Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > Kweek en verzorging. > pellets hoe en waarom Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1 2
volgende >>>


Auteur Onderwerp : pellets hoe en waarom
gerardvries
Website Member
Posts :58

Website Member
2013-03-26 - 15:36:51 send message to gerardvries

vogel vrienden wie kan mij vertelen hoe het is om met pellets te werken ikvoer nu nog zaad aan mij vogels ik heb wel naar info gevraagd in de winkel maar wil hetnu ookwel eens van de kweker
lezen wat is de beste tijd om het te veranderen
ik weet ook wel er zijn voordeelen en naadeelen
mijn dank voor u andwoord


Vogelen
Website Member
Posts :506

Website Member
2013-03-26 - 17:13:29 send message to Vogelen

Gebruik de zoekfunctie, er staat enorm veel info over op dit forum.


gerardvries
Website Member
Posts :58

Website Member
2013-03-26 - 17:43:05 send message to gerardvries

bedankt voor de tip maar ik dacht dat er mensen bij zijn de hun ervaringen wau delen


gerrit1950
Website Member
Posts :785

Website Member
2013-03-26 - 18:15:00 send message to gerrit1950

ik denk dat "vogelen" juist dat bedoelt. Er zijn hier al regelmatig discussies gehouden over het wel en wee, hoe en wwaarom van pellets


compadre
Website Member
Posts :184

Website Member
2013-03-26 - 18:39:30 send message to compadre

Het is verschillend, de ervaringen. Mijn timney grijze ziet er prachtig uit [huiskamer] met glanzende veren en zit op Nutribird tropical. Ik ken iemand die een amazone jarenlang op ecobird heeft gehad met tevredenheid.Mijn Ara Severa die ik pas heb en buiten zit, geef ik gewoon een goed zaadmengsel alhoewel ik neig om ook wat pellets toe te voegen omdat ik toch zie dat meneertje veel zaden eruit gooit.Uiteraard normaal fruit en groenten bijvoeren


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2013-03-26 - 19:01:35 send message to denegon

Voordat ik mijn verhaal vertel eerst wat vragen terug.

Wat vinden je vogels van de zaden die je voert.

Geef je ze alleen maar zaad of ook iets anders?

Hoe zien je vogels eruit?

Waarom wil de overstappen van zaad naar pellets?


Ik geef mijn vogels (pruimekopparkieten, caiques, en bonteboertjes) zaden te eten. ik meng daar doorheen pellets van nutribird.
De caiques en de bonte boertjes eten zowel zaden als pellets.
In mijn ogen vinden ze het zelfs lekker.
Ook vinden ze de zaden die ik voer lekker ze eten alles op. wat ik ervaren heb is dat de vogels iets rustiger worden van pellets. ze spelen meer met de zaden. Dit vind ik wel jammer want ik vind de spelende vogels wel leuk. Ok ze toch actief te houden geef ik de vogels veel verse wilgentakken.

ik vind niet dat de vogels verder meer of minder gezond eruit zien. Dit kan komen omdat ik zowel pellets als zaden voer.
De hoeveelheid Pellets is ongeveer 10% van de totale voeding.
hopelijk je zo mijn werkwijze te hebben gegeven en dat je er iets mee kunt.
groetjes egon


compadre
Website Member
Posts :184

Website Member
2013-03-26 - 19:10:34 send message to compadre

Egon,

welke nutribird pellets voer je? De naturel of tropical? Ik zou dat ook het liefste doen, beide voeren.

Groet, Eric.


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2013-03-26 - 19:15:39 send message to denegon

De tropical deze ruikt ook naar fruit en ik heb gemerkt dat ze deze lekkerder vinden dan de normale.
groetjes egon


gerardvries
Website Member
Posts :58

Website Member
2013-03-26 - 20:24:54 send message to gerardvries

beste vogel vrienden mijn vogels zijn een kopp rood v h kakk een kopp catarina park een kopp rose boerk en twee kopp gras parkiete ik voer nu
gr parkiete zaad een ander bake zit grasparkieten
zaad daar zit in bijde ook ongkruit zaad in eikrachtvoer aan gemaakt met vruchtenmix siroop soms sla ik weleens een dag over met eikrachtvoer
ben pas weer begonnen metgrasparkieten nu ben ikde hele dag thuis wil het gewoon weten hoe het werkt want als ik er aan begin dan weet ik hoe en wat nog even dit miin vogels ziten koud nachthok is in de schuur daar staat ook het voer


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2013-03-27 - 17:59:55 send message to denegon

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Ik heb de pruimekop parkieten zitten te bekijken en ook zij eten pellets. wat ook opvalt is dat ze de pellets in de water bak gooien het lijkt net of ze smaak willen aan het water. heel raar maar al de vogels doen dit. het is niet zo dat ze met een pellet in de bek drinken en dat deze dan uit de bek valt nee echt erin gooien.

Gerard ik zou op 10 KG parkieten voer een kilo pellets voeren dan kun je zien of ze het eten.
groetjes egon


johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2013-03-27 - 20:44:38 send message to johanblok

Heel vaak hebben papegaaien de neiging om pellets in het waterbakje te weken. Ze zijn simpelweg te droog en/of te hard voor ze. Voor mij geeft het aan dat (met name geëxtrudeerde) pellets slecht aansluiten bij de fysiologie van papegaaien.


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2013-03-27 - 21:47:14 send message to denegon

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Beste Johan

Daar moet ik je gelijk in geven Johan. maar ook het hoden in kooien van papegaaien kun je daar onder schalen. of beide echter slecht is voor de vogel????? papegaaien zullen in gevangenschap langer leven dan in het wild dit komt omdat wij goed voor de vogels zorgen en de natuurlijke vijanden wegnemen.
pellets zullen zeker extra voedingswaarden hebben maar ze zijn inderdaad droger dan zaden.


vriendelijke groet Egon Heimans


pietjebel
Oud Lid
Posts :160

Oud Lid
2013-03-28 - 08:04:20 send message to pietjebel

Waarom zijn de pellets in allemaal verschillende kleuren?

Waarom en en voeren als het een compleet voer is.

Wat is er over van vitamine als het vervaardigen er van boven de 110 graden gebeurd?



johanblok
Website Member
Posts :1971

Website Member
2013-03-28 - 16:50:35 send message to johanblok

@denegon: het is een drogreden om het houden in volieres aan te voeren als argument om dan maar helemaal niet meer te proberen om aan te sluiten bij het natuurlijk gedrag van vogels.

Verder geef ik slechts aan dat uit het gedrag van weken in de waterbak blijkt dat het slecht aansluit. Een papegaai die uitsluitend pellets krijgt, wordt een heel scala aan gedragsmogelijkheden onthouden en het krijgt voer dat hij continu moet weken. Een mengsel van zaad, fruit, groente (en eventueel wat pellets) is wat dat betreft heel wat beter. Iedereen moet het zelf afwegen aan de hand van zijn/haar ervaringen. Zelf heb ik o.a. nutribird en ecobird pellets gebruikt. Als je overtuigd bent van de gezondheidsvoordelen van pellets kan dat misschien opwegen tegen de gedragsnadelen.

Zelf ben ik erg sceptisch over gezondheidsclaims: wetenschappers weten nauwelijks wat gezond is voor mensen, laat staan voor vogels.



rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2013-03-28 - 20:54:34 send message to rupicola

Mooi verwoord Johan, en geheel mee eens!

Bovendien dragen pellets bepaald niet echt bij aan het doorgaans enorm onderschatte fenomeen verveling!

Pellets zijn leuk als bijvoeding en kunnen nuttig zijn als verdeler van voedingswaarden voor grote groepen/kolonies, maar verder zie ik pellets voornamelijk als een overschat en vooral commercieel product.


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2013-03-31 - 20:09:33 send message to denegon

.zowel Johqn al rupicola moet ik het met jullie eens zijn> het alleen verstrekken vcan pellets draagt ook in mijn ogen niet bij aan het gedrag van dee vogels.mijn koppel caiques vind het geweldig om door de voerbak heeb te spitten. Ik zie ze echter ook de pellets eten net zo goed als de zaden. het verwonderde mij dat er regelmatig hele pellets in de water bak werden gegooit en het leek mij te gaan om smaak aan het water te krijgen.
vriendelijke groet Egon HEimans



Pagina : 1 2
volgende >>>

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 217 bezoekers op de site, waarvan 5 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede