Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Ja, katten richten echt slachtingen aan Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2 3 4 5 6 7
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Ja, katten richten echt slachtingen aan
henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2016-10-26 - 15:07:34 send message to henkdelaat

Nieuw onderzoek bevestigt de harde waarheid van de kat als roofdier.

Een kattenaanval op kleine dieren is vrijwel altijd fataal.

Voor klein wild vormt de kat een van de grootste gevaren.
Dat concluderen Amerikaanse dierenartsen op basis van gewonde dieren die zij behandelden.
Hun artikel staat deze maand het Journal of Wildlife Management.
Zelfs met medische zorg sterven de meeste vogels en zoogdieren nadat ze zijn toegetakeld door een kat.

Het onderzoek valt midden in de discussie over de sterfte die loslopende katten onder wilde vogels en zoogdieren veroorzaken.
Het onlangs verschenen boek Cat Wars verhevigde die discussie.
Daarin hekelt de ecoloog Peter Marra de door katten aangerichte slachting.
Veel katteneigenaren hebben juist de indruk dat het wel meevalt, vaak omdat hun eigen kat weinig dieren naar huis brengt.

Ecologen werpen tegen dat de dode dieren die mensen zien, maar een fractie vormen van de slachtoffers die miljoenen katten maken.

Volgens een rekenmodel doden katten in de VS jaarlijks tussen de 1,4 en 3,7 miljard vogels.
30 procent is het slachtoffer van loslopende huiskatten, de rest valt in de klauwen van verwilderde katten.
De dierenartsen willen met hun artikel inzicht geven in de omstandigheden waarin dieren door katten worden aangevallen.

bron:NRC


marc1
Website Member
Posts :413

Website Member
2016-10-26 - 17:36:55 send message to marc1

Klopt, de kat van mijn buren was niet gechipt, wn loopt nu 100 km verderop bij een boerderij..

Niet geheel vrijwillig, maar met een vangkooi kom je een heel eind


P.Rooth
Website Member
Posts :2793

Website Member
2016-10-26 - 21:22:31 send message to P.Rooth

dan was een asiel beter geweest op 200 km afstand of in frankrijk iemand blij maken nu vreet ie nog vogeltjes in het wild


parkietje1
Website Member
Posts :87

Website Member
2016-10-26 - 21:53:04 send message to parkietje1

Fijne vent ben jij Marc, waarschijnlijk ben je voor je vogels net zo goed als voor iemand anders zijn katten .


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2016-10-27 - 01:55:42 send message to Karel

Loslopende katten zijn ons, de vogelliefhebbers, natuurlijk al heel lang een doorn in het oog omdat zij een directe bedreiging voor onze vogels in de volières kunnen zijn.

Nu bovendien voor de zoveelste maal is aangetoond dat ze ook voor vogels en andere kleine dieren in de natuur funest zijn, kan niet anders worden geconcludeerd dat het de hoogste tijd wordt dat het los laten lopen van katten wordt verboden. Uiteraard moeten dan ook alle inmiddels verwilderde katten worden gevangen en opgevangen.

Dit klusje moet, als het zover is, echter wél door professionele, door de overheid aangestelde vangers worden uitgevoerd.

Kortom, het is dus niet de bedoeling dat particulieren op eigen houtje op pad gaan om katten te vangen, te verplaatsen (of te verwonden of erger!).

Posts die hier verslag van doen of hiertoe aanmoedigen zullen dan ook worden verwijderd!


marc1
Website Member
Posts :413

Website Member
2016-10-27 - 08:13:57 send message to marc1

@ parkietje...nee hoor heb mn vogels niet bij een boerderij gedumpt...de kat vd buren wel.
Na een jaar netjes vragen was bij mij de maat vol


marc1
Website Member
Posts :413

Website Member
2016-10-27 - 08:19:03 send message to marc1

En voor daar nog meer comentaar op komt..
De kat heeft het daar prima naar zijn zin.
Asiel moet ik voor betalen, en bij mijn neef op de boerderij heeft ie nog vriendjes ook, en muizen om op te jagen.

Je zult ze de kost moeten geven die katten doodmaken, vergiftigen enzv..vanwege hun vogel of duivenbestand.

Het dier kan er niets aan doen, de eigenaren en gemeentes moeten dit een aanpakken, ik laat mijn hond ook niet bij hun in de tuin lopen...

En netjes vragen heeft geen zin...tenminste bij mijn buren niet


marc1
Website Member
Posts :413

Website Member
2016-10-27 - 08:48:39 send message to marc1

@. Karel..

Ipv autoritaire opmerkingen over verwijderden van opmerkingen zou ik van jou nou graag eens horen wat de bonden hier aan doen..zijn ze in gesprek met overheid om regels op te stellen mbt loslopende katten?
Gaat VA een enquete organiseren onder liefhebbers om dit te ondersteunen?
Of is het alleen een commercieele site?


Daniel
Website Member
Posts :3286

Website Member
2016-10-27 - 15:13:13 send message to Daniel

Ik zou je willen adviseren dit te bespreken met de bonden waar jij lid bent, zoals meerdere op dit forum doen. Dit is niet de rol van vogelarena aangezien vogelarena geen onderdeel uit maakt van de vogelbonden maar een onafhankelijke website is.

En Marc natuurlijk is het niet netjes dat je buren niet willen luisteren naar het probleem, maar heel bot gezegd heb je nu gewoon hun kat gestolen en deze aan je neef gegeven. Jouw probleem lijkt opgelost maar je hebt het probleem gewoon verplaatst, naast het feit dat wat je gedaan hebt gewoon strafbaar is.


dundieje
Website Member
Posts :234

Website Member
2016-10-27 - 15:47:28 send message to dundieje

karel@

mooie heldere uiteenzetting, zoals we altijd van je gewend zijn geweest.
jammer dat we de laatste tijd minder van je bijdrage mogen lezen hier op VA


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2016-10-27 - 17:14:33 send message to henkdelaat

Bonden doen hier niets aan ze zijn bang dat ze nog meer tegengas krijgen van de dierenpartijen i.v.m. het houden van vogels en tentoonstellingen en vogel markten.

Wat ik gedaan heb is het verhaal van [JA,KATTEN RICHTEN ECHT SLACHTINGEN AAN] naar de leden van de 2e kamer gestuurd hopelijk doen zij er iets mee.


marc1
Website Member
Posts :413

Website Member
2016-10-27 - 18:49:54 send message to marc1

👍


P.Rooth
Website Member
Posts :2793

Website Member
2016-10-27 - 23:58:23 send message to P.Rooth

parkietje 1 een liefhebber van dieren wat die ook moge zijn laat ze niet buiten eigen erf/tuin lopen zeker niet als je weet of zou moeten weten dat de dieren waar we het nu over hebben katten/poezen zijn die vogeltjes vangen soms niet eens om ze op te vreten maar omdat dit in het aard van dat dier zit ondanks die voldoende te eten krijgt .
Ik woon landelijk en zie vele verwilderde katten lopen die zijn ook niet te benaderen die eten toch ook dat wat ze kunnen vangen .

Wie zijn/haar poes/kater laat lopen vind ik a sociaal tegenover zijn/haar buren maar erger nog tegenover het eigen dier , die wordt dan aan vele gevaren blootgesteld en honden die loslopen kunnen ook trek hebben in een stukje vlees zodat dan het aloude liedje van de hond en kat losbarst meestal met kwalijke gevolgen voor de kat . Het verkeer eist ook zijn tol bij katten zie geregeld 1 platgereden zou u willen dat uw kat als een langspeelplaat door de brievenbus binnen komt of in een plastictasje aan de deurkruk ? Soms verdwijnen ze helemaal want een kat die weet dat die doodgaat kruipt weg en u maar poespoespoes roepen ! Ik zou er voor pleiten om alle katten en poezen in nederland te laten registreren en de loslopende exemplaren door wat Daniel al noemde een professionele kattenvanger ze te vangen en mogelijk te plaatsen of herplaatsen . Een losloop verbod zou ik toejuichen uiteraard met repressief optreden indien daar niet aan voldaan wordt zodat slachtingen door katten tot het verleden gaat behoren en we weer gewoon in de tuin kunnen wroeten zonder kattestront aan de vingers te krijgen tevens niet allerlei maatregelen hoeven te nemen om andermans dieren te weren want die maken kosten alleen om andermans katten te weren en dat is a sociaal gedrag van de kattenliefhebbers die de katten laten lopen ,wat ik als pure gemakzucht zie . Ik heb zelfs van echte liefhebbers te horen gekregen dat die niet willen dat hun kat buiten de tuin komt alleen al omdat ze bang zijn dat die doodgereden wordt of iets anders ergs overkomen zal zoals een schot hagel van een jager daar worden ze wel zwaarder van maar lopen geen cm meer zou u uw kat zo willen aantreffen in een plasticzak ?
Wie van zijn dier houd , houd die bij zich doen wij vogelliefhebbers toch ook .

Paul


marc1
Website Member
Posts :413

Website Member
2016-10-28 - 00:49:43 send message to marc1

En zo is het Paul👍


frehen
Website Member
Posts :169

Website Member
2016-10-28 - 18:51:53 send message to frehen

Hallo allemaal,
De katten bij de veeboeren is ook een groot probleem daar krijgen de katten vaak 2x per jaar jongen.De meeste jonge katten worden niet gevonden die zitten mooi ergens in het hooi verstopt.Ze belanden dan in de natuur.Heb een kennis die schiet elk jaar wel meer dan 15 verwilderde katten.Dit gebeurt bij mij in de buurt en nederland is groot zo zie je maar dat dit wel een groot probleem is.Ik heb ook last van katten maar ze laten tot nu toe mijn vogels met rust.Ligt altijd wel veel vieze kattestront op het gazon.groetjes freek


P.Rooth
Website Member
Posts :2793

Website Member
2016-10-28 - 21:49:43 send message to P.Rooth

Nog even op reactie van Daniël reageren hij noemt het volgende : En Marc natuurlijk is het niet netjes dat je buren niet willen luisteren naar het probleem, maar heel bot gezegd heb je nu gewoon hun kat gestolen en deze aan je neef gegeven. Jouw probleem lijkt opgelost maar je hebt het probleem gewoon verplaatst, naast het feit dat wat je gedaan hebt gewoon strafbaar is.

Is het niet strafbaar Daniël als je schade aanricht bij iemand anders met je huisdier ? Volgens mij ben je verantwoordelijk voor je huisdier hond of kat maakt niet uit . Doordat katten buiten dat ze in je tuin schijten het vaak niet na kunnen laten om bij het gaas omhoog te springen om op vogels te jagen kunnen die zich lelijk verwonden of zich dood vliegen . Ben je dan als eigenaar toch ook strafbaar en verantwoordelijk voor de aangerichte schade , wat mij telkens weer stoort is dat men daar aan voorbij gaat . Mijn vorig adres was ook zo'n leuke buurman en die heb ik goed verteld dat als ik schade heb en de aangerichte schade die zijn lieve poesje niet betaald wordt hij een heel groot probleem krijgt om het even netjes te houden i.v.m. waarschuwing Karel . Geen last meer gehad van zijn poesje



Pagina : 1 2 3 4 5 6 7
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 270 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede