Vogelarena

Log In
 


Gebruikersnaam

Paswoord

Onthouden

Paswoord vergeten

Schrijf mij in!

 

 

 

 

 

 

 

   
Inhoud
   

   
Zoeken
 
   
 
   
VogelArena.com
 

E-mail


   
Reclame
 





   




Forums Home > De kroeg > (europese )insecteneters Moderators
agabird


Om een bericht te kunnen posten moet u ingeschreven zijn schrijf in.
Als U al lid bent log hier in.



oli4
Website Member
Posts :745

Website Member
2013-07-04 - 06:34:19 send message to oli4

Prachtig resultaat René! wink ;)


molineti
Website Member
Posts :1604

Website Member
2013-08-17 - 13:36:51 send message to molineti

Dit bericht is 2 keer gewijzigd

Drie jaar over gedaan, maar dan toch nog op het eind van het kweekseizoen een jong zwartkopjehappy :)



Groeten Rene

Zijn er nog meer liefhebbers met mooie plaatjes van (europese)insecteneters die ze hier willen plaatsenhappy :)


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2013-08-17 - 14:46:49 send message to Niltava

En ook mooi, een pop.


medaar
Geroyeerd
Posts :1001

Geroyeerd
2013-08-17 - 20:37:31 send message to medaar

mooi zeker weten . europese vogels kweken . dat is puur natuur kweken in volie . ik geniet daarvan .


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2013-08-17 - 22:17:31 send message to Karel

Heel mooi, Rene!


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2013-08-18 - 10:20:38 send message to rupicola

mooie 'illustratie' van het geduld dat nogal eens nodig is in deze hobby! wink ;)

zwartkoppen zijn erg leuke vogels met bovendien aantrekkelijke zang.

Voor wat betreft het geslacht van jonge zwkoppen is ook nog even geduld nodig want ze vliegen allemaal uit met een roodbruin petje.
Tijdens postjuveniele rui zal moeten blijken of er al dan niet zwarte veertjes doorkomen komen.

wink ;)


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2013-08-18 - 10:48:25 send message to Niltava

Nou Hans, niet allemaal vliegen ze uit met een bruin petje. De mijne hadden destijds een bruine en zwarte!


medaar
Geroyeerd
Posts :1001

Geroyeerd
2013-08-18 - 21:31:40 send message to medaar

veel van die gekweekt dan ??
ik kweek al jaren ??
hmmmmmmmmm ze ?


rupicola
Website Member
Posts :1712

Website Member
2013-08-19 - 10:41:55 send message to rupicola

Dit bericht is 1 keer gewijzigd

@ Niltava: bij een klein percentage mannen kunnen al behoorlijk vroeg zwarte veertjes in het petje zichtbaar zijn, dat is mooi want dan is het geslacht bekend. wink ;)
Dit wil echter niet zeggen dat de roodbruine petjes per definitie poppen zijn, want
bij het overgrote deel van zk-mannen komen de zwarte veertjes later door.
Sterker nog, soms (ook weer een kleine percentage) zijn ze in het volgende kalenderjaar wel als man herkenbaar, maar nog steeds niet helemaal door gekleurd.


Niltava
Website Member
Posts :3071

Website Member
2013-08-19 - 12:15:52 send message to Niltava

Ok. Ik lees inderdaad vaak dat het later komt. Echter staat daar vaak bij ALLE jongen eerst als de pop tonen.
Aangezien er nogal wat kopieergedrag in boeken/internet plaatsvind ging ik er van uit dat gezien mij ervaringen het anders was.
Bij de mijne was het meteen echt duidelijk.(volgens mij staan de foto's hier ergens op VA)


Ezra
Website Member
Posts :21

Website Member
2013-11-20 - 10:18:58 send message to Ezra

Ik heb laatst nog een koppel baardmannetjes gekocht. Ik heb er nu een koppel kluten en baardmannen in zitten. Ik zal er snel foto's op zetten, maar heb op het moment weinig tijd haha.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2013-11-20 - 10:28:59 send message to Karel

Die foto's, daar houden we je aan!


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2013-11-20 - 11:09:55 send message to Rogert

Mag ik bij deze een nieuwe soort introduceren in Nederland! Ze behoren tot de wat grotere (uitheemse) insecteneters die lang geleden sporadisch in Nederland werden gehouden. Momenteel sinds tientallen jaren weer terug in onze avicultuur: de Guira Koekoek (Guira guira)!

De Guira koekoek is een koekoek soort die uit zuid-Amerika komt. Niet zoals andere koekoek soorten brengen deze hun jongen groot in familieverband/groepsverband. De jongen uit voorgaande nesten helpen mee met het groot brengen van hun jongere broers en zussen. Meerdere vrouwen kunnen hun eieren leggen in het nest dat gezamenlijk bebroed wordt.
Ze eten in de natuur voornamelijk insecten en wat fruit. Ik geef ze vlees, kattenbrokken, eivoer en groente en fruit.
Ze bouwen zelf hun nest in een geschikte struik, maar ik heb ze ook de mogelijkheid gegeven gebruik te maken van een bijna kant- en klaar nest.
Het zijn hele sociale dieren die het heerlijk vinden om elkaars warmte op te zoeken. Ze zijn speels en kunnen heerlijk van de zon of regen genieten.

Door de herintroductie in de Nederlandse Avicultuur zijn er momenteel 2 (mogelijk 3) kwekers die deze soort zijn gaan houden. Door uitwisseling met dieren uit het buitenland en dierentuinen is de genetische variatie al voldoende gevarieerd om minimaal in te telen. Wat overigens bij deze soort in de natuur ook voor komt. Ze leven in een soort van roedelstructuur die te vergelijken is met wolven. Een alfa man en alfa vrouw nemen de leiding en deze worden bijgestaan door ooms, tantes, broers, zussen en jongen. Mocht er bij de alfa dieren één wegvallen dan wordt deze positie opgevuld door het daarop volgende dominante dier.

In verband met het nog uitwennen van deze dieren en de verspreiding onder andere liefhebbers ben ik nog niet in staat geweest mooie foto's te nemen.


Karel
Website Member
Posts :6824

Website Member
2013-11-20 - 11:36:44 send message to Karel

Een hele fraaie aanwinst en een leuk verhaal over deze soort, Rogert.
Hoe heb je ze gehuistvest (binnen/buiten/verwarmd/bodembedekking)?
Zijn het vogels die op stok gaan of lopen ze meestal over de bodem? Maken ze geluid, en zo ja, waar kun je het geluid mee vergelijken? Zijn de door jou gehaalde vogels natuurbroed? Weet je al iets meer over het broedproces?

Zomaar wat vragen over deze interessante soort....


Rogert
Website Member
Posts :1303

Website Member
2013-11-20 - 12:10:33 send message to Rogert

Ik beantwoord je vragen graag, Karel.

Deze soort leeft in bomen en struiken maar komt ook wel op de grond voor. Het zijn geen vliegers maar meer klimmers net als Toerako's, aar ze zullen zeker in de vleugels gaan als ze daar toe aangezet worden.

Ik heb ze in een volière gehuisvest van 5 x 5 meter buiten met een hoogte van 2,5 meter (als ze gewend zijn mogen ze naar buiten, over een week of twee) en twee binnen volières van 2 x 2 en 3 x 1,5 meter. De zit- / klimtakken lopen vanaf de grond naar boven en raken de nesten. Jongen willen wel eens uit de nesten vallen als er gevaar dreigt en dan zijn ze in staat weer terug te klimmen.
Als bodemmateriaal gebruik ik brekerzand. Dit is makkelijk te harken en goedkoop.
Ze zitten onverwarmd, deze soort kan tegen de vorst mits ze een tochtvrije schuilplaats of nachthok hebben. Bij extreme kou ben ik in staat om bij te verwarmen maar ik verwacht niet dat ik dat ga doen.
Mijn gehaalde vogels zijn natuurbroed en wel wat schuw. Maar dat komt mede doordat ze nu binnen zitten en nog niet volledig weg kunnen voor gevaar. Deze vogels zijn goed tam te krijgen en handopfok is geen enkele moeite. Maar gedragsmatig doe je de vogels daar geen plezier mee. Het is namelijk een erg sociale vogel die zeker wel de verrijking van soortgenoten nodig heeft.
Het is geen enkel probleem om twee mannen bij één pop te plaatsen. Andersom kan wel problemen geven omdat de poppen dan hun dominantie moeten bepalen. In mijn geval verwacht ik er geen problemen mee om twee poppen in te zetten bij één man omdat deze vogels al vanaf jongs af aan bij elkaar zitten. De dominantie is al bepaald vanuit het nest.

Het geluid is te vergelijken met een ekster (de trilling) en een kookaburra (toonhoogte). Er is een breed scala aan geluidjes die ik voor het gemak "puppy-achtig" noem. Zacht en teder!




Plaats een reactie



Er zijn in totaal 134 bezoekers op de site, waarvan 3 leden.

Aantal mensen in chat: 1
attie11,
Copyright 1998-2022,
Laatste update: 31 oktober 2022
e-mail: info@vogelarena.com
kinderopvang in Enschede