Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > kweken met vlaamse gaaien Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : kweken met vlaamse gaaien
ruudje180man
Website Member
Posts :2

Website Member
2014-03-05 - 20:34:59 send message to ruudje180man

ik ben sinds 2 jaar in het bezit van een koppel geringde vlaamse gaaien, het eerste jaar heb ik er niet mee gebroed en vorig jaar wel,na keurig 7 eieren te hebben gelegd kwam ik erachter dat er nog maar 4 over waren,deze werden netjes uitgebroed door alleen het vrouwtje. na 21 dagen besloot ik eens te gaan kijken en warempel er lagen 4 pasgeboren jongen in het nest. ik controleerde 3 dagen later nog een keer en de jonge groeiden goed. toen ik na 5 dagen nog eens ging kijken waren helaas alle jongen verdwenen, ik vermoed opgegeten door de man,hij was heel agressief als ik het hok in ging en ik kon ook alleen met een helm de voliere in.(onder luid gelach van mijn vrouw)nu zou ik graag eens willen weten wat er fout ging. heeft er iemand ervaring in het houden en kweken van vlaamse gaaien en tips tijdens de voeding zou ik dat graag horen.
de afmeting van mijn voliere is 5x2x1m.en de vogels broeden in een duivenschaal met daaromheen takken van corniveren.
met vriendelijke groet.

rudie


roodmus
Website Member
Posts :1338

Website Member
2014-03-05 - 22:43:26 send message to roodmus

Hallo Rudie.

ik kweek geen gaaien maar goudvinken.

Nu is het een feit dat wildzang of tegenwoordig de cultuurvogels , de mannen, vaak agressief zijn in de broedtijd ten opzichte van de pop of eieren en jongen.

Of dat bij gaaien ook is zou ik niet weten.

Bij goudvinken weet ik dat wel , soms is de man Zo agressief dat hij de pop op het nest lastig valt of de eieren eruit gooit.

Vaak worden de mannen dan apart gezet in het zicht van de pop.

Misschien heb je er wat aan , anders wachten tot er een kweker van gaaien zich meld.

Grt.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2014-03-05 - 23:49:19 send message to Karel

Ik heb ze ooit wel gehad, maar helaas niet mee gekweekt.

Wel is het mijn ervaring dat de meeste kraaiachtigen niet graag gestoord worden als ze eieren of jongen hebben. Ze schrikken er na een storing (zoals bijv. na het ringen) niet voor terug om de jongen uit het nest te gooien of zelfs op te eten.

Maar wellicht kan iemand die meer ervaring met het kweken van deze soort, je daar meer over vertellen. (Marc?)


ruudje180man
Website Member
Posts :2

Website Member
2014-03-06 - 07:39:31 send message to ruudje180man

de gaaien zijn beiden zeer tam en zijn ook absoluut niet bang voor mij. de pop blijft gewoon op haar nest liggen bij nest controle dus ik denk niet dat het daaraan ligd. ik hoop echt dat er hier iemand is die mij daar andwoord op kan geven, wellicht is het toch verstandig om de man apart te zetten tegen de tijd dat de jongen uit moeten komen???maar hoelang moet ik hem dan uit de voliere houden?


roodmus
Website Member
Posts :1338

Website Member
2014-03-06 - 17:25:51 send message to roodmus

Ook dat is de vraag.

Het blijft een risico.

Zou het zeker doen als je thuis bent dus in het weekend , zodat je de boel in de gaten kunt houden. en in kunt grijpen.

Maar nogmaals het blijft een risico.

verder bij mijn Goudvinken hoef ik bijna nooit de mannen apart te zetten,ze voeren gewoon mee en laten alles met rust maar ik blijf alert.

Suc6.


Grt.


herman kunst
Website Member
Posts :35

Website Member
2014-03-06 - 21:34:01 send message to herman kunst

Dag Rudie

Ik heb het zelfde gehad de man eet de jongen op ik heb de ren nu in twee delen gemaakt als de vrouw gaat broeden doe ik de man in het andere gedeelte wel dat ze elkaar kunnen blijven zien.
m v g herman


Glansspreeuw
Website Member
Posts :199

Website Member
2014-03-07 - 09:41:10 send message to Glansspreeuw

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Vooreerst moeten de vogels idd zoveel mogelijk met rust worden gelaten. Op dat vlak zijn gaaien heel schuw en gevoelig. Ook wilde gaaien op de volière kunnen ervoor zorgen dat de oudervogels meer bezig zijn met het verdedigen van hun territorium dan met het opvoeden van hun kroost. Vervolgens moet er heel veel levend voer worden verstrekt waaronder babymuizen en -ratten alsook versneden diepvries kuikens. Om de man af te leiden kan je ook levende meelwormen tussen de vloerbedekking gooien. Het afvangen van de man is denk ik geen optie omdat deze de eerste dagen na het uitkomen van de jongen de pop op het nest voert. Op de site van de speciaalclub vruchten en insectenetende vogels kan je mijn kweekverslag van de roodsnavelkitta en de incagaai nalezen. De kweek van de gaai is gelijklopend. Veel succes, Marc.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 68 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede