitse kakariki kweker te zijn die ook de antipode beschrijft, ook hij geeft aan dat deze zeer zeldzaam zijn en ook niet weet of er wel exemplaren zijn in Europa.Hij heeft er wel een mooie foto van op de site staan.
www.ziegensittich.de


Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2003-06-24 - 14:22:40 send message to Daniel

Ik ben net bij mijn ouders geweest en in het blad van de parkietensocieteit van mei staat een heel artikel met dezelfde informatie.


zwier01
Website Member
Posts :48

Website Member
2003-06-27 - 13:49:41 send message to zwier01

Die had ik ook reeds gelezen, zal mijn familie in Nieuw Zeeland eens aansporen om naar info op zoek te gaan, ik laat het je weten als ik iets binnen heb.


Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2004-08-23 - 12:24:39 send message to Daniel

Ik vond het volgende artikel op de site van een nieuw-Zeelandse vereninging. Geen antipodes buiten Nieuw-Zeeland

www.parrot.co.nz/Parrot.NZ.articles/article-antipodes.html


Toine84
Geroyeerd
Posts :164

Geroyeerd
2006-03-31 - 10:47:37 send message to Toine84

Nu weet ik dat er ook een Norfolk eiland Kakariki (Cyanoramphus cookii) bestaat. Deze is ook bedreigd. Weet iemand hier meer over de status in gevangenschap? Wordt deze uberhaupt wel gehouden in Europa?


Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2006-03-31 - 12:24:24 send message to Daniel

Ik dacht dat dit een ondersoort van de roodvoorhoofd was en verder niet buiten nieuw Zeeland gehouden wordt


Toine84
Geroyeerd
Posts :164

Geroyeerd
2006-03-31 - 14:18:21 send message to Toine84

Zijn de Geelvoorhoofd Kakariki's die hier in Nederland gekweekt worden nog wel raszuiver of zijn ze vaak gekruist met Roodvoorhoofd Kakariki's? (Zodat je een oranje-achtige kleur krijgt)


Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2006-03-31 - 14:33:19 send message to Daniel

Ik zal van het weekend proberen foto's te maken van mijn koppel geelvoorhoofden. Ik vermoed namelijk dat mijn pop raszuiver is maar dat er bij mijn man wat roodvoorhoofdbloed in zit. Al is de kop redelijk geel zijn er andere kenmerken die me dit vermoeden geven (formaat, snavel, rodevlekken onder de vleugels)


Fonje
Website Member
Posts :439

Website Member
2006-03-31 - 15:51:00 send message to Fonje

Als je vandaag de dag nog raszuivere Kakariki's vind mag je in je handen klappen. De 2 soorten worden nog naar hartelust gemengd. Vaak kennen kwekers niet eens het verschil tussen beiden. Vooral de totaal gele geelvoorhoofden worden nogal eens verward met een Goldcheck roodvoorhoofd. De verwarring ontstaat gewoonlijk omdat beiden een rode band hebben tussen de ogen.

Alleen de oranje voorhoofd heeft een oranje band en een gele kroon.

Een belangrijk kenmerk bij geelvoorhoofden is dat ze GEEN vlek mogen vertonen achter de ogen. Ook de lengte is belangrijk. Een mannetje mag maar 25 cm groot worden en geen 27-28 cm zoals bij een roodvoorhoofd.
De iris moet oranje van kleur zijn. Bij rvh is dit rood.
De rode rugvlekken komt bij beide soorten voor en is normaal.

Hier vind je enige foto's van Hybriden.
http://www.kakariki.net/modules.php?set_albumName=album14&op=modload&name=gallery&file=index&include=view_album.php

Peter



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 150 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede