Bij bepaalde weversoorten of bij zebravinken weten we dat een combinatie van verkeerde voeding, huisvesting en stress een overproductie van zwart pigment kan veroorzaken. Bij papegaaiachtigen is dit het enige voorbeeld dat ik ken, maar ik ken de achtergrond van deze vogels onvoldoende om te zien of het vergelijkbaar is.
deze zogenaamde zwartkoppen komen hier ook voor.
Afgelopen jaar was er een te koop in Zwolle en deze is later verkocht in Lingen(dld). Na de rui zijn ze weer gewoon op kleur. Ik Dacht dat K. ook zo'n vogel bezat???
Een bevriendde kweker kocht een paar jaar terug een 2 jarige groene man met een zwarte kop.Deze man kwam uit butterkop x split.Hij had de zwarte kop gekregen met de rui in zijn 2de jaar.Na de rui van zijn 3de jaar is de zwarte kop weer weg.Hij zit er nog steeds maar het is een gewone groene halsband.
Dit jaar echt iets bijzonder gekweekt mijn koppel kobaltpastel butterkop x kobaltbutterkop en ik heb daar een mauve uitgekweekt volgens mijn kweker Stef Leushuis is dit heel bijzonder hij is helemaal donkergrijs en heeft een donder blauwe / groene gloed, hij zal over ongeveer een week uitvliegen echt super mooie vogel