Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > Pijnbestrijding bij dieren (kat) Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.

Pagina : 1


Auteur Onderwerp : Pijnbestrijding bij dieren (kat)
Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2013-02-04 - 21:01:29

Alweer een topic over katten.

Het probleem: Ik heb een kat van inmiddels ruim 12 jaar.

De kat is hiermee redelijk op leeftijd maar krijgt zo langzamerhand steeds meer last van zijn rug. Het begon ongeveer 6 maanden geleden. Vandaag kwam hij de trap bijna niet meer op (ik moest hem naar boven tillen), hij valt regelmatig van de bank en begint steeds erbarmelijker te mouwen.

Vandaag had ik daarom het besluit genomen de kat te laten euthanaseren.

Bij de dierenarts vonden ze de conditie van de kat echter nog te goed om hem in te laten slapen. Daarom heb ik pijnstillers meegekregen. Deze moet ik iedere dag direct oraal toedienen en een juiste dosis zien te vinden.

Hoe kijken jullie hier tegenaan? Enerzijds voel ik me knullig dat ik kat die nog redelijk fris is heb willen (laten) euthanaseren. Anderzijds wil ik een kat die een goed leven heeft gehad en op leeftijd is niet zien aftakelen. Hoe kijken jullie aan tegen pijnbestrijding inclusief de bijkomende stress van dieren?


marc1
Website Member
Posts :416

Website Member
2013-02-04 - 21:04:05

sorry Rik, maar een kat met die verschijnselen is echt niet goed!! En een dierenarts die pijnstillers meegeeft al helemaal niet!!!!


dooren
Website Member
Posts :2443

Website Member
2013-02-04 - 21:12:43

second opinie lijkt me een goed keuze.
Gert


medaar
Geroyeerd
Posts :1001

Geroyeerd
2013-02-04 - 21:33:57

van je herte(hart) een steen maken .
is zinlooos je poes . dit aandoen .
naar veearst gaan en ??
jammer, maar is zo .


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2013-02-04 - 22:24:51

Bedankt voor het meedenken. Dat waardeer ik zeer!

Het voelt een beetje dubbel. Enerzijds voel ik me ietwat 'vies' omdat ik voornemens was een kat in te laten slapen die fysiek nog niet 100% op zijn eindje is. Ik weet zeker dat hij met pijnbestrijding nog best een jaar mee kan. Het is een rugprobleem. Dat is op zichzelf niet dodelijk.

Anderzijds weet ik zeker dat de kat geen optimaal leven meer zal hebben en dat hij niet beter zal worden. Iets in mij zegt dat je niet moet wachten hij daadwerkelijk op zijn eind is.

Op de mail klinkt het allemaal misschien wat nuchter...maar het grijpt mij toch best wel aan.

Misschien dat ik te ver ben doorgeschoten?


Ton Koek
Website Member
Posts :3551

Website Member
2013-02-04 - 22:33:02

Je kunt ook nog eens een andere arts bezoeken en vragen wat die er van vindt. Misschien is zelfs de oorzaak van de pijn wel te vinden en te behandelen?

Sterkte met de keuze!


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2013-02-04 - 23:49:30

Jij kent de kat het best. Jij maakt hem iedere dag mee. Jij ziet wat hij te verduren heeft.
Jij hebt op basis van wat je dagelijks ervaart, besloten dat het zo niet verder kon.

Niemand anders kan deze beslissing voor je nemen, een dierenarts niet en wij niet.

Jij weet zelf prima wat de beste beslissing is.


vogeltje1000
Website Member
Posts :309

Website Member
2013-02-05 - 08:32:05

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

Helaas stellen steeds meer dierenartsen emoties en inkomsten en niet meer het belang van het dier op de eerste plaats.
Dit wordt tijdens de opleiding geleerd. De reden hiervoor is dat een dierenarts per uur € 180,- moet genereren om rendabel te kunnen draaien.



Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2013-02-05 - 10:35:08

Als de kat nog in staat is om zijn zelf herstellende vermogen aan te spreken en de rugpijn kan genezen dan zou je een overdocering aan vitamine kunnen toedienen. Dit moet wel op dagelijkse basis.

Overstappen naar een kwalitatief goede voeding is dan ook levens verlengend!

Als dit niet werkt dan is de kat echt op!


petro
Website Member
Posts :122

Website Member
2013-02-05 - 13:32:09

wat is er precies aan de hand..
zijn er röntgen van de rug gemaakt, zodat je alles kunt uitsluiten..
en 12jaar is niet oud voor een kat..


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2013-02-05 - 23:58:38

Klopt inderdaad. Twaalf jaar is een redelijke leeftijd maar is inderdaad niet stok-oud. Soms worden ze wel tegen de 16 of 20 jaar. Hoogstwaarschijnlijk is de oorzaak artrose.

De kat komt bij een alcoholist vandaan en was verwaarloost en verwilderd toen ik hem kreeg. Uiteraard heb ik wel een band met het dier maar hij niet met mij. Een (wat verwilderd) dier de rest van zijn leven dagelijks medicatie toedienen is iets waar ik principieel altijd tegen ben geweest. Dat geeft veel onzinnige stress. (wat is het doel?) Ik kan me voorstellen dat je dat bij een trouwe viervoeter wel doet.

Gisteren kwam hij de trap nauwelijks meer op, ging in een hoek liggen en gaf duidelijk aan dat hij er geen meer in had. Dat was voor de maatstaf om een afspraak te maken met de dierenarts.

Euthanaseren of pijnstillers....waar doe je goed aan? Ik probeer altijd 100% in belang van het dier te denken maar vraag me af of je daarom misschien te ver kan doorschieten. Ik ben altijd van mening geweest dat een dier geen ziel te verliezen heeft. De tijd dat ik van ziek dier het leven rek kan ik ook een andere kat een goed leven schenken. Tenminste...zo heb ik er altijd ingestaan.

Ik ga alles eens goed overdenken. Daar neem ik jullie reacties uiteraard in mee. Nogmaals dank voor alle sportieve reacties.


petro
Website Member
Posts :122

Website Member
2013-02-06 - 12:19:53

ja het is niet altijd makkelijk om een beslissing te nemen..



sannie
Website Member
Posts :86

Website Member
2013-02-07 - 06:46:38

Even geheel los van het vraagstuk wel of niet doorgaan: je schrijft dat medicatie toedienen stress oplevert.
Wat heb je gekregen van de dierenarts, metacam in vloeibare vorm of iets in pilvorm?
Metacam kan namelijk heel makkelijk over het eten gedruppeld worden (blikvoer, niet over brokjes) zodat het zonder enige stress gegeven kan worden. Als de kat een lastige eter is proberen iets te vinden wat hij erg lekker vindt en eerst een klein beetje met medicatie op laten eten voor hij de rest krijgt.


P.Rooth
Website Member
Posts :2797

Website Member
2013-02-07 - 19:50:56

Probeer eens een paar muizen is gek misschien maar daar willen ze gewoonlijk een moord voor doen .

Paul


Rik
Oud Lid
Posts :1398

Oud Lid
2013-02-08 - 00:17:49

De kat zou inderdaad Metacam in vloeibare vorm moeten krijgen. Kan niet over het eten omdat hij alleen vaste brokken eet. Ander voedsel (nat) kunnen zijn darmen niet aan. Voor de rest lust hij eigenlijk bijna niets.

Hij eet en drinkt goed. Desondanks is de levenslust is er wel uit. Hij ligt de hele dag boven op een houten tafel te slapen en kijkt af en toe wazig voor zich uit.

Voorlopig zal ik hem met rust laten.


sannie
Website Member
Posts :86

Website Member
2013-02-10 - 18:56:28

Dan is het misschien een optie metacam door een klein beetje kattenmelk te geven?
Ik zou zeker kijken in hoeverre het gedrag verandert op metacam.



Pagina : 1

Plaats een reactie



Er zijn in totaal 183 bezoekers op de site, waarvan 7 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede