Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > 200 000 000 000 dode vogels door katten. Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



arjandaf
Website Member
Posts :980

Website Member
2013-10-07 - 13:36:41 send message to arjandaf

snap ik ook . enkel die cijfers kloppen dan ook niet , storm.dergelijk slecht natuurbeleid en ziekte heeft er de laatste 5 jaren ook grondig aan meegeholpen aan bv, veel minder baarmannetjes enz in de biesbosch. ging mij meer om de belachelijke reaktie van sommige


P.Rooth
Website Member
Posts :2798

Website Member
2013-10-07 - 18:39:34 send message to P.Rooth

Belachelijk is het dat iemand die wel of geen vogels houd geld moet uitgeven omdat er dierenliefhebbers zijn die d'r lieve diertje laten lopen zodat er veel vogelleed is en die lieve diertjes bij de buren in de tuin schijten en zeiken .
Dat is het meest belachelijke van katten met honden zijn we wat beschaafder en velen ruimen de stront op al dan niet door de dreiging van een bekeuring wegens loslopen en/of in het openbare groen of op straat schijten zodat een stoep vaak meer heeft van een glijbaan

Kat en hond dienen als huisdier op gelijke wijze behandeld .
Honden die in het veld lopen hebben ook een kans om afgeschoten te worden .

Paul


arjandaf
Website Member
Posts :980

Website Member
2013-10-08 - 19:34:04 send message to arjandaf

laat maar


medaar
Geroyeerd
Posts :1001

Geroyeerd
2013-10-08 - 20:22:15 send message to medaar

we gaan stop zeker : zinloos.
hond moet , moet aan de leiband met poepzakje eraan . de grgr kat is een vrij dier .


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2013-10-26 - 15:34:23 send message to Rik



Linker muisknop, spatiebalk of enter....welke toets moet ik hebben? Hij zit net zo mooi in het vizier!


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2013-10-26 - 16:42:07 send message to rupicola

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Quote: Is hier iemand die mij enig onderzoek kan laten zien, waaruit blijkt dat "al dan niet verwilderde" katten op de populatie vogels in Nederland als geheel wel een negatieve invloed hebben..? Of is bovenstaande allemaal vals sentiment van vogelliefhebbers?


Het grote probleem van de laatste jaren is dat de invloed van dierbeschermingsorganisaties een enigszins doorgeslagen karakter heeft gekregen.
(zie daartoe b.v. de nieuwe wetgeving t.a.v. onze hobby)

Vanuit diezelfde hoek wil men kennelijk niet weten van de impact van de aanwezigheid van vele duizenden loslopende katten (predatoren) laat staan dan dit wordt erkend.
Als gevolg daarvan is er betrekkelijk weinig informatie over dit onderwerp te vinden en ontbreken exacte cijfers, althans eventuele cijfers zullen met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid incompleet zijn.

Mensen die veel in het veld vertoeven weten doorgaans heel aardig wat zich in bepaalde gebieden afspeelt.

In het veld vinden we 3 categorieën katten: huiskatten,
zwerf/ semi-verwilderde katten
en echt verwilderde c.q. wilde katten.

De predatiedruk door deze katten is een serieus probleem en wordt nog eens versterkt door de imposante voortplantingscapaciteit van deze dieren.

Vergis u ook niet in de verbazingwekkend uitgebreide prooikeuze en het formaat prooi dat door katten gepredeerd kan worden!

Geheel los van wat een kat daadwerkelijk predeert is de fysieke aanwezigheid in het veld (en dan met name in de broedperiode) een sterk verstorende factor, zeker als er sprake is van een hoge populatiedruk.


Naar mijn beleving benadert de verheerlijking van deze door vele geliefde huisdiersoort eerder een vals sentiment.
De gemiddelde eigenaar heeft mijns inziens geen flauw benul van hetgeen Poekie in de nachtelijke uurtjes uitspookt, laat staan dat men bekend is met survivaltactieken van de soort als deze enige gradatie van verwildering doormaakt.




P.Rooth
Website Member
Posts :2798

Website Member
2013-10-26 - 19:17:33 send message to P.Rooth

Mijn ouders hadden altijd een poes en dat kreng hoefde eigenlijk nooit eten want dat ving ie zelf wel , muizen , ratten en vogels die ze op haar 'eigen' plekje opvrat dus 1 voorbeeld van slechts 1 poes die welhaast dagelijks een vogeltje ving of meerdere indien ze een heel nest leeghaalde

Paul


Bird brain
Website Member
Posts :46

Website Member
2013-11-01 - 17:57:08 send message to Bird brain

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ik heb ooit een zwerfkat met jongen in mijn tuin gehad, daar vond ik later de kadavers van duiven, konijnen en fazanten.
We hebben deze katten getemd en ze bleken de beste remedie tegen katten op de volieres want zelf keken ze daar niet naar om maar ze hielden wel de buurtkatten uit mijn tuin.

Waar ik voor die tijd nog wel eens een vogeltje verloor aan een kat was ik er nadien helemaal van af.


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2013-11-01 - 19:15:45 send message to Rik

Verwilderde katten zijn in ieder land (ook in Australië) een grote bedreiging voor de inheemse diersoorten.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_uitgestorven_dieren_in_Australi%C3%AB

Sommige dieren worden door de kat met uitsterven bedreigd of zijn reeds uitgestorven. Ze vangen prooidieren voor de neus van inheemse diersoorten weg. Verder kunnen ze gevaarlijke dodelijke ziektes bij zich dragen zoals toxoplasmose en hondsdolheid.

http://library.thinkquest.org/03oct/00128/nl/katten/effect.htm

De enige manier is om verwilderde katten afschieten en het risico dat je een huiskat afschiet voor lief nemen. Dat is nu eenmaal het risico -hoe triest ook- als je je kat buiten laat lopen. De beste remedie zou zijn om de eigenaar te veplichten om de kat binnen te houden. Dan denk je wel 10x na voor je zo'n dier aanschaft.

Ik heb in m'n jeugd ook een kat aangeschaft met als reden dat het zo'n makkelijk huisdier is. Veel mensen hebben er last van...maar de eigenaar meestal niet.


medaar
Geroyeerd
Posts :1001

Geroyeerd
2013-11-01 - 19:38:49 send message to medaar

hier al de gasboeten : eten geven aan de wilde katten . ook bij de vogels . de kraai, ekster, kauw . geef je nooit eten .
wel die kleine vogels : mees, botvink, enz


marti
Website Member
Posts :303

Website Member
2013-11-01 - 21:23:55 send message to marti

@rupicola

Het antwoord is dus blijkbaar Nee...

@ Rik

We hebben het hier over de Nederlandse situatie had ik de indruk.. In Australië zijn verwilderde import soorten die een aanmerkelijk grotere impact op de locale flora en fauna hebben, om te beginnen konijnen, zacht , schattig en ze vangen geen vogeltjes.. toch zeer destructief voor de omgeving gebleken.



Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2013-11-01 - 22:02:30 send message to Rik

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Verkeerd gelezen.

Hoe zacht en schattig dieren op de foto's ook zijn. Konijn of kat...als er te veel zijn moet er gewoon worden ingegrepen.

Ik maak alleen een verwijzing naar Australië en vermeld bronnen omdat het op deze manier aanwijsbaar is hoe schadelijk deze dieren voor de natuur kunnen zijn. Als ze in Australië de natuur kunnen slopen en dan kunnen ze dat ook in Nederland.

Niets mis om eens te kijken in hoe het in een ander land uitpakt.


medaar
Geroyeerd
Posts :1001

Geroyeerd
2013-11-02 - 12:02:07 send message to medaar

rik : ik wilde zeggen : hier bij ons .
in den belgenland( met top voetballers in het buitenland) een haha.
is echt niet normaal. moeten 1 hondje of kat hebben . 6 maand later ? we gaan op reis . dieren buiten . ik haat die , zogezegde ?? dieren liefde. en maar ? beterweters ? pamperkwekers,.
kan nog uren doorgaan .


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2013-11-02 - 21:04:04 send message to Rik

Niet normaal daar in Den Belgenland!

Dan valt het bij ons nog wel een beetje mee. Gelukkig weinig pamperkwekers.


nigrigenis13
Website Member
Posts :74

Website Member
2013-11-05 - 19:25:58 send message to nigrigenis13

ik heb zelf een kat en de buren hebben ook 2 katten
en nog nooit thuis gekomen met een vogel aleen met muizen en als je problemen hebt met zwerfkatten dan moet je maar bellen naar dierenbescherming zij zullen de katten onvruchtbaar maken en terug loslaten en moest iedereen die zijn kat buiten laat de katten castreren dan zal het probleem van wilde katten snel opgelost zijn en ik vind je kan over vanalles beginnen hoeveel vogels worden niet doodgereden door de mens of vligen tegen ramen door de mens en zo kan je lang doorgaan en tenslotte is het de schuld van de mens




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 133 bezoekers op de site, waarvan 4 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede