Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Gouds kan niet goed meer vliegen?!?! Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Gouds kan niet goed meer vliegen?!?!
hansbrand
Oud Lid
Posts :19

Oud Lid
2005-01-24 - 13:02:10

Hai,

Ik heb al een tijdje een gouls pop die niet goed meer kan vliegen. ze wil op een stok vliegen, maar knalt er dan tegenaan in plaats van er op. Ik heb ze al apart gehad, maar ze is volgens mij verder kern gezond. als ze heel goed haar best doet kan ze wel omhoog komen, maar vaak blijft ze op de grond zitten.

Wie kan mij een tip geven wat het zou zijn?

Bedankt.
Hans


DenisdeV
Oud Lid
Posts :153

Oud Lid
2005-01-24 - 16:20:26

Hallo Hans,

Merkwaardig verhaal,maar ik zou graag wat meer informatie willen om te kijken of ik er iets wijs over kan zeggen. Kun je iets meer vertellen :
- heb je een ziekte gehad op je hok ?
- heb je een kuur gevolgd die de vogel nog niet kende ?
- Ben je gestart/gestopt met een bepaald supplement ?
- Hoe oud is de vogel ? Vanaf hoe oud begon dit probleem ?
- Was het in de kweek of in de rust ?
- Hoe is de ontlasting van de vogel ?
- Is het in een kooi of ook in een vlucht met anderen dat de vogel dit doet ?
- Heb je ooit draainekken op je hok gehad ?

Een boel vragen,maar hopelijk komen we zo een stukje verder.

gr.
Denis


hansbrand
Oud Lid
Posts :19

Oud Lid
2005-01-24 - 17:22:13

Ha Denis,

Ik vind het ook erg vreemd, daarom heb ik het op internet gezet.

-ik heb de laatste tijd geen zieken gehad, met uitzondering van een Jap. Meeuw die een gezwel op d’r buik had, maar verder niet.
-Nee geen kuren, alleen maandag en dinsdag multivitamine, maar dat doe ik al 2 jaar.
-Supplementen, ik heb sinds 2 maanden nu een schepje gebroken haver in het snoepbakje gedaan.
-De vogel is nu een jaar oud, (eigen kweek). Het begon zo’n 3 weken geleden.
-Ik heb er sinds 2 maanden wel een man gouds bij zitten, en wil graag dat ze gaan broeden, maar dat gaat nu niet lukken.
-Ik heb de vogel een tijdje apart gehad en de ontlasting was goed, dat wil zeggen, geen afwijkende kleur, en niet dun, eerder iets te dik.
-Ze zit met ongeveer 20 andere vogels, zoals, blauwfazantjes, goudbuikjes, jap meeuwen, kanaries, druppels astrilde, binsenastrildes, spitsstaart amadines, en sinds kort een edelzanger (ook eigen kweek).
-Je bedoeld de draaihalsziekte, nee nog nooit mee te maken gehad.

Ik hoop dat we er uit komen,
Groeten Hans


oranjekuif
Oud Lid
Posts :464

Oud Lid
2005-01-24 - 17:25:23

kan het niet zijn dat ze blind is geworden ,endaarom tegen de stok vliegt?

MVG Renewink ;)


hansbrand
Oud Lid
Posts :19

Oud Lid
2005-01-24 - 17:33:21

Hi,

Blind, daar had ik eerlijk gezegd nog niet aan gedacht, ik ga vanavond kijken of ik daar achter kan komen.

Gr. Hans



Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2005-01-24 - 18:29:53

Al gekeken naar veerluis? De draagkracht van de vleugels is dan vermindert en doordat de vogel er nog aan moet wennen taxeert hij verkeerd.


DenisdeV
Oud Lid
Posts :153

Oud Lid
2005-01-24 - 19:15:04

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Hallo Hans,

Ik moet passen,niets opmerkelijks te lezen in je verhaal hoogstens de haver,echter als ik daar wat meer informatie over zoek is er niets gerelateerd aan dit probleem over te vinden.
Sterker nog het zou goed moeten zijn voor het darmstelsel van prachtvinken.

Ik zou inderdaad eens goed naar de ogen kijken, Blindheid is vaak te herkennen aan een doffe/grijze vlek. Je kunt het uitproberen door aan de zijde van het blinde oog de vogel voorzichtig te benaderen. Blijft een echte reactie uit dan is de vogel blind.
Maar anders lijkt het toch een aantasting ergens in het zenuwstelsel. En dan ben ik bang dat je er weinig aan kunt doen.

Ik neem overigens aan dat je zelf hebt gekeken of de vogel niet te vet is en of de vogel wel gewoon de vleugels kan gebruiken (dus geen vleugelfractuur heeft of i.d.)

Ik vroeg naar de huisvesting omdat ik eenmaal een vreemd geval bij een gould bij de hand heb gehad waarbij de vogel zogauw ik die in een broedkooi plaatst helemaal gedesorienteerd raakte overal tegenaan vloog,niet normaal op een stok kwaam,wat ik weet aan onwennigheid (1e jaars kweek).Maar toen dit na enkele dagen nog niet opgelost was heb ik de vogel maar even teruggeplaatst in de vlucht om te kijken of het gerelateerd was,en zowaar de vogel vloog weer prima rond. Deze vogel heb ik aangezien ik in kooien kweek weggedaan aan iemand met een voliere.

Succes,mogelijk zijn er mensen met nog meer ideen,en laat anders even weten wat er van gekomen is.


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-01-24 - 20:40:22

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Je zegt dat het zo'n drie weken geleden begonnen is. Misscien rond de jaarwisseling? Dat ze wellicht geschrokken is en mogelijk een spier verrekt of fractuur?

Denis(sorry denis met 1 n wink ;)), mag ik jou eens vragen wat jou achtergrond is? Jouw antworden intrigeren mij. evt. persoonlijke mail omdat het off-topic is.

groetjes en succes.
wink ;) Peter


hansbrand
Oud Lid
Posts :19

Oud Lid
2005-01-27 - 16:01:28

Dag allemaal,

Hartelijk dank voor alle reacties. Ik ben 2 dagen vrij geweest en heb mijn Goulds dan ook aardig in de gaten kunnen houden.

Het verhaal van blind zijn is het niet, want ze reageerd goed.

Wat me wel opvalt is dat een vleugeltje iets meer naar benenden hangt dan normaal is, Misschien heeft ze hier last van.

Wat betreft veerluis, weet ik niet, maar ik kan geen beestjes met het blote oog zien.

Ook heel gek is dat het vogeltje heel erg tam is geworden. Ik kan ze zo oppakken, ze eet uit mijn hand e.d. Normaal lukt mij dat alleen met zieke vogels.

Als het een verrekte spier zou zijn, wie heeft er dan een tip, wat kan ik er aan doen?

Groet H.Brand


duif5
Oud Lid
Posts :127

Oud Lid
2005-01-27 - 16:05:14

Hoi
Zou het vleugeltje niet gewoon gebroken zijn??


hansbrand
Oud Lid
Posts :19

Oud Lid
2005-01-28 - 09:30:07

Hai,

Ik denk niet dat die gebroken is want ze kan nog wel vliegen al gaat het moeilijk.

Hans


MrandMrsSwift
Website Member
Posts :388

Website Member
2005-06-05 - 18:39:55

Mijn kanarie heeft ook een vleugel die lager hangt!! Die is gevallen en heeft toen zeer waarschijnlijk een tik gehad tegen zijn koppie en daardoor denken wij een (lichte) hersenbloeding. Dierenarts zei dat de ene helft (dus vleugel en poot, verlamd zijn, waarschijnlijk lichelijk verlamd). Onze kanarie heeft een truc bedacht, die gaat via de horizontale kant omhoog, kost 'm wel enige moeite maar het lukt heb zo om bij de stokken te komen. Ik moet zeggen, hij gaat elke dag wel iets vooruit. Nadat we bij de dierenarts waren geweest had ik al een stok helemaal onderin gedaan, diezelfde avond zat hij daarop. Toen nog een stok aan de andere kant en iets hoger, dag 2 zat hij daarop. Dag 3 zelfs helemaal bovenaan. Wij dachten yes hij vliegt weer, gelukkig. Totdat we zagen dat hij aan de horizontale kant aan de tralies hing, maar het is nu ruim een week geleden en van de tralies kan ie al naar een stok die wat verder gaat. Gelukkig redt hij zich prima zo. Je kan wel merken dat ie wat vaker slaap, kost hem gewoon een stuk energie.

Dus misschien is je pop gevallen of heeft los daarvan een hersenbloeding/beroerte gehad?


hansbrand
Oud Lid
Posts :19

Oud Lid
2005-06-06 - 09:27:24

Hai,

Ik heb het vermoeden dat het ze met de jaarwisseling van de stok is gevallen en haar vleugel heeft geblesseerd, want ze is nu weer helemaal de oude! Misschien komt je kanarie er ook weer boven op!



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 212 bezoekers op de site, waarvan 7 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede