Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Voeding jonge papagaai Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Voeding jonge papagaai
Lennart
Oud Lid
Posts :721

Oud Lid
2005-01-20 - 06:13:17

Hoi,

Sinds afgelopen donderdag ben ik in het bezit van Yarik....een Jardine van 12 weken.
Het is mijn eerste papagaai en ben helemaal gek van hem en is hardstikke tam. Voorzover helemaal niks mis met mijn vogel! Maar nu komt het: Volgens de winkelier (het is wel eigen kweek, maar.... stom, stom, stom van mij, maar dat is achteraf gel*l...en kom hier later nog wel op terug....angryangry) zat hij volledig op de kaytee-pellets en zou gek op vruchten en sproeien zijn...bla...bla....bla....angry

Allemaal niets van waar dus! Ik heb hem sinds donderdag in ieder geval wat aan appel, mandarijn, banaan en wortel gekregen. En sproeien geeft hem het gevoel van: Wat doe je nou? Maar waar ik me zorgen om maak is het volgende: Hij heeft sinds donderdag helemaal niets van die pellets gegeten. Het enige wat hij doet hij knaagt ze helemaal aan gort en laat het dan in het bakje terugvallen. Ik had twee maatschepjes afgewogen en de volgende ochtend heb ik de restanten gewogen en het verschil was 3 gram! Op vrijdag heb ik het weer gewogen met hetzelfde resultaat. Zaterdag heb ik X-vital gekocht en dat eet Yarik graag. Hij krijgt daar in totaal 3-maatschepjes per dag van maar dat gaat ook niet op en eet daar alleen de zaadjes uit en de rest laat hij liggen. Hij begon steeds harder te schreeuwen en werd steeds slomer. Sinds zondag kreeg ik de indruk dat hij niet genoeg krijgt omdat als ik hem uit de kooi haalde hij alleen maar bij mij wil zitten en dan in zo'n voerhouding gaat zitten met dat bekende zachte krijsgeluidje er bij en wapperende vleugels.... En daar blijft ie mee doorgaan tot ik hem weer wat nieuw voer geef in zijn bakje en/of een stukje fruit. Is dat nog een gevolg van de hand opfok? Of noemen we dit bietsen....razz :p
Ook werd zijn "poep" steeds wateriger....sad :(

Gisterochtend vroeg heb ik ten einde raad "ouderwets" papagaaienvoer gekocht van Witte Molen en opfokvoer. Ik had wat opfokvoer met wat sinaasappelsap rul gemaakt en heb dat met de hand gevoerd...en dat ging er in als koek!!! Twee uur nadat ik hem dat gegeven had heb ik hem het "gewone" voer gegeven en begon ie te vreten als een dijkgraver en heeft ie bijna een uur zitten "vreten".....happy :) en 'smiddags weer...happy :) en niet alleen de zonnepitten...hoewel ie daar wel gek op is...D

Laat in de middag was ie weer helemaal normaal!!!!!!laugh :D... en gisteravond kreeg ik de indruk dat ie heel tevreden ging slapen met van die zachte "kir"-geluidjes erbij....net als de eerste avond...en is zijn "poep" weer stevig....happy :)

Wat en hoeveel kan ik hem het beste als hoofdvoer geven? Water drinken doet ie in ieder geval wel, alleen vraag ik mij af hoeveel drinkt een papagaai eigenlijk....

PS: Ik voer hem 'smorgens rond 7 uur (2 maatscheppen)tegelijk met alle andere beesten en 'smiddags om 5 uur (1 maatschep).

Groetjes, Lennart wink ;)


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-01-20 - 08:52:42

Lennart,

Gelukkig dat Yarik nu wel al begint te eten. Moest natuurlijk even wennen maar als de winkelier het verkeerde voer vorschrijft kan je proberen wat je wil natuurlijk. Dan zijn er teveel factoren waar hij opeens mee te maken krijgt; nieuwe huisvestign en nieuw voer is te veel blijkbaar.

Ik zou het "geowne ouderwetse" papegaaien zaad dan ook als hoofdvoer houden, daarbij alle fruit dat hij lust en aanneemt geven. Moet het goed komen.

Succes
wink ;) Peter


lovebird-farm
Oud Lid
Posts :124

Oud Lid
2005-01-20 - 14:04:48

als hi jdie pellets niet eet heb je je niet ana de voorwaarden gehouden die op het briefje staan dat erbij zit!


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2005-01-20 - 14:16:49

Een papegaai van 12 weken is normaal gesproken net van de pap voedingen af. Het kan best zijn dat ze even moeilijk gaan doen omdat ze nog willen proberen om pap te krijgen. Door het voer speels aan te bieden kun je al heel veel ondervangen maar ermoet ook een stukje hardheid in zitten doordat je hem absoluut geen pap meer geeft. Je kunt verschillende fruithapjes maken door bijvoorbeeld appel en peer met een sinasappel in onder de staafmixer te pureren en dat aan bieden. Elke dag maak je de "puree" een stukje grover. Uiteindelijk heb je voor je het weet de vogel goed op het fruit. Ook het voer kan je op deze manier aanbieden. De ene dag pellet en de ander (als het bakje leeg is) zaad. Door eerst een extra aan zonnebloempitjes toe te voegen krijg je de vogel gemakkelijker aan het eten. Langzaam aan bouw je dat in een maand af tot de normale hoeveelheid.

Als vogels veel fruit eten dan wordt de ontlasting uiteraard ook een stuk dunner. Let op! een vogel die veel fruit eet gaat natuurlijk minder ander voer eten. Geef daarom afgepaste porties met voer en elke dag vers drinkwater.

Erwin


Lennart
Oud Lid
Posts :721

Oud Lid
2005-01-21 - 01:55:24

Hallo love-birdfarm,
Bedankt voor uw uitstekend "advies".....! Hier kan ik echt wat mee!!!!!!

Hoi Peter en Erwin,
Jullie een wel gemeend bedankt! Hij is helemaal weer op orde, eet alles wat ik hem voorzet aan "gewoon" papagaaienvoer...Hij was gewoon uitgehongerd.....sad :(
Afgelopen middag ben ik bij die winkelier terug geweest, hij was zelf niet aanwezig, maar werd door iemand anders vervangen. Ik deed net of ik belangstelling had voor een papagaai en het broertje/zusje van Yarik zat er nog! Normaal gesproken kom je bij hem in de winkel niet zo maar bij de papagaaien daar ze in een soort van quarantaine/afgesloten ruimte zitten. Maar doordat ik belangstelling had ging het slot er af en werd me het broertje/zusje van Yarik getoond. Ondertussen kon ik toen goed zien wat ze te eten kregen...en idd...gewoon "ouderwets" voer en zag niet één enkel Kaytee pelletje en/of fruit (resten)in de kooi of in het bakje liggen.....angryangry. De kooi zag er verder netjes uit en zag ik in een andere ruimte 6 broedparen zitten. Ik wist nu genoeg en heb de jongen gezegd dat ik van de week nog even terug kom! Maar dan voor andere zaken....maar die horen in deze topic niet thuis en kom daar op terug in "de Kroeg", afdeling Dennis-verhalen....angry

Groetjes, Lennartwink ;)


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-01-21 - 07:37:08

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Lennart,

Het belangrijkste is dat het nu goed gaat. Je bent een ervaring rijker, en wij ook. Dank je wel.

Het is vreemd dat die winkelier jou pellet aanbeval terwijl hij zelf gewoon een megeling gaf. Zou er meer marge zitten op pellet? Maarja.

Dit is een ervaring die menigeen moet weten voordat ze gaan kopen.

Succes met Yarik,
wink ;) Peter


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2005-01-21 - 10:21:07

Lennart,

Ik snap heel goed je gedachten en pijn. Toch wil ik je adviceren eerst even mijn reactie op je andere post te lezen en dit te overwegen voor je namen of zo gaat noemen. Besef goed dat je sterker staat door het verhaal te vertellen als waarschuwing dan door een negatieve reclame campagne te starten. Je wilt toch zekers niet dat iedereen zijn naam onthoud als verkoper van papegaaien? wink ;)

Erwin


Lennart
Oud Lid
Posts :721

Oud Lid
2005-01-21 - 10:55:37

Hoi Erwin,

Het hele verhaal is ook bedoeld als een waarschuwing in het algemeen! En namen zal ik in deze nooit in het openbaar noemen al was het inderdaad alleen al voor de negatieve reclame. Blijft soms beter hangen dan pos. reclame...angry

Groetjes, Lennart wink ;)


johanm
Website Member
Posts :179

Website Member
2005-01-21 - 11:46:28

Een jardine van 12 weken is normaal gezien niet helemaal gespeend, probeer hem 's avonds nog één handvoeding te geven met een spuitje of een lepeltje, bijvoorbeeld van Kaytee. Je mag rekenen dat hij met ongeveer 14 weken wel helemaal zelfstandig zal zijn. Als je te vroeg stopt met de handvoeding en de vogel dus geforceerd speent kan hij onzeker worden wat uiteraard nadelig kan uitwerken voor zijn gedrag op de langere termijn.


Lennart
Oud Lid
Posts :721

Oud Lid
2005-01-22 - 09:21:01

Hoi Johan,
Ik ben er al helemaal uit en bedankt voor je tip!
Wat ik sinds gisteren doe is 3x daags een kleine portie wat voorgeweekt zaad met warm water en voor de avond gewoon het droge zaad en het gaat nu geweldig en hij eet als een bootwerker. Ik weeg hem nu 4 dagen en de afgelopen 2 dagen is ie al weer in gewicht toegenomen!

Lennart laugh :D


miltenburg
Website Member
Posts :2

Website Member
2006-10-11 - 21:51:34

hallo ik en nieuw hier. Wij hebben een bonte boertje van 3 jaar gaat erg goed en is super tam. Wij hebben hem vanaf 7 weken is allemaal goed gegegaan. Nu hebben we een jardine van 8 weken hij vind de pap erg lekker kaytee. 3x daags ik zet er ook een bakje met wat gewoon voer en eivoer en mais neer. volgens mij eet hij daar niet van. Nu komt mijn vraag als hij pap krijgt is hij stil maar zodra we een paar uurtjes verder zijn en ik kom dan de kamer binnen begint hij te piepen totdat hij weer pap krijgt. Hij zit in een kooi op de bodem met stokken op de grond en we hebben de koi iets verlaagt. Hij is wel nieuwsgierig vladdert zijn vleugels ook al een beetje


ParkietenPeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2006-10-12 - 08:29:31

WElkom op VogelArena.

Als de vogel daadwerkelijk 8 weken oud is dan zijn 3 voedingen inderdaad voldoende.

Heb je de hoeveelheid juist? (10% van het ochtendgewicht per voeding)
Heb je de verhouding juist?
Kaytee 1 op 2,5 tot 3 (1 deel poeder en 2,5 tot 3 delen pap)
Voer je met de lepel of met de spuit?
Als je met de lepel voert moet de vogel meer moeite doen en zal daarna wellicht beter en langer slapen voordat hij weer honger krijgt.
Ook kan het natuurlijk zijn dat als de vogel actiever is dan 'normaal' hij meer verbruikt en zo sneller honger krijgt.

Om hem aan het voer te laten wennen kun je er mee 'spelen' na het voeren. Met de laatste pap wat zaad mengen en op de lepel meegeven.

Verder is iedere vogel anders en geeft het aan als het iets anders nodig heeft. Ik neem aan dat je er zeker van bent dat er geen medische oorzaak kan zijn?

Succes,
Peter


miltenburg
Website Member
Posts :2

Website Member
2006-10-12 - 16:44:43

Hallo Parkietenpeter
Ik denk niet dat het iets medisch is want verder doet ze het erg goed is nieuwsgierig zij krijgt met een lepeltje eten ik vind het een goed idee om ietsje zaad bij de laatste pap te doen.
Ik dacht zelf nog ik ga gewoon een fruithapje maken en als ze dan zo'n erge honger heeft geef ik met het lepeltje dat fruithapje.
Ik ben alleen een beetje bang voor teveel verwennerij.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 202 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede