Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > pruimekop mutatie verschil Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



marc1
Website Member
Posts :416

Website Member
2016-10-02 - 20:46:35 send message to marc1

Is er nog iemand die met zuiver pastel kweekt?


g.j. van zuilen
Website Member
Posts :150

Website Member
2016-12-19 - 21:49:24 send message to g.j. van zuilen

Cinnamon* Issabel

Geeft dat allemaal lichte vogels of dubbel Split mannen?


marc1
Website Member
Posts :416

Website Member
2016-12-20 - 08:41:03 send message to marc1

Is cinnamon niet geslachtsgebonden en isabel ress?
Dan zou je alleen maar splitmannen kweken..


g.j. van zuilen
Website Member
Posts :150

Website Member
2016-12-20 - 22:49:45 send message to g.j. van zuilen

issabel vererft geslachtsgebonden

Als het een andere mutatie als Cinnamon is,
Krijg je dan uit cinnamon* Issabel
Alleen lichte vogels of Dubbelsplit mannen en Cinnamon poppen.


marc1
Website Member
Posts :416

Website Member
2016-12-21 - 12:56:21 send message to marc1

Het laatste...dubbel split mannen en cinnamon en isabel poppen


P.Rooth
Website Member
Posts :2798

Website Member
2016-12-21 - 21:07:35 send message to P.Rooth

niet mixen de kleuren Cinnamon en Isabel gewoon apart houden dat mixen geeft geen mooiere isabel of Cinnamon verschil is er maar zal zeker vervagen naar donkerder Isabel en lichtere cinnamon schiet je niks mee op .




g.j. van zuilen
Website Member
Posts :150

Website Member
2016-12-21 - 22:23:09 send message to g.j. van zuilen

Het geeft dus 100% lichte vogels, dus geen dubbel Split mannen. Dat is jammer want als het dubbel Split mannen gaf zou je cinnamonissabel poppen kunnen fokken
Die zouden heel licht groen moeten zijn.
Issabel is dus eigenlijk een Cinnamon, die geselecteerd zijn op minder bruin.


marc1
Website Member
Posts :416

Website Member
2016-12-22 - 13:56:32 send message to marc1

Interressant..

Bij de forpus zijn dit wel degelijk 2 aparte mutaties.
Het verschil is de bruine aanslag en het verschil in vererving.

Daar waarnde cinnamon in blauw een paarse gloed geeft als deze in kobalt is gekweekt geeft isabel(faded) een goudkleurige vogel in fallow..




P.Rooth
Website Member
Posts :2798

Website Member
2016-12-22 - 20:18:27 send message to P.Rooth

leuke info Marc
Ik heb dan de Isabel mannen en poppen die duidelijk geen bruine aanslag hebben zoals de kenmerken van de cinnamon wel hebben veel helderder van kleur en ik beschouw het ook als een afzonderlijke mutatie van selectie is ook geen sprake aangezien ik geen cinnamon in mijn bezit gehad heb of gehad heb .

Is een veel minder voorkomende mutant en er waren in begin dat ik er mee kweekte slechts enkele kwekers die deze mutant hadden 2 daarvan was xxxxx. Ik had het geluk van beide vogels aan heb kunnen schaffen . De oudste pop kwam bij xxxx vandaan de pop werd 18 dus al een ouwetje en daarop had ik split man van xxxx inmiddels 18 jaar . Wat er met de overige vogels gebeurd is heb ik niet kunnen achterhalen .

Maar is een mooie vogel de Isabel , een goudolijf wil die ik nu in overgoten gaan kweken en in lutino en opaline eens kijken wat dit gaat doen met de overgoten en lutino of Isabel effect heeft gelijk met de halsband dit had

Geen namen noemen svp, daar is niet iedereen blij mee.


Dit bericht is door moderator Karel aangepast

marc1
Website Member
Posts :416

Website Member
2016-12-22 - 20:52:43 send message to marc1

Bij de dorpus liggen fallow en isabel op het zelfde gen, dus moet er eerst een crossing-over plaatsvinden..en dat kan een langdurig proces zijn, heeft ons bijna 10 jaar gekost voor er een goede nieuwe kleur ontstond


P.Rooth
Website Member
Posts :2798

Website Member
2016-12-23 - 15:27:20 send message to P.Rooth

en fallow is er volgens mij nog niet bij de pruimkoppen Marc en ja dan is de tijd die nodig is voor een nieuwe mutaties met pruimkoppen weer wat langer dan bij de forpus kweekt " iets " langzamer


Scheer
Website Member
Posts :69

Website Member
2016-12-23 - 16:45:03 send message to Scheer

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Isabel is een foute benaming, isabel kennen we alleen bij de kanaries en wildzang en is een combinatie van bruin en agaat.
De juiste benaming is naar mijn mening pallid en geen isabel.
Om er zeker van te zijn dat het om pallid gaat kun je het beste een paring maken met geslachtsgebonden ino.
Pallid en ino zijn allelen van elkaar,pallid gedraagt zich ten opzichte van ino co-dominant.

ino x pallid
mannen: 50% PallidIno
poppen: 50% ino

pallid x ino
mannen: 50% PallidIno
poppen: 50% pallid

Deze paring geeft namelijk gelijk pallidino mannen we kennen deze kleurslag onder anderen al bij de halsbanden.


P.Rooth
Website Member
Posts :2798

Website Member
2016-12-23 - 21:38:37 send message to P.Rooth

De meningen zijn al jaren verschillend en ik kweek dan met Isabel en om die nu pallid te gaan noemen begin ik niet aan .
Ben ook echt niet de enige die daar zo over denkt vaker wordt gevraagd naar de Isabel en heb nog niemand gehoord dat deze kleur Pallid zou zijn .

Wat wel vaker voorkomt is dat ze de Isabel als een Pastel bestempelen , op markten waar ik kom heb ik steevast mensen die bij hoog en laag beweren dat Isabel Pastel is .

Verschil is er wel maar je moet goed erop letten en verschil met pastel is dat Isabel geslachtsgebonden is en Pastel recessief en ik denk dat ik dezelfde resultaten ga krijgen met overgoten die dieper van kleur zijn net als met Pastel het geval is


Scheer
Website Member
Posts :69

Website Member
2016-12-23 - 22:36:50 send message to Scheer

Het zijn jouw vogels Paul en je mag ze noemen wat je wilt geen enkel probleem.
Geef alleen maar aan dat Isabel een combinatie is van agaat en bruin wat we bij de parkieten niet kennen.
Daarom is er gekozen voor de naam Pallid bij de parkieten,hier is voor gekozen in het vraagprogramma van de vogelbonden.


P.Rooth
Website Member
Posts :2798

Website Member
2016-12-24 - 15:28:20 send message to P.Rooth

Dan komt altijd weer de naam ' Pastel ' naar voren die kleur is niet eens zeker of die benaming wel de juiste is zoals vermeld in het boek van Bastiaan . Overeenkomst met Isabel is dat ik telkens weer gevraagd wordt op vogelmarkten of Isabel hetzelfde is als Pastel .
Zie soms buitenlanders op mijn kooien af duiken en vragen wat deze Pastellen moeten kosten zo overtuigd ze zijn dat het Pastel is en na de uitleg worden er foto's gemaakt gebeld en vaker de vogels meegenomen in de overtuiging dat het Pastellen zijn .

Zo blijft het leuk om iets anders te hebben wat een ander niet heeft .

Nu eerst sparen voor Blauwen

Paul




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 269 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede