Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > pruimekop mutatie verschil Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



Scheer
Website Member
Posts :69

Website Member
2017-01-26 - 15:30:44 send message to Scheer

Heb even navraag gedaan bij een bevriende liefhebber die goed thuis is in de verervingen.
Pastel zit op het a locus en diliute (overgoten) zit op het dil locus.
Dus beide mutanten zitten op verschillend Autosoom chromosoom dus hebben niets met elkaar gemeen, kunnen dus ook geen Allele van elkaar zijn.
Het verhaal van Dubbeloog klopt dus de paringen dilute/pastel x pastel/dilute of pastel/dilute x dilute/pastel geeft ook pastel,dilute mutanten.


P.Rooth
Website Member
Posts :2793

Website Member
2017-01-26 - 15:58:10 send message to P.Rooth

das niet mis Marc als ik de mail nalees is dit een rare vogel
Pruimekop geel split voor lultino recessief en overgoten kans pastel

Ik ben wat dyslectisch maar kennelijk zag ik direct dat er een LUL-tino aangeboden werd een echte aanrader ?


P.Rooth
Website Member
Posts :2793

Website Member
2017-01-26 - 16:00:40 send message to P.Rooth

Robin Scheer je bent uitgenodigd om bij mij thuis de vogel te bekijken als ik het goed heb ben je een keer eerder bij mij thuis geweest met Catharina's als ik het goed onthouden heb kun jezelf bekijken wat ik Isabel noem .

Paul


Scheer
Website Member
Posts :69

Website Member
2017-01-26 - 16:24:31 send message to Scheer

Dit bericht is 3 keer gewijzigd

Paul maak gauw een afspraak om bij je vogels te komen kijken benieuwd , heb als ik me niet vergis in het verleden bonte roodvoorhoofd kakarikies bij je gekocht is denk zo'n 20 jaar terug.

Dundieje jouw verhaal klopt dat recessief ino en pastel op het zelfde gen zitten en zijn multi allelen van elkaar.

pastel x rec ino
100% pastelIno

je kweekt dus uit de paring pastel en reseccief ino de tussenkleur pastelIno.
En deze paring is van toepassing bij de pruimekopen alleen pastel kan niet split rec ino zijn en rec ino kan niet split pastel zijn.

wildkleur/pastel x rec ino
50% wildkleur/ino
50% pastelIno

wildkleur/rec ino x pastel
50% wildkleur/pastel
50% pastelIno

Geslachtsgebonden ino en pallid(isabel) zitten ook op het zelfde geen en zijn ook multi allelen van elkaar.
Dat houd dus in dat ino split pallid of pallid split ino niet bestaat.

Paul kan door de paring pallid(isabel) x ino wel gelijk bewijzen of het echt om pallid(isabel) gaat deze parring geeft namelijk gelijk pallidIno mannen en pallid(isabel)poppen, kweekt hij hier ook wildkleuren uit is het geen pallid(isabel)

pallid x ino
mannen
50% pallidIno
poppen
50% pallid

ino x pallid
mannen
50% pallidIno
poppen
50% ino

Er zijn dus nog een een aantal tussen kleuren te kweken bij de pruimekoppen die er bij mij weten nog niet zijn.
Of het een verbetering is van de bestaande mutanten moet blijken.



Scheer
Website Member
Posts :69

Website Member
2017-01-26 - 16:44:09 send message to Scheer

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Marc dat er een DEC(gele zwartoog) mutant bestaat zou best kunnen het gaat dan wel om een nieuwe mutant bij de pruimekoppen.
Alleen zo als hij te koop aangeboden word kan niet
omdat DEC, recenssief ino en pastel op hetzelfde gen zitten en allelen van elkaar zijn kunnen zij niet split voor elkaar zijn.
Dus Dec(gele zwartoog) split rec ino ,dilute(overgoten) kans pastel kan niet de vogel kan alleen split voor dilute(overgoten) zijn want deze is geen allele van de andere kleuren.


marc1
Website Member
Posts :413

Website Member
2017-01-26 - 16:51:30 send message to marc1

Heb er een foto van, denk dat Henk dan toch gelijk heeft...een heel intensieve pastel overgoten( dilute)


Dubbeloog
Website Member
Posts :22

Website Member
2017-01-26 - 21:59:04 send message to Dubbeloog

Even nog terugkomend op de Pastel en de Pastel Dilute, deze vogels worden wel met rode ogen geboren, maar na een paar weken zie je dat niet meer. Dit is ook zo bij de Cinnamon Pruimkop.Ik kan dus ook gelijk in het blok zien of het om een Dilute of een Pastel Dilute gaat.


P.Rooth
Website Member
Posts :2793

Website Member
2017-01-26 - 23:52:37 send message to P.Rooth

hoor zo vaak ino wat moet ik me daar bij voorstellen Robin ?
Ik heb nu een ff dimmen allemaal
Een goudolijf x Overgoten ( dat mag hé )
Een split lutino /opaline X isabel beide geslachtsgebonden
Isabel X grijsgroen

En ja had toch gelijk dat je eerder bij ons thuis geweest bent Catharina wist ik nog en ja bonte kakarikis had ik erg veel van gekweekt meen dat we geruild hebben .


P.Rooth
Website Member
Posts :2793

Website Member
2017-01-26 - 23:59:53 send message to P.Rooth

we zijn pas begonnen met nieuwe kleuren bij de pruimekoppen en als ik terugzie hoe moeilijk het een dikke 30 jaar geleden ging met de mutaties in halsbanden denk ik dat we over 30 jaar nog heel veel meer mutaties zullen kennen in de pruimekoppen
bont is 1 van de moeilijkere mutaties de meest bonten vererven niet en dan zijn er malafide handelaren / kwekers die recessief bont aan durven te bieden die rood aan de kop hebben wat volgens het boek van Bastiaan er geen rood aan de kop bevind .
Wie heeft of kweekt met de recessieve bonten ?


marc1
Website Member
Posts :413

Website Member
2017-01-27 - 01:20:56 send message to marc1

Dankje Henk, weer wat geleerd!👍


dundieje
Website Member
Posts :234

Website Member
2017-01-27 - 08:09:54 send message to dundieje

Van heel dit topic heb ik al veel geleerd.
Is het niet zo dat we met de tussen kleuren wel voorzichtig moeten zijn.
Want hoe gaan we verder als er PalidIno,PastelIno,pastel dilute etc.gekweekt hebben.
Met andere woorden welke mutatie moeten we hier op zetten om de mutatie herkenbaar te houden.


marc1
Website Member
Posts :413

Website Member
2017-01-27 - 08:41:19 send message to marc1

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Daarom wil ik dat ook graag weten...hoe doe ik dat!
Kijk ik heb overgoten, de mannen zijn prachtig, maar de poppen zijn minder, een gele pop zou natuurlijk ook fantastisch mooi zijn.
Wat ik van Henk begrijp is het wel degelijk de pastelfactor, alleen ben al jaar ah zoeken, maar die vogels vind je niet, tenminste ik niet..

Nu word er in Belgie, maar ook in NL gesproken over een gele zwartoog, een combinatie uit overgoten x rec lutino, die poppen zijn prachtig!

Herkenbaar of niet, we willen toch allemaal graag een mooie vogel in ons hok of niet?
Kijk op de facebookgroep pruimkoppen naar de vogel van Oliver Sneider, dat is bijna niet echt...zo geel!

Maar een duidelijk antwoord hoe dit te kweken krijg ik maar niet, muv Henk.

Kijk met geld is alles te koop, maar mij lijkt het zo mooi als ik dat zelf kan kweken!
En niet om een paar euro,s, maar om mooie vogels in mijn hok te zien vliegen.

Dus Henk( dubbeloog) misschien wil jij me eens helpen aan een vogel komend jaar?😉


dundieje
Website Member
Posts :234

Website Member
2017-01-27 - 09:11:08 send message to dundieje

Quote:
Nu word er in Belgie, maar ook in NL gesproken over een gele zwartoog, een combinatie uit overgoten x rec lutino, die poppen zijn prachtig!

kan je nog meer geel in een lutino kweken?

of bedoel je overgoten(dilute)xpastel.?


marc1
Website Member
Posts :413

Website Member
2017-01-27 - 09:34:09 send message to marc1

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Nee...volgens de kweker is dat echt een combi uit beide factoren. Rec lutino en overgoten en wat anders dan overgoten( dilute) pastel


dundieje
Website Member
Posts :234

Website Member
2017-01-27 - 10:46:17 send message to dundieje

volgens mij kweek je ze uit
dilute/NSLino x NSLino/dilute
25% van de jonge vogels zouden dan dilute NSLino kunnen zijn.




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 175 bezoekers op de site, waarvan 0 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede