Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Kweken met tamme Grijzenroodstaarten. Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



jaap van de pol
Website Member
Posts :377

Website Member
2016-03-31 - 12:24:35 send message to jaap van de pol

Dat klopt inderdaad Henk, maar ik vermoed niet dat er voor het leggen van de laatste eieren nog een paring heeft plaatsgevonden of dat deze überhaupt bevrucht zijn aangezien de eerste dat ook niet zijn. De tijd zal het leren.

Jammer dat jouw ronde ook mislukt is maar er blijft hoop voor de toekomst. Laat jij het blok wel gewoon hangen of haal je hem een maandje weg?


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2016-03-31 - 15:04:20 send message to henkdelaat

Jaap.

Blokken laat ik altijd hangen behalve als er jongen in groot gebracht zijn dan haal ik het blok weg maak het goed schoon met DETTOL en laat het drogen en luchten duurt +/_ een maand dan stukjes(+/_5cm lang)nieuwe geplette wilgentakken erin dan kunnen ze knagen en weer in broedstemming komen.

De grijzen broeden bij mij gewoon de winter door buiten.
Wel in 5á6 cm dikwandige blokken van 90 cm diep met dikke bodem.

Ik heb bij mij geen paringen gezien en toch 2 bevruchte eieren.

Heb bij mijn vorige koppels wel paringen gezien soms wel 8á10 keer per dag al vroeg bij opkomen van de zon tot aan de schemering toe.

De laatste kunnen nog bevrucht zijn.

Henk.


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2016-04-06 - 20:53:22 send message to henkdelaat

Jaap zitten er bevruchtte eieren bij moet je nu wel kunnen zien(meestal met 10 dagen is het goed te zien)?

Henk.


jaap van de pol
Website Member
Posts :377

Website Member
2016-04-06 - 22:44:45 send message to jaap van de pol

Hallo Henk,

Helaas klopte mijn vermoeden... alle vier onbevrucht helaas. Ik laat haar de broedduur afmaken en dan haal ik ze weg. Hoe is het bij jou?

Groet,
Jaap


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2016-04-07 - 13:04:03 send message to henkdelaat

Ook de 2 bevruchtte eieren zijn niet uitgekomen en in een vroeg stadium afgestorven.

Volgende keer beter jaap,nu weet ik zeker dat je met tamme grijzen wel bevruchtte eieren kan hebben.

Nu maar hopen dat het de volgende keer beter gaat.

Henk.


jaap van de pol
Website Member
Posts :377

Website Member
2016-04-07 - 14:35:53 send message to jaap van de pol

Henk,

Jij hebt natuurlijk nog wel een wildvang man he... Qua bevruchting kan dit dag en nacht verschil uitmaken met een tamme man.Twee tamme vogels is de uitdaging... Ik hoop dat mijn volgende ronde beter is. Man is nu in ieder geval zeer agressief maar kan ook zo maar op de arm stappen. Pop doet niks, zit lekker te broeden op het onbevruchte legsel.


Sam&dave
Website Member
Posts :211

Website Member
2016-04-08 - 10:58:33 send message to Sam&dave

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Dag Jaap en Henk,

Ik heb met aandacht de uitkomsten van jullie broedproces gevolgd. Ook de hele discussie waarbij ik me enigszins irriteer over sommige reacties.

Ik heb hier een linkje naar een engelstalig onderzoek waarin zo'n 70 grijze roodstaarten waren betrokken. Het onderzoek is bijna wetenschappelijk te noemen en dateert uit 2004.
Ik vind het echt opvallend te lezen dat het aangetoond is dat je een grijze roodstaart jong met 4 weken uit het nest kan halen of anders helemaal niet. Haal je het jong met 6 weken uit het nest dan levert dit psychologische schade op. Ook dat jongen zich koppelen aan een ander jong op de leeftijd van 2 jaar is een interresant weetje. hier het linkje: http://www.2ndchance.info/parrottalk-Schmid2004.pdf

Ik weet dat er nog een onderzoek is uit de VS waarbij ze 60 koppels grijze roodstaarten hebben genomen waarvan 15 koppels wildvang waren, waarvan 15 koppels waarbij de man wildvang was en de pop handopfok, 15 koppels waarbij het net andersom was en 15 koppels waarbij ze beiden tam waren.

Ik las (ik ga op zoek het linkje) dat de beste kweekresultaten werden verkregen bij wildvang en de koppels waarbij de pop wildvang was en de man tam. Daarna volgenden de koppels waarbij de man wildvang was en de pop tam en daarna de tamme koppels. Daar werd heel slecht mee gekweekt.



jaap van de pol
Website Member
Posts :377

Website Member
2016-04-08 - 11:53:58 send message to jaap van de pol

Beste Sam en Dave,

Leuk onderzoekje! Interessant! Toch is het zo dat er altijd uitzonderingen zijn al is er nog zoveel onderzoek gedaan. Uiteraard geeft het wel in hoofdlijnen weer hoe de realiteit is met zoveel koppels. Zag onderlaatst nog een filmpje op Youtube waar twee tamme vogels een nest in huis hadden en keurig grootbracht dus ja...zeg het maar.

Dat je je irriteert aan reacties.. ik denk dat een ieder dat wel eens heeft op een forum toch? wink ;)


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2016-04-08 - 13:31:32 send message to henkdelaat

Mijn ervaring is dat veel afhangt van de huisvesting.

Vroeger kweekte ik met grijze binnen in kooien van H 2 X Br 1,10 X diep 1,20 m zoals toen vele kwekers dit deden omdat dit de beste resultaten gaf.

Misschien dat het toen bij ons ook mislukte om met tamme grijze te kweken.

Nu zit mijn koppel grijze buiten in een overdekte en beschermde voliére waardoor ze meer vliegruimte hebben en het resultaat is al beter.

Het hierboven genoemde(bijna wetenschappelijk) onderzoek zou ook de huisvesting moeten laten zien daar dit mijn inziens van groot belang is.



jaap van de pol
Website Member
Posts :377

Website Member
2016-04-08 - 14:19:41 send message to jaap van de pol

Henk,

De kooiafmeting die je noemt ken ik, alleen vind ik dat de vogels meer gebruik maken van het bovenste gedeelte van de kooi en minder onderin zitten.

Vliegt jouw tamme pop ook, Bij mij klimmen ze meer dan dat ze vliegen.

Groet,
Jaap


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2016-04-08 - 17:12:51 send message to henkdelaat

Als ze zin heeft vliegt ze van zitstok naar zitstok
maar meestal klimmen en klauteren ze via het gaas en de stokken door de kooi.



henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2016-04-12 - 11:10:52 send message to henkdelaat

Wat schets mijn verbazing toen ik vanmorgen in de nestkast keek bij mijn tamme grijzen pop met wildvang man zag ik een jong liggen.

Ik dacht dat de 2 eieren die aangebroed waren in de broedmachine afgestorven waren en heb deze vorige week weer bij de pop onder geschoven en de kunst eieren die ik haar gegeven had weer verwijdert zodat ze de cyclus gewoon uit kon broeden.

Nu maar hopen dat ze het jong goed groot brengt.

Dus Jaap en anderen kwekers van tamme grijzen bij wie het nog niet gelukt is volhouden.

Henk.


jaap van de pol
Website Member
Posts :377

Website Member
2016-04-12 - 12:06:26 send message to jaap van de pol

Fantastisch nieuws Henk! Gefeliciteerd. Ben blij dat je eindelijk overtuigd bent haha. Zoals ik al aangaf is jouw koppel natuurlijk niet helemaal tam. De man is wildvang dus die weet wel hoe het werkt.

Bij mij zijn ze allebei tam en dan is het weer een ander verhaal maar ik blijf volhouden.

Apart dat je dacht dat ze afgestorven waren? Zag je er geen leven meer in?

Groet,
Jaap


henkdelaat
Website Member
Posts :1328

Website Member
2016-04-12 - 12:27:51 send message to henkdelaat

Jaap,

Ik ben blij dat het nu ook bij mij gelukt is,en zeker nadat het vroeger in de jaren 80 nooit lukte bij mij en collega kwekers.

Ik moet nu regelmatig kijken of de pop goed het jong voert anders moet ik ingrijpen en dat doe ik liever niet want het is toch een hele opgave om elke nacht om 3:00 en 6:00 uur je bed uit te stappen om te voeren en ik wordt ook al een dagje ouder.

Dan is het misschien verstandig om er bij jou ook een wildvang of natuur broed man bij te zetten,die is nog wel aan te komen.

Henk.


jaap van de pol
Website Member
Posts :377

Website Member
2016-04-12 - 12:45:02 send message to jaap van de pol

Ja inderdaad, dat is nu het belangrijkste. Ik heb op camerabeelden in het verleden gezien dat vanaf de derde dag de man ook al kwam voeren dus dat zou mooi zijn in jouw geval maar de pop moet het eerst doen, anders haalt het jong het niet.

Ik probeer het eerst nog met deze man want het klikt goed. Ze zijn nog jong dus heb alle tijd..... in tegenstelling tot jou ben ik nog jong Henk haha razz :p




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 87 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede