Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > pruimekop mutatie verschil Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



dan
Website Member
Posts :296

Website Member
2016-12-24 - 17:17:37 send message to dan

Wel een foto plaatsen Paul als de blauwe er zijn


P.Rooth
Website Member
Posts :2793

Website Member
2016-12-24 - 21:07:56 send message to P.Rooth

Zal ik zeker doen Dan

En dan proberen om blauwbont te kweken


dan
Website Member
Posts :296

Website Member
2016-12-24 - 22:36:32 send message to dan

Dat gaat jou zeker lukken Paul dat worden mooie blauwbonten
Pruimkoppen😜


ozakie
Website Member
Posts :5

Website Member
2016-12-25 - 13:16:07 send message to ozakie

heb ook het probleem zie de verschillen ook niet heb trouwens boel daarover van xxx besteld zou helaas moeten brengen


Dit bericht is door moderator Karel aangepast

westerhaar
Website Member
Posts :82

Website Member
2016-12-26 - 01:53:01 send message to westerhaar

in het verleden is er volgens mij wel een werkgroep geweest die heeft geprobeerd om de juiste benamingen aan de edel parkieten te geven ook bij de pruimekoppen misschien een idee om dit weer op te pakken. je ziet ook in dit forum dat de meningen loodrecht tegenover elkaar staan wat betreft de juiste benaming van Isabel of pastel. Heb nog een oud boek liggen over de vererving van halsbanden ook daar werd toen gesproken over Isabel en goudolijf. maar die benamingen kom je nu niet meer tegen.


Scheer
Website Member
Posts :69

Website Member
2016-12-26 - 13:49:25 send message to Scheer

Het probleem van het gebruik van de oude benaming is dat je misverstanden krijgt.
Neem de naam goudolijf we heb geen olijf bij de pruimekoppen wel grijsgroen.
Olijf is de oude benaming voor DD.groen dubbel donker factor, als er olijf bij de pruimekoppen zou zijn moet er ook donkergroen (D.groen) enkele donker factor zijn.
Het zelfde geldt voor isabel deze bestaat helemaal niet bij de parkieten isabel is een combinatie van bruin (geslachtsgebonden) en agaat (geslachtsgebonden) dit kennen we alleen bij de wildzang en kanaries.
Isabelolijf is dus niet juist dit is volgens de nieuwe benaming Pallid,grijsgroen.
Als je duidelijkheid wil moet je de juiste benamingen gebruiken anders blijven er misverstanden.


westerhaar
Website Member
Posts :82

Website Member
2016-12-26 - 16:16:21 send message to westerhaar

denk wel dat je gelijk hebt. maar het is voor de oudere(nog ouder dan ik)vaak moeilijk om aan nieuwe benaming te wennen ken ook een aantal halsband kwekers die het nog hebben over Isabel en goudolijf. juist beschrijven met een goeie onderbouwing dan moet het goed komen. maar het word er ook niet makkelijker op met al die mutatie combinaties.


P.Rooth
Website Member
Posts :2793

Website Member
2016-12-26 - 23:10:45 send message to P.Rooth

westerhaar zelfs pastel wordt in het boek van Bastiaan nog tussen " " geschreven omdat die mutant nog geen 100 % zekerheid is of die kleur wel klopt .

En ik ben ook een wat oudere liefhebber die de oude namen van de Halsbanden beter in ze hoofd heeft dat die nieuwe met meterslange namen die vroeger kort waren en dat went niet


westerhaar
Website Member
Posts :82

Website Member
2016-12-27 - 12:34:20 send message to westerhaar

inderdaad geeft Bastiaan in zijn boek aan dat pastel voorlopig de benaming is(van deze serie mutanten) zo schrijft hij. wat bedoelde Bastiaan met het woord serie?. zag laatst op fb nog een discussie over pastel pruimekop. dat ze er zijn maar nooit aangeboden worden. alleen zie je ze terug komen in mutatie combinatie. zijn ze zo zeldzaam??.toen Bastiaan het boek schreef was de serie pastel nog in onderzoek hoe ver zijn we nu??.het is inderdaad makkelijker om terug te grijpen naar de oude benamingen toen alles nog overzichtelijk was.
gr Gerrit.


marc1
Website Member
Posts :413

Website Member
2016-12-28 - 08:40:12 send message to marc1

Zijn isabellen geen pastellen?

Kan me zo voorstellen dat die nogal een effect hebben op overgoten Gerrit


Scheer
Website Member
Posts :69

Website Member
2016-12-28 - 13:02:06 send message to Scheer

Pastel vererft recessief en pallid(isabel) geslachtsgebonden.
Naar de pastel bij de pruimekoppen is nog niet genoeg onderzoek (veeronderzoek) gedaan om zeker te zijn dat het hier om een pastel mutant gaat.
Vindt het wel raar dat er wel overgotenpastel, overgoten split pastel en wildkleur split pastel en overgoten tekoop wordt aangeboden maar geen pastel split overgoten?


marc1
Website Member
Posts :413

Website Member
2016-12-28 - 13:37:09 send message to marc1

Precies Robin!!!

paul, Gerrit, hoe vererven de isabellen?


P.Rooth
Website Member
Posts :2793

Website Member
2016-12-28 - 14:43:03 send message to P.Rooth

Hi Marc de Isabel vererft geslachtsgebonden en 1 van de redenen dat ik het liefst geslachtsgebonden verervende vogels heb is het gemak met vererving , geen gedoe met poppen die z.g.n split zijn .

Heb intussen wel overgoten aangeschaft om daarin Isabel en/of goudolijf in te kweken ben zeer benieuwd hoe die eruit komen te zien .
Ik hoop op een gelijkwaardig effect zoals ik in de halsbanden gehad heb .


christian
Website Member
Posts :26

Website Member
2016-12-28 - 14:56:00 send message to christian

Hoi Robin, Ik kweek ieder jaar wel enkele Pruimekoppen in Pastel/overgoten en verkoop deze ook , maar hoef er nooit mee te adverteren ze zijn meestal al besteld ! Pastel is volgens mij een alel van Overgoten ..


Scheer
Website Member
Posts :69

Website Member
2016-12-28 - 15:40:32 send message to Scheer

Dit bericht is 3 keer gewijzigd

Daarom vindt ik het ook niet duidelijk ik vermoed ook dat het allelen van elkaar zijn.
Als overgoten en pastel op het zelfde gen zitten zijn het multiple allelen van elkaar.
En dan kan pastel niet split overgoten zijn of overgoten split pastel.
Vandaar dat ik de advertenties verwarrend vindt er van uitgaande dat we echt met pastel te maken hebben.
Heb zelf jarenlang met de lilianae's gekweekt en daar heb je ino en pastel vererven ook alle bij ressensief.
Dit zijn ook allelen van ino x pastel geeft pastelino en ino kan geen split pastel zijn en pastel niet split ino.

overgoten x pastel
mannen en poppen
100% overgotenpastel

overgotenpastel x pastel
mannen en poppen
50% overgotenpastel
50% pastel

overgotenpastel x overgoten
mannen en poppen
50% overgotenpastel
50% overgoten

wildkleur/pastel x overgoten
mannen en poppen
50% wildkleur/overgoten
50% overgotenpastel

wildkleur/overgoten x pastel
mannen en poppen
50% wildkleur/pastel
50% overgotenpastel

wildkleur/pastel x wildkleur/overgoten
mannen en poppen
25% wildkleur
25% wildkleur/pastel
25% wildkleur/overgoten
25% overgotenpastel

Zo als je ziet kun wel pastel, split pastel overgoten en split overgoten en overgotenpastel kweken.
Maar in het geval van allelen kan pastel niet split overgoten zijn en overgoten niet split pastel verder bestaat er geen split pastel en overgoten.





Plaats een reactie



Er zijn in totaal 216 bezoekers op de site, waarvan 6 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede