Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Halsbandparkieten Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Halsbandparkieten
goffini
Oud Lid
Posts :619

Oud Lid
2004-11-17 - 12:24:09

Dit kwam ik vandaag tegen op internet, het doorlinken lukt niet op een of andere manier dus ik heb het maar even gekopieerd.

Artikel
Duizenden halsbandparkieten fladderen in Nederland
17 november 2004, 11:48:08

BEEK/UBBERGEN (ANP) - In Nederland vliegen ruim 5400 halsbandparkieten. De van oorsprong exotische vogels komen het meest voor rond de grote steden, maar verspreiden zich inmiddels ook over de rest van Nederland.

Dat blijkt uit een slaapplaatstelling, die SOVON Vogelonderzoek Nederland heeft gehouden. Op een slaapplaats in Voorburg bleken ongeveer 3200 parkieten te overnachten. In diverse stadsparken in Amsterdam telden de waarnemers nog eens ruim 1800 vogels. Maar de felgroene halsbandparkieten zijn ook gezien in onder meer Leiden, Haarlem en Apeldoorn, aldus SOVON.

Voor in de kooi

Halsbandparkieten zijn exoten uit tropisch Afrika en Zuid-Azië, die ooit naar Nederland zijn gehaald als volièrevogel. In de loop der jaren zijn dieren ontsnapt of vrijgelaten. Zij bleken goed tegen het Hollandse klimaat te kunnen. Zo kon de enkeling die in de jaren zestig in vrijheid werd gezien, zich vermeningvuldigen tot duizenden exemplaren in 2004.

SOVON beschrijft de halsbandparkiet als een opvallend gekleurde, vrij grote vogel met een heel opvallende, luide lokroep. De beestjes nestelen in holle bomen en grote nestkasten. Ze zijn niet schuw en verblijven het liefst in drukbevolkte gebieden. De vogels eten vruchten, zaden, knoppen en bloemen. In de Europese winter zijn zij afhankelijk van bijvoedering, zodat ze makkelijk dicht bij de huizen komen.



Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2004-11-17 - 12:36:44

Vrienden van mij wonen in Schaerbeek (Brussel) en als je daar 's avonds in de tuin zit zie je tientallen halsbanden overvliegen. Ze horen hier niet en verdringen lokale soorten, maar als ik eerlijk ben als parkietenliefhebben. Het is een prachtig gezicht.
Al ben ik wel van mening dat we ze eigenlijk zouden moeten verwijderen omdat ze inheemse holenbroeders als spechten verdringen, maar ja gemengde gevoelens hier :s


Hawkeye_NL
Oud Lid
Posts :1918

Oud Lid
2004-11-17 - 12:46:01

Dit is al een vrij oud bericht. Eerder dit jaar hebben wij volgens mij hier ook al een topic over gehad.

erwin


goffini
Oud Lid
Posts :619

Oud Lid
2004-11-17 - 12:46:33

Dan kom je op het punt van "Faunavervuiling".
Als die soorten zich hier goed handhaven, waarom dan niet.
Ik zie liever een kleurige halsband dan een zwarte kraai. Maar dat is mijn mening


parkietenpeter
Website Member
Posts :4054

Website Member
2004-11-17 - 15:39:30

Nou moet ik zeggen dat mooi zwart ook niet lelijk is.

Zo heeft de schepper van de natuur toch aan ons allemaal gedacht.

Mooi he.

wink ;)Peter


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2004-11-17 - 15:46:07

Faunavervalsing had misschien de goede titel geweest voor dit onderwerp:

Welke soort kan wel en welke kan niet?
Wat zijn de gevolgen van introductie van een vreemde soort in ons land?
Waar ligt de grens?

Halsbandparkieten vormen een geduchte concurent voor de inlandse spechten.
Ik denk dat deze soort hier inderdaad niet hoort.
Maar wat als deze soort hier, net zoals bijvoorbeeld de turkse tortel, op eigen kracht terecht was gekomen? Kan het dan wel?
Wat gaan we doen met al die min of meer gevestigde soorten, zoals bijvoorbeeld Muisparkiet, Nijlgans, Mandarijn- en Carolinaeend, de speciaal voor de jacht geintroduceerde Fazant, Konijn, Damhert, en wat te denken van die duizenden verwilderde parkeenden, verwilderde duiven, en als laatste hete hangijzer alle verwilderde katten die hier eigenlijk oorspronkelijk ook niet horen?

ik vind het moeilijk, maar wie weet heeft iemand een geweldige oplossing!


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2004-11-17 - 16:45:55

Het zal altijd een subjectieve beslissing blijven.
Maar een geluk is dat we hier nog geen Australische toestanden hebben waar bijvoorbeeld de colorado pad in zijn eentje hele ecosystemen aan gort helpt.


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2004-11-17 - 16:50:32

En wat als een uitheemse soort de niche invult van een eerder uitgestorven soort (LET OP ben geen bioloog of expert dit is gewoon een hersenspinsel) bijv Muisparkiet en Carolina parkiet in de VS


goffini
Oud Lid
Posts :619

Oud Lid
2004-11-17 - 20:38:14

Erwin,
Het zou best kunnen dat ze dat opnieuw geplaatst hebben omdat nu ook die haakbek in het nieuws is.
Vanavond zelfs op het journaal.

Daniel,
Dat van die colorado pad; vertel eens wat meer daarover.


psittacula
Website Member
Posts :126

Website Member
2004-11-17 - 22:54:40

Dit kwam ik vandaag tegen op www.sovon.nl

Record aantal Halsbandparkieten geteld!
Vrijdag 12 nov jl, werd de eerste landelijke slaapplaatstelling gehouden om een goed beeld te krijgen van het werkelijke aantal Halsbandparkieten dat in Nederland voorkomt. Op hetzelfde moment werden op de belangrijkste slaapplaatsen in Amsterdam, Den Haag en Rotterdam, Haarlem en Leiden alle (zich voor de nacht) verzamelende Halsbandparkieten geteld. De telling verliep ondanks het slechte weer succesvol en leverde een recordaantal van ruim 5400 exemplaren op.

© Martijn de Jonge

De tellingen vonden gelijktijdig plaats op alle belangrijkste slaapplaatsen van Halsbandparkieten in Nederland. Leden van Vogelwerkgroep Amsterdam, KNNV afd. Amsterdam, de Haagse Vogelbescherming, de vogelwerkgroep in Rotterdam met ondersteuning van bureau Stadsnatuur Rotterdam en Vogelwerkgroep Zuid-Kennemerland telden vanaf 16.00 uur tot het donker alle aanvliegende Halsbandparkieten. Dit bleek nog niet gemakkelijk want ze kwamen doorgaans in verschillende groepen met hoge snelheid uit allerlei richtingen aangevlogen. Doordat iedere teller een windrichting voor zijn rekening nam, kon men over het algemeen een behoorlijke schatting maken van het werkelijke aantal.
In verschillende parken in Amsterdam werden in totaal 1800 halsbandparkieten geteld. Dit aantal is vergelijkbaar met een schatting eerder dit jaar. De belangrijkste slaapplaats in Voorburg bij Den Haag leverde een ongekend hoog aantal van zo’n 3200 exemplaren op. In Rotterdam trof men op de enige (bekende) slaapplaats 300 Halsbandparkieten aan. Enkele kleinere slaapplaatsen in Haarlem en Leiden leverde resp. 65 en 60-80 Halsbandparkieten op. Op basis van de beschikbare resultaten lijkt het totaal aantal op ruim 5400 Halsbandparkieten voor heel Nederland uit te komen. Tijdens eerdere onvolledige landelijke schattingen in 2000 zouden er in Nederland zo’n 1000 ‘halsbandjes’ voorkomen. We kunnen dus nu voor het eerst beschikken over behoorlijk betrouwbare gegevens en blijkt dat er aanzienlijk meer Halsbandparkieten in ons land verblijven dan we tot nu toe dachten.

Bron: www.sovon.nl

groeten
Ben


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2004-11-17 - 23:10:13

De colorado pad (Bufo marinus) blijkt reuzen pad te heten in het Nederlands sorrie voor de verkeerde vertaling (Cane toad in Engels) is een Noord-Amerikaans paddensoort die in 1935 ingevoerd werd om een aantal insecten te bestrijden op het suikerriet (sugar cane).
Alleen ze bleken geen natuurlijke vijanden te hebben in Australie en konden zich rustig uitbreiden.
Een van de grootste problemen is dat ze giftig zijn en zo roofdieren vergiftigen (slangen, krokodillen, roofvogels, dingo's enz enz) en tegelijkertijd alle kleine dieren op eten (kleine knaagdieren, slangen, amfibieen, grondbroedende vogels enz) en op deze manier hele ecosystemen verwoesten.

http://www.jcu.edu.au/school/phtm/PHTM/staff/rsbufo.htm


goffini
Oud Lid
Posts :619

Oud Lid
2004-11-18 - 00:15:24

Zo is de Vini peruviana(saffier-lori) sterk bedreigd door het invoeren van de zwarte rat. Die voeren blijkbaar mee op schepen die aanlegden op


goffini
Oud Lid
Posts :619

Oud Lid
2004-11-18 - 00:17:04

Zo is de Vini peruviana(saffier-lori) sterk bedreigd door het invoeren van de zwarte rat. Die voeren blijkbaar mee op schepen die aanlegden op de cook-eilanden.


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2004-11-18 - 13:01:54

enige tijd geleden heb ik wat studie verricht naar Predatie op papegaaien en daarbij vond ik bedenkelijk veel negatieve invloeden en zelfs desatreuze gevolgen voor populaties wilde papegaaien. Dit vooral naar aanleiding van de door de mens verspreidde uitheemse diersoorten over de wereld. De grootste impact vind plaats op eilandpopulaties zoals b.v. Vini.
Mijn bevindingen zijn of worden binnenkort gepubliceerd.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 215 bezoekers op de site, waarvan 2 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede