Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > papagaaien Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3
volgende >>>


Auteur Onderwerp : papagaaien
koot
Oud Lid
Posts :12

Oud Lid
2004-12-31 - 17:38:10

Ik heb een vraag, het zou fijn zijn als iemand mij hier een antwoord op zou kunnen geven:
Kan ik andere soorten vogels bij papagaaien in een (ruime) voiliere plaatsen en zo ja, welke soorten o.a. En kan het kwaad als er een vijver ligt in de voiliere???


Galah46
Website Member
Posts :188

Website Member
2004-12-31 - 18:26:41

Hallo koot,het kan eventueel,maar niet erg aan te raden.U spreekt over een ruime voliere ok, hoe ruim is ze wel?Lang geleden heb ik dat ook nog gedaan ,70tiger jaren,toenmaals in een voliere van 9M op3M 2M hoog ;4 geelkuiven+ 2amazones tesamen met een10tal wildzang vogels.Dat ging enkele jaren goed totop een zekere dag dat de amazones broeds werden ,wist ik toen veel dat ik toevallig een paar had.Resultaat:1ste dag ;2 geelkuifkaketoes vermoord;2 andere dodelijk gekwetst. 2de dag:enkele wildzangvogels te pakken gekregen===>ook eraan,3de dag zeer vroeg opgestaan lagen er al een paar,zo dat was reden genoeg voor in te grijpen.Na veel moeite en enkele beten na de amazones eruit en in een kooi gestopt.Zo einde verhaal van de slachtpartij.De resterende wildzang was weer rustig ,de papegaaien ook.Later de kleine vogels terug aan gevuld en de papegaaien in een aparte kleine voliere waar ze in dat jaar nog 2nestjes hebben grootgebracht totaal 3stuks wat in die tijd een rarietijd was.Maar voor mij een enorme voldoening nadat ze eerst een veldslag gelevert hebben.Dus een goeie raad doe het niet.Ik zal niet tegen spreken dat het evenwel kan lukken als er geen paren gevormd kunnen worden en dat de behuizing echt zeer groot is(reuze voliere).Daarbij ook rekening te houden met eventuele ziektes die kunnen worden gedragen door de andere vogels of zelfs omgekeerd men weet nooit. Groetjes Brecht.


koot
Oud Lid
Posts :12

Oud Lid
2004-12-31 - 19:49:39

Bedankt voor de reactie!!!
De afmetingen zijn trouwens 14 m lengte, 2.20 m breed en 2.20 hoog.
Zijn er nog meer reacties? Alles is welkom! (Ben wat papagaaien betreft een 'beginner'..)
Alvast allemaal een goede jaarwisseling en HAPPY NEWYEAR!!! En natuurlijk veel succes en plezier met de vogels allemaal!


Hawkeye_nl
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2004-12-31 - 20:34:28

Ik heb op afmetingen zoals genoemd al een leuke collecties mogen bewonderen. Voorwaarde was elke keer dat er geen koppels bij zijn. Koppels kunnen broedkoppels worden en dan veranderen ze heel erg!

Kaketoes met grijze roodstaarten en ara's (Erp)
Ara's met grijze roodstaarten en amazones. (dusseldorf)
Verschillende ara soorten (eigen)
Bonte boeren en meyers papegaaien met halsbanden. (weet niet meer waar.)

Zorg ervoor dat elke vogel genoeg ruimte heeft om te vluchten in geval van een meningsverschil. Houd alleen mannen en je hebt haast nooit een probleem!

Erwin


natasja
Website Member
Posts :1796

Website Member
2004-12-31 - 22:20:16

Whouw ...!!

quote
De afmetingen zijn trouwens 14 m lengte, 2.20 m breed en 2.20 hoog.



Lijkt me een machtig mooi gezicht ongeacht wat voor vogels je erin gaat houden !


oranjekuif
Oud Lid
Posts :464

Oud Lid
2004-12-31 - 22:42:06

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ja ,dan moeten het vele met minder doen!
Misschien een goed voornemen voor vele ,,liefhebbers,,voor het komend jaar!
Minder vogels,meer welzijn!wink ;)wink ;)wink ;)


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2004-12-31 - 22:45:04

Wat betreft papegaaien: er kan van alles bij elkaar zolang er maar geen broedkoppel in gaat. Wat wel bij een broedkoppel zou kunnen zijn dieren als ganzen of eenden, kippen (heb ik zelf ook een poosje gehad) die over de grond lopen. Een vijver kan niet zoheel veel kwaad lijkt me, maar pas wel op voor botulisme in de zomer, mij dunkt dat het tamelijk fout af kan lopen als de vogels hier dan van drinken.
Ik heb over veel pogingen gelezen om meerdere broedkoppels in 1 voliere te houden en dit ging eigenlijk altijd fout op een gegeven moment. Er zijn enkele aan specifieke soorten gebonden uitzonderingen. Ik weet dat roodoorara's heel goed met bijvoorbeeld 2 poppen en 3 mannen of iets dergelijks gehouden kunnen worden waarbij ze ook voor nakweek zorgen. Maar dat is echt de uitzondering die de regel bevestigd.
Wat wel met redelijk succes gebeurt is het houden van meerdere koppels buiten de broedtijd in de grote voliere. In de broedtijd worden dan kleinere kooien/volieres geplaatst met nestblokken erin, zodra een koppel een keus gemaakt heeft, gaat de kooi dicht. Loro parque doet dat zo. Dat vergt mijns inziens wel een zeer nauwlettende observatie. Een paar dagen minder tijd kan je dan misschien een vogel kosten.
Een idee kan zijn om aan het begin en aan het eind een relatief klein stukje, enkele meters, van de grote voliere middels een groot luik of grote gaasdeuren af te scheiden zodanig dat je in de broedtijd hier apparte koppels kunt huisvesten en daarbuiten kan proberen of het samen goed gaat, of bij toerbeurt een koppel de hele vlucht te geven...
Het is kiezen of delen: of broeden en 1 of enkele koppels veel ruimte geven, of niet broeden en diverse soorten papegaaien zien vliegen, of voor een ander soort vogels kiezen.


parkietenpeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2005-01-01 - 10:23:16

Als je die 14 meter nu eens in twee of in drie delen verdeeld. Heb je ruim plaats voor meerdere koppels.

Is denk ik een betere oplossing. Zo heb je wel meerdere vogels maar kunnen ze lekaar niet beschadigen.

Succes
wink ;) Peter


tonnl
Website Member
Posts :3032

Website Member
2005-01-01 - 16:28:48

Als het niet per sé papegaaien moeten zijn kun je eens kijken naar wat grote parkietensoorten. Daar zitten best veel koloniebroeders bij. Wat zou je denken van een groepje muisparkieten, in zo'n ruimte moet dat schitterend zijn.

Beetje jaloerse groet wel, Ton. happy :)


koot
Oud Lid
Posts :12

Oud Lid
2005-01-01 - 17:40:39

Ben gewoon overdonderd door de vele reacties...!!!
Maar niet jaloers zijn, durf al niet meer te zeggen wat we aan het bij bouwen zijn...
Ik heb nu dus o.a. gelezen dat het niet aan te raden is om in deze voiliere, zoals'ie nu is, verschillende koppels te houden. Maar wat als ik nu bijvoorbeeld een grijze roodstaart-man heb en een kakatoe- vrouw, dus verschillende rassen vogels, maar wel gemengd van geslacht??? En kunnen deze, of alleen mannen, wel bij elkaar in 1 nachthok???
Aan de overkant van deze voiliere komen dus hokken met vlucht waar wel koppels inkomen. Stel dat ik dan in de grote voiliere alleen mannen of gemengd geslacht maar allerlei rassen heb zitten, worden deze dan niet gek door de 'nabije' aanwezigheid van de koppels of kan dat geen kwaad??? Nou, mijn ruimte voor vragen te stellen is weer vol, dus...:KOM MAAR OP ALLEMAAL!!!!
GRAAG ADVIES enne...nog een heeeeel gelukkig nieuwjaar!!


oranjekuif
Oud Lid
Posts :464

Oud Lid
2005-01-01 - 18:17:10

Dit bericht is 6 keer gewijzigd

Het bij en naast elkaar zetten van papagaaien blijft een probleem.
Voor de kweek is denk ik het beste dichte tussen wanden,dit is echter niet mooi om te zien(in de meeste gevallen)
Als je kiest voor dubbelgaas tussenwanden ;dan geruime afstand ertussen(minimaal 3 cm,maar meer is beter.
Door informeren en zelf ontdekken, welke soorten je naast elkaar kunt zetten.
Zelfde soorten naast elkaar vind ik niet bevordelijk (agressie,jaloers etc)
Soorten naast elkaar die dicht bij elkaar zitten(bv cuba en ventralis,dubbele geelkop en geelvoorhoofden)is ook niet bevordelijk
Ara naast pionus,grijze naast kakatoe,caiques naast amazones in algemeen geen probleem.
Informeer in iedergeval goed voor je bouwen gaat en vogels gaat kopen!
Een grote kooi is in ieder geval wel zeer geschikt om jonge vogels in op te vangen,of zelf aangeschafte jongen vogels te laten vliegen en hun partner te laten kiezen.
Tot 2 a drie jarige leeftijd kan men vele ,en van diverse soorten papagaaien bij elkaar in een ,,ruime,, kooi plaatsen,zonder problemen!
1 ding niet vergeten,observeren is het allerbelangrijkste van vogels houden,neem je problemen waar,meteen actie ondernemen want morgen kan te laat zijn.
Door ruimte belangrijk te vinden(welzijn) maak je wel alvast een goed beginwink ;)wink ;)wink ;)happy :)
succes
Jonge vogels bij elkaar geen probleem,zelfs niet in kleinere kooi (5.5 m bij 1.25 meter)


Hawkeye_nl
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2005-01-01 - 18:51:09

Gemengde kooi qua soorten ok maar qua geslacht lijkt me niet slim. Mede om te voorkomen dat verschillende soorten elkaar als partner uitzoeken. Je krijgt er alleen maar problemen door. Dus of verschillende soorten mannen of koppels en beperkte ruimte.

Veel plezier met de keuzes.

Erwin


koot
Oud Lid
Posts :12

Oud Lid
2005-01-01 - 21:19:10

Heb net eens rond zitten lezen op het forum en het is verbazingwekkend hoe hier mensen met hun vogels geholpen worden met allerhande nuttige tips, werkelijk fantastisch! Dus hier komt mijn volgende vraag weer;
wat is de beste tijd om papagaaien aan te schaffen?? Ik ben al wel zover dat ik weet dat ik in ieder geval niet met de baby's moet gaan beginnen, maar welke leeftijd is wel gunstig? En als ik bijvoorbeeld een 2 of 3 jarige aanschaf, zijn die dan wel handtam (te krijgen) en wat zijn de beste rassen om mee te beginnen?? Ik heb nu wildzang, collies, boerkies en turquiazines en binnenkort halsbandparkieten. Nu wil ik graag 'echte' papagaaien, als het aan mij ligt vanavond nog, maar heb al gelezen dat je die keuzes niet over 1 nacht ijs moet laten gaan. Dus graag weer advies!! Ik heb ook ergens gelezen dat Erwin (Hawkeye) ergens in Deventer of de buurt ervan woont en ben zelfs bereid om daar eens een kijkje te gaan nemen om zo mogelijk alles te weten te komen over de papagaaien en alles wat erbij komt kijken (als dat zou mogen dan natuurlijk, is bij wijze van spreken hoor!!)Wij wonen in Brabant. Maar goed, graag advies weer!!


Hawkeye_nl
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2005-01-01 - 21:30:13

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Koot,

Je bent altijd van harte welkom bij mij om je eens te orienteren in de wondere wereld van de papegaaien. wink ;) Koffie staat klaar!

Ik denk dat het beste begin die je kunt maken is wat je nu al doet! Eerst eens orienteren, informeren, vragen en leren en dan pas aanschaffen. En met al die zaken helpen we je natuurlijk graag. Ik hoef je geen vogels te verkopen dus kan je ook heel goed onafhankelijk advies geven maar dat geld voor heel veel leden op deze site.

Erwin idd uit Deventer


koot
Oud Lid
Posts :12

Oud Lid
2005-01-01 - 23:04:30

Ben er idd achter dat er heel veel echte kenners op deze site zitten en ben er dan ook geweldig gelukkig mee dat ik dit gevonden heb! Ik (wij) ga me ook zeker verder orienteren en zoals ik al zei; neem niet zomaar een beslissing. Ik weet er nu nog te weinig van en heb ook nog niet alle hokken klaar en denk ook dat zo tegen het voorjaar beter is om een start te maken dan nu met dit ***weer... Alle reacties en tips, adviezen e.d. blijven dus welkom!!


goffini
Oud Lid
Posts :619

Oud Lid
2005-01-02 - 00:47:26

Je kunt ook kijken welke soorten in het wild met elkaar leven. Mijn severa's zitten naast de menstruus omdat ze dat in het wild ook doen, en dat gaat perfect. Maar mijn senilis (z-amerikaans) kan niet overweg met de grijze rdtstaart(afrikaans) en mist nou een nagel.Ondanks dubbel gaas.



Pagina : 1 2 3
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 165 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede