Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Vragen Europese Insecteneters Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Vragen Europese Insecteneters
Ezra
Website Member
Posts :21

Website Member
2013-02-19 - 10:18:31 send message to Ezra

Hallo, mijn naam is Ezra en ik ben 17 jaar oud. Ik heb sinds een paar jaar een voliere en wil me nu bezig gaan houden met europese insecteneters. Omdat ik een beginner ben op dit gebied, zou ik graag een aantal vragen stellen in de hoop dat ze allemaal beantwoord kunnen worden. Ik zet hieronder de lijst met mijn vragen. Alvast bedankt!

1. Ik wil mijn vogels gaan houden in een gezelschapsvoliere van 29,5m² buiten en dan nog een binnenhok. Ik zat te denken aan een koppel kleine/bonte plevieren, kluten, baardmannetjes, bonte/grauwe vliegenvangers en (grote) gele kwikstaarten. Is dit een goede combinatie en is mijn voliere groot genoeg om alles bij elkaar te houden?

2. Wat voor voer geeft u aan insecteneters binnen en buiten de kweekperiode en hoeveel?

3. Ik kan op bepaalde sites wel baardmannetjes vinden of kluten, maar plevieren etc. zijn moeilijker te vinden. Ook wil ik zeker weten dat mijn vogels van een goede plek komen en goed verzorgd zijn, dus mijn vraag is hoe ik aan deze vogels zou kunnen komen.

4. Ik wil mijn voliere voor 80% of geheel overdekt maken i.v.m. voorkomen van ziektes, maar ik zou wel graag zonlicht in de voliere laten vallen, dus welke platen kan ik het best gebruiken voor mijn voliere?

5. En als laatst, waar laat u uw vogels als een nest is grootgebracht? Ik wil graag inteelt voorkomen, maar heb maar één ruimte voor alle vogels.

Nogmaals alvast bedankt!

Groeten Ezra


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2013-02-19 - 13:17:53 send message to Niltava

Hoe groot is je verblijf?(lxbxh) Kubieke meters zegt me weinig.
Op zich lijkt me de soorten wel bij elkaar te kunnen. Echter meestal geld voor insecteneters dat ze apart moeten, zelf de koppels moeten apart. Idem de jongen. Dus ik denk dat het handiger is de vlucht wat te verdelen.

Het klopt dat de meeste soorten niet voor het oprapen liggen. Echter met een beetje zoeken en conecties wel.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2013-02-19 - 13:22:43 send message to Niltava

2) ik geef een eigen gemaakt samenstelling van ei beschuit en wat toevoegingen. Dat doen de meeste serieuze europese insectenkwekers. Mengsels verschillen meestal niet zoveel van mekaar.

Kijk hier maar eens.
www.nederlandse-cultuurvogels.nl/a/



Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2013-02-19 - 13:26:33 send message to Niltava

(het zou handig zijn als je het bericht waarop je reageert nog zou kunnen zien, tijdens reageren!!)
5) zoals gezegd moeten de meeste soorten bij elkaar weg. Uitgezonderd de baardmannen, maar daar zou ik het ook voor aanraden.
4)het overdekt moeten zijn is met name voor de europese zaadeters. De insecteneters zijn niet of minder gevoelig voor de ziektes(waarvoor het voor zaadeters is bedoeld).


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2013-02-19 - 14:02:02 send message to molineti

Ik voer unipatee van orlux en de unicomplet pellets van nutribird.
In de wintermaanden voer ik plusminus een theelepel per paar diepvries pinkys en buffalos bestrooid met aves insecten strooi poeder.
In het broedseizoen geef ik meer pinkys en levende buffalos,witte meelwormen en kleine krekels.

Als je plevieren en of kluten wil houden zal je een waterstroomje in de kooi moeten maken.

Zelf heb ik gedeeltes overkapt met polycarbonaatplaten van 16 mm dik.

Het binnenverblijf zou ik zo maken dat je de mogelijkheid hebt om vogels apart te zetten.

Zo als ik al zei in een eerdere pb,kom gerust een keertje langs om indrukken/ervaringen op te doen.

Gr rene


Ezra
Website Member
Posts :21

Website Member
2013-02-19 - 16:41:41 send message to Ezra

Bedankt voor jullie reacties en de link!

@Nilvata De buitenvoliere wordt 5 bij 5 meter en 2,30 hoog. Het binnenhok wordt ongeveer 1,8m bij 1,2m en 2m hoog. Het binnenhok kan ik niet groter maken i.v.m. ruimtegebrek. Ik hoop dat ik toch enkele soorten bij elkaar kan laten. De voliere is redelijk groot en als ik er rond de 10 vogels in zou hebben zitten hebben ze toch genoeg ruimte, of denkt u dat het te weinig ruimte is? En misschien overdek ik dan maar de helft of 2/3 van mijn voliere, zodat de vogels toch droog kunnen zitten, maar ook in het echte 'natuurlijke' gedeelte kunnen haha.

@molineti Bedankt voor uw reactie! Ik ga een watervalletje met een beekje maken wat uitloopt in een vijver. Zou ik het binnenverblijf niet in 2en kunnen delen en verschillende ingang kunnen maken, zodat het toch nog apart blijft of is het binnenhok daar te klein voor? Ik ga binnenkort met de mensen die de voliere gaan bouwen overleggen, maar daarna zou ik graag een keertje komen kijken!


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2013-02-19 - 19:31:59 send message to Niltava

Bij deze soorten zou het kunnen. Alleen bij de plevieren en de vliegenvangers zou het problemen kunnen opleveren.

Het gaat bij insecteneters vaak niet om de ruimte. Ze toleren elkaar soms gewoon niet.
En dat kan per individu verschillen.


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2013-02-20 - 00:23:33 send message to molineti

Mss kun je beter van te voren komen,zodat je indrukken kunt opdoen.
Het zou jammer zijn als je achteraf spijt zou hebben van de gemaakte kooi.

Gr rene


denegon
Website Member
Posts :1792

Website Member
2013-02-20 - 14:20:54 send message to denegon

Goh Rene (molinetie?) die aan bied om eens langs te komen dat zou ik niet afslaan. iemand met zo veel ervaring en mooie vogels daar valt veel van te leren.
mooi om te zien dat de ervaren rotten de jonge garde wat wil leren.
suc6 allemaal groetjes egon


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2013-02-20 - 14:32:02 send message to Karel

Absoluut een mooi aanbod! Direct gaan, zou ik zeggen!


Daniel
Website Member
Posts :3287

Website Member
2013-02-20 - 14:43:59 send message to Daniel

Ik had al in de auto gezeten happy :).


Ezra
Website Member
Posts :21

Website Member
2013-02-20 - 20:21:07 send message to Ezra

Oke, daar heeft u misschien een punt. Zou U in een pb kunnen sturen waar u precies woont en wanneer ik en mijn vader het beste zouden kunnen langskomen? Het zou voor mij het beste uitkomen morgenmiddag of vrijdagmiddag vanaf half 4. Zondag zou eventueel ook kunnen, maar dan tussen 11 en 3. Kunt u mij laten weten of een van deze tijden uitkomt? Alvast bedankt!



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 136 bezoekers op de site, waarvan 1 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede