Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > Ara's laten stoppen met broeden Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : Ara's laten stoppen met broeden
arasworld
Website Member
Posts :8

Website Member
2013-11-27 - 20:32:47 send message to arasworld

Hallo iedereen,

Toch een vraagje, hoe kan ik het beste een koppel ara's laten stoppen met broeden ??
Ze zit nu voor de 4de keer op eieren en we hebben de vogels pas een half jaar.
Ze heeft niet de beste conditie en willen eigenlijk dat ze dit jaar geen eieren meer gaat leggen.

Wat is daar de beste manier voor.

Hoor het heel graag.


Dit bericht is door moderator Karel aangepast

JoskeVD
Website Member
Posts :96

Website Member
2013-11-27 - 20:47:10 send message to JoskeVD

Alle vorm van stimulans weghalen.

Schraler voeren, broedblok weghalen en dergelijke. En dan nog durven ze op de grond gaan leggen! Dit kan soms heel moeilijk zijn! Maar vooral je man niet wegnemen, dan kan je hebben dat het koppel nooit meer klikt, of dat het toch heel moeizaam gaat zijn om die terug te koppelen. In principe kan zulke vogel dat wel aan. Maar je pop is zoals je zegt niet in conditie? Heeft ze dan wel alles wat ze moet hebben? Je kan (theoretisch) broedeieren van andere ara's in de plaats leggen, zodat ze jongen kan opfokken in natuurbroed, en die jongen er een goed jaar bijlaten, zal ze niet gauw opnieuw beginnen.


Bram Jansen
Website Member
Posts :46

Website Member
2013-11-27 - 20:48:08 send message to Bram Jansen

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ha Iwan,

Als ze eenmaal "de gang" hebben hé. Menig één zou er jaloers van worden.

Je kunt een aantal dingen doen.
Het meest voor de hand liggende is het aantal licht uren naar beneden bijstellen, bij minder dan een uur of 8 a 9 licht per dag zal de pop in de rui vallen en verlaat de broedstemming.

Ook kun je stoppen met eivoer als je dit geeft. Ga inplaats daarvan meer varieren met fruit soorten.

Mocht dit alles niet helemaal het voor de vogel goeie resultaat geven, dan maak je het invlieggat van het broedblok dicht.

Dat dichtmaken van het broedblok zou ik als laatste doen want.................Als de pop eenmaal in goeie broedstemming is broed ze ook op de grond. Dus eerst die broedstemming eruit en dan het blok dicht.

Er zijn overigens maar heel weinig poppen die als ze een lange tijd in het broedblok leven er ook nog mooi uitzien. Vogels worden nooit mooier in een broedblok.

Suc6


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2013-11-27 - 20:57:39 send message to Karel

Men beweert dat een vogel uitgeput raakt als je haar teveel nestjes laat uitbroeden, maar is dat eigenlijk wel zo? Of praten we elkaar alleen maar na?


arasworld
Website Member
Posts :8

Website Member
2013-11-27 - 21:09:50 send message to arasworld

Hoi,

We hebben dat koppel in juni gekocht en ze hebben in de laatste 2 jaar niet meer gebroed.
De oude eigenaar voerde in onze ogen niet goed.
We hadden ze 3 weken zitten en toen zat ze op 2 eieren.
Waren onbevrucht, maar 3 weken later zat ze weer op 3 eieren.
Ze had toen een huid irritatie opgelopen.
Goed gezalfd en weg was het.
Midden september had ze weer plots last van de irritatie, wij weer zalven en 3 dagen later weer 1 ei.
Dit hebben we na 7 dagen weg gehaald.

Voer is toen ook veranderd zo dat ze niet meer verder zou gaan.
Ze zijn nu ook in de rui, maar ze heeft net weer een ei gelegd.
Ben bang dat ze weer die irritatie weer krijgt.
Haar conditie is wel al beter dan voorheen, wil alleen graag dat ze op top komt zo dat ze geen klachten meer krijgt.





arasworld
Website Member
Posts :8

Website Member
2013-11-27 - 21:12:29 send message to arasworld

Aan het voer ligt het volgens ons niet.
Daar alle andere ara's in zeer goede conditie zijn en nergens last van hebben.

Dit koppel kreeg een eigen gemaakt voer, wat ik mijn hond nog niet zou geven.

Wij voeren harisson, daar zit alles in wat ze nodig hebben.


Antonia
Website Member
Posts :1945

Website Member
2013-11-27 - 21:23:41 send message to Antonia

Als je zegt dat ze na 3 weken weer legt, ik begrijp dat je de eieren meteen weghaalt ?
Zo ja, is dat ws de rede dat ze zo vaak legt, ze wil ze "uitbroeden" en zodra jij ze weghaalt terwijl haar gevoel voor broeden nog niet over is zal ze opnieuw beginnen.


vogeltje1000
Website Member
Posts :309

Website Member
2013-11-27 - 21:26:17 send message to vogeltje1000

Wij voeren harisson, daar zit alles in wat ze nodig hebben.

Zonder een discussie over pellets te beginnen.

En je gelooft echt dat er alles inzit.
Er is niets eenzijdiger dan pellets.


arasworld
Website Member
Posts :8

Website Member
2013-11-27 - 21:42:08 send message to arasworld

De eerste keer hebben we haar laten zitten, 28 dagen
Tweede keer 3 weken laten zitten, toen kreeg ze het probleem.
3de keer na 7 dagen, ook omdat ze zelf niet meer vast op het ei ging zitten, alles was belangrijker dan broeden.

Maar er zit wel altijd genoeg tijd tussen, zeg maar de rest tot 28 dagen en 3-4 weken erbij geteld.



arasworld
Website Member
Posts :8

Website Member
2013-11-27 - 21:59:21 send message to arasworld

Trouwens Vogeltje1000 ik gun iedereen zijn mening hoor.
Maar er zijn mensen die hier voor gaan en andere voor zaad.
Doe wat je zelf het beste vind en waar de vogels het ook het beste op doen.



Bram Jansen
Website Member
Posts :46

Website Member
2013-11-28 - 00:10:24 send message to Bram Jansen

Ik begrijp uit je reactie dat we het over het voer al niet meer hoeven te hebben.
Dan kan deze topic dus op slot.


joossie1
Website Member
Posts :70

Website Member
2013-11-28 - 08:26:09 send message to joossie1

mijn koppel blauwgele had dit jaar in juni voor de eerste keer 3 eieren, onbevrucht en 25dagen gebroed. daarna nog 3 legsels gehad en wederom onbevrucht. ze heeft dus tot 10 november bijna onafgebroken in het blok gezeten. inmiddels gaf ik geen eivoer of wat dan ook om de broeddrift te stimuleren en sinds 10 november is ze inderdaad gestopt met leggen en zitten ze weer heerlijk buiten.


Antonia
Website Member
Posts :1945

Website Member
2013-11-28 - 09:42:52 send message to Antonia

Harrison's kan wel een goed voer zijn, ik geef het heel af en toe ook door de andere pellets en daarnaast zaad 50/ 50, maar sommige van mijn vogels kunnen er behoorlijk hyper van worden, dus ik denk dat je wel degelijk eens naar het voer kan kijken wink ;)


Vogelen
Website Member
Posts :506

Website Member
2013-11-28 - 10:08:09 send message to Vogelen

Ik vraag me weleens af in hoeverre voeding bijdraagt aan de broedstemming. Ik geloof zeker dat een goed en gevarieerd rantsoen belangrijk is om je vogels in een topconditie te houden. En he zal ook absoluut verschillen per vogelsoort. Van sommige soorten is bekend dat ze door een "overaanbod" van voer in broedstemming kunnen geraken. Maar als ik soms zie dat andere kwekers zomaar wat doen en daar toch top kweekresultaten mee behalen...
Ik heb nog nooit gemerkt dat onze vogels qua gedrag sterk veranderden nadat het rantsoen gewijzigd was. En zeker niet dat ze er "hyper" van worden zonder dat daar een andere reden (zoals broedseizoen) voor was. (Met nadruk op gedrag, conditie is een ander verhaal)


gerrit1950
Website Member
Posts :785

Website Member
2013-11-28 - 10:11:29 send message to gerrit1950

hoe zit het met warmte en vochtigheidsgraad? dit is wel heel belangrijk voor exoten, zou ook zijn invloed kunnen hebben bij andere soorten he


JoskeVD
Website Member
Posts :96

Website Member
2013-11-28 - 11:42:20 send message to JoskeVD

Ik denk niet dat warmte echt een bepalende rol speelt! Heb hier genoeg eieren bij meerdere soorten ara's gehad tijdens vriestemperaturen tot soms -15°C. Als ze willen en in conditie zijn, doen ze het jaar rond, waar en wanneer ze willen en zelf hoeveel ze willen.



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 236 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede